لوگو سایت دادورزان صلح و سازش
Search

0919-2329787

تماس بگیرید

اثبات وقوع طلاق

اثبات وقوع طلاق

اثبات وقوع طلاق

طلاق چیست؟ انواع طلاق؟ روش های اثبات وقوع طلاق؟ عدم وقوع طلاق؟ شروط وقوع طلاق کدام اند؟ وکیل طلاق چه نقشی در این پرونده های دارد؟ در این مقاله ما قصد داریم تا درباره یک موضوع مهم یعنی اثبات وقوع طلاق بپردازیم، این موضوع بسیار مهم و حیاتی می باشد و توصیه می شود که حتما این مقاله را مطالعه کنید. در ابتدا برای درک بهتر موضوع تعاریفی از طلاق و انواع آن برای شما ارائه می کنیم. طلاق یکی از روش های پایان زندگی مشترک زن و شوهر می باشد. در قانون مدنی کشور، موادی وجود دارد که به موضوع طلاق پرداخته است. انواع طلاق بر اساس درخواست کننده طلاق عبارت هستند از طلاق از طرف مرد، طلاق از طرف زن، طلاق توافقی، انواع طلاق بر اساس امکان رجوع شامل طلاق رجعی و طلاق بائن می باشند. از لحاظ لغوی طلاق به معنای رها شدن می باشد. هر ازدواج زندگی مشترک می‌تواند منجر به طلاق شود.

درخواست مشاورهه

طلاق از طرف مرد

بر اساس ماده 1133 قانون مدنی و فقه طلاق یکی از حقوق مرد به حساب می آید همچنین بر اساس قوانین فعلی جامعه زن هم می تواند از دادگاه تقاضای حکم طلاق کند و یا می‌ تواند با توافق با همسر خود طلاق توافقی را درخواست کند. زن و شوهر برای تحقق و اثبات وقوع طلاق هر نوع تشریفاتی را طی کنند و تصمیم اینکه آنها می‌توانند از هم جدا شوند یا خیر با دادگاه و مراجع صالح می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره موضوعی مانند اثبات وقوع طلاق باید با گروه وکلای دادورزان صلح و سازش مشورت کنید. طلاق یک نوع ایقاع می باشد که یکی از روش های خاتمه نکاح می باشد که در قوانین ایران برای این که زن و شوهر از یک دیگر طلاق بگیرند باید تشریفاتی را طی کنند.

اثبات وقوع طلاقعده یعنی چه؟

عده به چه معناست؟ اگر یک زن به هر علتی طلاق گرفته باشد و نکاح منحل شده باشد باید مدت زمان مشخصی و صبر کند و از ازدواج با مرد دیگری خودداری کند به عنوان مثال زنی که طلاق گرفته است یا عقد نکاح خود او به هر دلیلی فسخ شده و شوهرش فوت کرده است تا مدتی حق ازدواج مجدد نخواهد داشت و در صورتی که در این مدت ازدواج کند عقد نکاح باطل خواهد بود و اگر با علم به این موضوع اقدام به ازدواج مجدد کند و برقراری رابطه جنسی کرده باشد رابطه در حکم زنا می باشد. بر اساس ماده 1150 قانون مدنی عده این گونه تعریف شده است که، عده عبارت است از مدتی که تا انقضای آن زنی که عقد نکاح او منحل شده است نمی‌ تواند شوهر دیگر اختیار کند.

طلاق بائن به چه معناست؟

طلاق بائن طلاقی می باشد که در آن شوهر دیگر نمی‌تواند به زن رجوع کند چون برای از سرگیری زندگی مشترک در قانون به مرد این اجازه داده نشده که هر وقت اراده کند بتواند به زن برای از سرگیری دوباره زندگی مشترک به زن وجود کند بلکه باید دوباره و به صورت قانونی عقد نکاح جدیدی را منعقد کند و صیغه عقد جاری شود. در این حالت با توجه به این که عقد جدید منعقد شده است می توانند برای مهریه جدید و شروط ضمن عقد دیگر توافق کنند.

درخواست مشاورهه

طلاق رجعی به چه معناست؟

اثبات وقوع طلاق رجعی؟ طلاق رجعی یکی دیگر از انواع طلاق می باشد که در آن تحت شرایط خاص و قانونی مرد می‌تواند در مدت عده به زن و همسر سابق خود رجوع کند به عبارت دیگر این مرد در حالتی که از طلاق پشیمان شده باشد و عده طلاق به پایان نرسیده باشد می تواند به سراغ همسر سابق خود برود و زندگی را از سر گرفته و بدون هیچ تشریفات خاصی زندگی مشترک خود را دوباره آغاز کند.

اثبات وقوع طلاقشرایط صحت قانونی طلاق

بر اساس ماده 28 قانون حمایت خانواده، طلاق باید به صورت رسمی و قانونی به ثبت برسد بعد از گذراندن مراحل ای مانند مراجعه به دادگاه و رعایت تشریفات قانونی و سپس مراجعه به دفاتر ازدواج و طلاق ضروری می باشد. همچنین پرداخت کامل حق و حقوق مالی زن را باید در نظر داشت.

شروط وقوع طلاق

اصلی ترین و مهم ترین مدرک جهت اثبات وقوع طلاق ارائه سند رسمی طلاق می باشد. برای ثبت رسمی طلاق باید به دفاتر ازدواج و طلاق مراجعه نمود. بعد از تشریفات رسمی و قانونی، صیغه طلاق جاری شده و از طرف دفترخانه ای که طلاق در آن صورت گرفته گواهی رسمی طلاق صادر می شود. اخذ و دریافت این گواهی بسیار مهم بوده و نداشتن آن با مجازات قانونی برای مرد همراه می باشد. با داشتن این گواهینامه اثبات وقوع طلاق به راحتی امکان‌ پذیر می باشد. اما در صورت عدم وجود گواهی طلاق باید بتوان از طریق روش های دیگر اثبات وقوع طلاق را انجام داد. یکی از این روش ها حضور شاهد ها طلاق در دادگاه می باشد. بر اساس ماده های قانون مدنی برای صحت وقوع طلاق به دو شاهد مرد نیاز است. دو شاهد عاقل و بالغ که در محل جاری شدن صیغه ی طلاق حضور داشته و از نزدیک شاهد آن بوده باشند. حضور این شاهد ها در دادگاه می تواند به اثبات وقوع طلاق کمک زیادی کند. آن‌ها باید از نزدیک شاهد خطبه طلاق باشند.

مدارک مورد نیاز برای اثبات وقوع طلاق

تصویر مصدق سند ازدواج (الزامی است)، تصویر مصدق سند طلاق عادی (اختیاری است) و همچنین همراه داشتن کارت ملی جهت اهراز هویت لازم می باشد. در مورد ثبت طلاق در ماده ۴۹ قانون خانواده این مورد دقیقاً پیش‌بینی شده است.

اثبات وقوع طلاقتعویض شناسنامه بعد از اثبات طلاق

ثبت طلاق در شناسنامه؟ مراحل ثبت طلاق در شناسنامه؟ عدم ثبت طلاق در شناسنامه؟ مراحل ثبت طلاق؟ مراحل اثبات طلاق؟ عدم ثبت طلاق؟ عدم اثبات طلاق؟ثبت درخواست طلاق؟ آیا طلاق در شناسنامه جدید ثبت می شود؟ بر اساس قانون فردی که طلاق گرفته و ازدواج مجدد خود را به ثبت رسانده است می‌تواند، اسم همسر سابق خود را از شناسنامه حذف کند و این اقدام صرفاً بعد از بحث بریدن قانونی ازدواج مجدد او امکان دارد.به این دلیل که همسر فعلی از ازدواج سابق مطلع شود و فریب در ازدواج صورت نگیرد. این قانون تنها شامل ازدواج دوم نمی باشد و ازدواج‌ های بعدی را هم شامل می شود.

تشریفات قانونی ثبت طلاق

حکم وقوع طلاق؟ عدم وقوع طلاق؟ سبب عدم وقوع طلاق؟ روش های درخواست طلاق از طرف زن ؟! تشریفات قانونی طلاق به این صورت می باشد که متقاضی طلاق دادخواست طلاق را باید به دادگاه خانواده تقدیم کند و بعد از آن و با بررسی دلایل و مدارک، حکم طلاق و گواهی عدم امکان سازش صادر می شود. بعد از گذشتن مراحل تجدیدنظر خواهی و فرجام خواهی، حکم دادگاه قطعیت یافته و از آن جایی که بر اساس ماده 29 قانون حمایت از خانواده ثبت طلاق منوط به تاییدیه حقوق مالی زوجه می باشد. حقوق زوجه پرداخت و صیغه طلاق جاری می شود. همچنین لازم است بدانید که پس از صدور گواهی عدم امکان سازش و صدور رأی طلاق در طلاق توافقی، طرفین باید ظرف مدت 3 ماه برای اجرای صیغه طلاق به دفتر اسناد رسمی مراجعه کنند. اگر طرفین در دادگاه حضور پیدا نکنند. برای هر دو طرف اخطاریه ای مبتنی بر حضور در دفتر اسناد رسمی صادر می شود و در صورتی که بعد از صدور اخطاریه مجدد نیز طرفین در دفتر حاضر نشدند، تمام مراحل طلاق متوقف شده و برای انجام طلاق می باید مجددا اقدام کنند. از همراهی شما عزیزان بی نهایت سپاسگزارم.

وکیل در کرد کوی

کارشناسان گروه دادورزان آماده پاسخ گویی به شما هستند

0919-2329787
جهت مشاوره تخصصی تماس بگیرید...
0919-2329787

آخرین مقالات سایت

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا