لوگو سایت دادورزان صلح و سازش
Search

0919-2329787

تماس بگیرید

مستثنیات دین

مستثنیات دین

حتما تاکنون برای شما هم سوال پیش امده است که مستثنیات دین چیست؟ و شامل چه موردی است؟ منظور از مستثنیات دین چیست؟ بر اساس آنچه که در قانون اجرای احکام مدنی که در سال 1356 آمده است از تاریخ  ابلاغ حکم مدیون باید در مدت 10 روز دین و بدهی خود را پرداخت کند و اگر پرداخت نکند طلبکار می تواند از واحد اجرای احکام دادگاه، می تواند درخواست توقیف اموال بدهکار را از دادگاه بگیرد. اما در توقیف اموال استثنائاتی وجود دارد تا بتوان از حقوق اولیه ی بدهکار و افراد تحت تکفل او حمایت نمود، به این استثنائات مستثنیات دین گفته می شود که غیر قابل فروش می باشند. اگر مشکلی در این زمینه دارید میتوانید با وکیل پایه یک دادگستری در میان بگذارید.

مستثنیات دین شامل چه مواردی است؟

  • مسکن موردنیاز فرد و افراد تحت تکفل او که متناسب با رعایت شان ایشان باشد.
  • اگر شخص منزلی داشته باشد اما از آن استفاده نکند جزو مستثنیات دین نیست و قابل توقیف می باشد زیرا فرد به آن نیازی ندارد و از ان استفاده نمی کند.
  • چنانچه بدهکار منزل بسیار مجلل داشته باشد که بالا تر از شان او و عرف جامعه باشد، با درخواست طلبکار منزل فروخته می شود و ضمن تهیه ی منزل متناسب با شان مازاد آن به طلبکار داده می شود.
  • آذوقه های موجود که به قدر کفایت و رفع نیاز فرد بدهکار و افراد تحت تکفل او
  • کتاب و ابزار علمی و تحقیقاتی برای اهل علم و دانش، متناسب با شان و کار و جایگاه ایشان
  • اثاثیه ی مورد نیاز برای رفه حوائج زندگی ایشان
  • وسایل و ابزار کار( البته ابزار و وسایل کار در صورتی جزو مستثنیات دین می باشد که با توجه به عرف حرفه ای جزو ابزار کار ساده محسوب می شود.)
  • تلفن موردنیاز مدیون؛ البته فقط یک خط تلفن ممکن است موردنیاز فرد باشد و این خط تلفن می تواند ثابت و یا سیار باشد.
  • مبلغی که برای قرارداد اجاره پرداخت می شود، مشروط بر اینکه در صورت توقیف آن بدهکار برای پرداخت اجاره بها دچار سختی و مشقت زیادی شود.
  • خودرو و تاکسی اگر جزو ابزار کار باشند قابل توقیف نیستند در غیر این صورت ضبط می شوند.
  • مرجع تشخیص دهنده ی اینکه چه مالی قابل توقیف است و چه مالی جزو مستثنیات دین است، دادگاه اجرا کننده ی حکم است.
  • مرجع تشخیص دهنده ی این موضوع که مال موردنظر در شان بدهکار است و یا خیر نیز بد عهده ی دادگاه صادر کننده ی حکم است.
  • این تصمیمات توسط دادگاه قابل اعتراض نمی باشند.

مستثنیات دینمستثنیات دین منزل مسکونی

برای مشخص نمودن مستثنیات دین منزل مسکونی ابتدا باید شان محکوم علیه و طلبکار را مشخص نمود که خانه و منزل مسکونی که که فرد بدهکار آن را جزو مستثنیات دین معرفی می کند، چند متر است؟ به عنوان مثال شان و منزلت اجتماعی و کاری یک استاد دانشگاه با شان و منزلب اجتماعی یک پزشک و یا کارمند دولت و یا کارگر و … متفاوت است.  بر اساس آنچه که در ماده ی24 قانون نحوه ی اجرای محکومیت های مالی امده است نمی توان افراد را بر طبق وضعیت اقتصادی آن ها طبقه بندی نمود و منظور حفظ شان و احترام و ابروی فرد است. استفاده از خانه و منزل مسکونی که بدهکار ادعا می کند جزو مستثنیات دین است، در تایید یا تکذیب ادعای ایشان توسط مرجع صلاح قضایی نقش تعیین کننده دارد.

درخواست مشاوره آنلاین وکالت

رفع توقیف ملک

ممکن است به دلایل قانونی ملک خاصی توقیف شود، توقیف اموال توسط واحد اجرای ثبتی کحل وقوع مال صورت می پذیرد. این توقیف معمولا به دلیل عدم پرداخت بدهی توسط مالک ملک است. بازگشت توقیف تنها با حکم دادگاه ممکن است. شیوه ی معمول رفع توقیف ملک  این است که وکیل ملکی لایحه ی رفع توقیف ملک را به دادگاه حوزه ی قضایی تقدیم نمایید.

مستثنیات دینمرجع صالح رسیدگی به مستثنیات دین

مرجع صالح تشخیص اینکه آیا مالی که معرفی شده است متناسب با شان و منزلت عرفی و کاری محکوم علیه است یا نه، دادگاه صادر کننده ی همان حکم است. مرجع صالح برای اینکه آیا مالی که معرفی شده است جزو مستثنیات دین است یا نه ، دادگاه اجرا کننده ی حکم است.

سوال مهمی که ممکن است برای خیلی از افراد پیش بیاید این است که اگر مسثنیات دین به مال دیگری تبدیل شود، آیا مال جدید قابل توقیف است یا خیر؟ اگر مستثنیات دین اگر به مال دیگری تبدیل شود، به عنوان مثال یک ملک جزو طرح اجرایی شاخته شده و بهای آن هم پرداخت شده است، بهای آن توقیف امکان پذیر است. البته خوب است بدانید که اگر فرد بدهکار و مدیون اثبات کند که قصد دارد با پول آن برای خود و افراد تحت تکفل خود خانه بگیرد، قابل توقیف نیست.

درخواست مشاوره آنلاین وکالت

اثبات مستثنیات دین

در قانون آن دسته اموالی که جزو مسثنیات دین قرار می گیرند همراه با نکات و تبصره های آن ها مشخص شده است. ما هم در ابتدای مقاله مستنیات دین را بر شمردیم. اما اثبات این که اموال در شان فرد بدهکار و مدیون است یا خیر بد عهده ی دادگاه صالح است. که با بررسی شرایط فرد بدهکار مشخص خواهد شد تا تناسب آن ها با شان مدیون تعیین شود.

مستثنیات دیناحکام مستثنیات دین

در ابتدای مقاله اموال غیر قابل توقیف یا همان مستثنیاتِ دین را تعریف و جنبه های مختلف آن را مورد بررسی قرار دادیم. مشخص شد که مستثنیات دین اموال غیر قابل توقیف هستند که برای دریافت دین و بدهی بدهکار نمی توان آن ها را توقیف و مورد خرید و فروش قرارداد. در مقررات مختلف  مانند قانون نحوه ی اجرای محکومیت های مالی، مصادیق مستثنیات دین و اموال غیر قابل توقیف مشخص شده است.  اما باز هم نکات دیگری درباره ی مستثنیات دین وجود دارد که برخی از آن ها از آیین نامه ی اجرایی محکومیت های مالی استنباط می شود و در ادامه تحت عنوان احکام مستثنیات دین به آن ها اشاره می شود:

  • اول:  اینکه بر اساس ماده ی 26 آیین نامه ی اجرای محکومیت های مالی، تشخیص مصادیق مستثنیات دین مذکور در قانون و کم و کیف آن با رعایت عرف و اوضاع فعلی شخص بر عهده ی دادگاه مجری است. دادگاه می تواند این موضوع را به کارشناس ارجاع بدهد.
  • دوم : اینکه بر اساس ماده ی 27 قانون ایین نامه اجرای محکومیت های مالی، محکوم علیه می تواند با رضایت خود مالی را که جزو مستثنیات دی است، برای استیفا محکوم به معرفی کند. بنابراین اگر مالی جزو مستثنیات دین باشد اما محکوم علیه رضایت دهد می توان ان را از دسته ی اموال غیر منقول خارج نمود و به محکوم له تقدیم کرد.
  • سوم: اینکه با فوت مدیون و فرد بدهکار، برخی از اموال ایشان که جزو مستثنیاتِ دین بوده است از این گروه خارج می شود.زیرا بعد از فوت بحث ماترک و تقسیم ارث است و ابتدا باید بدهی های فرد پرداخت شود.

وکیل در کرد کوی

کارشناسان گروه دادورزان آماده پاسخ گویی به شما هستند

0919-2329787
جهت مشاوره تخصصی تماس بگیرید...
0919-2329787

آخرین مقالات سایت

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا