لوگو سایت دادورزان صلح و سازش
Search

0919-2329787

تماس بگیرید

شرط داوری در قرارداد

شرط داوری در قرارداد

وکیل اجرای رای داور

وکیل اجرای رای داور دارای توانایی ها و مهارت های زیادی است که می تواند با استفاده از آن ها جریان دادرسی پرونده های مختلف را با موفقیت طی کند.  وکیل اجرای رای داور کسی است که از دانش حقوی برخوردار است و از تمامی آرای وحدی رویه آگاهی دارد و می تواند بسیاری از پرونده های حقوقی را مورد بررسی و پیگیری قرار دهد و به خوبی به سرانجام برساند. وکیل اجرای رای داور از انواع وکلای پایه یک دادگستری است که  تخصص و مهارت های زیادی در پرونده های داوری دارد و برتمامی قوانین و مقررات حقوقی تسلط دارد. وکیل اجرای رای داور در سال های اخیر مورد توجه زیادی قرار گرفته است و نقش تاثیر گذاری در پرونده های حقوقی دارد. شما حتما باید به این نکته توجه داشته باشید که تنها یک وکیل باتجربه و کاردان می تواند به شما کمک کند تا بتوانید جریان دادرسی پرونده های داوری را به سرانجام برسانید. اکیدا توصیه می شود خود این پرونده ها را دنبال نکنید؛ حتما از یک وکیل کاردان کمک بگیرید.

درخواست مشاوره آنلاین وکالت

موضوعات غیر قابل ارجاع به داوری

در قوانین جمهوری اسلامی ایران به حالت حصری بیان شده که در این نوشته به بیان کردن موارد آن و توضیحاتی در خصوص هر کدام می پردازیم. نکته مهم و اساسی که پیش از هر اقدامی در جهت انتخاب کردن نهاد داوری به عنوان یک مرجع حل و فصل اختلافات باید به آن توجه کرد این می باشد که آیا موضوع اختلافی قابل ارجاع به داوری می باشد یا خیر. باید در توجه داشت که همه موضوع ها و دعاوی، قابل ارجاع به داوری نیستند و برای حل و فصل کردن بعضی از دعاوی تنها می توان به مراجع قضایی مراجعه نمود. بر اساس قانون هروقت ضمن رسیدگی کردن داور مسائلی کشف بشود که مربوط به وقوع جرمی است و در رای داور موثر بوده باشد و تفکیک جهات مدنی از جزایی ممکن نبوده باشد و همچنین در حالتی که دعوا مربوط به نکاح یا طلاق یا نسب بوده باشد و رفع اختلاف در اموری که رجوع به داوری شده متوقف بر رسیدگی به اصل نکاح یا طلاق یا نسب بوده باشد، رسیدگی داور یا داوران تا صادر شدن حکم نهایی از دادگاه صلاحیت دار نسبت به امر جزایی یا نکاح یا طلاق یا نسب متوقف خواهد شد.

موارد دعاوی غیر قابل ارجاع به داوری

۱. اصل نکاح

اصل نکاح که شامل دعاوی اثبات رابطه زوجیت، بطلان نکاح و انفساخ نکاح است.

۲. فسخ نکاح

فسخ نکاح که با اراده شخص صاحب حق صورت خواهد گرفت و دادگاه بعد از احراز وجود حق فسخ، حتی تکلیفی در خصوص اصلاح زوجین و ارجاع امر به داوری نخواهد داشت.

۳.طلاق

طلاق که شامل دعاوی درخواست حکم طلاق و درخواست گواهی عدم امکان سازش می باشد. در دعاوی طلاق، دادگاه پیش از صدور حکم طلاق طرفین را به داوری ارجاع خواهد داد، ماهیت این داوری در حقیقت تلاش و وساطت برای صلح و سازش می باشد و داوری به معنی دقیق و مصطلح نیست.

در این مورد داوران به هیچ عنوان حکم طلاق را صادر نخواهند کرد و فقط نتیجه تلاش های خویش را برای ایجاد کردن سازش میان زوجین را به دادگاه اعلام می کنند. قابل توجه می باشد که دعاوی راجع به حضانت، ملاقات طفل، نفقه زوجه و اقارب، اجرت المثل ایام زوجیت و جهیزیه قابل ارجاع به داوری می باشند.

۴.نسب

نسب شامل دعاوی اثبات نسب و نفی ولد است.

۵. ورشکستگی

لازم است بدانید که تنها صدور حکم ورشکستگی قابل ارجاع به داوری نیست اما دعاوی راجع به شخص ورشکسته قابل ارجاع به داوری می باشد.

۶.جرایم

رسیدگی کردن به تمامی جرایم، حتی جرایم قابل گذشت در صلاحیت دادگاه های کیفری می باشد و قابل ارجاع به داوری نیست. با این حال ضرر و زیان ناشی از جرائم قابل ارجاع به داوری می باشد.

۷. امور حسبی

امور مربوط به احوال شخصیه می باشد که در آن به اموری مانند قیمومت، ترکه میت، غائب مفقودالاثر، محجورین و مسائل مرتبط به آن ها پرداخته خواهد شد و دادگاه ها بدون این که اختلافی میان اشخاص در این موارد پیش آید مکلف به رسیدگی هستند.

اطمینان به داوری شرط اول انتخاب داور

بدیهی می باشد که اگر شخص مورد اعتمادی وجود داشته باشد بهتر می باشد که اشخاص به او مراجعه کنند و اختلافات را از طریق آن حل نمایند. اما در حالت عدم شناخت بهتر می باشد که انجام این امر به مؤسسات حقوقی سپرده بشود. باید بدانید که داوری می‌ تواند که پیش از شروع شدن اختلاف به عنوان نمونه در هنگام تنظیم قراردادها در متن قرارداد گنجانیده بشود یا این که پس از بروز اختلاف، طرفین تصمیم به انتخاب داور بگیرند. داوران برای انجام دادن کار مهم داوری و حل کردن اختلاف نیازی به طی کردن مراحل و تشریفات قانونی برای صادر کردن رأی ندارند و در کم ترین زمان ممکن می‌توانند به اختلافات رسیدگی نمایند و رأی خود را صادر کنند. لازم است بدانید که داور یا داوران در یک جلسه و در یک مرحله بررسی پرونده اختلاف را شروع و در همان جلسه رای خود را صادر می کنند پس در نتیجه بر خلاف چند مرحله بودن رسیدگی کردن به دعاوی در دادگاه‌ها، در داوری تنها یک جلسه رسیدگی لازم می باشد تا داور یا داوران نسبت به صادر کردن رأی اقدام کنند. رأی داوران نیز قطعی می باشد و لازم الاجرا می باشد. با این حال در قانون برای اعتراص به رأی داوری نیز پیش ‌بینی‌هایی صورت گرفته و در مواردی می‌توان که به آراء داوران اعتراض نمود. باید توجه کرد که در قانون بعضی استثنائات وجود دارد که نمی‌توان مطابق آن بعضی دعاوی را از طریق ارجاع به رأی داوری حل نمود.

دستور موقت و تامین خواسته در داوری

در قانون داوری تجاری بین المللی امکان صدور دستور موقت برای داور پیش بینی شده است بر اساس ماده ۲۷ این قانون، داور می‌تواند که در امور مربوط به بحث اختلاف که محتاج به تعیین تکلیف فوری می باشد، به درخواست هر یک از طرفین دستور موقت صادر کند،‌ مگر این که طرفین به روش دیگری توافق نموده باشند داور می ‌تواند که مقرر کند که متقاضی تامینی مناسب بسپارد. در هر دو حالت اگر که طرف دیگر ‌تامینی بدهد که متناسب با موضوع دستور موقت باشد داور از دستور موقت رفع اثر می کند. بر اساس ماده ۹ قانون داوری تجاری بین المللی هر کدام از طرفین دعوا، پیش از یا حین رسیدگی داوری می ‌توانند از رییس دادگاه موضوع ماده ۶ (دادگاه مرکز استان مقر داوری در حالت عدم تعیین مقرر، دادگاه تهران) صدور قرار تامین و یا دستور موقت را درخواست کند.

با توجه به این مواد قانونی یعنی ماده های ۹ و ۲۷ در مواردی که قانون داوری تجاری بین المللی بر اختلاف حاکم بوده باشد امکان صادر کردن دستور موقت و تامین خواسته وجود خواهد داشت. در باب هفتم آیین دادرسی مدنی که به موضوع مهم داوری اختصاص داده شده در مورد دستور موقت و تامین خواسته قانونی تعیین نشده پس بنابراین در این مورد که آیا در داوری داخلی داور می تواند دستور موقت صادر کند یا از داور درخواست تامین خواسته کرد اختلاف نظر وجود داشته است. رویه قضایی تمایل به عدم امکان صدور دستور موقت و تامین خواسته در داوری داخلی دارد لذا در حالتی که شرط داوری به عنوان روش حل و فصل اختلافات در قرارداد درج خواهد شد باید به این مهم توجه کرد. رسیدگی کردن به این امور در صلاحیت مراجع قضایی است و لذا قابل ارجاع به داوری نیستند.

شرط داوری در قرارداد

داوری چیست؟ شرایط داوری در دادگاه؟ قوانین داوری چیست؟ پاسخ این سوالات را می توانید در این مقاله پیدا کنید.  داوری در قانون حل و فصل کردن اختلاف ها توسط شخص با اشخاص ثالث می باشد. این شخص می تواند یک فرد حقیقی یا یک موسسه حقوقی باشد که صلاحیت لازم را برای داوری و حل اختلافات دارند. به این افراد ثالث اعم از حقیقی و حقوقی داور گفته می شود. باید بدانید که داوری یک نهاد قراردادی می باشد یعنی این که باید طرفین بر سر داور توافق کنند. رگ و ریشه داوری از یک قرارداد می آید، پس در نتیجه پذیرش داوری و توافق برای حل اختلاف ها به موجب داوری یک کار ارادی و اختیاری می باشد و نمی‌ توان این امر را بر کسی تحمیل کرد. داوری هم مثل دیگر قرارداد ها الزام آور می باشد یعنی این که اگر دو طرف دعوی حقوقی داور را بپذیرند باید تمام اختلاف های خود را از طریق داوری حل نمایند.

شایان ذکر است که در برخی اوقات در قرارداد هایی هم چون قول نامه، مبایعه نامه و غیره از شرط داوری استفاده می کنند که اگر در حین قرارداد مشکلی پیش آمد دو طرف قرارداد نزد آن فرد برود و او مشکل را حل کند. باید خدمتتان عرض کنیم دو طرف قرار داد حتما باید در متن قرار داد به آن اشاره کنند که در در صورت بروز مشکل به داور یا داوران مراجعه می کنند و دادگاه نمی روند‌. این جمله به این معنا است که اگر مشکلی پیش آمد فرد باید برای کانون موسسه داوری درخواست بنویسد و منتظر جواب بماند. داوری در واقع شخص سومی است و ممکن است یک شخص حقیقی و یا حقوقی باشد که صلاحیت رسیدگی به این مسئله را دارد. دقت کنید که استفاده از شرط داوری یک کار اختیاری است و طرفین قرار داد در صورت دلخواه می توانند از این گزینه استفاده کنند و هیچ کس آن ها را به این کار مجبور نمی کند اما از آن جایی که ممکن است در این مدت اتفاقاتی بیفتد بهترین کار این است که از این گزینه استفاده شود.

اجرای رای داور

بر اساس ماده 488 قانون آیین نامه دادرسی دادگاه های عمومی و دادگاه انقلاب در امور مدنی در حالتی که محکوم در طی 20 روز بعد از ابلاغ رای داور، مفاد رای داور را به اجرا نگذارد محکوم له این امکان را دارد که با مراجعه به دادگاه تقاضای صدور اجراییه را ثبت کند و این یک حق قانونی است. در حالتی که مراجعه به داوری به سبب قرارداد داوری میان دو طرف دعوای حقوقی بوده باشد، دی نفع برای تقاضای صدور اجراییه مستلزم به تقدیم دادخواست می باشد.

درخواست مشاوره آنلاین وکالتاما باید بدانید که اگر دادگاه، رسیدگی به اختلاف را به داور ارجاع کرده باشد دیگر نیازی به تقدیم دادخواست نمی باشد و درخواست صدور اجراییه کافی می باشد. شما می توانید با مراجعه به گروه وکلای دادورزان صلح از بهترین مشاور های حقوقی و بهترین وکیل حقوقی در پرونده داوری بهره ببرید. این گروه از وکلای خبره و متخصص تشکیل شده است. در دعاوی مربوط به داوری بهتر است یک وکیل متخصص داوری در کنار شما حضور داشته باشد.

در چه مواردی داوری از بین می رود؟

مورد هایی که داوری در آن از بین خواهد رفت و همچنین مواردی که رای داوری باطل می باشد:

بر اساس ماده ۴۸۱ قانون در موارد زیر داوری از بین می رود:

۱- با تراضی کتبی طرفین دعوا

۲- با فوت شدن یا حجر یکی از طرفین دعوا.

در حالتی که فوت یا حجر قبل از صدور رأی داور باشد از موارد از بین رفتن داوری می باشد.

بر اساس ماده ۴۸۵ اگر که طرفین در قرارداد داوری طریق خاصی برای ابلاغ رأی داوری پیش‌بینب نکرده باشند، داور مکلف می باشد که رأی خویش را به دفتر دادگاه ارجاع دهد و دعوا به داور یا دادگاهب که صلاحیت رسیدگی به اصل دعوا را دارد تسلیم سازد. دفتر دادگاه اصل رأی را بایگانب خواهد کرد و رونوشت گواهی شده آن را به دستور دادگاه برای اصحاب دعوا ارسال خواهد کرد.

نکته: رأی داور سند عادی به حساب می آید.

نکته: بر اساس ماده ۲۸ قانون اجرای احکام مدنی رای داوری که موضوع آن معین نمی باشد قابل اجرا نیست. مرجع رفع اختلاف های ناشی از اجرای حکم رأی داوری، دادگاهی می باشد که اجرائیه را صادر نموده است.

بر اساس ماده ۴۸۹ رأی داوری در موارد زیر باطل می باشد و قابلیت اجرایی ندارد:

۱- رأی صادرشده مخالف با قوانین موجد حق بوده باشد.

۲- داور نسبت به مطلبی که موضوع داوری نبوده رأی صادر کرده باشد.

۳- داور خارج از حدود اختیار خود رأی صادر کرده باشد. در این حالت صرفا آن قسمت از رأب که خارج از اختیارات داور است ابطال می شود.

۴- رأی داور بعد از انقضای مدت داوری صادر و تسلیم شده باشد.

۵- رأی داور با آنچه در دفتر املاک یا بین اصحاب دعوا در دفتر اسناد رسمث ثبت شده و دارای اعتبار قانونی می باشد مخالف باشد.

۶- رأی به وسیله داورانی صادر شده باشد که مجاز به صدور رأی نبوده‌اند.

۷- قرارداد رجوع به داوری بی اعتبار باشد.

مطابق با ماده ۴۹۱ اگر که اصل دعوا در دادگاه مطرح بوده و از این روش به داوری ارجاع شده باشد، در حالت اعتراض به رأی داور و صدور حکم به بطلان آن، رسیدگی به دعوا تا قطعب شدن حکم بطلان رأی داور متوقف خواهد ماند.

تبصره- در مواردی که ارجاع امر به داوری با استفاده از دادگاه نبوده باشد و همچنین رای داور باطل شود، رسیدگی به دعوا در دادگاه با تقدیم دادخواست به عمل می آید.

همچنین مطابق با ماده ۴۹۳ اعتراض به رأی داور مانع اجرای آن نمی باشد، مگر این که که دلایل اعتراض قوی بوده باشد. در این شرایط دادگاه قرار توقف منع اجراب آن را تا پایان رسیدگی به اعتراض و صدور حکم قطعی صادر خواهد کرد، و در حالت اقتضاء تأمین مناسب نیز از معترض اخذ می شود. همچنین باید بدانید که رأی داور از طرف اشخاص ثالث نیز قابل اعتراض است.

بر اساس ماده ۴۹۴ اگر که دعوا در مرحله فرجامی باشد و همچنین طرفین با توافق تقاضای ارجاع امر به داوری را کند یا مورد از موارد ارجاع به داوری تشخیص داده بشود، دیوان عالی کشور پرونده را برای ارجاع دادن به داوری به دادگاه صادره رأی فرجام خواسته ارسال خواهد کرد. بر اساس ماده ۴۹۵ رأی داور صرفا درباره طرفین دعوا و افرادی که دخالت و شرکت در تعیین داور داشته‌اند و قائم مقام آنان معتبر می باشد و نسبت به افراد دیگر تأثیری ندارد.

شرط داوری در قرارداد

شرایط ابطلال رای داوری

اصول داوری این است که بر اساس اراده طرفین باشد مگر این که موضوع از موارد داوری اجباری مطرح در قانون باشد. پس بدیهی می باشد که طرفین قرارداد داوری با رضایت یکدیگر دعوای خود را نزد داور ببرند. بعد از رسیدگی و صادر شده رای داوری بتوانند بر اساس تراضی دو طرف رای داور را ابطلال کنند و آن را بی اعتبار اعلام کنند. در این چنین مواقعی طرفین دعوا و اختلاف می توانند با تنظیم یک گزارش اصلاحی، رای داور را از اعتبار ساقط نمایند. به شرایط ابطلال رای داوری در ماده 489 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب اشاره شد است. اگر رای صادر شده توسط داور مخالف با قوانین باشد می توان آن را باطل کرد. اگر داور نسبت به موضوعی که در پرونده داوری نبوده رای صادر کند می توان رای داور را باطل کرد. اگر داور از حدود و اختیار های خود فراتر رود و رای نامناسبی صادر کرده باشد می توان رای را باطل کرد. اگر رای داور بعد از انقضای مدت داوری صادر شود فاقد اعتبار است. اعتبار رای داور بدون قید و شرط نیست و منوط به رعایت قانون موجد حق نظم عمومی و اصول اساسی دادرسی است. در صورت عدم رعایت این موارد توسط داور رای به درخواست ذی نفع باطل می شود. با مراجعه به گروه وکلای دادورزان صلح و سازش و انتخاب یک وکیل پایه یک دادگستری ابطال رای داور می توانید این کار را به صورت تخصصی انجام دهید.

روش های تعیین داور

باید توجه کنید که یکی از مسائل بسیار مهمی که جهت حل و فصل اختلافات میان طرفین قرارداد، در خارج از دادگستری مورد توجه قرار دارد و بسیار حائز اهمیت است، مساله تعیین داور می باشد. اما بعضی اوقات همین مورد، به یکی از مسئله های مهم بین طرفین تبدیل شده و به یک دعوایی تمام عیار منجر خواهد شد که رسیدگی به آن وقت قابل توجهی را از طرفین خواهد گرفت.

داور می تواند به یکی از روش های زیر تعیین شود:

1) تعیین کردن داور توسط طرفین قبل یا بعد از حدوث اختلاف.

۲) تعیین کردن داور توسط یکی از طرفین قرارداد که این انتخاب باید که پیش از بروز اختلاف باشد.

۳) تعیین داور توسط دادگاه یا نهاد معینی که وظیفه داوری را انجام می دهد.

۴) تعیین کردن داور توسط فرد ثالث که باید مشخصات این فرد صراحتاً قید شود. چون که در غیر این حالت طرفین دو مجهول دارند (داور و شخص ثالث) و دادگاه نیز نمی تواند بجای طرفین یا شخص ثالث مجهول، تعیین داور نماید.

شرط داوری در قرارداد

بهترین وکیل پرونده داوری

با توجه به اهمیت داور در دعاوی حقوقی بهتر است قبل از کاری شما به به یک مشاور حقوقی درباره شرط داوری در قرارداد مراجعه کنید و ابتدا اطلاعات لازم را به دست آورید. وکیل خبره دعاوی مربوط به داوری می تواند بسیار کمک حال شما باشد و از حق شما دفاع کند. وکیل متخصص دعاوی مربوط به داوری کسی است که دارای تحصیلات عالیه در دانشگاه های معتبر کشور باشد و در رشته حقوق تحصیل کرده باشد. وکیل با اشراف کامل بر قوانین حقوقی و داوری می تواند شما را راهنمایی کند و به نمایندگی از شما در دادگاه و مراجع قضایی حضور  یابد و از حق قانونی شما دفاع کند. در این مقاله ما آنچه را باید درباره قوانین داوری بدانید را به شما توضیح دادیم. از همراهی شما عزیزان سپاسگزارم.

درخواست مشاوره آنلاین وکالت

وکیل در کرد کوی

کارشناسان گروه دادورزان آماده پاسخ گویی به شما هستند

0919-2329787
جهت مشاوره تخصصی تماس بگیرید...
0919-2329787

آخرین مقالات سایت

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا