مشاوره حقوقی چک

صدور اجراییه چک های صیادی

مشاوره حقوقی چک

در مقاله مشاوره حقوقی چک قصد داریم شما را با انواع چک های برگشتی و موارد قانونی آن آشنا کنیم. و شما عزیزان با چک های صیادی به خود آشنایی دارید و می دانید که اگر فردی مبلغی که در چک صیادی درج شده است ست را پرداخت نکند فردی که چک را در دست دارد می تواند از طریق بانک و سامانه الکترونیکی صیاد اقدام به صدور اجراییه چک های صیادی نماید. البته که زمان یا مهلت پرداخت چک صیادی حدود ۱۰ روز است که اگر بیش از آن شود فرد دارنده چک می تواند به صورت قانونی اقدام کند. از این‌ رو بانک موظف است که اطلاعات چک را در سامانه چک های برگشتی بانک مرکزی ثبت نماید. در این صورت برای کسی که دارنده چک است یک گواهی صادر می شود که فرد دارنده چک می تواند با در دست داشتن این گواهی به مراجعه به دفتر خدمات الکترونیکی قضایی درخواست اجراییه چک صیادی را بدهد. برای اینکار می توانید از وکیل چک کمک بگیرید. در این صورت پرونده به اجرا در می آید و قاضی پرونده کی تواند بر علیه صادر کننده چک و صاحب حساب را اجراییه صادر کند. البته که در این صورت برای دریافت مبلغ می تواند به صورت مصادره اموال یا مسدود نمودن حساب های بانکی از سوی قانون و حکم اجراییه اقدام نماید و به راحتی مبلغ را پس بگیرد.

صدور اجراییه چک های صیادی

چرا هر چه سریع تر باید به مشاوره حقوقی چک مراجعه کنیم؟

مدت های مدیدی است که مردم در امور مختلف مالی خود از چک ها استفاده می کنند و این چک ها همچنان هم مانند گذشته کاربرد های بسیاری برای افراد دارند. با استفاده از چک ها دیگر نقدینگی و به کار بردن مسکوکات از میان رفته است. با این حال استفاده کردن از چک قانون های به نسبت پیچیده و متعددی دارد که بیش تر جمعیت مردم از این قوانین اطلاعی ندارند. با توجه به ضرورت افزایش آگاهی گروه های مختلف جامعه در مورد قوانین مختلف مربوط به چک ها و لزوم اطلاع داشتن از آن ها، مشاوره حقوقی در مورد چک تشکیل شده است تا مردم را در مورد نحوه استفاده از چک ها و مقررات مشخص مربوط به به کار گیری آن ها آگاه کرده و آن ها را در جهت استفاده درست و به جا از چک ها راهنمایی کند. بخش زیادی از پرونده های مالی موجود در مراجع مختلف قضایی در ارتباط با دعاوی این چک ها می باشند که این مسئله بیانگر ضرورت افزایش آگاهی عموم جامعه در رابطه با چک ها و کلیه مسائل مربوط به آن ها می باشد و لازم است تا حتما مشاوره حقوقی توسط مجرب ترین وکیل پایه یک دادگستری انجام شود تا نتیجه مطلوب حاصل شده و شرایط حاکم بهترین نحو ممکن اداره شود.

درخواست مشاوره وکالت

ممکن است تصور کنید که مشاوره حقوقی چک تنها به افراد خاصی اختصاص داشته و فقط ان ها می بایست از مشاوره های ارائه شده در این زمینه استفاده کنند، در حالی که چنین تصوری صحیح نبوده و در واقع همه افراد به مشاوره حقوقی چک و کمک گرفتن از افراد متخصص در این زمینه نیاز دارند؛ چرا که اکثریت جمعیت مردم از دانش و تخصص لازم در زمینه حقوقی برخوردار نبوده و با توجه به پیچیدگی و وسعت زیاد قوانین مربوط به چک ها، نیاز است که حتما یک شخص ماهر و دارای تخصص لازم در این زمینه به افراد کمک برساند و ان ها را در مسیر درست راهنمایی کند. مشاوره حقوقی چک می تواند کلیه اطلاعاتی را که افراد در این زمینه ممکن است به آن احتیاج پیدا کنند در اختیارشان قرار داده و صحیح ترین و بهترین راه ممکن را پیش پایشان قرار دهند. چنین شخصی که وظیفه انجام مشاوره های حقوقی چک را بر عهده دارد می بایست دانش و مهارت کافی در این زمینه را کسب کرده باشد و وکالت پرونده های متعددی را که با چک در ارتباط هستند بر عهده گرفته و به واسطه آن ها به تجربه مورد نیاز در این حیطه دست پیدا کرده باشد. از این رو نیز چنین مشاوره های حقوقی را به طور عمده در مرکز های قانونی مربوطه به انجام رسانده و مشاوره حقوقی چک توسط مجرب ترین وکیل  پایه یک دادگستری بر عهده گرفته می شود.

صدور اجراییه چک های صیادی

مشاوره حقوقی چک برگشتی

زمانی که یک چک برگشت زده می شود به این معنا است که مبلغ چک در زمان تعیین شده پرداخت نگردیده و از بانک مربوطه گواهی عدم پرداخت وجه مربوطه صادر شده است. زمانی که یک چک بی محل با نمایندگی شخص صاحب حساب که می تواند یک شخص حقیقی و یا حقوقی باشد امضا شده باشد، بنا به در خواست فرد مدعی خصوصی زیان و اجراییه آن با توجه به تضامن علیه هر دو شخص صادر خواهد شد. در چنین شرایطی شخص حقوقی هیچ گونه مسئولیت کیفری را نداشته و تنها شخصی که چک را امضا نموده است می بایست جریمه شود. کسی که چک بی محل را صادر می کند می تواند مورد تعقیب کیفری قرار گیرد و امر تنظیم نمودن شکایت نامه از جانب ضامن چک بی محل نیز قابل اجرا نخواهد بود.

درخواست مشاوره وکالت

شخصی که چک بی محل را در دست دارد می تواند بر اساس قانون وجه چک مربوطه و خسارت های وارد شده را به عنوان یک مدعی خصوصی در دادگاه کیفری مورد پیگیری قرار داده و آن را مطالبه نماید و افرادی که این چک ها را صادر می کنند نیز می بایست مجازات های مشروطی را متحمل شوند. در صورتی که این افراد در طول سه سال بیش تر از یک مرتبه چک بی محل صادر نموده و به دنبال تعقیب قانونی آن ها به صدور کیفر ختم شود، حساب بانکی این اشخاص بسته شده و پس از آن به مدت پنج سال از افتتاح کردن حساب جاری در بانک های مختلف منع خواهد شد.

لازم است بدانید شخصی که چک را در دست دارد برای این که بتواند اقامه دعوا کند می بایست از یک سری شروط معین برخوردار باشد که در ادامه آن ها را بیان خواهیم نمود:

  • اقامه دعوا می بایست حداکثر تا ۱ سال پس از گذشت تاریخ اعتراض عدم تادیه به انجام برسد.
  • در صورتی که محل صدور و تادیه چک یکسان باشد امور مربوط به مطالبه کردن وجه و اعتراض نمودن به تادیه نکردن چک می بایست طی مدت ۱۵ روز از زمان صادر شدن چک انجام شود. چنان چه محل صدور و تادیه چک با هم تفاوت داشته باشند، این کار را می بایست ظرف مدت ۴۵ روز به انجام رسانده و اگر یکی از محل های ذکر شده در خارج از ایران قرار داشته باشد، مهلت داده شده برای اعتراض کردن به عدم تادیه چک ۴ ماه در نظر گرفته می شود.

صدور اجراییه چک های صیادی

مشاوره حقوقی چک و سفته

هر کار حقوقی که مسئولیت در آن واگذار شده باشد بسیار مهم و پر اهمیت تلقی می شود. مشاوره حقوقی چک و سفته نیز یکی از این موضوعات مهم می باشد که مربوط با مبادلات مختلف توسط چک و سفته و کلیه مسائل مربوط به آن ها می باشد. اشخاص مختلف می بایست قبل از این که اقدام به انجام تبادلات مختلف با چک و سفته نمایند، حتما با افراد متخصص و وکیل حقوقی با تجربه در حوزه حقوق و تعهد های مالی مشورت کرده و با کمک آن ها مشاوره حقوقی چک و سفته انجام دهند تا از نتایج و برآیند های احتمالی تک تک گام های خود با خبر باشند. در واقع سفته یک نوع سند تجاری است که با خود تعهد به همراه داشته و کسی که آن را صادر می کند ملزم می شود که مبلغ ذکر شده در آن را پرداخت نماید.

یک سری از نکات حقوقی مشخصی وجود دارند که اگر آن ها در سفته درج شده و یا نوشته نشوند، ویژگی آن از یک سند تجاری به سند معمولی تغییر پیدا خواهد کرد که تمامی این مطالب را تنها می توان با انجام مشاوره حقوقی چک و سفته فرا گرفت. در سفته نیز درست مانند چک شخص امضا کننده موظف است که در تاریخ مشخص و یا در هنگامی که صاحب سفته مبلغ مورد نظر را درخواست نماید، این وجه را به تحویل وی دهد. این روز ها چک ها بیش تر از انواع سفته در معاملات مختلف کاربرد دارند. دلیل این امر آن است که چک ها آسان تر از سفته ها وصول می شوند که این کار را با استفاده از دسته چک می توان به انجام رساند، در حالی که سفته ها می بایست خریداری شوند. همچنین شما می توانید در چک ها مبلغ دلخواه خود را وارد نمایید در حالی که در سفته ها برای درج مبلغ محدودیت هایی در نظر گرفته شده است.

صدور اجراییه چک های صیادی

انواع چک حقوقی و کیفری و مراحل وصول آن

پیگیری چک های برگشت خورده را با در نظر گرفتن عوامل مشخصی می توان به شیوه های گوناگون به انجام رساند. ممکن است بگویید که بهترین روش برای وصول چک، روش کیفری بوده و پیگیری حقوی آن و درخواست کردن تامین خواسته چک یک امر بیهوده می باشد، در حالی که کاملا در اشتباه هستید. چک های حقوقی به نوعی از چک ها گفته می شود که نمی توان آن ها را پیگیری نمود و این عدم پیگیری به دنبال قانونی که قانون گذاران وضع نموده اند ایجاد شده است.

درخواست مشاوره وکالت

به طور کلی، انواع چک های حقوقی را می توان در دو دسته جای داد: گروه اول نوعی از چک های حقوقی هستند که بر اساس قانون امکان شکایت کیفری از آن ها وجود نداشته و شامل چک تضمینی، چک سفید امضا، چک مدت دار، چک بدون تاریخ، چک های صادر شده در معامله های نا مشروع و یا همراه با ربا و هم چنین چک هایی که شرط پرداخت وجه آن ها از بانک، شرطی است که ضمن متن چک آورده شده است می باشد. گروه دوم چک های حقوقی هیچ کدام از موارد ذکر شده در بالا را در بر نمی گیرند ولی در صورتی که در طی فرصت ۶ ماهه ای که جهت دریافت گواهی عدم پرداخت وجود دارد دریافت نشده باشند، می توان چک مزبور را به روش حقوقی تحت پیگیری قرار داد.

وصول کردن حقوقی چک ها شباهت های زیادی به دیگر انواع دعاوی حقوقی دارد. در ابتدا می بایست برگه دادخواست پر شده و با درج اطلاعات خود به عنوان شخص درخواست کننده دعوی، موضوع دعوی و علل مربوط به برگه را تحویل دفتر دادگاه بدهید. پس از آن برای شما یک نوبت مشخص خواهد شد که بعد از رسیدگی دادگاه به موضوع در صورت صادر شدن رای به نفع شما، خواهنده دعوی تجدید نظر خواهد نمود. حال اگر علت های کافی در دست نباشد، رای دادگاه بدوی مجددا تایید خواهد شد که کلیه این مرحله ها توسط ابلاغیه برای هر دو طرف ارسال خواهد شد. در مرحله بعد جهت صدور اجرائیه می بایست حکم مربوطه به دفتر اجرائیه دادگاه برده شود. به شخص محکوم به مدت ۱۰ روز از تاریخ صادر شدن اجرائیه جهت اجرا کردن حکم و پرداخت بدهی فرصت داده خواهد شد. در صورتی که طی این مدت موفق به انجام این کار نشود، شخص طلب کار می تواند دادخواستی جه توقیف نمودن اموال او صادر کرده و در صورت عدم برخورداری محکوم از اموال می توان جهت صادر شدن حکم جلب وی درخواست داد.

صدور اجراییه چک های صیادی

مشاوره حقوقی در دعاوی امور چک

دعاوی مربوط به چک شامل استرداد لاشه چک، مطالبه وجه چک و باطل نمودن چک می باشد. دعاوی چک دو وجه حقوقی و کیفری دارند که با شروع سال جدید، چک های با طرح جدید جانشین چک های صیادی شده اند که از قوانین به خصوصی پیروی می نمایند. برای این که بتوان چک را نقد نمود می بایست تاریخ، مبلغ، مشخصات هویتی و یک سری اطلاعات دیگر را نیز به ثبت رساند. از این پس نمی توان چک ها را در وجه حامل صادر نمود و در چک های جدید دیگر پشت نویسی معنایی ندارد. همچنین لازم است تا انتقال چک در سامانه صیاد نیز به ثبت برسد. در چنین شرایطی جرائم مختلف همچون جعل چک ها و به سرقت بردن آن ها تا حدود زیادی کاهش پیدا خواهد کرد، چرا که چک دیگر وابسته به کاغذ نبوده و پشتوانه ای در بانک دارد.

لازم به ذکر است صاحبان چک های برگشتی که سو اثر نشده اند قادر به صادر کردن دسته چک جدید نخواهند بود. اگر چکی که صادر شده است گم شده و یا به سرقت رفته باشد، کسانی که از این معامله نفع می برند و یا صاحبان یا صادر کنندگان چک ها می توانند دادخواست باطل شدن چک خود را در دفتر های خدمات قضایی به ثبت برسانند. در این جا هم می توان به اهمیت مشاوره حقوقی چک سرقتی و رسیدگی به دعاوی مربوط به چک پی برد. بهترین مشاوره حقوقی چک مشاوره ای است که از تمامی این نکات اطلاع داشته باشد و بتواند آن ها را به طور تمام و کمال در اختیار مراجعه کنندگان قرار دهد. مشاوره حقوقی مطالبه چک به صورت تخصصی نیز یکی از کار هایی است که شما می توانید انجام دهید تا به بهترین منابع اطلاعاتی و مشاوره ها در تمامی زمینه ها به صورت تخصصی دسترسی داشته باشید.

صدور اجراییه چک های صیادی

نکات حقوقی اصول نگارش چک

با توجه به زیاد شدن تعداد چک های برگشتی، لازم است تا به طور کامل با نحوه نگارش چک ها و اصول نوشتن آن ها آشنا شوید تا به این ترتیب از افزایش تعداد افراد شاکی چک های برگشتی جلوگیری شده و تعداد پرونده های قضایی اختصاص یافته به این مسئله نیز کاهش یابند. برای این که بتوانید چک ها را به شکل اصولی و صحیح بنویسید می بایست نکات مشخصی را در مورد آن ها رعایت کنید. چک ها حتما باید توسط خود شما و دست خط خودتان نوشته شوند و هیچ شخص دیگر حتی از نزدیکان اقدام به انجام این کار به جای شما ننماید. مبلغ چک می بایست هم به حروف و هم به عدد نوشته شود. حتما ذکر کنید که چک بابت چه چیزی صادر شده است تا از سو استفاده از آن جلوگیری نمایید. بعد از این که مبلغ مورد نظر را به عدد در مستطیل موجود  در برگه نوشتید، از قسمت جلویی عدد تا انتهای مستطیل را با یک خط تیره پر کنید. اگر نوشته های شما بدون خط خوردگی است حتما در قسمت بالای مستطیل این مورد را ذکر کرده و در دو سمت آن ضرب در بزنید.

درخواست مشاوره وکالت

چنان چه خطایی در نوشتن چک داشتید و قلم خوردگی اتفاق افتاد، اطلاعات صحیح را در پشت چک درج کرده و سپس امضا نمایید. بعد از تکمیل نوشتن چک، اطلاعات موجود در ته چک شامل تاریخ چک، مبلغ چک نام شخص مورد نظر را به طور کامل وارد نمایید. به یاد داشته باشید که تحت هیچ شرایطی امضای خود را در قسمت ته چک، برگه و جلد دسته چک نزنید چون که اگر چک گم شده و یا به سرقت برود، ممکن است امضای شما جعل شود. سعی کنید هیچ وقت ضامن کسانی که نمی شناسید و یا اشخاصی که مورد اعتماد شما نیستند نشوید. چک های بدون تاریخ و مبلغ را هیچ گاه امضا نکرده و اول مبلغ و تاریخ را بنویسید و سپس آن را امضا کنید. شما هرگز نباید چک را برای اصلاح کردن و یا عوض کردن یا سایر امور مشابه به صادر کننده آن تحویل بدهید. چون این که به معنی پرداخت شدن مبلغ توسط او می باشد و اگر هر نوع ادعایی وجود داشته باشد شخصی که چک را به صادر کننده داده است می بایست ثابت کند که چک را دریافت نکرده و چک تنها برای اصلاح شدن به صادر کننده داده شده است. در قرارداد ها و یا معامله هایی که با چک انجام می شود، شماره و مبلغ چک و تاریخ آن را حتما در قرارداد و یا معامله خود ذکر کنید.

صدور اجراییه چک های صیادی

سریع ترین راه برای شکایت وصول چک

در حکم در واقع چک یک نوع سند لازم الاجرا می باشد. برای چنین اسنادی می توان با استفاده از مراکز اجرای ثبت یک اجرائیه صادر نمود تا بتوان توقیف اموال صادر کنندگان آن را اجرا نمود. با توجه به لازم الاجرا بودن سند چک می توان با استفاده از اجرای ثبت هم وجه چک را وصول نمود اما روش های عمده جهت وصول وجه چک شامل اجرای ثبت، شکایت کیفری صادر کردن چک بی محل و پیگیری از طریق دادگاه حقوقی می باشد.

تفاوت چک برگشتی حقوقی و کیفری در این است که در چک های کیفری برای شکایت می بایست پس از گذشت ۶ ماه از تاریخ درج شده در چک به بانک مراجعه نمود و اگر این کار را نکنید حق شکایت کیفری از شما سلب خواهد شد. همچنین صاحب چک می بایست به مدت ۶ ماه از زمان تاریخ برگت خوردن چک شکایت خود را مطرح کرده و شکوائیه اش را ثبت نماید زیرا در غیر این صورت نمی تواند شکایت کیفری خود را به انجام رسانده و تنها می تواند دادخواست حقوقی وجه چک را ارائه دهد. محل وقوع جرم در واقع همان بانکی محسوب می شود که در آن جا چک برگشت خورده است. در چک هایی که صادر کنندگان آن در شهر دیگری زندگی می کنند پس از شکایت می بایست به دادگاه محلی که چک برگشت خورده است مراجعه نمود.

درخواست مشاوره وکالت

از ویژگی های شکایت کیفری و حقوقی چک می توان به این مورد اشاره کرد که در مورد چک کیفری علاوه بر این که می توان وجه چک را دریافت نمود، صادرکننده چک هم به مجازات حبس محکوم می شود اما در چک حقوقی فقط می توان وجه چک را دریافت نمود و مجازات صادرکننده چک بی محل امکان ندارد. نوع چک علاوه بر این که وجود مجازات یا عدم وجود مجازات را تعیین می کند، سرعت رسیدگی و نحوه رسیدگی را هم بیان می کند. چک کیفری سریع تر از چک حقوقی به نتیجه می رسد و دارنده چک در صورت شکایت کیفری سریع تر به پول خود خواهد رسید و گرفتار قوانین دادرسی پیچیده دادخواست حقوقی نخواهد شد. با این حال فرصت اختصاص داده شده به شکایت کیفری زمان محدودی می باشد.

مسائل حقوقی چک سفید امضا

چک سفید امضا به چکی گفته می شود که امضا شده است منتها در آن یا مبلغی نوشته نشده است یا تاریخی ذکر نشده و یا هیچ کدام از مبلغ و تاریخ نوشته  نشده اند. به طور معمول چک سفید امضا را در اموری مانند تضمین کردن انجام تعهدات، حسن انجام کارو سایر امور مشابه صادر می کنند. چک های سفید امضا درست مانند دیگر انواع چک ها از اعتبار برخوردار می باشند که مبلغ و تاریخ آن بایستی حتما بر رویش نوشته شوند. به هیمن دلیل صاحب چک می تواند بر روی آن مبلغ و تاریخ را نوشته و چک را به بانک مورد نظر خود ارائه دهد. در واقع صادرکننده با صدور چک به صورت سفید امضا، به صاحب چک وکالت می دهد که مندرجات چک را تکمیل کند. البته لازم به ذک است که صاحب چک هم نمی تواند خارج از حدود توافقات خود با صادرکننده چک را کامل کند. نکته ای که در رابطه با چک سفید امضا باید مد نظر داشته باشید این است که امکان اقدام کیفری در مورد این چک ها وجود ندارد. در واقع صادرکننده چک سفید امضا را نمی توان مورد تعقیب کیفری قرار داد.

صدور اجراییه چک های صیادی

چرا هر چه سریع تر باید به مشاوره حقوقی چک مراجعه کنیم؟

افرادی که با مشکل حقوقی مواجه هستند، بهتر است که هر چه سریع تر و از همان زمان شروع مشکل خود به مشاوره حقوقی چک مراجعه نمایند. اگر زمانی چک صادر شده از جانب شخصی وصول نشد، برای پیگیری قانونی این مشکل می توان از روش حقوقی اقدام کرده و بدون هیچ حکم کیفری اقدام به وصول آن نمود. همچنین می توان اقامه دعوی نموده و از این طریق موضوع را مورد بررسی قرار داد. پیگیری کیفری به این صورت است که مثلا وقتی یک شخص به خاطر چک های بلا محل می کشد، حکم جلب برای وی صادر شده و دستگیر می شود. قانون کشور ما بیان می کند که صاحب چک فقط به فاصله ۶ ماه می تواند موضوع چک وصول نشده را از راه کیفری پیگیری کند و با گذشت ۶ ماه دیگر چنین حقی نخواهد داشت. به همین دلیل است که توصیه می شود در صورت بروز هر گونه مشکل حقوقی سریعا به یک مشاوره حقوقی چک مراجعه کنید تا بتوانید به کمک افراد خبره و با تجربه در این زمینه، حقوق خود را احیا کرده و آن ها را باز پس بگیرید.

وکیل در کرد کوی

درخواست مشاوره وکالت

مشاوره

تلفن تماس :
شبکه های اجتماعی :
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره

تلفن تماس :
شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده