لوگو سایت دادورزان صلح و سازش
Search

0919-2329787

تماس بگیرید

وکیل تمکین

وکیل تمکین

تمکین از نظر لغوی به معنی سلطه و اختیار دادن به دیگری است. این کلمه کاربرد حقوقی دارد و در روابط بین زوجین مورد استفاده قرار می گیرد. به این صورت است که بعد از عقد و ازدواج زوجین زن و مرد هر دو وظیفه ای دارند که در قبال هم انجام بدهند. گاهی بعضی از افراد فکر می کنند که تمکین تنها مخصوص زن است و مرد در این زمینه وظیفه ای ندارد، اما بر عکس تمکین هم وظیفه ی مرد است و هم زن؛ مرد هم وظیفه دارد که بعد از عقد ازدواج وسایل ضروری زن را در اختیار او قرار دهد که معمولا به عنوان نفقه شناخته می شود. اما تمکین تنها نفقه نیست، مسائل مربوط به تمکین برای زوج و زوجه به رغم اینکه ساده به نظر می رسد اما بسیار پیچیده استو وکیل متخصص تمکین که بر قوانین و مقررات مربوط به تمکین تسلط دارد در این زمینه کمک زیادی به زوجین می کند. اگر شما می خواهید درمورد تمکین بیشتر بدانید تا پایان این مقاله با ما باشید همچنین میتوانید با وکیل پایه یک دادگستری با تجربه مشورت کنید.

تمکین عام

معنی تمکین عام عبارت است از حسن رفتار زوجه با همسر خود، فرمانبرداری و اطاعت از خواسته ی مشروع همسر خود، رعایت زیبایی و آراستگی در خانه و..

تمکین خاص

منظور از تمکین خاص رابطه ی زوجیت زوجه با زوج است. مطابق با آنچه که در علم حقوق آمده است زوج باید برای رفع نیاز های همسر خویش، حق مزاجعت و یا حق قسم بپردازد.  این حق برای مرد تحت عنوان تمکین خاص زوجه تعریف می شود.

عدم تمکین زوجه

عدم تمکین زوجه

ازدواج تعهدی را برای زوجین به بار می آورد که ممکن است هم برای زوجه باشد هم برای زوج؛ درمورد عدم تمکین زوجه باید بگوییم که ممکن است زن به هر دلیلی عدم تمکین کند مثل اینکه در خانه احساس آرامش ندارد، مرد دست زدن دارد و… ممکن است بپرسید در چه مواقعی عدم تمکین زوجه قابل قبول است؟ در ادامه به موارد عدم تمکین زوجه اشاره می شود:

  • سفری که با اجازه ی شوهر باشد.
  • عدم تمکین زوجی که بیماری رقابتی و ایین بیماری از طریق زوجیت به زوج انتقال می یابد.
  • وجود موانع شرعی مثل حیض، احرام، روزه واجب، اعتکاف واجب
  • اگر خود زوجه بیمار باشد و در صورت داشتن رابطه ممکن است با رابطه بیماری او تشدید شود.
  • یکی از موارد دیگری که قانون به زوجه اجازه ی عدم تمکین زوجه داده است این است که سکونت در منزل شوهر برای زن خوف و ضرر مالی و جسمی و شرافتی به همراه داشته باشد.

آیا اگر مرد نفقه را ندهد تمکین بر زوجه واجب باشد؟

آیا اگر مرد نفقه را ندهد تمکین بر زوجه واجب باشد؟

ممکن است این سوال برای همه پیش آمده باشد که آیا اگر زوج نفقه ی زوجه را نپردازد زوجه می تواند از تمکین امتناع کند؟ و یا نه در هر شرایط زوجه وظیفه ی تمکین دارد؟ نفقه ی زن بر عهده ی مرد است و  بلافاصله  بعد از عقد ازدواج وظیفه ی امرار معاش زن بر عهده ی مرد است. اگر مرد نفقه ی زن را نپردازد زن می تواند از همسر خود برای عدم پرداخت نفقه شکایت کند و دادگاه همسر را مجبور به پرداخت نفقه می کند. ممکن است زوج بخواهد خودش  برای تامین مخارج خود اقدام کند و در صورتی که زوجه به دلیل عدم پرداخت نفقه مجبور شود خودش برای تامین مخارج خود کار کند، در زمان تلاش برای تامین معاش، اطاعت نمودن از همسر برایش واجب نیست. این نوع پرونده ها اغلب توسط وکیل نفقه پیگیری می شود.

درخواست مشاوره وکیل

اثرات عدم تمکین زوجین

ممکن است این سوال برای شما هم مطرح شده باشد که اگر زن تمکین کند چه اتفاقی می افتد؟ عدم تمکین چه اثراتی می تواند بر زوجین داشته باشد؟ در ادامه به این موارد اشاره می شود:

  • اجازه ازدواج مجدد

زمانی که زن بدون دلیل تمکین نکند و الزام او به تمکین از سوی دادگاه هم نتیجه ای نداشته باشد مرد می تواند به دادگاه مراجعه کند و با اثبات عدم تمکین زوجه اجازه ی ازدواج مجدد یدون همسر اول را از دادگاه بگیرد.

  • عدم تعلق نفقه به زن

همانطور که گفتیم نفقه ی زن بر مرد واجب است به گونه ای که اگر این نفقه را پرداخت نکند زن می تواند از همسر خود شکایت کند و دادگاه مرد را ملزم به پرداخت نفقه می کند. اما زمانی که مرد این وظیفه را به خوبی انجام دهد اما مرد بدون دلیل قانع کننده ای رابطه ی زوجیت خود را به جا نیاورد و تمکین نکند، نفقه شاملش نمی شود.

درخواست مشاوره وکیل

  • عدم تعلق اجرت المثل و نحله به زوجه

اگر زوجه نیاز های مشروع مرد را پاسخ ندهد  و وظیفه ی زوجیت خود را به جا نیاورد بر طبق قانون هیچ گونه اجرت المثل و نحله ای به او تعلق نمی گیرد.

  • محرومیت از صف دارایی مرد

اگر زن وظیفه ی زوجیت خود را به جا نیاورد و بدون دلیل قانع کنند از تمکین همسر خود امتناع کند، چنانچه مرد بتواند این عدم تمکین را اثبات کند، اگر زوجه درخواست طلاق یا مطالبه ی مهریه خود را به دادگاه تقدیم نماید از نصف اموال مرد محروم می شود.

چگونگی اثبات عدم تمکین زوجه توسط زوج

چگونگی اثبات عدم تمکین زوجه توسط زوج

تمکین زوج بر زوجه واجب است و این حق قانونی مرد است که بابت این حق می تواند به دادگاه مراجعه کند. اما نکته ی مهم در امر تمکین اثبات تمکین است، برای اثبات تمکین حتما به وکیل حرفه ای تمکین مراجعه کنید. برای اثبات تمکین باید بر قوانین و مقررات خانواده و تمکین تسلط کامل داشته باشید و تنها وکیل خوب خانواده که بر این قوانین اشراف کامل دارد می تواند در اثبات تمکین به شما کمک کند. در ادامه به موارد اثبات تمکین اشاره می شود:

  • زوج می تواند برای عدم تمکین زوجه از دادگاه تقاضای معرفی به پزشک قانونی و معاینه ی زن را بگیرد.
  • اثبات این امر که زوجه زندگی مشترک را ترک کرده و محل زندگی خود را تغییر داده است.
  • اقرار زوجه در دادگاه و مقابل قاضی مبنی بر عدم تمکین
  • شهادت شاهدان مبنی بر عدم تمکین زوجه

وکیل در کرد کوی

کارشناسان گروه دادورزان آماده پاسخ گویی به شما هستند

0919-2329787
جهت مشاوره تخصصی تماس بگیرید...
0919-2329787

آخرین مقالات سایت

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا