تفاوت مبایعه نامه با قولنامه✨۱۰ نکات حقوقی در مبایعه نامه✨

بررسی مبایعه نامه املاک و فرق آن با قولنام

تفاوت مبایعه نامه با قولنامه

تفاوت مبایعه نامه با قولنامه: ممکن است کلمه مبایعه نامه زیاد به گوش‌تان خورده باشد و این سؤال در ذهن‌تان به وجود آمده که مبایعه نامه چیست؟ در چیستی این پرسش باید خدمت‌تان عرض کنیم، مبایعه نامه نوعی قرارداده بوده که به موجب آن یک نفر مالی را به دیگری می‌فروشد و در مقابل، مبلغی به عنوان ثمن دریافت می‌کند. مبایعه نامه از دو رکن اساسی و مهم برخودار بوده که عبارتند از:

  • موضوع معامله
  • آثار حقوقی مبایعه نامه

انعقاد قولنامه آثار حقوقی زیادی به همراه دارد در صورتی که قولنامه نوعی پیش قرار داد بوده و آثار حقوقی مبایعه نامه را ندارد؛ بنابراین توصیه می‌شود که در معاملات مختلف از جمله خرید و فروش املاک، از تنظیم مبایعه نامه استفاده کنید. با ما همراه باشید تا در ادامه شما را با مبایعه نامه و انواع آن آشنا کنیم.

مبایعه نامه چیست؟

تفاوت مبایعه نامه با قولنامه: مبایعه نامه در لغت به معنای خرید و فروش است. در اصلاح حقوقی، مبایعه نامه قراردادی بوده که به واسطه آن جا به جای مالکیت اموال بین افراد مختلف، صورت می‌گیرد؛ به عبارتی در هنگام خرید و فروش مالی، می‌بایست موافق نامه‌ای تهیه و تنظیم شود و سپس به امضا دو طرف معامله برسد. انعقاد مبایعه نامه آثار حقوقی متعددی را همراه دارد که می‌توان به موادی همچون: انتقال مالکیت، حق فسخ، ضمانت انجام تعهد و غیره اشاره کرد.

همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم مبایعه نامه از دو رکن مهم و اساسی تشکیل شده اشت. شما برای درک پرسش معایعه نامه چیست؟ ابتدا باید توضیح رکن‌های سازنده مبایعه نامه را بدانید. دو رکن اصلی مبایعه نامه عبارتند از:

  • موضوع معامله:  موضوع معامله در مبایعه نامه باید به طور دقیق مشخص شود. برای مثال، اگر موضوع معامله یک ملک است، باید مشخصات کامل ملک از جمله آدرس، مساحت، نوع کاربری و سایر اطلاعات مربوطه در مبایعه نامه ذکر شود.
  • ثمن معامله:  ثمن معامله در مبایعه نامه باید به طور دقیق تعیین شود. برای مثال، باید مشخص شود که ثمن معامله به چه شکلی پرداخت خواهد شد (نقدی، چک، اقساطی و غیره).

تنظیم مبایعه نامه آثار مثبت زیادی برای طرفین معامله دارد؛ به عبارتی موارد و اتفاقات قابل رخ داد را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

مبایعه نامه املاک چیست؟

تفاوت مبایعه نامه با قولنامه: مبایعه نامه املاک سندی بوده که بین خریدار و فروشنده ملک تنظیم شده که در آن مشخصات ملک، قیمت، نحوه پرداخت و سایر شرایط معامله ذکر می‌شود. این سند در واقع یک قرارداد خرید و فروش ملک است و از نظر قانونی اعتبار دارد. مبایعه نامه املاک معمولاً در سه نسخه تنظیم می‌شود که یک نسخه به خریدار، یک نسخه به فروشنده و یک نسخه به دفترخانه اسناد رسمی ارائه می‌شود.

اگر خریدار و فروشنده بخواهند، می‌توانند با مراجعه به دفترخانه اسناد رسمی، مبایعه نامه خود را به سند رسمی تبدیل کنند. سند رسمی دارای اعتبار بیشتری نسبت به سند عادی است و در صورت بروز اختلاف بین طرفین، قابل استناد در مراجع قضایی خواهد بود.

تفاوت مبایعه نامه با قولنامه
Items to be mentioned in the real estate declaration

موارد قابل ذکر در مبایعه نامه املاک؟

هنگام تنظیم قرارداد ملکی برای قانونی و قابل پیگیری بودن آن باید یک سری نکات رعایت شود، کمک گرفتن از وکیل ملکی، ضمن توضیح مبایعه املاک چیست، شما را در تنظیم مبایعه نیز کمک خواهد کرد. در ادامه مواردی که هنگام تنظیم مبایعه نامه باید رعایت شود را ذکر کرده‌ایم.

  • مشخصات خریدار و فروشنده، از جمله نام، نام خانوادگی، شماره ملی، کد پستی، آدرس و تلفن
  • مشخصات ملک، از جمله نوع ملک، آدرس ملک، مساحت ملک، شماره پلاک، سند مالکیت و سایر مشخصات
  • قیمت دقیق ملک
  • نحوه پرداخت قیمت ملک
  • تاریخ تحویل ملک
  • شرایط فسخ معامله
  • ذکر دقیق ثمن
  • زمان و تاریخ قرارداد
  • و غیره

مبایعه نامه املاک باید توسط خریدار و فروشنده کاملاً مطالعه شود و در صورت داشتن هرگونه سؤال یا ابهام، با مشاور حقوقی از بهترین وکیل ملکی تهران این ابهامات رفع شود. وکیل ملکی با دانش و سابقه کاری بالای خود در این زمینه، ضمن بیان فرق قولنامه با مبایعه نامه چیست، مشاوره‌های حقوقی مورد نیاز را نیز خدمتتان عرض خواهد کرد.

مبایعه نامه برای چیست؟

تفاوت مبایعه نامه با قولنامه: همان طور که گفتیم مبایعه نامه سندی بوده که در هنگام خرید و فروش اموال، کاربرد دارد. در مبایعه نامه توافقات طرفین در مورد خرید و فروش یک مال ذکر می‌شود. این سند از نظر قانونی معتبر و در صورتی که بین طرفین اختلاف و مشکلی بروز پیدا کند، قابل پیگیری در مراجعه قضایی خواهد بود.

تنظیم مبایعه نامه ملزم به رعایت نکات‌ریزی بوده که بهتر است قبل از اقدام به تنظیم آن با وکیل متخصص مشورت کنید. وکیلانی که در این حوزه سابقه دارند، بنا به دانش و تبحرشان در این زمینه، به تفاوت مبایعه نامه با سند رسمی چیست، پرداخته و افراد را در به بهترین نحو با انواع مبایعه نامه‌ها آشنا می‌کنند.

تنظیم مبایعه نامه دلایل مختلفی دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • ثبت توافق‌های طرفین
  • آسان و سهل‌تر شدن انجام معاملات
  • تقویت امنیت معامله
  • تقویت تعهدات معامله
  • ایجاد اعتماد بین طرفین
  • و غیره

انواع مبایعه نامه چیست؟

مبایعه نامه‌ها با توجه به نوع مال دسته‌بندی می‌شوند؛ به طور کلی مبایعه نامه‌ها به سه دسته، مبایعه نامه املاک، خودرو و کالا تقسیم‌بندی شده‌اند. در ادامه هر یک از این مبایعه نامه‌ها را به صورت مختصر توضیح داده‌ایم؛ اما پیشنهاد می‌کنیم برای دریافت اطلاعات دقیق‌تر به یک وکیل متخصص مراجعه کنید. وکیل متخصص ضمن بیان فرق قولنامه با مبایعه نامه چیست، شما را با تنظیم کردن آن نیز آشنا خواهد کرد.

انواع مبایعه نامه بر اساس نوع مال مورد معامله به شرح زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • مبایعه نامه املاک: این نوع مبایعه نامه برای خرید و فروش املاک، مانند زمین، آپارتمان، ویلا و غیره استفاده می‌شود.
  • مبایعه نامه خودرو: این نوع مبایعه نامه برای خرید و فروش انواع ماشین، موتور سیکلت، کامیون و غیره استفاده می‌شود.
  • مبایعه نامه کالا: این نوع مبایعه نامه برای خرید و فروش کالا‌های مختلف، مانند لوازم خانگی، تجهیزات صنعتی و غیره استفاده می‌شود.

علاوه بر موارد فوق الذکر، مبایعه نامه‌ها بر اساس نحوه تنظیم هم به دودسته، مبایعه‌های عادی و مبایعه‌های رسمی تقسیم‌بندی می‌شوند.

فرق قولنامه با مبایعه نامه چیست؟

قولنامه و مبایعه نامه دو سندی هستند که در معاملات املاک و مستغلات آن استفاده می‌شوند؛ با این حال این دو سند تفاوت‌های اساسی با یکدیگر دارند. قولنامه سندی است که در آن طرفین معامله متعهد می‌شوند که در آینده معامله‌ای با شرایط مشخص انجام دهند.

قولنامه تعهد اخلاقی بوده و از نظر قانونی اعتبار نداشته و قابل پیگیری نیز نخواهد بود. مبایعه نامه سندی است که در آن طرفین معامله متعهد می‌شوند که در حال حاضر معامله‌ای را با شرایط مشخصی انجام بدهند. مبایعه نامه تعهدی حقوقی بوده و از نظر قانونی قابل پیگیری است.

اگر این سؤال که فرق قولنامه با مبایعه نامه چیست، ذهن‌تان را مشغول کرده بهتر است به وکیل متخصص این حوزه مراجعه کنید؛ اما به طور کلی تفاوت‌های اصلی قولنامه و مبایعه نامه در موارد زیر خلاصه می‌شود:

  • تعهد: در قولنامه، طرفین تعهد اخلاقی می‌کنند که در آینده معامله‌ای را انجام دهند؛ اما در مبایعه نامه طرفین تعهد حقوقی می‌کنند که در حال حاضر معامله‌ای را انجام بدهند.
  • اعتبار قانونی: قولنامه از نظر بی اعتبار و غیر قابل پیگیری است؛ اما مبایعه نامه از نظر قانون معتبر و قابل پیگیری است.
  • قابل استناد بودن در مراجع قضایی: قولنامه قابل استناد در مراجعه قضایی نبوده؛ در صورتی که مبایعه نامه در مراجعه قضایی قابل استناداست.
  • لزوم ثبت در دفترخانه اسناد رسمی: ثبت قولنامه در دفترخانه اسناد رسمی الزامی نیست؛ درحالی که ثبت مبایعه نامه در دفتر خانه اسناد رسمی الزامی نیست؛ اما به شدت توصیه می‌شود.

با توجه به موارد فوق الذکر بهتر است در معملات خود از مبایعه نامه به جای قولنامه استفاده کنید.

تفاوت مبایعه نامه با سند رسمی
The difference between an affidavit and an official document

تفاوت مبایعه نامه با سند رسمی چیست؟

تفاوت مبایعه نامه با قولنامه: سند رسمی سندی بوده که توسط مراجعه رسمی، مانند دفتر خانه اسناد رسمی تنظیم می‌شود. اما مبایعه نامه سندی بوده که بین خریدار و فروشنده تنظیم می‌شود. سند رسمی از نظر قانونی اعتبار بیشتری نسبت به سند عادی دارد و در صورت بروز اختلاف بین طرفین، قابل استناد در مراجعه قضایی است.

تفاوت‌های اصلی مبایعه نامه و سند رسمی در موارد زیر خلاصه می‌شود:

  • نحوه تنظیم: مبایعه نامه می‌تواند توسط طرفین معامله انجام شود؛ اما سند رسمی حتماً باید توسط مراجع رسمی تنظیم شود.
  • اعتبار قانونی: مبایعه نامه از نظر قانون معتبر است؛ اما سند رسمی از نظر قانونی اعتبار خیلی بیشتری دارد.
  • قابل استناد بودن در مراجع قضایی: هر دو در مراجعه قضایی قابل استناد هستند؛ اما سند رسمی بسیار بیشتر نسبت به مبایعه نامه قابل پیگیری در مراجع قضایی است.
  • لزوم ثبت در دفترخانه اسناد رسمی: ثبت مبایعه نامه در دفترخانه اسناد رسمی الزامی نبوده و فقط توصیه می‌شود؛ در حالی که ثبت سند رسمی در دفترخانه اسناد رسمی الزامی است.

برای درک عمیق‌تر تفاوت مبایعه نامه با سند رسمی چیست؛ بهتر است به وکیل متخصص در این حوزه مراجعه کنید.

حکم مبایعه نامه سفید امضا چیست؟

تفاوت مبایعه نامه با قولنامه: مبایعه نامه سفید امضا سندی بوده که توسط خریدار و فروشنده امضا شده است، اما قسمت‌های مربوط به مشخصات مال مورد نظر، قیمت، نحوه پرداخت وسایر شرایط معامله، خالی باقی مانده است. صرف سفید امضا بودن مبایعه نامه، دلیل بر بی اعتبار بودن سند و بطلان عقد موضوع آن نیست؛ بنابراین مبایعه نامه سفید امضا در مراجع قانونی معتبر بوده و در صورت بروز اختلاف بین طرفین، قابل استناد در مراجع قضایی است.

برای دانستن اطلاعات دقیق‌تر در مورد مبایعه نامه سفید امضا، توصیه می‌شود حتماً با یک وکیل متحبر و کاربلد مشورت کنید، وکیل متخصص ضمن بیان مبایعه نامه املاک چیست، شما را از آثار مفید آن نیز آگاه خواهد کرد.

حکم تنفیذ مبایعه نامه چیست؟

تفاوت مبایعه نامه با قولنامه: حکم تنفیذ مبایعه نامه، حکمی است که از سوی دادگاه صادر می‌شود و به موجب آن، صحت و اعتبار مبایعه نامه‌ای که به صورت عادی تنظیم شده است، تأیید می‌شود؛ در واقع، این حکم به خریدار این امکان را می‌دهد که با ارائه آن به دفترخانه اسناد رسمی، نسبت به تنظیم سند رسمی انتقال مالکیت اقدام کند. برای صدور حکم تنفیذ مبایعه نامه، خریدار باید دادخواستی به دادگاه صالح تقدیم کند و در آن، صحت و اعتبار مبایعه نامه را به اثبات برساند.

دادگاه پس از بررسی دلایل و مدارک ارائه شده توسط خریدار، در صورتی که صحت مبایعه نامه را احراز کند، حکم تنفیذ آن را صادر می‌کند. برای گرفتن حکم تنفیذ توصیه می‌شود از وکیل پایه یک دادگستری مشاوره‌های حقوقی را دریافت کنید. وکیل متخصص ضمن تسریع و آسان کردن روند دریافت حکم تنفیذ، توضیح کاملی ممباب مبایعه نامه املاک چیست، نیز به شما ارائه خواهد داد.

آیا مبایعه نامه بعد از فوت باطل می‌شود؟

تفاوت مبایعه نامه با قولنامه: مبایعه نامه بعد از مرگ باطل نمی‌شود. عقد بیع، عقدی لازم است و در نتیجه، فوت یکی از طرفین، موجب بطلان عقد نمی‌شود؛ بنابراین، مبایعه نامه تنظیم شده بین طرفین، همچنان معتبر و قابل اجرا خواهد بود. در قانون مدنی ایران، عقد بیع به عنوان عقدی لازم تعریف شده است. عقد لازم، عقدی بوده که هیچ یک از طرفین نمی‌توانند آن را به طور یک جانبه بر هم بزنند؛ در واقع، برای فسخ این عقد، رضایت طرف مقابل نیز لازم است.

حال اگر که یکی از طرفین عقد بیع فوت کند، عقد همچنان معتبر و لازم باقی می‌ماند؛ در این صورت، ورثه طرف متوفی، قائم مقام قانونی او محسوب می‌شوند و می‌توانند به جای او، در قرارداد بیع، اعمال حقوقی انجام دهند؛ بنابر این اگر شخصی مبایعه نامه‌ای را با دیگری تنظیم کند و سپس فوت کند، ورثه او می‌توانند با ارائه مبایعه نامه به دفترخانه اسناد رسمی، نسبت به تنظیم سند رسمی انتقال مالکیت اقدام کنند.

سخن پایانی

تفاوت مبایعه نامه با قولنامه: در این مطلب سعی کردیم توضیحات کاملی پیرامون تفاوت مبایعه نامه با سند رسمی چیست و به طور کلی در مورد مبایعه نامه را به زبانی ساده و گویا برایتان بیان کنیم؛ قابل ذکر است بیع نامه یا همان مبایعه نامه، نوشه بوده که برای خرید و فروش مالی تنظیم می‌شود. هنگامی که مبایعه نامه‌ای بین دونفر تنظیم شود، هیچ کدام از طرفین حق فسخ یک طرفه این قرارداد را ندارند.

در برخی مواقع افراد مبایعه نامه را با قولنامه یکی می‌دانند در حالی که قولنامه قراردادی غیر رسمی در مورد معامله‌ای در آینده بین افراد صورت می‌گیرد؛ در حالی که مبایعه نامه سندی رسمی ای بوده که در مورد اموال منقول و غیر منقول در زمان حال نوشته و ثبت می‌شود. در مبایعه طرفین موظف به انجام توافقات ذکر شده در متن مبایعه نامه هستند؛ از این رو توصیه می‌شود در معاملات خود از مبایعه نامه استفاده کنید.

مشاوره

تلفن تماس :
شبکه های اجتماعی :
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره

تلفن تماس :
شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده