نکات قرارداد مشارکت در ساخت

نکات قرارداد مشارکت در ساخت

همان طور که می دانید همواره در اطراف ما برج ها و ساختمان های درحال ساخت هستند که با گذر زمان ممکن است یک زمین به یک برج وسیع و بلند تبدیل شود البته که در ساخت چنین ساختمان هایی افراد زیادی مشارکت دارند در این میان افراد باید حتما هنگام ساخت یک ساختمان یک قرارداد مشارکت به صورت تمام و کمال بنویسند تا این قرارداد ضمانتی باشد میانه شرکا برای مثال ممکن است فردی زمینی داشته باشد و فردی دیگر به عنوان سازنده با مالک زمین شریف شده و تصمیم به ساخت یک برج یا ساختمان یا هر چیز دیگری بگیرند از این رو می توانند با هم یک قرارداد رسمی نوشته و تمام نکات مهم را در آن درج کنند و هر کدام به مفاد قرارداد مشارکت در ساخت پایبند بمانند تا زمانی که ساخت آن تمام شود. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه تا پایان این مطلب با ما همراه باشید همچنین میتوانید با وکیل پایه یک دادگستری مشورت کنید.

نکات مهم قرارداد مشارکت در ساخت که حتماً باید بدانید

اگر خودتان بخواهید یک قرارداد مشارکت بنویسید قطعاً نکات و مفاد آن کم خواهد بود اما بهترین کار این است که نوشتن نکات مهم قرارداد مشارکت در ساخت را به فردی آگاه و متخصص در این زمینه بپردازید آنگاه خواهید دید که نکات مهم و کلیدی در این قرارداد چقدر زیاد و مهم هستند بنابراین باید حتماً در یک قرارداد درج شوند و بدون وجود آن ها قرارداد اعتبار و ارزش زیادی نخواهد داشت. برای مثال یکی از مهمترین نکاتی که باید حتماً در قرارداد مشارکت در ساخت به آن اشاره کرد نحوه اطلاق همکاری است در واقع ممکن است سازنده یا مالک تصمیم بگیرد که شراکت خود را با فرد مقابل برهم بزند اما باید حتماً در قرارداد درج شود که تا زمان مشخصی حق اطلاق قرارداد وجود نخواهد داشت برای مثال تا زمان دیوارکشی کسی نمی تواند قرارداد و شراکت را به هم بزند و پس از آن می تواند برای پیش فروش ساختمان  اقدام کنند.

نکات قرارداد مشارکت در ساختصفر تا صد قرارداد مشارکت و نحوه تنظیم آن

قراردادی که برای مشارکت نوشته می شود باید حاوی اطلاعات بسیار مهم و ارزشمندی باشد از این رو نوشتن آن باید در حضور هر دو طرف و همه شورکا انجام شود. زیر و قرارداد مشارکت در ساخت شامل بند ها و نکاتی است که به همه شرکا مربوط می شود این بندها شامل موارد زیر هستند:

  • اطلاعات مربوط به هر یک از شرکا باید به صورت تمام و کمال در قرارداد درج شود.
  • موضوع و جزئیات مربوط به ملک و ساخت و ساز باید حتماً به طور دقیق درون قرارداد نوشته شود.
  • هر یک از طرفین باید آورده داشته باشند که درون قرار داد درج خواهد شد و مقدار و حد و حدود آن مهم است.
  • از دیگر موارد مهم در قرارداد مشارکت مقدار سهم الشرکه هر یک از شرکا می باشد.

منظور از اطلاعات مربوط به حرکات این است که تمام اطلاعات از جمله نام و نام خانوادگی و شماره ملی و حتی آدرس و شماره تلفن آن ها باید در آن قرارداد ذکر شود. جزئیات مربوط به ملک همان متراژ و هدفی که قرار است ملک به آن تبدیل شود خواهد بود. آورده شرکا می ‌تواند شامل زمین و ملک و یا حتی مقدار سرمایه شرکا باشد و درنهایت سهم الشرکه که شامل درصدی از شراکت هر یک از شرکا است که در قرارداد مشارکت ساخت باید ذکر شود. برای این مورد میتوان از یک وکیل تنظیم قرارداد متخصص کمک گرفت.

درخواست مشاوره آنلاین وکالت

موارد قانونی قابل استناد قرارداد مشارکت در ساخت

یکی از موارد مهم و ضروری که باید در قرارداد مشارکت ساخت و ساز عنوان شود شرایط فنی و اجرایی است. در این زمینه افراد باید حتماً در این قرارداد مواردی را درج کنند که قرار است بر روی سوخت و ساز اجرا شود در این صورت دیگر هیچ یک از شرکا بر سر این مسائل دچار اختلاف نخواهد شد. این موارد می‌ تواند شامل نوع کاشی و سرامیک و آجر و سیمان و شیرآلات و برق کشی و گاز کشی و همه مواردی که مورد نیاز یک ساله است با هر اندازه و هر برند و هر مقداری تعیین و درج شود. زیرا همان طور که می دانید هر سازه ای به چنین شرایط فنی و اجرایی نیازمند است بنابراین شرکا می توانند حد و حدود آن را تعیین نموده تا در ادامه همکاری به مشکل بر نخورند. چنین شرایطی مانع ایجاد دعوا و ضرر و زیان و در نهایت فسخ قرارداد خواهد شد.

نکات قرارداد مشارکت در ساختنقش داوری در قرارداد مشارکت در ساخت

هر کاری که تصمیم به ساخت و ساز می‌ گیرند بهتر است برای قرارداد مشارکت حتماً یک یا چند نفر داور قرار دهند این داور باید حتما دارای تخصص و حرفه لازم در زمینه مهندسی و ساخت و ساز باشد تا بتواند به درستی داوری کند. زیرا همان طور که می دانید افراد ممکن است در قرارداد مشارکت در ساخت به اختلاف بخورند و سازه آن ها ناتمام ماند و نتوانند آن طور که باید و شاید به قرارداد و شراکت شان ادامه دهند از این رو داور می تواند بدون اینکه طرف دیگری را بگیرد قضاوت نموده و برای حل اختلاف تلاش کند. اما گاهی افراد به اشتباه داوری انتخاب می کنند که نه تنها در این زمینه تخصصی ندارد بلکه ممکن است رابطه و آشنایی با آن ها داشته باشد که تنها از یکی از طرفین طرفداری نموده و همه چیز را بدتر و خراب تر کند.

آیا بهتر است شخص داور را در قرارداد مشارکت در ساخت تعیین نمود یا تنها در قرارداد تعیین کرد که روش حل اختلاف داوری است و تعیین داور را موکول به بعد از بروز اختلاف نمود؟

ممکن است برای شما این سوال پیش آمده باشد که داور را انتخاب کنیم یا اینکه اگر به مشکل و اختلاف برخوردیم برای انتخاب دو و اقدام نماییم در پاسخ به این سوال باید گفت که شما عزیزان باید حتما در قرارداد مشارکت در ساخت تعیین کنید که هر اختلافی پیش آید نظر داور از اهمیت ویژه ای برخوردار است بنابراین داور است که تعیین می کند اختلاف چگونه حل و فصل شود سپس انتخاب داور یا انتخاب نکردن آن خیلی اهمیتی ندارد اما اگر پس از درج چنین مطلبی در قرارداد مشارکت در ساخت شرکا دچار اختلاف شوند سپس می توانند از کمک داور بهره ‌مند شوند این داور می تواند از قبل تعیین شده باشد و یا اینکه پس از ایجاد اختلاف تعیین شود در هر صورت داوری که انتخاب می شود باید حتماً صلاحیت و قابلیت داوری در ساخت و ساز و مهندسی را داشته باشد و حرفه و تجربه او در این را به اثبات رسیده باشد.

درخواست مشاوره آنلاین وکالت

چه اقدامات حقوقی را برای پیش آمدن شرایط فورس ماژوری در حین اجرای ساخت پروژه ساختمانی باید در قرارداد ذکر کرد؟

حتماً می ‌دانید که شرایط فورس ماژور چه شرایطی است در واقع شرایطی که بدون پیش بینی قبلی و ناگهانی پیش می آید شرایط فورس ماژور معروف است برای درک بهتر ما این موضوع را با یک مثال برای تان توضیح خواهیم داد اگر مخاطرات طبیعی مثل سیل و زلزله و آتش سوزی باعث ایجاد آسیب و تخریب در سازه مورد نظر شود این شرایط را فرصت ماژور می گویند بنابراین قبل از شروع ساخت و ساز باید حتماً شرایطی را به عنوان شرایط فورس ماژور در اجرای ساخت پروژه ساختمانی در قرارداد ذکر کرد که در این صورت شرکا چه حقی دارند و چگونه باید این وضعیت و شرایط را تحت کنترل بگیرند. به طور کلی قرارداد مشارکت در ساخت حاوی تمامی این بند ها و نکات مهم می باشد.

وکیل در کرد کوی

مشاوره

تلفن تماس :
شبکه های اجتماعی :
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره

تلفن تماس :
شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده