لوگو سایت دادورزان صلح و سازش
Search

0919-2329787

تماس بگیرید

استرداد جهیزیه

استرداد جهیزیه

استرداد جهیزیه چیست؟

امروز قرار است که درباره استرداد یا پس گرفتن جهیزیه با یکدیگر صحبت کنیم و به عمده سوالات شما پاسخ دهیم. لازم به ذکر است که استرداد به معنی پس گرفتن چیزی است.

با توجه به حساسیتی که فرایند استرداد یا پس گرفتن جهیزیه دارد بهتر است تا از خدمات وکیل خانواده در تهران استفاده کنید تا با کمترین دردسر مشکلتان را به کمک قانون برطرف کنید. وکیل خانواده با تکیه بر تخصص و دانشی که در این زمینه دارد، سعی می‌کند تا در سریع‌ترین زمان ممکن شما را به خواسته‌تان برساند. در ادامه این مطلب برای بررسی دقیق عنوان‌های فرم دادخواست پس گرفتن جهیزیه زن، شرایط درخواست استرداد جهیزیه، استرداد جهیزیه بدون اطلاع شوهر و موارد تکمیلی با ما در ارتباط باشید.

در رابطه با گرفتن جهیزیه قبل از طلاق باید خدمتتان عرض کنیم که افرادی معتقد هستند که نباید قبل از طلاق استرداد جهیزیه انجام شود اما این نظر اشتباه است که جهزیه مال زن است و او می‌تواند هر زمانی که اراده کرد جهیزیه خود را پس بگیرد. اما خب قطعا انتظار ندارید که این کار به راحتی انجام شود به همین دلیل ما در گروه وکلای دادورزان صلح و سازش امروز به باید ها و نباید های استرداد جهیزیه می‌پردازیم پس با ما همراه باشید.

درخواست مشاوره آنلاین وکالت

استرداد جهیزیه و روش های آن

لازم به ذکر است که برای صدور حکم استرداد  فرد باید دادخواست دهد و سیاه اموالی که به منزل داماد برده شده هم ضمیمه پرونده شود روش های استرداد جهیزیه شامل موارد زیر می شود.

  • اولین و می‌توان گفت که ساده‌ترین راه توافق طرفین است‌
  • اقدام به استرداد از طریق لیست جهزیه
  • استفاده از شهادت شهود

یکی دیگر مسائلی که در استرداد جهزیه خیلی مهم است مدارک است پس بهتر است یک نگاهی به مدارک مورد نیاز برای دادخواست استرداد جهیزیه بیندازیم. شما برای استرداد جهیزیه‌ی خود به مشخصات زن و هم چنین مشخصات مرد نیاز دارید. همان گونه که در بخش قبل اشاره کردیم باید لیست جهیزیه را به دادگاه تحویل دهید و چنان سیاهه جهزیه را نداشته باشید به شهادت چندین شهود نیاز دارید. علاوه بر این باید سند ازدواج و یا کپی برابر با اصل آن را ضمیمه ی پرونده کنید تا دادخواست شما تکمیل شود.

 

نکات استرداد (پس گرفتن) جهیزیه
Tips for returning dowry

نکاتی در رابطه با پس گرفتن ( استرداد)  جهیزیه 

ما در این بخش به نکاتی در رابطه با پس گرفتن  جهیزیه که باید بدانید می‌پردازیم. شایان ذکر است که اگر سیاهه‌ی جهاز در دفتر اسناد رسمی ثبت شود سیاهه حکم سند رسمی را دارد. معمولا لیست جهیزیه را تحویل داماد و چندین نفر می‌دهند تا لیست را امضا کنند. در چنین مواقعی بهتر است که لیست را دقیق تهیه کنید چون که خیلی مهم است بعد از عروسی، عروس و داماد چه چیزهایی را آورده‌اند و چه چیز‌هایی را در زندگی مشترک تهیه کرده‌اند. خیلی از جوانان هنگامی که جهاز عروس را می‌بیند اعتراض می‌کنند که چرا اقوام و فامیل را دعوت می‌کنید اما غافل از این که همین دعوت کردن و در خاطر ماندن جهزیه می‌تواند کمک شایانی به استرداد جهیزیه می‌کند. حتما شما نیز دیده‌اید که خانواده‌ی عروس برای تزیین جهیزیه از روبان استفاده می‌کنند و گاهی عروس وسایل را که از کارتن بیرون می‌آورد روبان‌ها را نمی‌کند و بعدها همین روبان‌ها می‌توانند ثابت کنند که این وسایل متعلق به عروس بوده است و داماد هیچ گونه حقی در آن‌ها ندارد. از دیگر نکاتی درباره استرداد جهیزیه می‌توان به این مورد اشاره کرد که حتی اگر زن بمیرد جهزیه‌ی او به وراث می‌رسد. چنان چه زن فرزند داشته باشد ۴/۱ این اموال به فرزندان و ۲/۱به همسر او و مابقی ارث نیز به دیگر وراث تعلق دارد. نکته ی خیلی جالبی که در رابطه با وجود دارد این است که اگر شوهر بدون اجازه‌ی زن جهزیه ی آن را بفروشد زن می تواند از همسر خود شکایت کند و وسایل خود را مطالبه کند.

درخواست مشاوره آنلاین وکالت

استرداد جهیزیه + مدت زمان + با سیاهه

ممکن است استرداد جهزیه را کار راحتی بدانید اما باید خدمتتان عرض کنیم که این کار نیز تبصره‌ها و قوانینی دارد که تنها یک وکیل می‌تواند آن را حل و فصل کند. از آن جایی که وکیل خانواده در این امر تخصص دارد و سالیان سال در این زمینه فعالیت کرده است  می تواند به بهترین شکل ممکن به شما کمک کند که ظرف مدت کوتاهی بتوانید جهزیه ی خود را پس بگیرید.  در رابطه با مدت زمان استرداد جهزیه باید به این نکته اشاره کنیم ‌که این مدت به توانایی وکیل بستگی دارد هر چه وکیل حاذق تر و کار کشته تر باشد می تواند با سرعت بیش تری کار ها را انجام دهد  البته رای دادگاه نیز در مدت زمان استرداد جهزیه خیلی موثر است . بهتر است که سیاهه جهزیه را نگه دارید چون که عدم سیاهه شما را مجبور می کند که به دنبال شاهد باشید و قطعا این کار نیز چندین جلسه دادگاه را ادامه دار می کند.

استرداد جهیزیه و تمکین
Return of dowry and obedience

استرداد جهیزیه و تمکین

در مورد استرداد جهیزیه و تمکین باید اضافه کنیم که اگر مرد از تمکین امتناع کند و یا بعد از طلاق که دیگر زن ساکن منزل شوهر نیست باید دادخواست استرداد جهیزیه دهد و بعد از آن با همراهی دادگاه اسناد لازم کار را انجام دهد. برای دادخواست استرداد جهیزیه _ نحوه تنظیم و مشاوره حقوقی نیز می‌توانید با یک وکیل تمکین هماهنگ کنید تا او تمام این کار را برای شما انجام دهد و شما را به بهترین شکل ممکن راهنمایی کند.

هزینه استرداد جهیزیه
The cost of returning the dowry

هزینه ی استرداد جهیزیه

کاربران زیادی در رابطه با هزینه ی استرداد جهیزیه از ما سوال می‌پرسند. هزینه‌ی استرداد جهزیه با زن است و این رقم بنابر عرف خدمات قضایی سه و نیم درصد از ارزش جهزیه است پس ما در این جا نمی‌توانیم یک رقم مشخصی را به عنوان هزینه‌ی استرداد جهزیه خدمت شما عرض کنیم هر چه ارزش جهزیه بیشتر باشد به طبع هزینه‌ی پس گرفتن آن نیز بیشتر است و زوجه باید مبلغ بیشتری بابت پس گرفتن آن بپردازد شما می‌توانید یک قیمت حدودی از وکیل طلاق خود بگیرید و محاسبه کنید که چه قدر باید بابت این کار پرداخت کنید.

فرم دادخواست استرداد جهیزیه

فرم دادخواست استرداد جهیزیه می‌تواند به صورت‌های مختلفی تهیه شود. در این بخش صرفا یک نمونه از این فرم را به صورت متنی مشاهده خواهید کرد. فرم دادخواست استرداد جهیزیه:

خواهان ———

خوانده ———

وکیل یا نماینده قانونى ———

تعیین خواسته وبهای آن:  استرداد جهیزیهخسارات و متفرعات دادرسی

دلایل و منضمات دادخواست:  سیاهه جهیزیهشهادت شهود عندالزوم

شرح خواسته

باسمه تعالی

ریاست محترم دادگاه

اینجانبه، در  ….. مورخ  ….. / ….. / …..  در دفتر خانه ………. با شماره عقد نامه ……… به عقد ازدواج دائمی،  خوانده محترم در آمده‌ام. نظر به اینکه دیگر قادر به ادامه زندگی نیستم، قصد دارم جهیزیه خود، به شرح لیست ضمیمه را که متعلق به اینجانبه می‌باشد، مسترد نمایم. فلذا، مستندا به ماده 198 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی، صدور حکم به محکومیت خوانده، به استرداد آن، به انضمام جمیع خسارات قانونی و هزینه دادرسی، در حق اینجانبه مورد استدعاست.

شرایط قانونی پس گرفتن جهیزیه

شروع زندگی مشترک همواره نیازمند آماده‌سازی و تهیه اسباب و وسایل مورد نیاز برای این مرحله مهم است. در قانون مدنی، این نکته مورد توجه قرار گرفته و تکلیف تهیه جهیزیه برای شروع زندگی زناشویی را به عهده شوهر قرار داده است. اسباب و اثاثیه منزل نیز به عنوان یکی از مصادیق نفقه زن در نظر گرفته شده است. به این ترتیب، طبق قوانین مربوطه، شوهر به عنوان مسئول تهیه جهیزیه برای شروع زندگی مشترک معرفی شده است. این وظیفه به عهده او قرار گرفته و از زن تکلیفی بر تهیه این اسباب و اثاثیه نیست.

با این تدبیر قانونی، تضمین می‌شود که شروع زندگی مشترک با آرامش و راحتی آغاز شود. این تدابیر حاکمیتی به شوهر امکان می‌دهد تا با مسئولیت و احساس وظیفه، جهیزیه مورد نیاز را تهیه کرده و این مرحله مهم را با پشتوانه ای قوی آغاز کند. در نتیجه، شوهر موظف است با توجه به قوانین مربوطه، جهیزیه را برای شروع زندگی مشترک تهیه نماید تا بهترین شرایط را برای آغاز این مسیر با همسر خود فراهم سازد. این اقدام نشان از احترام و مسئولیت پذیری او نسبت به زن و تلاش برای ساختن یک زندگی خوب و مستحکم دارد.

بر اساس مواد قانون مدنی و قانون آیین دادرسی مدنی، هر شخصی می‌تواند در هر زمانی مالی که به او تعلق دارد را مسترد کند، و اگر طرف دیگر از استرداد آن امتناع کند، مالکیت خود را با ثبت دادخواست استرداد اموال و اثبات مالکیت خود اقرار کند و اقدام به استرداد آن کند. در مورد جهیزیه یا اسباب و اثاثیه منزل نیز، اگر شوهر جهیزیه را به منزل مشترک آورده باشد و زوجه مالکیت آن را به طور قانونی به دست آورده باشد، در صورتی که شوهر بخواهد جهیزیه را بازگیرد، زن می‌تواند با درنظر گرفتن شرایط درخواست استرداد جهیزیه و ثبت دادخواست استرداد اموال و اثبات مالکیت خود، اقدام به استرداد جهیزیه نماید. به هر حال، برای اقدام به درخواست پس گرفتن جهیزیه یا هر نوع مال دیگر، بهتر است با یک وکیل متخصص در حقوق مدنی و آیین دادرسی مشورت کنید تا به درستی از حقوق خود استفاده کنید و به طور مشروعی اقدام نمایید. شرایط قانونی پس گرفتن جهیزیه به صورت کلی عبارت است از:

پس گرفتن جهاز با توافق طرفین

در صورتی که طرفین (زن و شوهر) با توافق و بدون هیچ گونه اختلافی، تصمیم به استرداد جهیزیه بگیرند، زن می‌تواند جهیزیه خود را پس بگیرد. در این حالت، نیازی به حکم و دستور دادگاه نیست و طرفین می‌توانند به صورت خارج از مراجع قضایی، با توافق میان خود، اقدام به بازگشت جهیزیه کنند. بهتر است در این موارد، توافق نامه یا توافق شفاهی را به صورت کتبی و مستند سازی کنید تا در صورت بروز هرگونه مسائل در آینده، مدارک مورد نیاز برای ثبت و اجرای توافق و استرداد جهیزیه در اختیار شما باشد.

پس گرفتن جهاز از طریق حکم دادگاه با استفاده از لیست سیاهه جهیزیه

لیست سیاهه جهیزیه، یک سند عادی است که تمامی اقلامی که زن به عنوان جهیزیه تهیه کرده است را فهرست می‌کند. این سند معمولاً توسط داماد و دو شاهد تأیید می‌شود. با استناد به این سند و با ثبت دادخواست از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، زن مالکیت خود را بر جهیزیه به رسمیت می‌شناسد و می‌تواند با دریافت حکم قاضی، اقدام به بازگیری جهیزیه خود کند. این روش، به زن امکان می‌دهد تا با استناد به سند لیست سیاهه جهیزیه و با استفاده از سامانه دادگاه‌های الکترونیکی، مالکیت خود را بر جهیزیه به صورت قانونی تأیید کند. بعد از بررسی درخواست و مستندات مربوطه، قاضی می‌تواند حکمی صادر کند که زن را به بازگرداندن جهیزیه و مالکیت آن توجه کند.

پس گرفتن جهاز از طریق حکم دادگاه با استفاده از شهادت شهود و یا امارات

 در مواردی که زن، لیست سیاهه جهیزیه ندارد و داماد و شهود ذیل آن را امضا نکرده‌اند، زن می‌تواند با روش‌های دیگری مالکیت خود را بر جهیزیه اثبات کند. با استفاده از مواردی مانند فاکتورهای خرید یا با حضور شهودی در دادگاه، او می‌تواند مالکیت خود را بر جهیزیه به رسمیت بشناساند. در صورتی که زن بتواند مستندات مناسبی مانند فاکتورهای خرید را ارائه دهد که نشان دهنده تهیه جهیزیه توسط او باشد، یا با حضور شهودی به دادگاه، که در آن شاهدان می‌توانند مالکیت او را تأیید کنند، این مدارک و شهادت‌ها توسط قاضی بررسی می‌شوند. در صورتی که قاضی این مدارک و شهادت‌ها را پذیرفته و قانع شود، می‌تواند حکمی صادر کند که به زن اجازه پس گرفتن جهیزیه خود را بدهد.

نمونه دادخواست استرداد جهیزیه 

با سلام و احترام به استحضار می رساند:

به موجب مندرجات نکاحنامه شماره ۱۱۶۵۶ تنظیمی در دفتر ازدواج شماره ۳ حوزه ثبتی …..، «خانم ……..» از تاریخ …………… در علقه زوجیت دائمی «آقای ………» قرار گرفته که خوانده در ایام زندگی مشترک با سوء رفتار و ضرب و شتم زوجه، مشار الیها را از منزل مشترک بدون هیچگونه دلیل شرعی و قانونی اخراج ایضا طرح دعوی طلاق به کلاسه پرونده ………….. مطروحه در دادگاه محترم اختصاصی خانواده شعبه ……. دادگستری ………. و عدم پرداخت نفقه مؤید موارد اعلامی است.

مع الوصف موکل به دلایل پیش گفته در حال حاضر در منزل پدری زندگی می‌کند و جهیزیه مشارالیها در تصرف خوانده می‌باشد، که از تحویل آن به «خانم ………» استنکاف می‌‌نماید.

علی‌هذا با عنایت به موارد پیش گفته، از آن مقام محترم استدعای رسیدگی و اصدار حکم دایر بر الزام خوانده به استرداد جهیزیه به انضمام جمیع خسارت قانونی (اعم از هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل) وفق قاعده فقهی تسبیب از حیث استیفای حق و حقوق شرعی و قانونی موکل مستفاد از ماده ۶۱۹ (ق.م) و ماده ۱۹۸ و ۵۹۸(ق.آ.د.م) را دارد.

مدارک لازم برای دادخواست استرداد جهیزیه

به صورت کلی مدارک لازم برای دادخواست استرداد جهیزیه عبارتند از:

  • سند ازدواج یا کپی برابر با اصل سند
  • شناسنامه و کارت ملی زوجین
  • لیست جهیزیه و سیاهه یا شهادت شهود
  • دو نسخه از شرح دادخواست استرداد جهیزیه
  • اظهارنامه استرداد جهیزیه در صورت عدم پاسخ و توجه زوج
  • و

با تکمیل این موارد می‌توانید پیگیر حق و حقوق خود در رابطه با استراد جهیزیه باشید.

استرداد جهیزیه بدون سیاهه و فاکتور

در صورتی که زوجه سیاهه از جهیزیه نداشته باشد یا زوج سیاهه را امضا نکرده باشد، می‌توانید دلایل دیگری را به دادگاه ارائه دهید تا درخواست استرداد جهیزیه مورد نظرتان را توضیح دهید. به عنوان مثال، می‌توانید از فاکتور خرید معتبری استفاده کنید که به نام زن یا خانواده‌اش صادر شده باشد. این فاکتورها می‌توانند به عنوان شواهدی موثق برای نشان دادن خرید جهیزیه استفاده شوند. همچنین، می‌توانید از شهادت شاهدان معتبر استفاده کنید. شاهدان می‌توانند در دادگاه شهادت دهند و تأیید کنند که جهیزیه به خانه شوهر تحویل برده شده است. این شهادت‌ها می‌توانند به عنوان شواهد اثباتی برای دعوای استرداد جهیزیه مورد استفاده قرار بگیرند.

در صورتی که زن فاکتور خریدی برای جهیزیه نداشته باشد، می‌تواند یک لیست جامع از محتویات جهیزیه را تهیه کرده و آن را به تأیید شاهدان برساند. این لیست جهیزیه می‌تواند شامل توصیف مفصل اجناس و تعداد آنها باشد. در نهایت، ارائه ادله موثق و قابل قبول برای استرداد جهیزیه به دادگاه امری بسیار حائز اهمیت است. بنابراین، توصیه می‌شود که با یک وکیل مشورت کنید و اقدامات لازم را برای جمع‌آوری ادله و ارائه آنها در دادگاه بررسی کنید.

وکیل در کرد کوی

کارشناسان گروه دادورزان آماده پاسخ گویی به شما هستند

0919-2329787
جهت مشاوره تخصصی تماس بگیرید...
0919-2329787

آخرین مقالات سایت

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا