تعلیق مجازات

تعلیق مجازات

حتماً برای شما هم سوال پیش آمده که تعلیق مجازات چیست و چه شرایطی دارد؟ اکنون اگر بخواهیم برای شما عزیزان به طور کامل و واضح تعلیق در مجازات را توضیح دهیم باید بگوییم که تعلیق در مجازات به معنی عقب انداختن یا موکول کردن مجازات یک مجرم به وقتی دیگر است اما این موضوع را هم باید بدانید که تعلیق در مجازات دارای شرایط خاص و مشخصی است بنابراین می توان گفت که این اعمال بدون هیچ گونه شرایطی انجام می شود. اکنون اگر شما در ایران زندگی می کنید و با قانون جزای اسلامی آشنایی دارید می دانید که برای هر جرم مجازاتی در نظر گرفته شده در این میان می توان برای برخی از جرایم حکم تعلیق در مجازات را گرفتم و برای برخی دیگر این امکان وجود ندارد در این مطلب به همه این موضوعات به طور کامل خواهیم پرداخت از این رو دعوت می کنیم که تا پایان این مطلب با وکیل کیفری ما همراه باشید.

تعلیق مجازات چیست و شرایط اجرای آن چگونه می باشد؟

به طور کلی تعلیق مجازات به معنی این است که به مجرم یک فرصت دوباره می دهند یعنی اجرای حکم یک مجرم را به زمانی دیگر موکول می کنند تا در زمان مشخص شده مجرم تواند با وجود سوء پیشینه به زندگی اجتماعی و عادی خود برگردد و ثابت کند که می تواند خود را اصلاح نموده و دیگر مرتکب خطا و اشتباه نشود. اما قطعاً با وجود دادن چنین فرصتی به یک مجرم شرایطی هم برای او در نظر می ‌گیرند که این شرایط به شرح زیر می باشد:

  • اولین شرط تعلیق مجازات این است که جرم مجرم از جمله جرایم محکومیت های تعزیری باشد.
  • شرط دیگر این است که مجرم استحقاق محکومیت را داشته باشد یعنی لیاقت حکم تعلیق مجازات را داشته باشد.

در واقع جرایم بسیار زیادی در جامعه در حال انجام هستند اما شرط تعلیق مجازات برای محکومیت های تعزیری است و جرایمی که حکم آن ها به حد محکوم می شود باید همون لحظه اجرا شود بنابراین نمی توان برای آن ها تعلیق در مجازات در نظر گرفت. استخدام و محکومیت هم برای این است که ثابت شود فردی با وجود جرایم مختلف لیاقت و استحقاق اصلاح زندگی خود را دارد و در این جهت تلاش می کند.

شرایط تعلیق مجازات کیفری در قانون مجازات اسلامی
Conditions of suspension of criminal punishment in the Islamic Penal Code

شرایط تعلیق مجازات کیفری در قانون مجازات اسلامی

همان طور که می دانید در جرایمی که به حد محکومیت داده می ‌شود به خاطر اینکه پس از اثبات باید بلافاصله حکم اجرا شود نمی ‌تواند تعلیق در مجازات را در نظر گرفت اما در قانون مجازات اسلامی مجازات کیفری که مربوط به محکومیت های تعزیری درجه ۳ تا ۸ می توان تعلیق در مجازات را در نظر گرفت. اما باید بدانید که اگر حکم تعلیق برای مجازاتی صادر شود و مجرم در این مدت باز هم مرتکب خطا و اشتباه شود بلافاصله حکم تعلیق فصل شده و دوباره باید برای کشیدن جزای جرم سابق و جرم جدید محکوم شود. بنابراین شرایط تعلیق مجازات کیفری بسیار مهم و دارای حد و حدود است که نمی ‌توان از آن سرباز زد و به نحوی آن را نادیده گرفت. و هر کسی که دارای حکم تعلیق در مجازات شما شود موظف به رعایت چنین شرایطی است.

درخواست مشاوره آنلاین
Online consultation request

درخواست تعلیق مجازات

حتماً تا کنون برای شما هم سوال ایجاد شده که چه کسی می تواند برای تعلیق مجازات درخواست دهد و چگونه این حکم انجام می شود. در واقع اگر در دادگاه حکمی برای مجرم داده شود و نمونه حکم های تعزیری باشد اولین کسی که می تواند برای تعلیق در مجازات اقدام نموده و درخواست دهد دادستان و قاضی اجرای احکام است که می تواند به راحتی جهت گرفتن حکم تعلیق در مجازات درخواست داده و منتظر بررسی ها و در نهایت صدور حکم باشد. علاوه بر آن مجرم هم می‌ تواند پس از علم بر حکم صادر شده درخواست تعلیق در مجازات را بدهد. اما باید توجه داشته باشید که محکوم یا دادستان و قاضی اجرای احکام تنها زمانی می توانند برای این حکم اقدام نمایند که محکوم یک سوم از حکم خود را گذرانده باشد یعنی اگر برای او در نظر گرفته شده یک سوم از آن را به پایان رسانده باشد.

انواع تعلیق مجازات
Types of suspension of punishment

انواع تعلیق مجازات

برخی جرم ها هستند که می‌ توان برای آن ها تعلیق مجازات را در نظر گرفت امروز سعی داریم به جرم هایی بپردازیم که امکان دریافت تعلیق مجازات برای آن ها به هیچ عنوان وجود ندارد البته که پیش تر هم به جرایم اشاره نمودیم که دارای حکم حد می باشند. از جمله جرایمی که تعلیق مجازات برای آن ها در نظر گرفته نمی شود قاچاق و فروش مواد مخدر و سلاح راه و قاچاق انسان است. از دیگر جرایم می ‌توان خرابکاری در تاسیسات آب و برق و گاز و مخابرات را نام برد که به هیچ عنوان مشمول تعلیق در مجازات نخواهد شد. در این میان جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است که نمی ‌توان برای آن تعلیق در مجازات در نظر گرفت. البته که آدم ربایی و ایجاد ترس در میان مردم با چاقو و دیگر سلاح ها و سرقت های مسلحانه و جرایم سازمان یافته هیچکدام تعلیق در مجازات نخواهند داشت.

درخواست مشاوره آنلاین
Online consultation request

نمونه رای لغو تعلیق مجازات

حال ممکن است با خود بگویید چه زمانی ممکن است لغو تعلیق مجازات حکم داده شود و چه اساسی چنین حکمی خواهند داد. در پاسخ به چنین سوالات مبهمی باید گفت اگر مجرم یا محکوم دریافت حکم تعلیق دوباره به زندگی خود ادامه دهد اما در آن زمان مقرر و مشخص شده مرتکب جرم و خطای دیگری شود پس از اثبات آن بلافاصله حکم لغو تعلیق مجازات صادر خواهد شد در این صورت محکوم علاوه بر مجازات ای که قبلاً برای او حکم داده شده باید مجازات جرم جدید را هم پذیرفته و انجام دهد. اما شرایط دیگری هم وجود دارد که می تواند باعث لغو تعلیق مجازات شود و آن هم مربوط به داشتن سابقه گرفتن حکم تعلیق در مجازات است در این صورت اگر محکوم قبلاً حکم تعلیق مجازات را گرفته باشد برای جرم کنونی شامل تعلیق در مجازات نخواهد شد و بلافاصله برای او لغو می شود.

تکلیفی که برای دادگاه معین شده برای قرار های تعلیق به چه نحوی است؟
How is the task assigned to the court for suspension appointments?

تکلیفی که برای دادگاه معین شده برای قرار های تعلیق به چه نحوی است؟

به طور کلی تعلیق در مجازات به دو قسمت تقسیم می شود قسمت اول مربوط به تعلیق ساده است که در این زمینه دادگاه تصمیم می گیرد که محکوم برای حکم تعلیق خود به زندگی عادی خود بازگردد و بدون هیچ گونه مراقبت یا شرایطی در مدت زمان مقرر حکم تعلیق خود را بگذراند البته که در این زمان نباید مرتکب هیچ گونه خطای شود زیرا جرم محسوب شده و ممکن است باعث لغو تعلیق مجازات شود. و اما قسمت دیگر که مربوط به تعلیق مراقبتی است که علاوه بر تعلیق ساده محکوم باید حتماً الزاماتی و شرایطی که از سوی دادگاه برای او مقرر شده را رعایت نموده و مطابق با آنها عمل کند در این صورت حکم تعلیق مراقبتی برای او در نظر گرفته شده و باید در مدت زمان مشخص عکس همه این الزامات را مورد نظر داشته باشد.

جمع بندی

حکم تعلیق در مجازات ممکن است برای جرایم مختلف ای صادر شود و در این میان خود محکوم یا دادستان اجرای احکام می تواند این درخواست را بدهد که دادگاه تعیین می کند که بلافاصله پس از دادن حکم این شرایط اجرا شود یا این که پس از گذراندن یک سوم محکومیت و میتوانید برای اطلاعات دقیق تر با وکیل پایه یک دادگستری مشورت کنید. در هر صورت محکوم باید شرایط معینی را در مدت زمان مشخصی رعایت نموده تا ثابت کند که استحقاق بازگشتن به زندگی سابق را دارد و هیچ گونه جرمی مرتکب نخواهد شد در غیر این صورت اگر جرم مرتکب شود علاوه بر لغو تعلیق مجازات باید جزا و مجازات جرم سابق و جرم جدید را بپذیرد.

تمام وکلای گروه دادورزان صلح و سازش
All the lawyers of the Peace and Compromise Lawyers Group

مشاوره

تلفن تماس :
شبکه های اجتماعی :
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره

تلفن تماس :
شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده