ارکان تحقق جرم فروش مال غیر

فروش مال غیر

جرم فروش مال غیر

یکی از مهم ترین دعاوی حقوقی جرم فروش مال غیر است. مسائل حقوقی پیچیده و حساس هستند که جزئیات متعددی را در بر می گیرند. ما در این مقاله به صورت مفصل به فروش مال غیر می پردازیم و به سوالات شما پاسخ می دهیم در صورتی که پاسخ سوال شما در این صفحه نبود می توانید با مشاور حقوقی ما ارتباط برقرار کنید.

ارکان تحقق جرم فروش مال غیر

برای تحقق یک جرم باید تمام ارکان آن وجود داشته باشد تا بتوان گفت جرمی به وقوع پیوسته است. در زیر ارکان جرم فروش مال غیر ذکر شده است.

  • رکن مادی: رکن مادی یعنی تعریف جرم بر اساس آنچه که در قانون آمده است.منظور از رکن مادی فروش مال غیر این است که فردی مال دیگری را بدون مجوز قانونی بفروشد.
  • رکن معنوی: قصد و نیت فرد است که اقدام عمدی و از روی سوءنیت است.
  • رکن قانونی: اثبات جنبه ی قانونی جرم در دادگاه

اشخاص متعامل در تحقق جرم فروش مال غیر

  • انتقال دهنده:شخصی که با علم به تعلق مال به دیگری اقدام به فروش مال غیر می کند.
  • انتقال گیرنده: شخص خریدار که با علم به این که مال متعلق به فروشنده نیست او را می خرد.
  • مالک: صاحب مال که اگر ظرف مدت ۱۰ روز خریدار و انتقال گیرنده را از این امر مطلع نکند، معاون جرم محسوب می شود.
مراحل شکایت از جرم فروش مال غیر
Procedures for complaining about the crime of selling someone else’s property

مراحل شکایت از جرم فروش مال غیر

  • آماده کردن سند مالکیت یا مبایعه نامه توسط مالک
  • تهیه و جمع آوری مدارک علیه شخص مجرم که اقدام به فروش مال غیر کرده است.
  • شکایت در دفتر خدمات قضایی محل وقوع جرم، اگر مال منقول است.
  • شکایت در دفتر خدمات قضایی واقع در نزدیکی مکان مال و یا محل ثبت مال، اگر مال غیر منقول است.
  • ارجاع پرونده به دادگاه
  • پرونده به یکی از شعب مربوطه ارائه داده می شود.
  • تعیین تاریخ رسیدگی به پرونده
  • زمان و مکان تعیین شده برای رسیدگی به پرونده به صورت پیامکی به شاکی اطلاع داده می شود.
  • حضور شاکی در دادگاه
  • ارائه ی اسناد مالکیت و شواهد برای دادگاه برای اثبات مالکیت
  • صدور حکم فروش مال غیر و مجازات مجرم و دادن مال به مالک اصلی

 

درخواست مشاوره آنلاین
Online consultation request

مجازات فروش مال غیر

فروش مال غیر از مصادیق جرم کلاهبرداری است و مجازات آن نیر مانن جرم کلاهبرداری است. لذا مجازات آن شامل ۱ تا ۷ سال حبس پرداخت و جزای نقدی معادل ارزش مال و  پرداخت مال به مالک و صاحب اصلی است. از آنجائی که فروش مال غیر جنبه ی عمومی دارد حتی اگر شاکی خصوصی رضایت بدهد، مجرم بابت جنبه ی عمومی جرم ممجازات است و تحت تعقیب کیفری ثرار خواهد گرفت. اگر مجرم جزو کارکنان دولتی باشد، علاوه بر مجازات ذکر شده به طور مادام العمر از اشتغال در مشاغل دولتی محروم می شود.

مجازات سردفتر مرتکب فروش مال غیر

اگر سر دفتر با علم به اینکه فرد انتقال دهنده دارد مال دیگری را می فروشد او هم باید مجازات شود مگر اینکه ثابت نماید از این موضوع اطلاع نداشته است. اگر سر دفتر شریک جرم شناخته شود، مجازات او مانند شخص کلاهبردار است. و اگر معاون جرم شناخته شود یعنی اقدامی در جهت تسهیل جرم انجام دهد بر اساس قوانین معاونت در جرم فروش مال غیر مجازات می شود. اما اقدام غیر عمدی سر دفتر منجر به اخذ خسارت از وی می شود.

تفاوت فروش مال غیر با معامله فضولی
The difference between the sale of other goods and the pedantic transaction

تفاوت فروش مال غیر با معامله فضولی

معامله ی فضولی معامله ای است که فردی بدون اجازه و اطلاع صاحب مال، با مال مورد نظر معامله انجام دهد. این معامله به قصد آسیب رساندن به مال نیست و گاهی برای سود بیشتر او است. اما در فروش مال غیر شخص به نیت کلاهبرداری  و ضرر رساندن به دیگری اقدام به فروش مال غیر می کند. لذا معامله ی فضولی جزو جرائم حقوقی و فروش مال غیر جزو جرائم کیفری است. معامله ی فضولی به صورت تملیکی و عهدی انجام می شود. در حالت تملیکی فرد بدون اطلاع و اجازه ی مالک مال را از طرف مالک معامله می کند. در حالت عهدی فرد بدون دریافت اجازه از جانب دیگری متعهد به انجام کاری به دیگری می شود.

درخواست مشاوره آنلاین
Online consultation request

فروش مال غیر در اموال مشاع

اموال یا مشاع هستند یا مفروز؛ اموال مشاع اموالی هستند که چند مالک دارد و بین ان ها مشترک است. اما اگ کسی مال مشاعی را بفروشد چه مجازاتی و فروش اموال مشاع چگونه است؟ فروش مال مشاع بدو اجازه بدین معنی است که یکی از مالکین علاوه بر سهم خود بدون اجازه از مالکان دیگر سهم آن ها را هم بفروشد و انتقال دهد. بنابراین در این صورت هم جرم فروش مال غیر مفروض است، چون مال به دیگری  منتقل شده است.

در مقابل فروش مال غیر، معامله  ی معارض وجود  دارد که بر اساس ماده ۱۱۷ قانون ثبت، فروش مال مشاع اگر در مرحله ی اول با سند عادی به شخصی و پس از آن در مرحله ی دوم فروش آن با سند رسمی به فرد دیگر صورت بگیرد. در این حالت مورد از مصادیق معامله ی معارض است، در معامله ی معارض، معامله ی دوم باید حتما با سند رسمی انجام شده باشد. نکته ی دیگر این است که در معامله ی معارض، فروشنده ابتدا مالک بوده است ولی مال را به دیگری منتقل کرده است، در حالی که در فروش مال غیر مال از ابتدا اصلا متعلق به فروشنده نبوده است.

خسارت فروش مال غیر

خسارت فروش مال غیر بدین معنا است که از وقوع جرم نتقال مال به دیگری برای مالک ضرر و زیان مالی به وجود آورده باشد و به آن ها خسارت وارد کرده باشد. بر اساس آنچه که در ماده ۹ قانون آیین دادرسی کیفری آمده است؛ ارتکاب جرم می تواند باعث طرح دوتا دعوا شود. اول اینکه جرم چه ضرر  خسارتی را به وجود آورده است  و مطالبه ی ضرر و زیان ناشی از جرم، و دوم اینکهبای برای دادگاه محرز شود  به اثبات رسیده باشد که چه کسی و به چه دلیلی چنین خساراتی را به چه میزان وارد نموده است.تا بتوان با اثبات انتساب نتیجه مجرمانه به مجرم وی را به جبران خسارت فروش مال غیر و پرداختت ضرر و زیان ناشی از جرم ملزم نباید.

برای تعیین میزان دقیق خسارت وارده از فروش مال غیر از بهترین وکیل در ایران مشاوره بگیرید.

مطالبه فروش مال غیر
Demand for the sale of other’s property

مطالبه فروش مال غیر

کسانی که از وقوع یک جرمی متضرر می شوند می توانند به دلیل وقوع جرم مطالبه ی خسارت نمایند و خسارتی که به آن ها وارد شده است را دریافت کنند. در ماده ۱۰ قانون مرقوم اشعار آورده شده است که بزه دیده شخصی است که از وقوع جرم متحمل ضرر و زیان شده است. اگر بزه دیده از متهم شکایت کند، یعنی تعقیب کیفری مجرم را خواستار شود شاکی نامیده می شود. اگر شاکی ضرر و زیان خود را بخواهد مجرم باید پرداخت کند. و شاکی مدعی خصوصی نامیده می شود. اشخاصی می توانند تقاضای ضرر و زیان داشته باشند که  که بر اساس قانون ذی نفع باشد.

مطالبه ی خسارت فروش مال غیر بدین صورت است که اگر کسی به دیگری ضرری وارد کرده باشد، عهده دار جبران خسارت است. در فروش مال غیر این مهم است که چگونه ضر و زیان باید دریافت شود؟ مالک اصلی باید جبران خسارت خود را از مجرم بخواهد. اگر خریدار نا آگاه باشد و  صرفا فروشنده به عنوان مجرم شناخته شود باید ضرر و زیان مالک را پرداخت نماید.

تمام وکلای گروه دادورزان صلح و سازش
All the lawyers of the Peace and Compromise Lawyers Group

کارشناسان گروه دادورزان آماده پاسخ گویی به شما هستند

0919-2329787
جهت مشاوره تخصصی تماس بگیرید...
0919-2329787

آخرین مقالات سایت

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها