لوگو سایت دادورزان صلح و سازش
Search

0919-2329787

تماس بگیرید

طریقه ی گرفتن شناسنامه

طریقه ی گرفتن شناسنامه

شناسنامه مهم ترین سند هویت هر فردی است که علاوه بر ثبت وقایع چهارگانه ی تولد، ازدواج، طلاق و مرگ، فرد در جامعه با آن شناخته می شود و به عنوان سند هویتی فرد باید در ادارات و مراکز مختلف شناسنامه خود را ارائه داد. لذا شناسنامه اهمیت زیادی دارد. اخذ شناسنامه مراحل و تشریفاتی دارد که در این مقاله به طریقه ی گرفتن شناسنامه می پردازیم. همچنین با وکیل ثبت احوال برای گرفتن شناسنامه آشنا خواهیم شد تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

نحوه اخذ شناسنامه

اخذ شناسنامه ضروری است و سند هویت شخص است. بر اساس آنچه که در قانون ثبت احوال کشور آمده است، تولید یک طفل در کشور حتما باید به نماینده مامور ثبت احوال اعلام شود، چه پدر و مادر طفل ایرانی باشند چه خارجی باید ولادت نوزاد خود را ثبت کنند. عاوه براین ولادت اطفال ایرانی مقیم خارج از کشور باید به مامور کنسولی ایران در محل اقامت فرد و اگر در محل اقامت مامور کنسولی نبود باید به نزدیک ترین مامور کنسولی یا سازمان ثبت احوال اعلام شود.

طریقه ی گرفتن شناسنامه برای نوزاد

برای کدام اطفال می توان در ایران شناسنامه صادر نمود؟

  • پدر طفل ایرانی باشد.
  • اطفالی که در ایران از پدر و مادر نامعلوم متولد شده باشند.
  • آن دسته از اطفال ایرانی که در ایران از پدر و مادر خارجی که یکی از ان ها در ایران متولد شده است، به دنیا آمده باشد.
چه کسانی می توانند برای طفل شناسنامه بگیرند
Who can get a birth certificate for a child?

چه کسانی می توانند برای طفل شناسنامه بگیرند؟

حتما این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که چه کسی می تواند برای نوزاد شناسنامه بگیرد؟ بعضی ها فکر می کنند که فقط پدر و جد پدری می توانند برای نوزاد شناسنامه بگیرند، در صورتی که تمام افراد زیر می توانند برای نوزاد شناسنامه بگیرند.

  • پدر یا جدر پدری، باید شناسنامه ی خود را هنگام مراجعه به ثبت احوال به همراه داشته باشند.
  • مادر اگر ازدواج از در قانون ثبت شده باشد نیز می تواند برای نوزاد خود شناسنامه بگیرد.
  • وصی یا قیم امین و یا  وکیل ثبت احوال در تهران  با ارائه ی مدارک مربوطه می تواند برای درخواست ثبت شناسنامه به ثبت احوال مراجعه کند.
  • متصدی یا نماینده ی موسسه ای که طفل برای نگهداری به آن جا سپرده شده است.
  • صاحب واقعه که بالای 18 سال سن داشته باشد نیز می تواند برای گرفتن شناسنامه اقدام کند.
درخواست مشاوره آنلاین
Online consultation request

جهت اخذ شناسنامه برای طفل چه مراحلی باید طی کرد؟

مراجعه به ثبت احوال و اخذ شناسنامه برای نوزاد تشریفاتی دارد که باید طی شود. در ذیل به مراحل اخذ شناسنامه اشاره می شود:

  • مراجعه به اداره ی ثبت احوال
  • تحویل مدارک موردنیاز
  • بررسی صحت و اصالت مدارک موردنیاز توسط کارشناس ثبت احوال
  • تطابق با پایگاه اداره ثبت احوال
  • ارائه ی گواهی ولادت از پزشک متخصص یا ماما( اگر به هر دلیلی گواهی ولادت ندارید ابتدا باید به مراکز انتظامی مراجعه کنید و جهت تولد فرزند استعلام بگیرید و گواهی استعلام را به ثبت احوال ارائه دهید تا سند ولادت تنظیم شود و شناسنامه صادر گردد.)
  • تنظیم سند ولادت
  • صدور شناسنامه
برای دریافت شناسنامه چه نکاتی را باید مورد توجه قرار داد؟
What points should be considered to receive a birth certificate?

برای دریافت شناسنامه چه نکاتی را باید مورد توجه قرار داد؟

از انجایی که شناسنامه سند هویت فرد است و اطلاعات درج شده در آن قابل تغییر نیستند و یا به سختی تغییر امکان پذیر است؛ هنگام مراجعه برای دریافت شناسنامه نکات زیر را مورد توجه قرار دهید:

  • براساس آنچه در قانون آمده است تنها تا حداکثر 15 روز بعد از تولد نوزاد باید برای دریافت شناسنامه اقدام نمایید.
  • برای صدور شناسنامه تنظیم سند سجلی ضروری است، توصیه می شود حتما قبل از امضا نمودن اسناد مربوط از صحت آن ها اطمینان حاصل نمایید.
  • به دلیل اینکه پس از صدور شناسنامه تغییر نام به سختی امکان پذیر است و وقت و انرژی زیادی را می طلبد، در هنگام نام گذاری تمامی عوامل و شرایط دخیل همچون فرهنگ اسلامی و ایرانی، شخصیت و آینده ی کودک خود را مورد توجه قرار دهید.
  • هنگام دریافت شناسنامه اطلاعات ثبت شده را به دقت بررسی کنید.
  • شما حق ندارید شناسنامه ی خود را جایی به عنوان امانت بگذارید، متاسفانه دیده شده اغست که برخی از افراد شناسنامه ی خود را در ازای موارد متعددی به ودیعه می گذارند، ودیعه گذاشتن شناسنامه علاوه بر اینکه می تواند موجبات سوء استفاده از شناسنامه ی شما و تبعات بعد از آن را فراهم دارد از نظر قانون خلاف است.
  • درج هر گونه مهر، نوشتار و نشانه در نمونه های جدید شناسنامه ی نوزادان اکیدا ممنون می باشد.
  • شما حق ندارید مندرجات شناسنامه را دستکاری کنید، در صورت انجام این کار باید ور مقابل قانون پاسخ گو باشید.

چگونه ی شناسنامه ی المثنی بگیریم؟

در کشور گاهی قانونی بر این مبنا صادر می شود که افراد باید شناسنامه ی های خود را عوض کنند و شناسنامه ی جدید بگیرند، در این مواقع افراد باید به مراکز مربوطه مراجعه کنند و درخواست خود را ثبت نمایند. در کشور ما در حال حاضر طرح تعویض شناسنامه های قدیمی مطرح شده است. شناسنامه های جدید ظاهر متفاوتی دارند؛ ابعاد آن ها کوچک تراست، اطلاعات دستی ثبت نشده است، عکس به جای الصاق با منگنه چاپ شده است، کاغذ آن ها کیفیت بهتری دارد. مهم ترین تفاوت شناسنامه های جدید با شناسنامه های قدیمی داشتن بارکد برای شماره ملی است که ویژگی های امنیتی شناسنامه را افزایش داده است. اما تعویض شناسنامه با شناسنامه ی المثنی متفاوت است.  ممکن است فردی به هر دلیلی شناسنامه ی خود را گم کند مثلا مفقود، دزدیده یا مستعمل شده باشد، ایشان می تواند شناسنامه ی المثنی بگیرد. برای گرفتن شناسنامه ی المثنی باید به دفتر پیشخوان دولت مراجعه کنید. مدارک لازم  برای دریافت شناسنامه ی المثنی در ادامه ذکر شده است.

مدارک مورد نیاز برای دریافت شناسنامه ی المثنی
Documents required to receive a duplicate birth certificate

مدارک مورد نیاز برای دریافت شناسنامه ی المثنی

  • تنظیم و ارائه ی یک استشهاد محلی درمورد صحت فقدان شناسنامه
  • سه قطعه عکس جدید سه در چهار و تمام رخ برای افرادی که سن آن ها بالای 15 سال است.
  • کپی شناسنامه ی همسر و فرزندان و و صفحات دوم و سوم سند ازدواج برای متقاضیان متاهل
  • اصل و کپی مدرک عکس دار معتبر هنگام مراجعه به دفتر پیش خوان دولت مثل کارت ملی، گذرنامه،گواهینامه و یا کارت پایان خدمت. اگر کپی هستند باید توسط کارمند ثبت احوال همان شعبه، کپی برابر اصل شده باشند.
  • اگر مدرک عکس دار معتبر ندارید باید عکس شما توسط نیر انتظامی یا شورای اسلامی و یا یک کارمند اصلی دوست تایید شود.
  • رسیدکی بانکی پرداخت هزینه های صدور شناسنامه ی جدید
  • چنانچه شما برای سومین بار جهت صد.ر شناسنامه ی المثنی اقدام می کنید، باید علاوه بر مدارک گفته شده گواهی عدم سوء پیشینه را از نیروی انتظامی دریافت کنید و به ثبت احوال تحویل دهید.
  • چاپ آگهی مفقودی هم اختیاری است و هیچ الزام قانونی ندارد.
درخواست مشاوره آنلاین
Online consultation request

طریقه ی گرفتن شناسنامه برای سگ

گرفتن شناسنامه برای از ضروری ترین مسئولیت هایی است که توسط صاحب حیوان  باید انجام شود.اگر قصد دارید حیوان خانگی داشته باشید باید مقدمات آن را به درستی فراهم کنید. یکی از این مقدمات گرفتن شناسنامه برای سگ و یا هر حیوان خانگی دیگر است. که تمام ویژگی ها و مشخصات و شرایط درمانی حیوان در آن ذکر شده است. در تمام دنیا حیوانت خانگی دارای شناسنامه هستند این امر باعث می شود به راحتی بتوانند از انواع خدمات اجتماعی و درمانی بهره مند شوند. در گذشته در کشور اما دریافت شناسنامه برای سگ ها چندان رایج نبود اما در سال های اخیر با گسترش علاقه مندی به نگهداری سگ ها و سایر حیوانات خانگی دریافت شناسنامه برای آن ها نیز رایج شده است.

مراحل گرفتن شناسنامه برای سگ در کلینک های دامپزشکی

گرفتن شناسنامه برای سگ از طریق کلینیک های دامپزشکی انجام می شود. برای گرفتن شناسنامه حیوان ابتدا باید توسط متخصصین معاینه شود و شرایط و وضعیت جسمانی او مورد بررسی قرار می گیردو علاوه براین مشخصات صاحب سگ نیز باید درج شود. چانچه سگ بیمار است باید شرایط و وضعیت بیماری  مورد بررسی قرار بگیرد. گرفتن شناسنامه برای سگ زمانی ممکن است که سگ اولین واکسن خود را دریافت کرده باشد و درمان های انگلی لازم مانند قرص انگل توسط پزشک انجام شده باشد.

سامانه ی اینترنتی برای صدور شناسنامه برای سگ

یکی از سامانه هایی که توسط دولت برای صدور شناسنامه برای سگ در نظر گرفته شده است، سامانه ی صدور شناسنامه ی ملی دام کوچک است. در این سایت قوانین ومقررات لازم برای صاحب سگ ذکر شده است و تعهداتی که باید مورد توجه قرار بگیرد بیان شده است، پس از پذیرش قوانین افراد می توانند مراحل  دریافت  شناسنامه را پیگیری کنند. این قوانین و مقررات مطابق با مقررات جاری در کشور  ما است و افراد باید بدان ها پایبند باشند.

تمام وکلای گروه دادورزان صلح و سازش
All the lawyers of the Peace and Compromise Lawyers Group

کارشناسان گروه دادورزان آماده پاسخ گویی به شما هستند

0919-2329787
جهت مشاوره تخصصی تماس بگیرید...
0919-2329787

آخرین مقالات سایت

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا