وکیل شهرداری

وکیل شهرداری

قطعا می‌دانید که شهرداری به عنوان یک ارگان مهم دولتی نیاز دارد که برای انجام کار های حقوقی خود یک وکیل داشته باشد اما آیا هر وکیلی می تواند در مسائل حقوقی شهرداری عملکرد خوبی داشته باشد؟ ما امروز آمده‌ایم تا در رابطه با وکیل شهرداری با یکدیگر صحبت کنیم و با یک دیگر بفهمیم که وکیل شهرداری کیست و چه وظایفی دارد. وکیل شهرداری کسی است که به تمام مسائل ملکی ، کمیسیون‌های شهرداری و تبصره‌ها مسلط باشد؛ در واقع می‌توان گفت که وکیل شهرداری زیر مجموعه‌ی وکیل ملکی است. کمیسیون‌هایی که لازم است یک وکیل به آن مسلط باشد شامل موارد زیر است.

  • کمیسیون ماده ۹ قانون زمین شهری
  • کمیسیون ماده ۷ قانون گسترش فضای سبز
  • کمیسیون ماده ۳۸ شهرداری
  • کمیسیون ماده ۵۵ شهرداری
  • کمیسیون ماده ۷۷ شهرداری
  • کمیسیون ماده ۹۹ شهرداری
  • کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری
  • و غیره

وظایف وکیل شهرداری

دعاوی شهرداری

مفهوم حق و حقوق قبل از شهرنشینی و ایجاد شدن اجتماع‌های شهری وجود داشته است. بعد از ایجاد شهرها وجود سازمانی که متولی شهر مورد نظر و اداره کننده آن شهر باشد احساس می‌شد پس در نتیجه شهرداری تشکیل شد. یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ارکان مدیریت سیستم‌ شهری، شهرداری‌ها می‌باشند که به علت رشد روز افزون شهرنشینی و ساخت ‌و سازهای فراوان جزو مهم‌ترین ارگان‌ های مورد مراجعه مردم هستند. همانطور که شما مستحضرید شهرداری نهادی عمومی و غیردولتی می‌باشد. این نهاد دولتی بر اساس قانون اختیارات و وظایف متعدد و مختلفی را دارا می‌باشد و اختیارات متعدد و مختلف آن قدرت فزاینده‌ای را به شهرداری داده و با عرض تاسف فراوان باید بیان کرد که در سنوات گذشته سوء استفاده‌هایی از این اختیارات مشاهده شده است که باعث سلب حقوق شهروندان ایرانی شده است. به همین دلیل است که بسیاری از مردم جامعه با مشکلات و مسائل حقوقی بسیاری در ارتباط با این ارگان مهم دولتی مواجه می‌شوند. گروه وکلای دادورزان صلح و سازش در زمینه دعاوی حوزه شهرداری پنج سال سابقه فعالیت دارد 

دعاوی مرتبط با شهرداری

دعاوی مرتبط با شهرداری به مسائل قرارداری، ساختمانی، عوارضی و کیفری تقسیم می‌شوند که هر کدام از این دسته‌ها به مواردی ختم می‌شوند.

دعاوی قراردادی

  • دعاوی قراردادی شهرداری با اشخاص
  • دعاوی مطالبات پیمانکاران
  • دعاوی کارمندان شهرداری

دعاوی ساختمانی

  • الزام به صدور پروانه
  • تخلفات ساختمانی
  • تغییر کاربری ملک

دعاوی کیفری شهرداری

  • تخریب
  • ممانعت از فعالیت کسبی
  • ضرب و جرح توسط کارمندان

دعاوی عوارض شهرداری

  • دعاوی ساخت
  • دعاوی تفکیک و افراز
  • دعاوی تبلیغات و تابلو

وظایف وکیل دعاوی شهرداری

شاید با خود بپرسید که وظایف وکیل دعاوی شهرداری چیست و این وکیل می‌تواند چه کارهایی انجام دهد.

  1. وکیل موظف است که مرجع صالح رسیدگی را تشخیص دهد.
  2. لازم به ذکر است که وکیل دعاوی شهرداری موظف است که به رای کمیسیون ماده ۳۸، ۵۵، ۷۷، ۹۹ و ۱۰۰ اعتراض کند.
  3. اخذ پروانه ساخت
  4. تغییر کاربری زمین
  5. اخذ سند مالکیت
  6. اخذ گواهی پایان کار
  7. مزاحمت از حق و ممانعت از حق
  8. مطالبه خسارت از شهرداری
  9. دعوای خلع ید و دعاوی تصرف عدوانی
  10. و غیره

چرا به وکیل شهرداری نیاز داریم ؟

افراد زیادی در رابطه با اهمیت مراجعه به وکیل شهرداری از ما سوال می‌پرسند و یا اینکه می‌پرسند که چرا باید به وکیل شهرداری نیاز داریم.  وکیل شهرداری به تمام قوانین مشرف است و تمام تبصره‌ها را می‌شناسد و می‌تواند به شما کمک کند که در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتیجه‌ی دلخواه خود برسید. همکاری با یک وکیل شهرداری اجازه نمی‌دهد شما وقت و انرژی خود را بیهوده تلف کنید و این گونه هزینه‌های خود را خیلی کمتر کنید چنان چه نمی‌توانید از پس هزینه‌های وکیل بر بیایید می‌توانید از مشاوره حقوقی شهرداری کمک بگیرید و برای حل مشکلات حقوقی از او کمک بگیرید.

اعتراض به رای شهرداری

شهرداری یکی از سازمان‌های فعال و دولتی در کشور می‌باشد که بر جنبه‌‌های مختلف و زیادی از زندگی مردم تاثیر می‌گذارد. کلیه فعالیت‌های مربوط به ساخت و ساز اراضی شهری، تراکم آپارتمان‌ها، تخلفات و غیره مربوط به این ارگان می‌باشند. در صورتی که شهروندان تخلفی در این زمینه‌‌ها انجام بدهند، از طرف شهرداری بازخواست می‌شوند و بایستی که جریمه کارشان را پرداخت کنند. اما ممکن است که در برخی موارد همه این شرایط بر اساس یک سوتفاهم بوده باشد و شما مقصر نبوده نباشید. همچنین شما عزیزان باید بدانید که در این چنین مواقعی می‌توانید که در مرجعی به نام دیوان عدالت اداری از شهرداری شکایت نمایید.

نهاد ها و طرف های دعاوی شهرداری

اشخاص زیادی با شهرداری می­‌توانند طرف دعوا واقع شوند از جمله، نهادهای دولتی مانند شورای شهر، استانداری، فرمانداری، سازمان شهرداری‌ها، شورای عالی شهرسازی و معماری و کمیسیون ماده ۵. همچنین شهروندان مانند پیمانکاران در خصوص مطالباتشان از شهرداری، مالکان راجع به املاکی که از سوی شهرداری به تملک درآمده‌اند، سازندگان درخصوص عوارض و تخلفات ساختمانی و سایر اصناف و مشاغل درخصوص تبلیغات و تابلو. لازم به ذکر است، این امکان وجود دارد که حتی بانک‌­ها و سایر نهادها نیز با شهرداری دچار مشکل شوند.

 

بهترین وکیل شهرداری

بهترین وکیل شهرداری کیست؟

مسائلی که در شهرداری وجود دارد خیلی مهم و پیچیده هستند و شما برای حل آن ها باید به سراغ بهترین وکیل شهرداری بروید تا کار را به او بسپارید.  لازم به ذکر است که هر گونه کوتاهی در کار منجر به پرداخت هزینه های زیادی می شود پس به دنبال یک وکیل متخصص شهرداری بگردید. از ویژگی وکیل متخصص شهرداری می توانیم به داشتن تجربه و تبحر اشاره کنیم. دانش کافی، توجه به مسائل روان شناسی، فن بیان عالی و هوش کاری داشته باشد.

مراجع رسیدگی به دعاوی شهرداری

به صورت کلی تعداد مراجع حل اختلاف بین شهروندان و شهرداری نیز بسیار زیاد بوده و بر خلاف سایر دعاوی که در اکثر موارد، تنها مرجع حل اختلاف دادگاه ها می‌باشند، در دعواهای بین شهرداری و مردم مراجع مختلفی اقدام به حل اختلاف می‌کنند. از جمله این مراکز می‌توان کمیسیون ماده ۷۷ قانون شهرداری در مورد حل اختلاف شهرداری و مردم در مورد عوارض، کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری در مورد اختلافات طرفین در تخلفات ساختمانی، کمیسیون ماده ۹۹  قانون شهرداری در مورد ساخت و سازهای خارج از حریم شهرها و نیزدیوان عدالت اداری در خصوص تخلف از قوانین توسط شهرداری، دادگاه‌های عمومی کیفری … را نام برد.

وکیل خبره شهرداری را از کجا پیدا کنیم؟

از آن جایی که این روزها تعداد فارغ التحصیل‌های شهر خیلی زیاد شده است پیدا کردن یک وکیل خبره شهرداری کمی دشوار و زمان بر است و شما باید برای پیدا کردن یک وکیل کار بلد و حرفه‌ای باید کمی سخت گیر باشید. برای این کار بهتر است که از میان دوست و آشنا تحقیق کنید و یک وکیل خوب شهرداری پیدا کنید.  البته شما می‌توانید به صورت اینترنتی و آنلاین نیز وکیل مدنظر خود را پیدا کنید و بدون این که به دفتر وکالتی مراجعه کنید به جواب سوالات خود برسید و بعد از آن در صورت تمایل با وکیل مد نظر خود همکاری کنید یا مشاوره حقوقی از وی دریافت کنید و در یک بازه‌ی زمانی کوتاه به نتیجه‌ی دلخواه خود برسید و از حق و حقوق خود دفاع کنید.

مشاوره

تلفن تماس :
شبکه های اجتماعی :
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مجتبی
1402-05-18 17:33

سلام من مشکلی برایم پیش امده که به وکیل شهرداری احتیج دارم برای مشورت. بنده در خیابانی که سالهاست اسفالت قدیمی و کهنه ای داره با موتور سیکلتم زمین خوردم و هم پای خودم شکست و هم موتورم اسیب شدید دیده .من بیمه موتور سیکلت دارم ولی میخواستم ببینم برای دریافت خسارت باید از بیمه موتور استفاده کنم یا از شهرداری شکایت کنم؟

مشاوره

تلفن تماس :
شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده