لوگو سایت دادورزان صلح و سازش
Search

0919-2329787

تماس بگیرید

عواقب فریب در ازدواج

عواقب فریب در ازدواج

مجازات فریب در ازدواج چیست و فریب در ازدواج شامل چه مواردی می شود

یکی از موارد رایجی که در جوامع مختلف زمینه ساز طلاق و نابودی بنیان خانواده می‌باشد، فریب در ازدواج و عدم صداقت زن و مرد نسبت به یکدیگر است. در ادامه به بررسی پاسخ این سوال که فریب در ازدواج به چه معناست؟ خواهیم پرداخت. زمانی که هر کدام از طرفین صفتی را به خود نسبت دهند و خود را با صفای به طرف مقابل معرفی کنند در حالی که صفت نسبت داده شده حقیقت نداشته باشد، مسئله فریب در ازدواج صورت گرفته است. در حالت کلی مجازات فریب در ازدواج فسخ نکاح است، یعنی زمانی که برای قانون‌گذار مسئله فریب در ازدواج به اثبات برسد نکاح بین زن و مرد را باطل می‌کند. و علاوه بر باطل شدن عقد نکاح مجازات کیفری نیز برای شخص فریب دهنده به همراه خواهد داشت، طبق قانون مجازات اسلامی اگر در زمان ازدواج هر کدام از طرفین شخص مقابل خود را فریب دهد و در مورد مواردی همچون شغل، تحصیلات، تمکن مالی و غیره دروغ بگوید، طبق قانون به سه ماه تا یک سال حبس تعزیری محکوم خواهد شد.برای کسب اطلاعات بیشتر با وکیل پایه یک دادگستری تماس بگیرید.

درخواست مشاوره وکیل

چگونگی اثبات فریب در ازدواج

برای اینکه حکم فسخ نکاح را از دادگاه دریافت کنید باید فریب در ازدواج از جانب طرف مقابل خود را به قانون‌گذار ثابت کنید، در غیر این صورت انجام این کار دشوار خواهد بود. برای اینکه دادگاه رای را به نفع شما صادر کند باید ثابت کنید که طرف مقابل پیش از ازدواج اظهاراتی در مورد خود داشته که در اصل حقیقت نداشتند و شما بدون آگاهی به اصل موضوع با آن شخص ازدواج کرده‌اید. برای اثبات این موضوع چند راه حل وجود دارد، راهکار اول دریافت اعتراف و اقرار از طرف مقابل است، راهکار دوم کمک گرفتن از چند شاهد است و راهکار سوم ارائه مدارک مستند در مورد فریب در ازدواج است. در هر کدام از این روش‌ها دادگاه با انجام بررسی‌های لازم به اصل ماجرا پی خواهد برد و حکم نهایی را صادر می‌کند.

درخواست مشاوره وکیل

ارتباط فریب در ازدواج و مهریه

اگر علت فسخ نکاح یک زوج فریب در ازدواج باشد، پرداخت مهریه بعد از اثبات فریب در ازدواج باید به طور کامل صورت بگیرد. بنابراین مرد باید مهریه زن را پرداخت کند، اما در مورد این موضوع یک تبصره وجود دارد. اگر زن و مرد با یکدیگر نزدیکی نکرده باشند و مسئله فریب در ازدواج نیز صورت گرفته باشد مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد، مگر اینکه علت عدم نزدیکی وجود مشکل از جانب مرد باشد؛ در این صورت مرد باید نصف مهریه را به زن پرداخت کند.

پس در یک نتیجه کلی در موارد طلاق به علت فریب در ازدواج در صورت نزدیکی مهریه زن باید پرداخت شود و در صورت عدم نزدیکی مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد.

فریب در ازدواج با فرض باکره نبودن زوجه

متاسفانه یکی از مواردی که در مورد فریب در ازدواج مشاهده می‌شود، ادعای زوج در مورد باکره نبودن زوجه پیش از ازدواج است. یعنی ممکن است زوج با فرض دوشیزه بودن زوجه با او ازدواج کند و پس از ازدواج خلاف این امر برای او ثابت شود و یا اینکه متوجه شود که زوجه از عمل‌های جراحی برای ترمیم بکارت خود استفاده کرده است. در این حالت این موضوع را می‌توان با انجام معاینات پزشکی قانونی به اثبات رساند.

زمانی که زوجه در مورد بکارت خود به زوج دروغ بگوید از مصادیق فریب در ازدواج محسوب می‌شود و اثبات این امر می‌تواند به فسخ نکاح منجر شود و همچنین برای زوجه مجازات در پی خواهد داشت.

درخواست مشاوره وکیل

اگر فریب در ازدواج صورت گیرد، چه عواقب حقوقی دارد؟

یکی از سوالاتی که ذهن بسیاری از افراد را درگیر کرده است، این است که فریب د‌ر ازد‌واج این جرم چه آثار حقوقی در کشور ما در بردارد، مسلما ازدواج یکی از قراردادهای مهم حقوقی در زندگی هر شخصی به حساب می‌آید که فریب و دروغ در این قرارداد آسیب‌های جدی به طرفین وارد کرده و مسئولیت کیفری فریب د‌هند‌ه د‌ر ازد‌واج می‌تواند شامل فسخ نکاح و یا حبس باشد.

به طور کلی ازدواج بر پایه صفاتی که افراد از یکدیگر تعریف می‌کنند آغاز می‌شود، به عنوان مثال اگر مردی بگوید که شغل او مدیریت یک شرکت است و زن با این حساب با او ازدواج کند و پس از ازدواج خلاف این موضوع ثابت شود، یک نوع فریب در ازدواج رخ داده است. و یکی از عواقب فریب در ازدواج و ضمانت اجرای تدلیس داشتن حق فسخ نکاح برای طرف مقابل است.

عواقب فریب در ازدواج

فریب در ازدواج شامل چه مواردی می شود ؟

به طور کلی زمانی که یک زن و مرد تصمیم به ازدواج با یکدیگر داشته باشند، انتظار می‌رود تا در مورد یکدیگر حقایق را بازگو کنند و حقایق شامل موارد مربوط به سلامت جسمانی و روانی و عواملی همچون شغل و تحصیلات و غیره است. حال اگر عکس این موضوع رخ دهد و هر کدام از طرفین به یکدیگر دروغ بگویند فریب در ازدواج ره می‌دهد. در ادامه برخی از مصاد‌یقی از فریب د‌ر ازد‌واج را برای شما بازگو خواهیم کرد که هر کدام از زن و مرد می‌توانند به علت این موارد حکم فسخ نکاح را از دادگاه دریافت کنند.

زمانی که هر کدام از زن و مرد مبتلا به بیماری‌های پوستی مثل برص یا جذام باشند و این موضوع را از طرف مقابل مخفی کنند، امکان فسخ نکاح وجود دارد.

زمانی که هر کدام از طرفین مبتلا به بیماری‌هایی همچون دیوانگی و جنون باشند.

زمانی که هر یک از زن و مرد مبتلا به بیماری‌های مربوط به آلت تناسلی باشند که سبب بروز مشکل در روابط زناشویی می‌شود.

اگر مسائلی همچون نابینا بودن زن، زمین گیر بودن زن و یا عدم توانایی مرد در برقراری رابطه جنسی از طرف مقابل مخفی شود نیز مسئله فریب در ازدواج رخ داده است و منجر به فسخ نکاح می‌شود.

درخواست مشاوره وکیل

ضمانت اجرای فریب د‌ر ازد‌واج

زمانی که مسئله فریب در ازدواج رخ دهد قانون‌گذار برای فرد فریب خورده ضمانت اجرای در نظر گرفته است. زمانی که در یک ازدواج تدلیس رخ می‌دهد طبق قانون شخص فریب دهنده باید مجازات شود و در صورت نیاز خسارت پرداخت کند.

درخواست مشاوره وکیل

فریب در ازدواج چگونه روی میدهد؟

آغاز زندگی مشترک با شناخت زن و مرد از یکدیگر است. هر شخصی به هنگام آشنایی با فرد دیگر خود را با یک سری صفات معرفی می‌کند، صفاتی همچون شغل، مقام، موقعیت اجتماعی و غیره که به طور کلی شخصیت و ماهیت فرد را تشکیل می‌دهد.

بنابراین مهم‌ترین بخش ازدواج دست یافتن به یک شناخت کافی از طرف مقابل است، که این شناخت نیز به واسطه حرف‌ها و حرکات شخص مقابل به دست می‌آید. حال ممکن است برخی اوقات بعضی از افراد به دلایل مختلفی صفاتی را به خود نسبت دهند که دروغ باشد، یعنی ممکن است در مورد شغل، تحصیلات، موقعیت اجتماعی و غیره دروغ بگویند.

به هنگام ازدواج افراد با توجه به ظاهری که از خود نشان می‌دهند تصمیم به ازدواج می‌گیرند، حال اگر این ظاهر بر اساس دروغ و فریب شکل گرفته باشد مسئله فریب در ازدواج با همان تدلیس اتفاق می‌افتد. و همین موضوع باعث از بین رفتن نهاد خانواده و زمینه ساز شدن طلاق می‌شود.

بنابراین فریب در ازدواج زمانی روی می‌دهد که افراد در مورد سلامت جسمانی و روانی و در مورد موقعیت خود به طرف مقابل دروغ بگویند.

فریب در ازدواج؛ از «ازدواج پنهانی قبلی» تا «داشتن کلاه گیس»

متاسفانه امروزه پرونده‌های زیادی در دادگاه‌های خانواده برای دادخواست طلاق وجود دارد که علت برخی از آن‌ها فریب در ازدواج بوده است. افراد با استفاده از راهکارهای مختلفی طرف مقابل را فریب می‌دهند، اما به طور معمول این دروغ‌ها با گذشت اندک زمانی افشا شده و منجر به طلاق زوجین می‌شود.

بسیاری از دعوا‌ها در مورد فریب در ازدواج برای وضعیت تاهل و ازدواج افراد پیش از ازدواج فعلی است. یعنی ممکن است زن یا مردی قبلاً یک یا چند بار ازدواج کرده باشد اما این موضوع را از همسر جدید خود مخفی کند و یا اینکه تمام حقیقت را برای او بازگو نکند در این صورت شخص فریب خورده می‌تواند به دادگاه مراجعه کند و درخواست فسخ نکاح را مطرح نماید.

یکی دیگر از موارد فریب ازدواج دروغ در مورد ظاهر و سلامتی است، یعنی ممکن است یک مرد کچل باشد و با کلاه گیس در مقابل زن ظاهر شود، و زن با استناد به ظاهر نشان داده شده از طرف مرد با او ازدواج کند. اما پس از ازدواج به کچلی او پی ببرد و یا اینکه ممکن است یکی از طرفین بیماری خاصی داشته باشند و از طرف مقابل این موضوع را پنهان کنند.

البته نکته قابل ذکر در مورد این موضوع این است که یک زن یا مرد نمی‌تواند به عنوان مثال پس از گذشت ده سال به دادگاه مراجعه کند و بگوید در زمان ازدواج متوجه کچلی همسر و یا وجود یک بیماری خاص در او شده و درخواست طلاق و فسخ نکاح دارد، بلکه باید به محض آگاه شدن از فریب و دروغ صورت گرفته در صورت داشتن اعتراض و شکایت به دادگاه مراجعه کند.

درخواست مشاوره وکیل

آثار فقهی، حقوقی فریب در ازدواج

در فقه و اسلام نیز مثال‌های مختلفی در مورد فریب در ازدواج مطرح شده است و بسیاری از پیشوایان و امامان در مورد این موضوع آیات و روایات مختلفی را عنوان کرده‌اند. و حقوق مشخصی همچون حق طلاق را برای شخص فریب خورده اعلام کرده‌اند.

وکیل در کرد کوی

کارشناسان گروه دادورزان آماده پاسخ گویی به شما هستند

0919-2329787
جهت مشاوره تخصصی تماس بگیرید...
0919-2329787

آخرین مقالات سایت

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا