لوگو سایت دادورزان صلح و سازش
Search

0919-2329787

تماس بگیرید

وکیل ثبت نکاح

وکیل ثبت نکاح

با وجود اینکه ازدواج امر شخصی است بین زوجین می باشد اما برای حفظ نظم اجتماعی و اخلاق حسنه حقوق عمومی بر اساس قانون ازدواج باید ثبت رسمی شود. ثبت ازدواج مسئولست حقوقی برای افراد می آورد و از الزامات  قواعد آمره محسوب می شود و تخلف از آن ها می تواند مورد پیگرد قانونی قرار بگیرد. بر اساس ماده ی 1062 قانون مدنی عقد با هر لفظی که دلالت بر قصد ازدواج دارد واقع می شود و اگر نکاح ثبت رسمی نشود در صورت بروز اختلاف بین زوجین می تواند باعث مشکلات زیادی شود. ثبت نکاح در دفاتر رسمی ازدواج انجام می شود. وکیل ثبت نکاح که بر تمامی قوانین و مقررات ثبت نکاح تسلط دارد در زمینه کمک زیادی به شما می کند. اگر شما می خواهید در مورد ثبت نکاح بیشتر بدانید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

موارد الزام ثبت نکاح

برای ثبت نکاح باید مقادتی فراهم و تشریفاتی رعایت شود، یکی از تشریفات لازم برای ثبت نکاح تهیه و ارائه ی گواهی نامه ی تندرستی است. بر اساس ماده ی 7 آیین نامه ی اجرایی قانون حمایت از خانواده اگر زوجین به بیماری مسری و خطرناک مبتلا باشند برای مراقبت به مراکز بهداشت و درمان معرفی می شوند و پس از درمان و بهبودی چانچه مرکز مرب.طه که مورد تایید است سلامت ایشان را در گواهی مندرج نماید ثبت نکاح انجام می شود. در این مرحله می توانید با یک مشاور حقوقی مشورت کنید.

مجازات عدم ثبت نکاح

ممکن است این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که مجازات عدم ثبت  واقعه ی ازدواج چیست؟ اگر عقد ازدواج خود را در دفتر اسناد رسمی ثبت نکنیم چه مشکلاتی ممکن است برای ما ایجاد شود؟ بر اساس ماده 49 قانون جدید حمایت از خانواده اگر مرد بدون بدون ثبت در دفتر اسناد  رسمی اقدام به ثبت نکاح یا فسخ نکاح نکند و یا اینکه به دفتر اسناد رسمی مراجعه کند اما بعد از گذشت یک ماه هم از ثبت نکاح خود داری کند به پرداخت جریمه ی نقدی و یا 5 ماه حبس تعزیری محکوم می شود.خوب است بدانید که ثبت نکاح تنها در عقد دائم نیستند در عقد موقت هم بر طبق شرایطی ثبت نکاح الزامی است و چنانچه درمواردی که ثبت نکاح موقت ازامی است، اقدام به ثبت آن در دفاتر رسمی به موقع واقع نشود ملزم به پرداخت جریمه ی نقدی و 5 ماه حبس تعزیری است.

درخواست مشاوره وکیل

مجازات سر دفتر ثبت نکاح

بر اساس ماده ی 56 قانون جدید حمایت از خانواده در مواردی که طرفین برای ثبت نکاح ملزم به ارائه ی گواهینامه ی تندرستی هستند، اگر سر دفتر بدون ارائه ی گواهینامه ی تندرستی ازدواج را ثبت کند متخلف شمرده می شود و مجازات می شود. مجازات سر دفتر ثبت نکاح تابع مجازات درجه 4 قانون مجازات اسلامی است، یعنی از شغل خود محروم می شود.

در چه مواردی ثبت ازدواج موقت الزامی است؟

ممکن است برای شما هم این سوال مطرح شده باشد که آیا ثبت ازدواج موقت الزامی است؟ اگر آره، در چه مواردی ثبت نکاح موقت الزامی است؟ در پاسخ به این سوال درمورد ثبت نکاح موقت براساس آنچه در ماده 49 قانون جدید حمایت از خانواده آمده است در شرایطی ثبت نکاح موقت ازامی است. همچنین درماده ی 21 قانون حمایت از خانواده موارد ثبت نکاح موقت در شده است. البته کار درست تر این بود که قانون گذار ثبت ازدواج موقت را به طور مطلق الزامی می دانست تا از اختلافات و مشکلات جلوگیری شود. در ادامه به موارد لزوم ثبت ازدواج موقت  اشاره می شود:

  • زمانی که زوجه باردار باشد حتما باید برای ثبت نکاح به دفتراسناد رسمی مراجعه کنند و گرنه عدم ثبت نکاح می تواند پیگرد قانونی داشته باشد.
  • هنگامی که زوجین شروط ضمن عقد مطرح کرده باشند نیز موظف به ثبت نکاح هستند.
  • مورد دیگر لزوم ثبت نکاح موقت توافیق طرفین است.

قوانین ثبت ازدواج

 بر اساس قوانین و مقررات ایران بعد از اینکه صیغه ی عقد ازدواج دائم بین زن و مرد به صورت صحیح واقع شد باید در دفاتر ثبت اسناد رسمی ثبت گردد و در شناسنامه های زوجین درج شود. زوجین برای ثبت ازدواج باید مدارک شناسایی خود را به سردفتر ثبت اسناد رسمی ارائه دهند  و اگر  دختر باکره است اذن پدر برای ازدواج ضروری است. اگر پدر یا جد پدری دختر فوت کرده باشند باید گواهی فوت به دادگاه تحویل دهد.دفتر ازدواج را در دفتر مخصوص ثبت می کند و زوجین و یا وکیل ایشان که وکیل متخصص ثبت ازدواج است سند ازدواج را امضا می کنند و بدین ترتیب نکاح دائم ثبت می شود.

درخواست مشاوره وکیل

ممکن است شرایطی پیش بیاید که مرد مانع از ثبت نکاح شود. بر اساس ماده ی 49 قانون حمایت از خانواده در چنین شرایطی زوجه می تواند از زوج به خاطر عدم ثبت نکاح شکایت کند. در این شرایط زوج مجبور به ثبت نکاح و هم چنین مستحق مجازات کیفری می شود. چرا که بر اساس قانون حمایت از خانواده جمهوری اسلامی ایران ثبت ازدواج بر عهده ی مرد است و اگر این کار را انجام ندهد ضمانت اجرای کیفری برای  آن در نظر گرفته شده است.

البته قوانین ثبت تنها درمورد ثبت نکاح نیست، فسخ نکاح یا طلاق نیز باید ثبت شود؛ براساس ماده ی 49 قانون حمایت از خانواده اگر فسخ نکاح یا طلاق بعد از یک ماه از واقعه ثبت نشود می تواند مورد پیگرد قانونی قرار بگیرد.

 باتوجه با قانون مهلت ثبت ازدواج دائم 20 روز است؛ اما در قانون مصوت سال 1316 این مهلت 20 روزه حذف گردید و تنها الزام به ثبت ازدواج دائم درج شد. و مرد موظف به ثبت ازدواج دائم و همچنین ثبت نکاح موقت در موارد لزوم ثبت نکاح موقت است. برای اطلاعات تکمیلی در رابطه با این موضوع می توانید با یک وکیل طلاق مشورت کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا