لوگو سایت دادورزان صلح و سازش
Search

0919-2329787

تماس بگیرید

وکیل دعاوی بیمه

وکیل دعاوی بیمه

آیا شرکت‌های بیمه خصوصی قانونی‌اند؟ خصوصیات وکیل بیمه چیست؟ فعالان بیمه؛ وکیل دعاوی بیمه موضوع این مقاله می‌باشد. اگر قصد دریافت اطلاعات بیشتر درباره دعاوی بیمه و وکالت در دعاوی بیمه می‌باشید، مطالعه کردن این مقاله می‌تواند به شما کمک کند. برای درک بهتر موضوع ابتدا بیمه را برایتان تعریف می‌کنیم، بیمه عقدی می‌باشد که بر اساس آن یک طرف تعهد می‌دهد در ازای پرداخت وجه نقد از طرف دیگر در صورت وقوع بروز حادثه، خسارت وارد شده بر او را جبران کند و یا وجه معینی بپردازد. متعهد را بیمه‌گر، طرف تعهد را بیمه‌گذار، وجهی را که بیمه‌گذار به بیمه‌گر می‌پردازد، حق بیمه و آنچه را که بیمه می‌کند، موضوع بیمه می‌نامند. بیمه از عقود عهدی می‌باشد که تعهدی برای یکی از طرفین یا هردو ایجاد می‌شود.

انواع بیمه چیست و مرجع رسیدگی به شکایات بیمه کجاست؟

قانون‌گذار مطابق با ماده 1 آیین‌نامه شماره دو شورای عالی بیمه موصل سال 1351 انواع معامله‌های بیمه و شرایط عمومی بیمه را تعیین کرده است. انواع بیمه به این شرح است، بیمه زندگی، بیمه حوادث شخصی، بیمه درمانی، بیمه آتش‌سوزی، بیمه باربری‌‌، بیمه وسایل نقلیه، بیمه مسئولیت مدنی، بیمه تمام خطر مقاطعه‌ کاری، بیمه پول در صندوق، بیمه امانت کارمندان، بیمه مربوط به استخراج و اکتشاف نفت و غیر، بیمه باربری، بیمه آتش سوزی، بیمه مسئولیت تولیدکنندگان و فروشندگان محصول، بیمه مسئولیت مدنی متصدیان حمل و نقل داخلی، بیمه مسئولیت مدنی دارندگان ماشین آلات ساختمانی، راهسازی و کارگاهی.

 

موارد اثباتی در بیمه
Evidence in insurance

موارد اثباتی در بیمه

جهت جبران خسارت بیمه گذار باید موارد زیر را اثبات کند، حادثه اتفاق افتاده باعث از بین رفتن موضوع بیمه شده است. حادثه مورد نظر جزء تعهدات بیمه‌گر است.بین وقوع حادثه و خسارت وارده رابطه علیت وجود دارد.

مشخصات وکیل دعاوی بیمه

بیمه از عقود عهدی است که در پی آن تعهدی برای یکی از طرفین و یا هر دوی آنها ایجاد می نماید. با توجه به مقررات تعیین شده، بیمه حمایتی می‌باشد از بیمه گذار و موارد قانونی بنفع او تفسیر می گردد. در بعضی از موارد بیمه‌گر با بیمه‌گذار از لحاظ حقوقی به مشکل می‌خورند که ممکن می‌باشد اجرای قرارداد بیمه از طریق دعاوی حقوقی، درخواست و مورد پیگیری قرار بگیرد. دعاوی مرتبط با بیمه می تواند که میان بیمه گر و بیمه گذار یا همان فرد ثالث به دلیل عدم پرداخت بیمه و یا عدم جبران خسارت، مطرح بشود بیمه‌گران جهت حفظ کردن اعتبار خود در دعاوی پیش آمده، سعی بر حل اختلافات، از طریق مسالمت آمیز مانند صلح و سازش، میانجی‌گری و داوری دارند.

وکیل بیمه کیست؟

دعاوی حقوقی بیمه، در کنار دیگر دعاوی حقوقی مالی، با در برگرفتن قسمت بسیار بزرگی از پرونده‌های مراجع قضایی، یکی از اصلی‌ترین مشکلات حقوقی مردم را شامل می‌شوند. بسیاری از مردم در حال حاضر درگیر دعوای حقوقی خود با شرکت‌های بیمه، بر سر میزان غرامت، دیه و … می باشند.

وکیل بیمه
Insurance lawyer

انواع وکیل بیمه

وکیل بیمه‌ در ضمن داشتن تخصص در امور بیمه، ممکن است که در یکی از حوزه‌های بیمه تخصص بیشتری کسب نماید. این امر باعث می ‌شود، وکلای بیمه به شاخه‌های مختلف دسته‌بندی شوند. به علت گستردگی و پیچیدگی امور و دعاوی بیمه داشتن وکیل بیمه امری ضرروی می‌باشد، این فرد افزون بر تحصیلات حقوقی در ضمینه قوانین این حوزه و به بخشنامه‌ها و تبصره‌ها تخصص دارد از آنجایی که اشخاص جامعه به قوانین بیمه کشور مسلط نمی‌باشند ممکن می‌باشد افرادی سودجو از نام بیمه سواستفاده می‌کنند و از شما کلاهبرداری کنند. اما به علت نداشتن دانش کافی قطعا نمی‌دانید که به کجا باید مراجعه نمایید.

خصوصیات عقد بیمه

آگاهی از خصوصیات بیمه، برای شناخت ان امری ضروری است. بیمه، از عقود عهدی می‌باشد، تعهدی برای یکی از طرفین یا هردو، ایجاد می‌شود. در حقیقت تنها عقدی است که در حقوق ایران به‌طور دقیق عهدی می‌باشد، عقد بیمه است. بیمه، عقد رضایی می‌باشد و نیاز به تشریفاتی ندارد، عدم صدور بیمه‌نامه نباید به عقد بیمه خللی وارد نماید و عدم پرداخت حق بیمه صرفاً موجب معلق شدن، تعهدات بیمه‌گر، می‌شود، ولی عقد بیمه به قوت خود باقی می باشد.

درخواست مشاوره وکیل

اوصاف حاکم بر عقد بیمه

اوصاف حاکم بر عقد بیمه را در سه بند تشریح می شود، لازم بودن عقد بیمه، الحاقی بودن قرارداد بیمه و استمراری بودن عقد بیمه. در این موارد بهتر است که یه یک وکیل بیمه مراجعه کنید تا از علم و دانش وکیل پایه یک دادگستری استفاده کنید. استفاده از وکیل بیمه تحصیل کرده با توجه به گستردگی و پیچیدگی دعاوی بیمه ای، امری ضروری است.

ضرورت عقد بیمه

مطابق با ماده 185 قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران، عقد بیمه لازم است و هیچ یک از طرفین معامله حق فسخ ندارند، مگر در موارد معین، پس در نتیجه بیمه را نمی‌توان یک طریقه فسخ کرد، مگر در مورد هایی که قانون بیمه این حق را نسبت به طرفین قائل باشد یا طرفین در شرایط خصوصی بیمه نامه حق فسخ را برای خود در نظر گرفته بوده باشند.

الحاقی بودن قرارداد بیمه یعنی چه؟

عقد الحاقی یا تحمیلی یعنی عقدی که طرف‌های آن قدرت چانه‌ زنی مساوی را ندارند و یک طرف که دارای موقعیت بهتری می‌باشد، شرایط قرارداد را تعیین می‌‌کند و دیگری در صورتی که مایل به آن قرارداد باشد موظف است شرایط طرف دیگر را بپذیرد. در عقد بیمه شرایط خاصی مطابق قوانین و مقررات و آیین‌نامه‌های شورای‌عالی بیمه مشخص شده که خارج از آن شرایط و ویژگی‌ها هیچ شخصی نمی‌تواند قرارداد بیمه تنظیم کند، لذا باید این نوع قراردادها را در زمره قراردادهای الحاقی به شمار آورد.

بیمه اشخاص و بیمه درمان و حادثه

این نوع از بیمه در مورد اشخاص است، به این حالت که شخص بیمه خواهد شد تا در برابر هزینه‌ای که پرداخت می‌‌کند امکاناتی دریافت نماید به این نحو که اگر جان و سلامت وی به خطر افتاد بتواند از آن استفاده کند که از انواع آن می‌توان به بیمه عمر، درمان و حادثه اشاره نمود. بیمه درمان به این معنا است که شخص برای درمان کردن بیماری های پیش‌آمده از آن استفاده خواهد کرد. در اینجا می‌توان به بیمه تأمین اجتماعی و سلامت اشاره کرد که در حوزه رسیدگی و ارائه کردن خدمات کامل مربوط به درمان فعالیت دارند. بیمه حادثه به این معنا می‌باشد که در آن فرد خود را بیمه می‌کند تا در برابر حوادث غیرقابل پیش بینی که ممکن می‌باشد برای شخص رخ دهد بیمه‌گر متعهد به جبران شود.

 

وکیل حوادث و درمان
Accident and treatment lawyer

دعاوی بیمه بیکاری

هر کارفرما موظف می‌باشد تا اشخاصی را که برای او کار می ‌کنند بیمه کند و حق آن‌ها را به موقع و در زمان درست و مناسب پرداخت کند، صرف بیمه‌شدن شخص باعث می‌شود که او بتواند از مزایایی که وجود دارد استفاده کند که یکی از آن‌ها بیمه بیکاری است که از جانب سازمان تأمین اجتماعی و وزارت کار به شخص تعلق گرفته است. حال اگر فردی از کار خویش اخراج شود و یا از کار خود بنا به عللی بیرون بیاید می‌تواند تحت شرایطی مانند حوادث غیرمترقبه، بیمه بیکاری دریافت کند، حال اگر همه شرایط دریافت بیمه بیکاری را شخص داشته باشد، اما با این وجود نتواند اقدام به دریافت کردن آن کند در این جا وکیل بیمه که می‌تواند با آگاهی داشتن از قوانین تأمین اجتماعی و وزارت کار به بهترین صورت از فرد دفاع کند و حق او را در این راستا از سازمان مربوطه بگیرد.

دعاوی علیه بیمه عمر

همان‌گونه که در بالاتر بیان شد شخص می‌تواند با توافق با بیمه‌گر امکانات زیادی را در این نوع قرارداد به نفع خویش داشته باشد اعم از این که در طول زندگی خودش از این بیمه بهره‌مند شود و یا این که پس از مرگ ورثه او می‌توانند از این امکانات استفاده کنند. حالا اگر که بیمه‌گر به توافقات انجام شده در مفاد قراردادی خود عمل ننماید حال می ‌خواهد دولت باشد خواه شرکت‌های بیمه این تخلف را انجام دهند، فرد بیمه‌گذار می‌تواند که در این خصوص اقداماتی را در خصوص شکایت از بیمه‌گر انجام دهد و یا انجام آن را به وکیل با تجربه خودش بسپارد.

دعاوی علیه بیمه آتش‌سوزی

وکیل بیمه بیان می‌دارد بیمه اتش سوزی نوعی از بیمه می‌باشد که در آن شرکت‌های مربوطه امکاناتی در برابر حوادث آتش‌سوزی برای خانه‌های مسکونی، واحدهای تجاری، خودرو، حتی لوازم شخصی با ارزش و … در نظر می‌گیرد که متناسب با ارزش مال موردنظر حق بیمه‌ای به طور سالیانه دریافت خواهد کرد حال اگر خسارت به اموال وارد شود و بیمه‌گر به تعهدات خود که در قرارداد به آن متعهد شده است عمل نکند یا در شرایطی در تعیین میزان خسارت وارده به آن چه که آسیب‌دیده است تخلف بنماید و مقدار کمتری را اعلام بکند، طبق مفاد قرارداد که بیان شده مال اگر تلف یا معیوب شود بیمه مسئول پرداخت خسارت است اگر نسبت به آن تعهدات کوتاهی بکند، شخص بیمه‌گذار می‌تواند از بیمه‌گر شکایت بکند.

 

الحاقی بودن قرارداد بیمه
Additionality of the insurance contract

منظور از استمراری بودن عقد بیمه 

شرایط ابطال عقد بیمه چیست؟ آثار ارائه اطلاعات سهوی بر عقد بیمه چیست؟ عقود مستمر در نقطه مقابل عقود آنی یا فوری می‌باشند، در تعاریف آن‌ ها می‌توان گفت که، در این نوع عقود موضوع تعهدات مقرر برای طرفین دفعتاً به پایان نمی‌رسد، بلکه ممکن است در طول زمان جریان داشته باشد. از مصادیق بارز عقود استمراری عقد اجاره و عقد بیمه می‌باشد. همان‌طوری که در عقد بیمه بیمه‌گر متعهد می‌شود هرگاه در طول زمان معینی بیمه‌ کننده متحمل خسارتی شود آن را جبران کند.

مورد های مراجعه مستقیم بیمه گذار به مسئول حادثه کدام است ؟

کافی نبودن مبلغ بیمه شده، تعهد بیمه‌گر دارای فرانشیز باشد و اعمال قاعده نسبی حق بیمه.

درخواست مشاوره وکیل

کافی نبودن مبلغ بیمه شده

بر اساس ماده 10 قانون بیمه، اگر مالی به کمتر از قیمت واقعی بیمه شده باشد بیمه‌‌گذار فقط به تناسب مبلغی که بیمه نموده باشد و با قیمت واقعی مال مسئول خسارت است و بیمه‌گذار می‌تواند که برای بازیافت باقی خسارت به باعث و بانی حادثه مراجعه کند.

اگر تعهد بیمه‌ گر دارای فرانشیز باشد

در این صورت، مبلغ فرانشیز به معنی درصد خسارتی می باشد، که بر اساس توافق خصوصی بر عهده بیمه‌گذار است، از مسبب حادثه توسط ذی‌نفع یا بیمه‌گذار قابل وصول است.

درخواست مشاوره وکیل

اعمال قاعده نسبی حق بیمه

در صورتی که مالی به کمتر از ارزش واقعی خود بیمه شده باشد، بیمه‌گر فقط به تناسب مبلغی که بیمه کرده است با قیمت واقعی مال، مسئول خسارت است و چنانچه بیمه‌گذار با قصد تقلب مالی را اضافه بر قیمت عادله در موقع عقد قرارداد بیمه کند عقد بیمه باطل می باشد و حق بیمه دریافتی قابل استرداد نمی‌باشد.

آثار ارائه اطلاعات سهوی بر عقد بیمه

در ماده ۱۳ قانون بیمه جمهوری اسلامی ایران در مورد ارائه اطلاعات به حالت سهوی و اثر آن بر عقود بیمه توضیح داده شده. اگر خودداری از اظهار مطالبی یا اظهارات عکس واقع از روی عمد نباشد عقد بیمه باطل نخواهد شد و در این حالت هر وقت مطلب اظهار نشده یا اظهار عکس واقع پیش از وقوع یافتن حادثه معلوم شود بیمه‌گر حق دارد یا اضافه حق بیمه را از بیمه‌گذار در حالت رضایت او دریافت داشته قرارداد را ابقا نماید و یا قرارداد بیمه را فسخ سازد. در حالت فسخ بیمه‌گر باید مراتب را به‌ سبب اظهارنامه یا نامه سفارشی دو قبضه به بیمه‌گذار اطلاع بدهد. اثر فسخ 10 روز پس از ابلاغ مراتب به بیمه‌گذار شروع خواهد شد و بیمه‌گر باید اضافه حق بیمه دریافتی تا تاریخ فسخ را به بیمه‌گذار مسترد کند. در حالتی که مطلبی اظهار نشده باشد یا اظهاری عکس واقع پس از وقوع حادثه معلوم بشود خسارت به نسبت وجه پرداختی و وجهی که باید در صورت اظهار خطر به صورت کامل و واقع پرداخت شده باشد کاهش می یابد.

داوری در قراردادهای بیمه ای

شرکت‌های بیمه‌ای در قراردادها و شرایط بیمه، می‌توانند که در حالت اختلاف فعلی و آتی در قراردادها با بیمه‌گذار توافق کنند که برای حل و فصل اختلاف بیمه‌ای به داور مراجعه نمایند. اگر در حل و فصل کردن اختلاف بیمه‌ای داوری از پیش تعیین شده باشد هر کدام از بیمه گر و بیمه گذار فردی را به عنوان داور انتخاب می‌نمایند. داوران انتخاب شده دو طرف، یک سر داور انتخاب می‌نمایند. هیئت سه نفره، مسئولیت رسیدگی کردن به اختلاف بیمه‌ای را برعهده دارد. اگر طرفین رای داوری را قبول ننمایند، رای داور باید به وسیله مرجع قضایی اجرا بشود‌

 

دادگاه رسیدگی به دعاوی بیمه ای
Insurance claims court

دادگاه صالح در رسیدگی به دعوای بیمه‌ای 

مرجع صالح به رسیدگی دعاوی مربوط به بیمه عمر کدام است؟ اگر اختلاف بین بیمه‌گر و بیمه‌گذار ایجاد شود، مرجع صالح رسیدگی به دعوا، مرجع قضایی است. براساس ماده ۱۰ قانون آیین دادرسی مدنی، رسیدگی به این دعوا در صلاحیت دادگاه عمومی و انقلاب می باشد. براساس ماده 11 قانون آیین دادرسی مدنی ایران ، دعوا حقوقی در دادگاه محل اقامت شرکت بیمه مطرح خواهد شد.

 

درخواست مشاوره وکیل

اصول عقد بیمه براساس قانون بیمه 

اصل جانشینی، اصل غرامت، اصل منع تعدد بیمه و اصل حسن نیت اصول عقد بیمه بر اساس قانون می باشند.

وکیل امور بیمه

امور بیمه بسیار حساس و پیچیده می‌باشند. وکیل متخصص دعاوی بیمه‌، وکیل است که بر فن‌های مذاکره تسلط کامل دارد. و می تواند با استفاده از قوانین بیمه و تبصره‌های آن به شما کمک کند. بیشتر افراد بر قوانین بیمه ای تسلط ندارند و باید به یک وکیل خسارت در دعاوی بیمه مراجعه کنند. برای انتخاب یک وکیل خبره و یا دریافت مشاوره حقوقی در دعاوی بیمه باید با گروه وکلای دادورزان صلح و سازش تماس حاصل فرمایید.

وکیل در کرد کوی

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکتر جمال
۱۴۰۲-۰۲-۱۱ ۱۳:۱۳

بهترین وکیل بیمه هستند

قاسم
۱۴۰۲-۰۹-۱۸ ۲۰:۲۴

شرکت سه سال بیمه من رو پرداخت نکرده بود با کمک وکیل گروه دادورزان صلح و سازش تونستم حقمو بگیرم.

پیمایش به بالا