رانندگی در حالت مستی

رانندگی در حالت مستی

رانندگی در حالت مستی

مصرف مشروبات الکلی و مسکر جرمی است که دارای مجازات می‌باشد و طبق قانون اگر شخصی مشروبات الکلی مصرف کند از لحاظ قانون و شرع مجرم شناخته می‌شود و محکوم به هشتاد ضربه شلاق است، از طرفی اگر یک راننده در حالت مستی رانندگی کند جرم دیگری نیز مرتکب شده است. یعنی در این حالت دو جرم مجزا یکی استفاده از مشروبات الکی و دیگری رانندگی پس از مصرف مشروبات الکلی رخ داده است. سوالات مهمی که وجود دارد این است که مجازات رانندگی در حالت مستی چیست؟، قوانین و مجازات رانندگی در حالت مستی چیست؟، مجازات و حکم رانندگی در حالت مستی چیست؟، مجازات راننده‌ مست چیست؟ آیا رانندگی در حالت مستی می تواند دلیلی بر قاچاق مشروبات الکلی باشد؟! و …

برای پاسخ به این سوالات باید به قانون مجازات اسلامی مراجعه کرد، در مورد مجازات رانندگی در حال مستی با توجه به اینکه مصروف مشروبات الکلی خود جرم می‌باشد، ممکن است واکنش قانون‌گذار نیز در مورد حکم راننده مست متفاوت باشد. مجازات راننده مست اگر مرتکب تصادف شود دو چندان خواهد شد، یعنی فرد علاوه بر رانندگی در حالت مستی و مجازات آن جرم تصادف نیز شده است و در این حالت قانون‌گذار حداکثر مجازات را برای فرد تعیین می‌کند و در برخی موارد ممکن است میزان مجازات از این مقدار هم بیشتر شود. رانندگی در حالت مستی و مجازات در نظر گرفته شده برای آن طبق قانون مجازات اسلامی دو نوع مجازات است، در مرحله اول فرد باید مجازات مربوط به شرب خمر را تحمل کند و سپس قانون‌گذار در مورد  شرایط و مجازات رانندگی در حالت مستی حکم می‌دهد. به طور کلی طبق قوانین کشور اگر شخصی در حالت مستی اقدام به رانندگی کند به بیش از دو سوم حداکثر مجازات محکوم می‌شود، به عبارت دیگر مجازات رانندگی در حالت مستی و عواقب آن بیش از پنج سال زندان است، از طرفی قانون‌گذار می‌تواند مجرم از به مدت یک تا پنج سال از رانندگی محروم کند.

البته در حین رانندگی در حالت مستی ممکن است تخلفات دیگری نیز انجام شود، بنابراین مجازات رانندگی در حال مستی در قوانین و مقررات متفاوت است. یعنی ممکن است راننده در حالت مستی از قوانین سرعت نیز پیروی نکند و با سرعت غیرمجاز رانندگی کند و یا ممکن است وارد بخش‌هایی شود که ورود ممنوع هستند و یا حتی ممکن است در بخش‌های مربوط به عابران پیاده رانندگی کند، که در تمام این حالت میزان مجازات متفاوت خواهد بود و بستگی به نظر قانون‌گذار دارد. برای این نوع پرونده ها می توان از وکیل کیفری کمک گرفت.

رانندگی در حالت مستیجریمه رانندگی در حالت مستی چه قدر است؟

مجازات راننده‌ مست و قوانین راهنمایی و رانندگی در سال‌های اخیر تغییراتی داشته است، یعنی با توجه به تغییرات صورت گرفته در مورد جریمه تخلفات رانندگی، میزان جریمه رانندگی در حالت مستی نیز تغییر پیدا کرده است. طبق قوانین راهنمایی و رانندگی جریمه رانندگی در حالت مستی در حدود ۴۰۰ هزار تومان می‌باشد البته با توجه به اینکه انواع حالات رانندگی در حالت مستی و مجازات آن را بررسی کردیم اگر راننده علاوه بر جرم عنوان شده مرتکب سایر جرایم راهنمایی و رانندگی همچون سرعت غیرمجاز و غیره شود، با توجه به نظر پلیس راهنمایی و رانندگی میزان جریمه افزایش پیدا خواهد کرد. البته رانندگی در حالت مستی نمره منفی برای راننده نیز به همراه خواهد داشت.

دفاع در اتهام رانندگی در حال مستی چگونه است؟

اگر شخصی در حین رانندگی توسط دستور پلیس بایستد و با انجام تست‌های مورد نظر پلیس راهنمایی و رانندگی مصرف الکل یا مواد روانگردان در فرد تایید شود، پلیس شخص مورد نظر را به مراجع قضایی معرفی می‌کند. در چنین حالتی فرد می‌تواند به هنگام حضور در دادگاه برای خود وکیل پایه یک دادگستری استخدام کند.

حال اگر فرد دستگیر شده به هنگام رانندگی مرتکب هیچ جرمی اعم از تصادف، قتل و یا جرائم رانندگی نشده باشد، تنها به علت حالت مستی و مصرف مشروبات الکی دستگیر شده است.

در چنین حالتی وکیل می‌تواند به این صورت از اتهام راننده مست دفاع کند که فرد مرتکب هیچگونه جرمی نشده و تنها حالت مستی داشته است، بنابراین با دریافت مجازات مربوط به مصرف مشروبات الکی در جنبه‌های دیگر مجازات از قانون‌گذار برای راننده مست تخفیف بگیرد.

درخواست مشاوره وکیل

رانندگی در حالت مستیمجازات رانندگی در حالت مستی و فرار از صحنه تصادف

قبل‌تر هم اشاره کردیم که فردی اگر در حالت مستی و رانندگی دستگیر شود اما مرتکب هیچ جرم دیگری نشده باشد امکان تخفیف مجازات و تنها محکوم شدن به ضربات شلاق و جریمه نقدی وجود دارد، اما اگر شخصی در حالت مستی رانندگی کند و در همین حین با شخص یا وسیله نقلیه دیگری تصادف کند مرتکب جرم شده و مجرم شناخته می‌شود. متاسفانه بسیاری از افراد به هنگام وقوع تصادف به دلایل مختلفی همچون ترس از صحنه تصادف فرار می‌کنند، اما فرار از صحنه تصادف کار مجرم را سخت‌تر خواهد کرد.

نکته مهم در مورد تصادفات جاده‌ای این است که این تصادفات به دو دسته جرحی و غیرجرحی تقسیم می‌شوند. در تصادف جرحی شاهد جراحت و آسیب به شخص دیگری هستیم اما در تصادف غیر جرحی تنها به خودرو آسیب وارد شده است. اگر در مورد اول راننده مست از صحنه تصادف فرار کند مجرم شناخته می‌شود اما در حالت دوم جرم کیفری رخ نداده است. اگر مجرم از صحنه تصادف فرار نکند و اقدام به کمک به مصدوم نماید و آن را به مراکز درمانی منتقل کند در جلسات دادگاه قانون‌گذار حتما این موضوع را لحاظ کرده و در میزان مجازات تخفیف قائل می‌شود.

به طور کلی رانندگی در حالت مستی دارای مجازات است و از طرفی تصادف در چنین شرایطی نیز دارای مجازات است، حال مجازات فرار از صحنه تصادف علاوه بر اینکه دیه و زندان را شامل می‌شود، قانون‌گذار را به افزایش میزان مجازات ترغیب می‌کند.

درخواست مشاوره وکیل

بیمه رانندگی در حالت مستی

اگر شخصی در حالت مستی اقدام به رانندگی کند و از طرفی در همین حالت مرتکب تصادف شود و ضررهای جانی و مالی به دیگران وارد کند، سوال مهمی که وجود دارد این است که آیا بیمه همچنان ضررهای وارد شده را جبران می‌کند یا خیر. در پاسخ به این سوال باید بدانید که بله بیمه شخص ثالث موظف به پرداخت هزینه‌های تصادف می‌باشد، چرا که راننده بیمه نشده است بلکه ماشین تحت پوشش بیمه قرار دارد. البته نکته قابل توجه در مورد این موضوع این است که بیمه پس از آنکه خسارت فرد زیان دیده را پرداخت کرد می‌تواند به راننده مست مراجعه کند و هزینه پرداخت شده را از او مطالبه کند.

وکیل در کرد کوی

مشاوره

تلفن تماس :
شبکه های اجتماعی :
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره

تلفن تماس :
شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده