طلاق در دوران عقد و نامزدی

طلاق در دوران عقد و نامزدی

طلاق در دوران عقد؟ طلاق در دوران نامزادی؟ طلاق توافقی در دوران عقد و نامزدی؟ طلاق چیست؟ انواع طلاق کدامند؟ طلاق یکی از دعاوی حقوقی مرتبط با خانواده می‌باشد که بسیار مهم است و متاسفانه روز به روز بر تعداد پرونده‌های حقوقی طلاق افزوده می‌شود. در طی سال‌های گذشته آمار طلاق در کشور ما رشد چشمگیری داشته است و حل این مشکل نیازمند تلاش و کوشش مشاورهای خانواده و مسئولین مرتبط می‌باشد تا راه حل‌هایی برای حل این مشکل پیدا کنند. بهتر است برویم سر اصل مطلب، ابتدا باید تعریف از طلاق را برایتان توضیح بدهم در تعریف طلاق گفته شده است که طلاق عبارت است از انحلال نکاح دائم با شرایط و تشریفات خاص و قانونی از جانب خود یا نماینده او پس بنابراین طلاق ویژه نکاح دائم می‌باشد و انحلال نکاح منقطع از طریق بذل یا انقضا مدت صورت خواهد گرفت. بر اساس ماده ۱۱۳۹ طلاق مخصوص عقد دائم می‌باشد و زن منقطعه با انقضا مدت یا بذل آن از طرف شوهر از زوجیت خارج خواهد شد. از نظر ماهیت حقوقی، طلاق یک ایقاع می‌باشد که از سوی مرد یا نماینده و وکیل طلاق او می‌شود. حتی در مواردی که طلاق توافقی بر اساس توافق زوجین که شرط یا انگیزه طلاق است، غیر از خود آن می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره طلاق در دوران عقد می توانید با مشاوره حقوقی گروه وکلای دادورزان صلح و سازش مشورت کنید.

 

تعریف طلاق در قوانین ایران
Definition of divorce in Iranian laws

 

تعریف طلاق در قوانین ایران چگونه است؟

لازم است بدانید که طلاق از واژه و ریشه طلق به معنی رهایی و آزاد کردن می باشد. به جدایی زن و شهر و پایان زندگی مشترک به صورت قانونی اطلاق می‌شود. بر اساس ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران، طلاق از حدود و اختیارات قانونی مرد می‌باشد. مرد می‌تواند هر زمان و هر وقت که می‌خواهد همسر خود را طلاق دهد. قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران بر اساس فقه شیعه دوازده امامی نوشته شده است. اما پیروان ادیان و مذاهب دیگر که در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده‌اند بر اساس قانون طلاق و احوال شخصیه، می‌توانند بر طبق دین و آیین خود طلاق بگیرند.

درخواست مشاوره آنلاین وکالت

انواع طلاق کدام است؟

همان‌ طور که مستحضرید طلاق هم مانند، بسیاری دیگر از امور حقوقی انواع و تقسیم بندی‌های مختلفی دارد که در ادامه به تعدادی از مهم‌ترین و پر تعدادترین آن ها اشاره خواهیم داشت. طلاق به اعتبار این که به درخواست مرد باشد یا به درخواست زن باشد قابلیت رجوع داشته باشد یا قابلیت رجوع نداشته باشد و این که به درخواست طرفین باشد یا به حکم دادگاه به دسته بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شود. اما به صورت کلی در ماده ۱۱۴۳ قانون مدنی کشور ایران یک دسته‌بندی کلی برای طلاق ذکر شده است. طلاق بائن و طلاق رجعی. عده عبارت است از مدتی که تا انقضای آن زنی که عقد نکاح او منحل شده است نمی‌ تواند شوهر دیگر اختیار کند.

طلاق بائن یعنی چه؟

طلاق بائن طلاقی می باشد که در آن شوهر دیگر نمی‌‌تواند به زن رجوع کند چون برای از سرگیری زندگی مشترک در قانون به مرد این اجازه داده نشده که هر وقت اراده کند بتواند به زن برای از سرگیری دوباره زندگی مشترک به زن وجود کند بلکه باید دوباره و به صورت قانونی عقد نکاح جدیدی را منعقد کند و صیغه عقد جاری شود. در این حالت با توجه به این که عقد جدید منعقد شده است می توانند برای مهریه جدید و شروط ضمن عقد دیگر توافق کنند

درخواست مشاوره آنلاین وکالت

طلاق رجعی یعنی چه؟

اثبات وقوع طلاق رجعی؟ طلاق رجعی یکی دیگر از انواع طلاق می باشد که در آن تحت شرایط خاص و قانونی مرد می‌تواند در مدت عده به زن و همسر سابق خود رجوع کند به عبارت دیگر این مرد در حالتی که از طلاق پشیمان شده باشد و عده طلاق به پایان نرسیده باشد می تواند به سراغ همسر سابق خود برود و زندگی را از سر گرفته و بدون هیچ تشریفات خاصی زندگی مشترک خود را دوباره آغاز کند.

 شرابط باکره نبودن در دوران عقد
Not being a virgin during marriage

باکره نبودن در طلاق در دوران عقد چه شرایطی دارد؟

طلاق توافقی در دوران عقد چگونه است؟ موضوع باکره نبودن در طلاق در دوران عقد در دوران عقد یکی دیگر از موردهایی می‌باشد که امروزه ابعاد گسترده آن از طریق تعدد پرونده‌ها به وضوح قابل مشاهده می‌باشد و یکی از رایج‌ترین مشکلات بین زوجین در موقع مطرح کردن است بحث طلاق توافقی در دوران عقد است.

مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی در دوران نامزدی یا عقد

مدارک زیر برای انجام مراحل طلاق توافقی در دوران عقد یا نامزدی توسط زوج‌ها از ضروریات پرونده می‌باشد، پس بنابراین طرفین باید این مدارک را آماده کرده و به پیوست دادخواست طلاق توافقی و در صورت داشتن وکیل پایه یک دادگستری به وکیل خود ارائه کنند. اصل عقدنامه یا رونوشت آن، اصل شناسنامه زوج (مرد)، اصل شناسنامه زوجه (زن)، کپی کارت ملی زوجین،گواهی بکارت از پزشکی قانونی (برای طلاق توافقی در دوران عقد)،وکالت نامه محضری طلاق (درصورتیکه حق طلاق با زن باشد)، توافق نامه مبنی بر توافقات زوجین بر سر مهریه، حضانت و …. و نظر واحد مشاوره خانواده دادگاه.

طلاق در دوران عقد از طرف مرد
Divorce during marriage by the man

طلاق در دوران عقد یا نامزدی از جانب مرد

طلاق در دوران عقد از طرف مرد؟ شرایط طلاق در دوران عقد از طرف مرد؟ درخواست طلاق در دوران عقد از طرف مرد؟ درخواست طلاق از طرف مرد در دوران نامزدی؟ یک سوال پرتعداد که مطرح می شود این است که اگر مرد بخواهد همسر خود را در دوران عقد و نامزدی طلاق دهد اما زوجه طلاق را نخواهد چه باید کرد؟ در پاسخ به این سوال مهم و حساس باید گفت که، بر اساس ماده ۱۱۰۲ قانون مدنی هروقت که شوهر قبل از رابطه و نزدیکی همسر خود را طلاق بدهد، زن مستحق دریافت نصف مهریه می‌باشد و اگر مرد بیشتر نصف مهریه را پرداخت کرده باشد حق دارد مازاد آن را قیمت و یا عیناً مسترد کند.

با توجه به این ماده نصف شدن میزان مهریه زمانی است که مرد همسرش را قبل از نزدیکی طلاق دهد قیمت و یا عیناً مسترد نماید، با توجه به این ماده نصف شدن میزان مهریه هنگامی است که مرد همسرش را قبل از نزدیکی طلاق دهد. همچنین بهتر است بدانید که یکی از  ملاک‌های دادگاه‌ها دوشیزه بودن زن یعنی داشتن پرده بکارت دختر می‌باشد، که دوشیزگی دختر افزون بر این که در میزان مهریه درخواستی او تاثیرگذار می‌باشد و آن را نصف خواهد کرد. همچنین باعث از بین رفتن عده طلاق برای دختر هم می‌شود. طلاق یک پروسه پیچیده و خاص و تشریفات قانونی زیادی دارد که حتما باید با علم و دانش کافی وارد این موضوع شوید. در این مقاله تلاش کردیم که اطلاعات شما را در این زمینه افزایش دهیم، امیدوارم از عملکرد ما رضایت داشته باشید. از همراهی شما عزیزان ممنونم.

وکیل در کرد کوی

مشاوره

تلفن تماس :
شبکه های اجتماعی :
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره

تلفن تماس :
شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده