امراضی که حق طلاق برای زن ایجاد می‌کند!

امراضی که حق طلاق برای زن ایجاد می‌کند!

امراضی که حق طلاق برای زن ایجاد می‌ کند

این روزها دادگاه‌های خانواده از زنان و مردانی که قصد جدایی از هم را دارند، پر شده است. هر کدام از آن‌ها علل خاص خود را برای طلاق ارائه می‌کنند و سعی دارند این ادله را در محضر دادگاه اثبات نمایند. در این میان، برخی از خانم‌ها به دلیل برخی از بیماری‌هایی که همسرشان دارد، تقاضای طلاق داده‌اند. آیا شما می‌دانید چه امراضی در شوهر می‌تواند حق طلاق را به زن بدهد؟ در این زمینه‌ها مشاوره با یک وکیل طلاق می‌تواند بسیار مفید باشد تا تمام راه‌ها و حق و حقوق افراد را بازگو کرده و شما را با تمامی بیماری‌هایی که حق طلاق را به زن می‌دهد، آشنا کند.

لازم به ذکر است که در این راستا، اگر در شهر مشهد ساکن هستید و به دنبال وکیل در مشهد می‌گردید، گروه وکلای دادورزان صلح و سازش با کادری مجرب و باتجربه، می‌تواند گزینه ایده‌آلی برای شما باشد. اکنون در ادامه شما را با امراضی که حق طلاق برای زن ایجاد می‌کند، آشنا می‌کنیم. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

بیماری‌ های صعب العلاج برای طلاق

ماده ۱۱۲۷ قانون مدنی می‌گوید که چنانچه مرد پس از عقد به بیماری‌های مختلف مقاربتی مبتلا شده باشد، زن می‌تواند از رابطه زناشویی با وی خودداری نماید و در عین حال، مشمول نفقه شود. تبصره پنچ از ماده ۱۱۳۰ نیز می‌گوید اگر مردی به یکی از بیماری‌های صعب‌العلاج مسری و یا روانی، یا هر نوع بیماری دیگر مانند سرطان، مبتلا شود، در صورتی که زندگی مشترک با وی سخت و مشقت بار باشد، حکم شرعی طلاق را به زن داده و زن پس از اثبات ادعای خود، می‌تواند مرد را مجاب به طلاق کند. در این صورت با اثبات بیماری، زن می‌تواند همه حقوق خود را نیز مطالبه نماید.

لازم به ذکر است که قانون در صورت اینکه زنی بیماری صعب‌العلاجی در شوهر خود مشاهده کند، در ابتدا او را طبق سفارشات احکام و همچنین تعالیم دینی به تیمارداری و مداوا با پیشگیری از سرایت بیماری، امر به معروف کرده اما در صورتی که ادامه زندگی برای فرد قابل تحمل نبوده باشد، زن می‌تواند با استناد به ماده ۱۱۳۰ و بنا بر بند پنج ماده ۸ از قانون حمایت از کانون خانواده تصویب شده در سال ۱۳۵۴، از مرد جدا شود.
بیماری‌های دیگری مانند هپاتیت و ایدز نیز می‌تواند سلامت زندگی را به خطر انداخته و جزء بیماری‌هایی محسوب می‌شود که زن و یا مرد در صورت ابتلا باید حق طلاق را به طرف مقابل بدهد.

در قانون مدنی، ماده‌ای مبنی بر فسخ ازدواج افرادی که از قبل به بیماری مبتلا بوده‌اند، وجود ندارد. به همین دلیل افراد به هنگام ازدواج، بالاخص خانم‌ها باید توجه داشته باشند تا در عقدنامه، تمام شرایط سلامتی همسر را به عنوان شرایط ضمن عقد، عنوان نمایند. زیرا مرد می‌تواند همسرش را با پرداخت نمودن مهریه و حقوقش به هر دلیل و زمانی طلاق بدهد. بنابراین زن می‌تواند شرط سالم بودن خودش را در شروط ضمن عقد گنجانده و مانع از این کار بشود.
توجه داشته باشید که اگر مرد در هنگام ازدواج، بیماری خود را از همسرش پنهان کند، حق فسخ برایش وجود خواهد داشت. این حق فسخ بنا به ماده ۱۱۳۱ قانون مدنی بوده است که می‌گوید اگر فردی بلافاصله پس از اینکه به بیماری همسرش پی ببرد، فسخ نکاح را خواستار نشود، اختیار و حق او از بین خواهد رفت.

بنابراین زن پس از دریافتن موضوع باید به دستگاه قضایی مراجعه نموده و حق طلاق خود را مطالبه کند. در این صورت نیز می‌توانید با مشاوره با یک وکیل در مشهد، از تمام تبصره‌های این ماده‌ها آگاه شده و با آگاهی هر چه بیشتر، پای در میدان بگذارید. همچنین اگر به هر دلیلی عقد نکاح، پیش از نزدیکی دو طرف فسخ شود، دیگر زن نمی‌تواند تقاضای مهریه کند. مگر اینکه دلیل فسخ نکاح، مبتلا بودن شوهر به بیماری عنن (ناتوانی فرد در برقراری رابطه جنسی) باشد، در این صورت با فسخ نکاح، زن می‌تواند نصف مهریه خود را مطالبه نماید. این قانون در ماده ۱۰۱۱ قانون مدنی آورده شده است.

نکات مهمی در مورد امراضی که حق طلاق به زن می‌دهد

در مورد گرفتن حق طلاق زن در صورت ابتلای شوهر به بیماری‌های صعب‌العلاج، نکات مهمی در قانون مدنی وجود دارد که توجه به آن‌ها امر بسیار ضروری می‌باشد. به عنوان مثال:

  • اگر فرد برای مدت کوتاهی دچار یک بیماری مانند بیماری روانی باشد و تحت نظر روانپزشک بهبود پیدا کند، دیگر جزء این قانون نخواهد شد. این قانون زمانی می‌تواند مصداق داشته باشد که فرد در زمان‌های مختلفی به این حالت‌های روانی دچار شود و یا روزهای زیادی علامت‌های این بیماری را داشته باشد. به طور کلی، این قانون زمانی مصداق پیدا خواهد کرد که فرد مادام‌العمر این بیماری را داشته باشد و برای فرد مقابل نیز زندگی کردن با چنین فردی خطرناک باشد.
  • نکته بعدی این است که باید توجه داشته باشید عیوبی که حق طلاق را ایجاد می‌کند، برای زن و مرد از لحاظ قانون‌گذار یکسان نیست.
  • از دیگر عیوبی که در مرد برای زن حق طلاق ایجاد می‌کند، عبارت است از بیماری‌های حضا، یعنی اخته بودن از طریق عملیات مادی ناحیه بیضه‌ها که باعث ناباروری شود و یا آلت مقطوع، یعنی اینکه آلت تناسلی مرد قطع شده باشد و مرد نتواند با زن رابطه زناشویی برقرار کند.
  • لازم به ذکر است که چنانچه عنن و جنون پس از عقد اتفاق بیوفتد، باز هم حق طلاق به زن داده خواهد شد.
  • اگر زن در شروط ضمن عقد، اعتیاد و یا سفر رفتن را قید کند، می‌تواند در صورت بروز آن‌ها نکاح را فسخ نماید.

سخن پایانی

ما در این مطلب، سعی کردیم مختصری در مورد بیماری‌هایی که به موجب آن می‌توان عقد نکاح ر ا فسخ کرد، بیان کنیم. با توجه به موارد گفته شده و امراضی که به زن حق طلاق را می‌دهد، باز هم در اقدام برای جدایی در این صورت باید با یک وکیل باتجربه مشورت نمایید تا راه درست را به شما نشان دهد. اگر به دنبال وکیل در مشهد می‌گردید تا بتوانید از او در زمینه‌های حقوقی مشورت بگیرید، گروه وکلای دادورزان صلح و سازش یکی از بهترین موسسات حقوقی است. شما می‌توانید با جستجوی همین عبارت در موتور جستجوگر گوگل، به وب سایت این موسسه مراجعه کرده و از پشتیبانی و مشاوره‌های حرفه‌ای و مجرب آن بهره‌مند شوید.

همچنین شما می‌توانبد جهت ارتباطی آسان با وکیل پایه یک دادگستری و آشنایی بیشتر با حق طلاق از طریق مشاوره حقوقی با ما در ارتباط باشید.

تمام وکلای گروه دادورزان صلح و سازش
All the lawyers of the Peace and Compromise Lawyers Group

مشاوره

تلفن تماس :
شبکه های اجتماعی :
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره

تلفن تماس :
شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده