لوگو سایت دادورزان صلح و سازش
Search

0919-2329787

تماس بگیرید

مشاوره حقوقی جرائم پزشکی

مشاوره حقوقی جرائم پزشکی

تخلفات یا قصور پزشکی و جرائم پزشکی می توانند اشکال مختلف و متنوعی داشته باشند مانند این که پزشک با رفتار عمدی خود باعث بروز آسیب بدنی یا مرگ بیمار بشود، گواهی پزشکی خلاف واقعیت صادر نماید، اسرار بیمار را افشا نماید، یا در انجام وظایف پزشکی خود کوتاهی کرده باشد، برای بیمار تجویز اشتباه داشته باشد، پزشک عمومی باشد اما خود را متخصص معرفی کرده باشد و غیره. متاسفانه گاهی اوقات یک پزشک با سهل انگاری موجب ضرر مالی و یا جانی در یک فرد می شود و آن وقت است که فرد نمی داند که باید چگونه عمل کند زیرا در برخی از مواقع قبل از عمل و یا انجام کاری از بیمار رضایت نامه می گیرند. ما امروز با شما هستیم که بگوئیم در چنین مواقعی باید چه کار کنید. از آن جایی که قانون همیشه طرفدار عدالت است برای این مواقع نیز قوانینی را در نظر گرفته است. این که پزشک معالج قبل از عمل از بیمار امضا بگیرد تاثیر زیادی در مسئولیت کیفری آن در صورت کوتاهی ندارد. حتی اگر این اتفاق ها به صورت غیر عمد نیز بیفتد نیز شما می توانید با کمک وکیل پایه یک دادگستری حق خود را بگیرید.

مشاور حقوقی متخصص جرائم پزشکی

وقتی که پزشک همزمان تخلف انتظامی و یکی از جرائم پزشکی را انجام داده باشد به تخلفات او در سازمان نظام پزشکی و به جرائم در دادگاه رسیدگی خواهد شد. نباید این تصور را داشت که به همه جرم ها در یک ارگان رسیدگی می شود. امروزه با قوانین و بخشنامه های جدید تلاش شده است که در جرائم و قصور پزشکی بیشتر از مجازات های جایگزین حبس استفاده شود و هدف از آن این است که جامعه از خدمات افراد با سواد و تحصیل کرده خود محروم نشوند.

مشاور حقوقی در جرایم پزشکی

تخلفات انتظامی پزشکان

به یک سری تخلفاتی که توسط پزشکان انجام می شود تخلفات انتظامی پزشکان گفته می شود. این تخلفات توسط سازمان نظام پزشکی مورد بررسی قرار می گیرند و شامل حبس نیز نمی شوند و این تخلف ها شامل عدم رعایت موازین قانونی و شرعی و مقررات حرفه ای و شغلی راجع به شغل پزشکی است و برای پزشک عواقبی مانند توبیخ، درج در پرونده، انفصال از شغل پزشکی و … به همراه دارند.

درخواست مشاورهه

اثبات تخلف پزشک

در شرایطی که پزشک مرتکب تخلف انتظامی شده باشد به مجازات های مقرر در آیین نامه تخلفات پزشکی و مشاغل وابسته و قانون مربوطه محکوم خواهد شد. تخلفاتی مانند افشای اسرار بیمار، جذب بیمار از طریق تبلیغات گمراه کننده، تحمیل مخارج غیر ضروری به بیمار، ایجاد رعب و هراس در بیمار با تشریح غیر واقعی وخامت بیماری یا وخیم جلوه دادن بیماری و غیره، حسب مورد شامل انواع تذکر شفاهی، توبیخ کتبی با درج در پرونده به عنوان سوابق پزشکی او، محرومیت از اشتغال به صورت موقت و دائم یا منع اشتغال در شهر خاصی و یا الزام به طبابت در یک شهر یا منطقه خاص است.

مشاوره حقوقی جرائم پزشکی

جرائم پزشکی و مراجع به شکایات پزشکی

هنگامی که یک پزشک در مرحله های درمان بیمار مرتکب رفتار و اعمالی می شود که صدمه ای به بیمار وارد می کند و این صدمه در اثر خطای پزشک می باشد. این رفتار برای پزشک مسئولیت های زیادی ایجاد می کند. فرد بزه دیده یا بیمار این حق را دارد که افزون بر این که جبران ضرر خویش را از مراجع قضایی مطالبه کند، به سازمان نظام پزشک نیز برای اعلام تخلف پزشک مراجعه نماید. در رابطه با جرائم پزشکی و مراجع به شکایات پزشکی باید اضافه کنیم که شما در چنین مواقعی باید به دادسرا مراجعه کنید و آن وقت دیه و خسارت خود را از پزشک بگیرید. اگر دیه زیر ۵ میلیون تومان باشد نیز شورای حل اختلاف به این مسئله رسیدگی می کند.

مشاوره حقوقی جرائم پزشکی

اقسام قصور پزشکی

همان گونه که می دانید یک پزشک موظف است که ناجی بشر باشد و الحق که بیش تر آن ها همین گونه هستند و تمام تلاش خود را می کنند تا هر کاری که از دستشان بر می آید انجام دهند. ما امروز روی صحبتمان با تعداد کمی از این پزشکان است. این طبیعی است که قانون گذار برای چنین مواقعی قوانینی تنظیم کند تا هر کسی وظیفه ی خود را بداند و متوجه شود ‌که در صورت تخلف چه عواقبی در انتظار آن است.

درخواست مشاورههدر رابطه با قصور پزشکی نیز باید اضافه کنیم که زمانی که یک پزشک در کار خود به صورت عمد و یا غیر عمد کوتاهی می کند وکیل قصور پزشکی وارد عمل می شود. مردم حق دارند که بدانند در چنین مواقعی باید چگونه عمل کنند و چه حق و حقوقی دارند‌. این که مردم درباره قوانین مرتبط با جرائم بدانند و با حقوق شهروندی خود آشنا شوند وظیفه ی حاکمیت است .

مشاوره حقوقی جرائم پزشکی

مرجع صالح رسیدگی به جرائم پزشکی

مرجع رسیدگی به پرونده های جرائم پزشکی بر اساس وضعیت و مرحله پرونده متفاوت است. یکی از مراجع رسیدگی به شکایت علیه پزشک، شورای حل اختلاف و دادسرای ویژه جرائم پزشکی می باشد  دادگاه صالح برای رسیدگی به پرونده های جرائم پزشکی هم دادگاه ویژه جرائم پزشکی می باشد.

مشاوره حقوقی جرائم پزشکی

مواد قانونی جرائم پزشکی

به عنوان نکته آخر نیز باید خدمتتان عرض کنیم که اگر بیمار رضایت نامه هم امضا کرده باشد اما پزشک در کار خود کوتاهی کند و یا این که هر کاری انجام بدهد تا سلامت بیمار به خطر بیفتد باید مجازات شود و مراحل قانونی را طی کنید.

وکیل در کرد کوی

درخواست مشاورهه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا