ربا خواری و ربا

ربا خواری و ربا

اثبات ربا خواری، مجازات ربا و رباخواری برای ربا دهنده و گیرنده چیست؟ تعریف ربا؟ ربا خواری از منظر حقوقی. مسائل مهمی هستند که در این مقاله ما قصد داریم درباره آن ها صحبت کنیم، اگر می خواهید در این باره اطلاعاتی به دست آورید مطالعه کردن این مقاله می تواند به شما کمک کند.  در وهله اول باید به زبان ساده ربا را برایتان تعریف کنم،  در تعاریف مختلفی که برای ربا گفته شده است می‌توان گفت که ربا به معنای رشد و نمو یافتن سود یا زیاد تر کردن اصل مال دریافت کردن است. در تعریف ربا در شرع، این گونه است که ربا ابزاری برای جنگ با خدا می باشد، رباخواری در تعبیری این چنینی آمده که ربا خوار شخصی است که در آتش جهنم می سوزد.بر اساس قوانین ایران و  در ماده ۴ قانون اساسی قید شده است که تمامی قوانین و مقررات ایران باید بر فقه باشند و اگر موضوعی در شرع قیبح و ممنوع باشد در قانون میر بر این امر صفحه گذاشته شود. همچنین موضوع مذکور در قانون هم ممنوع است.

ربا چیست، شرایط تحقق آن کدام است، مجازات ربا دهنده و ربا گیرنده

ارکان تشکیل دهند جرم ربا چیست؟ اثبات ربا خواری چگونه است؟ در تعریف ربا به زبان ساده می توان این چنین گفت که شخصی از دیگری مبلغی پول دریافت می کند و قرار گذاشته می شود که در تاریخ مشخصی پول دریافتی را با سود آن به فرد تحویل دهد و در این بین چنانچه قادر به تهیه پول در مهلت مقرر نشود باید مبلغ بالاتری را پرداخت نماید و این موضوع تا جایی ادامه می یابد که چندین برابر پول دریافتی باید به ربا دهنده مسترد شود. همچنین در ادامه به مجازات های جرم ربا می پردازیم. شرایط تحقق ربا کدام است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که جهت شکل گیری و تحقق ربا باید شرایط تحقق ربا در کنار یکدیگر جمع شوند. شرایط تحقق ربا ۳ رکن دارد و ارکان تحقق ربا به شرح زیر است:

  • عنصر مادی ربا
  • عنصر معنوی ربا
  • عنصر قانونی ربا

معاملات ربوی

معاملات ربوى معاملاتى می باشند که از شخص یا اشخاص پول گرفته شود و این امر باعث تباه شدن اقتصاد و قدرت مالى مى شود. و باید از روى ترس و تردید بوده باشد و باعث از میان بردن تعهدات طرفین مى شود. از سوى دیگر حرص و خود بینى را افزایش مى دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با وکیل پایه یک دادگستری تماس بگیرید.

 

ربا خواری و ربا

انواع ربا

انواع ربا بر اساس ماده ۱ قانون نحوه اجرای اصل اصل قانون اساسی، ربا یا ربا معاملاتی است یا ربای قرضی:

ربا معاملاتی

ربایی که با استفاده از چک و سفته برای معاملات محقق شود، مانند این که گیرنده، یک چک یا سفته معادل یا بیشتر از مبلغ دریافت شده و در مدت زمانی معینی به قرض دهنده پرداخت کند. در اینگونه ربا ها مبلغ اضافى که شرط شده به صورت چک و یا سفته پرداخت خواهد شد. در ربا معاملاتى، سود حاصل از پول مى تواند مال باشد.

ربا قرضی

ربایی که در آن قرض دهنده مبلغی بیشتر از آن چه که داده است دریافت می کند. سود و بهره اى است که  از  سمت مقترض (قرض دهنده) طبق شرط به مقروض (قرض گیرنده) داده مى شود. در دعاوی ربا حضور یک وکیل متخصص ربا نیاز است. ربا بین چه کسانی جرم نیست  و مجازات ندارد؟ بر اساس تبصره ۳ ماده ۵۹۵ قانون مجازات اسلامی اگر مسلمان از کافر ربا بگیرد مجازات نمی شود.

استثنائات جرم ربا و مجازات ربا

آیا ربا گیرنده که برای عمل جراحی یکی از اعضای خانواده خود ناچار به دریافت ربا می شود، مجرم است؟ استثنائات جرم ربا به این معنا است که  دربعضی موارد، عمل ارتکابی ربا  نیست. جرم ربا مانند دیگر جرایم دارای استثنائاتی میباشد. بر اساس تبصره ۳ ماده ۵۹۵ قانون مجازات اسلامی، ربا بین زن و مرد فرقی ندارد. بر اساس تبصره ۲ ماده ۵۹۵ قانون مجازات اسلامی اگر فردی در حالت اظطرار باشد، یعنی ربا دهنده وقتی که مال  و پول اضافه ای را قصد دارد پرداخت کند در حالت اظطرار بوده باشد. همچنین لازم است بدانید که این حالت باید برای دادگاه اثبات شود.

دادگاه رسیدگی کننده به جرم ربا

دادگاه صالح رسیدگی کننده به جرم ربا، دادگاه و دادسرای عمومی محل وقوع جرم ربا می باشد. لازم است بدانید که در دادسراى عمومى دادستان به عنوان مدعى العموم به پرونده رسیدگى مى کند. چون که جرم ربا یک جرم غیرقابل بخشش است. اگر شاکى رضایت بدهد. چون جرمی است که باعث بر هم زدن نظم عمومى می شود توسط دادستان پیگیرى و مجازات آن اجرا مى شود.

مشاوره حقوقی درباره ربا با وکیل کیفری

مشاور حقوقی درباره با با وکیل کیفری راهی مناسب برای حل و فصل کردن دعاوی مذکور است. وکیل کیفری می تواند با روش های مختلف به تمام مراجعه‌کنندگان مشاوره حقوقی بدهد. امروز در جامعه بیشتر مردم ترجیح می دهند به دلیل جلوگیری از گیر افتادن در ترافیک و هدر ندادن وقت از خدمات مشاوره حقوقی آنلاین استفاده کنند. به همین جهت می توانید با گروه وکلای دادورزان صلح و سازش تماس حاصل فرمایید.

وکیل ربا خواری و ربا

وکیل ربا خواری بهترین گزینه برای شما است. ارتباط با وکیل ربا معتبر می تواند به شما کمک کند که در پرونده حقوقی ربا پیروز شوید. وکیل ربا حرفه ای با داشتن تجربه و مهارت لازم در این زمینه می توان  چالش ها و مشکلات مربوط به دعاوی ربا خواری را حل کند. وکیل ربا خواری موفق کسی است که دارای تحصیلات عالیه در رشته حقوق است و در زمینه ربا و رباخواری تخصص و فعالیت ویژه ای دارد. وکیل ربا با احاطه کامل بر قوانین حقوقی و کیفری می تواند در راه پیروزی در پرونده های حقوقی ربا و ربا خواری به کمک شما بیاید. برای داشتن چنین وکیلی باید به گروه وکلای دادورزان صلح و سازش مراجعه کنید. این گروه حقوقی با داشتن کادری مجرب می تواند در تمامی دعاوی حقوقی به شما خدمت حقوقی بدهد. امیدوارم از عملکرد ما رضایت داشته باشد.

مشاوره

تلفن تماس :
شبکه های اجتماعی :
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره

تلفن تماس :
شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده