لوگو سایت دادورزان صلح و سازش
Search

0919-2329787

تماس بگیرید

انحصار وراثت

انحصار وراثت

انحصار وراثت چقدر طول می‌کشد؟ انحصار وراثت چیست؟ انحصار وراثت یکی از پرشمار ترین دعاوی در دادگاه های سطح کشور می باشد.این نوع دعاوی را می توان به یک وکیل ارث متخصص و فعال در این حوزه سپرد. انحصار وراثت یک دعوا خانوادگی می باشد که بسیار حساس و حائز اهمیت می باشد و بیشتر جنبه مالی دارد. برای موفق شدن در دعاوی انحصار وراثت شما باید اطلاعات کافی داشته باشید. اولین سوالی که پیش می آید این است که به چه کسی وارث گفته می شود؟ به وسیله نسب و سبب اشخاص از یکدیگر ارث می برند. مالکیت وارث نسبت به ترکه متوفی تنها درصورتی مستقر است که حقوق و دیون ترکه ادا شده باشد. این حقوق و دیون شامل مواردی مانند: قیمت کفن میت، دیون مالی متوفی و وصایای متوفی تا ثلث ترکه می باشند. تا وقتی که دیون متوفی پرداخت نشود هیچ کدام از ورثه نمی‌توانند نسبت به اموال او معامله ای را انجام دهند.

ترکه به چه معناست؟

به آن چیزی که از دارایی شخص فوت شده باقی مانده است ترکه می گویند. دارایی ها و اموال به جا مانده به تو بخش مثبت و منفی تقسیم می شوند. بخش مثبت دارایی ها حاوی تمامی اموال و حقوق و مطالبات می باشد که به بازماندگان می‌ رسد. بخش منفی نیز تعهد و بدهی شخص فوت شده می باشد که از اموال او باید پرداخت شود البته در این خصوص وارث ها متعهد به پرداخت به میزان آنچه از دارایی باقیمانده هستند و مازاد آن چه بر دارایی می باشد را نمی توان از وارثان دریافت کرد. لازم است بدانید که وارث ها باید در مدت زمان قانونی ترکه را رد کنند تا در آینده در برابر طلبکار ها به مشکل بر نخورند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انحصار وراثت باید با گروه وکلای دادورزان صلح و سازش مشورت کنید.

انحصار وراثتگواهی انحصار وراثت چیست؟

گواهی انحصار وراثت یک مدرک و سند قانونی می باشد که وارث ها بدون دریافت و اخذ آن امکان ارائه درخواست در هیچ یک از مؤسسات و ادارات دولتی را نخواهند داشت. در گواهی حصر وراثت مشخص خواهد شد که ورثه متوفی چه افرادی می باشند. همچنین میزان سهم‌الارث هر یک از وراث در این گواهی تعیین می‌ شود.

گواهی انحصار وراثت محدود چیست؟

انحصار وراثت محدود چقدر طول می کشد؟ انحصار وراثت محدود چه شرایطی دارد؟ بر اساس میزان ارزش اموال متوفی وارثان می توانند گواهی محدود یا نامحدود دریافت کند اگر که کل دارایی های متوفی از ۳۰ میلیون ریال کمتر باشد اخذ و دریافت گواهی انحصار وراثت محدود کفایت می کند. این گواهی بیشتر برای انجام امور و دیون معنوی به کار می رود و کاربرد دارد. امروز در جامعه کمتر کسی را میتوان پیدا کرد که ارزش دارایی هایش کمتر از ۳ میلیون تومان باشد پس بنابراین گواهی انحصار وراثت محدود برای تقسیم ارث و غیرمادی چندان کاربردی ندارد.

انحصار وراثتگواهی انحصار وراثت نامحدود چیست؟

انحصار وراثت نامحدود چقدر طول می کشد؟ انحصار وراثت نامحدود چه شرایطی دارد؟ برای تقسیم ارث متوفی که ارزش دارایی‌ های آن بیشتر از ۳۰ میلیون ریال میباشد وارثان حتماً باید گواهی انحصار وراثت نامحدود را دریافت کند و اقدامات لازم را برای دریافت آن انجام دهند. گواهی انحصار وراثت نامحدود دریافت سخت و پیچیده ای دارد و مدت زمان زیادی طول می کشد چون دریافت گواهینامه حدود یک مرحله اداری بیشتر دارد و آن انتشار آگهی در روزنامه های کثیرالانتشار می باشد. شورای حل اختلاف قبل از صادر کردن گواهی انحصار وراثت نامحدود آگهی در روزنامه چاپ می کند تا متوجه شود و اطمینان حاصل کند که شخص ذی نفع دیگری وجود ندارد. این آگهی از ذینفعان خواسته می‌ شود که اگر ادعایی دارند مراتب را اطلاع دهند. چنانچه شخصی مراجعه نکند،بعد از گذشت یک ماه گواهی صادر خواهد شد.

هزینه های انحصار وراثت چقدر است؟

تمام هزینه ها و مخارج دریافت گواهی انحصار وراثت محدود و انحصار وراثت نامحدود مساوی می باشند چون انتشار آگهی بر عهده شورای حل اختلاف می‌ باشد و بابت آن از وارثان هزینه و پولی دریافت نمی شود. شما باید در دفاتر الکترونیک خدمات قضایی و هنگام ارائه دادخواست تمام هزینه های انحصار وراثت را پرداخت کنید.

درخواست مشاوره آنلاین

انحصار وراثت حقوق بازنشستگی

مراحل انحصار وراثت حقوق بازنشستگی؟ تقسیم ارث یا همان تحریر ترکه حقوق بازنشستگی صرفا مخصوص فرزند ها و همسر متوفی می باشد و هیچ فرد دیگری نمی تواند از آن استفاده کند. ارث حقوق بازنشستگی برای دختر و همسر به شکل مستمری می باشد، اما در این شرطی هم وجود دارد و آن این است که دختر ازدواج نکرده باشد و همسر هم ازدواج دوم نکند. بازم است بدانید که ارث حقوق بازنشستگی برای پسر فقط تا سن 20 سالگی می باشد.

مدارک مورد نیاز برای انحصار وراثت

گواهی فوت متوفی، استشهادیه محضری انحصار وراثت، شناسنامه متوفی، عقدنامه یا رونوشت آن، شناسنامه وراث و وصیت نامه متوفی (در صورت وجود).

انحصار وراثتمراحل انحصار وراثت کدام اند؟

انحصار وراثت املاک بدون سند؟ انحصار وراثت املاک قولنامه ای؟ مراحل انحصار وراثت ملک؟ وارث ها پس از آماده کردن مدارک مورد نیاز انحصار وراثت، باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنند. و بعد از ارائه دادخواست صدور گواهی انحصار وراثت، شورای حل اختلاف یک ماه بعد از انتشار آگهی در روزنامه، گواهی را صادر خواهد کرد. شایان ذکر است که شورای حل اختلاف مربوطه و مرجع صالح رسیدگی در خصوص صدور گواهی، شورایی می باشد که آخرین محل سکونت متوفی در محدوده آن واقع شده است.

منظور از مالیات انحصار وراثت چیست؟

انحصار وراثت ملک اوقافی؟ انحصار وراثت ملک قولنامه ای؟انحصار وراثت ملک بدون سند؟ آیا به ارث مالیات تعلق می گیرد؟ وراث قبل از هر اقدامی و قبل از اینک ه بخواهند ماترک فرد متوفی را به فروش برسانند ابتدا و قبل از هر چیزی باید مالیات بر ارث ماترک متوفی را پرداخت کنند. چیزی که وراث به اشتباه از آن تحت عنوان مالیات انحصار وراثت یاد می کنند. درصورتی که در حقیقت انحصار وراثت مالیاتی ندارد و منظور ورثه مالیات بر ارث است.

مراحل انحصار وراثت ملک چگونه است؟

انحصار وراثت ملک؟ انحصار وراثت مادر؟ انحصار وراثت زن فوت شده؟ استشهادیه انحصار وراثت؟ برای انحصار وراثت ملک و خانه باید توجه داشت که در کنار دیگر اموالی که یک شخص دارد اگر خانه ای نیز داشته باشد به وارث های او می رسد و بر اساس قانون انحصار وراثت همسر از خانه یک هشتم و سهم فرزند پسر دو برابر فرزند دختر می باشد. همچنین لازم است بدانید که وارث ها نمی‌توانند خانه را در میان خود تقسیم کنند چون باید در ابتدا خانه به فروش برسد و امکان دخل و تصرف در آن بیش از هر اقدامی وجود ندارد.

نحوه اعتراض به گواهی انحصار وراثت

اگر شخصی به گواهی انحصار وراثت صادر شده اعتراض دارد می تواند اعتراض خود را به صورت قانونی اعلام نماید. به صورت مثال یکی از وارث ها ممکن است که اعتراض داشته باشد که نامش در گواهی انحصار وراثت ذکر نشده است همچنین ممکن است فرزندی که وصیت به نفع او انجام شده است یکی از اعتراض کنندگان به گواهی انحصار وراثت باشد. در این مقاله ما با بهره بردن از دانش حقوقی وکیل خانواده متخصص تیممان تلاش کردیم تا به بررسی موضوع مهم انحصار وراثت بپردازیم و آن را در ابعاد وسیع و زوایای مختلف مورد بررسی قرار دهیم و پاسخ سوال های شما را بدهیم امیدوارم که پاسخ سوال های خود را دریافت کرده باشید. از همراهی شما سپاسگزارم.

کارشناسان گروه دادورزان آماده پاسخ گویی به شما هستند

0919-2329787
جهت مشاوره تخصصی تماس بگیرید...
0919-2329787

آخرین مقالات سایت

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا