لوگو سایت دادورزان صلح و سازش
Search

0919-2329787

تماس بگیرید

طلاق به دلیل اعتیاد مرد

طلاق به دلیل اعتیاد مرد

یکی از مواردی که متاسفانه امروزه افزایش یافته است اعتیاد مرد است و زنانی که به دلیل اعتیاد همسران خود به دنبال طلاق هستند. واژه‌ی اعتیاد کلمه‌ی عامی است که باید بیشتر به آن پرداخته شود و درمورد آن توضیح دهیم. هر اعتیادی لزوما نمی‌تواند باعث طلاق شود و شرط و شروطی وجود دارد که باید مورد توجه قرارداد. اعتیاد به مواد مخدر شرط لازم برای طلاق است که شامل انواع مواد مخدر صنعتی و سنتی و.. است و می‌تواند باعث آسیب به سلامت روح و روان و جسم افراد خانواده و جامعه شود. شرایط طلاق به دلیل اعتیاد مرد که جز دعاوی خانواده است، چندان هم آسان نیست و جزئیات متعددی را در بر می‌گیرد. در این زمینه سوالات متعددی وجود دارد که در این مقاله به آن ها پرداخته می‌شود.

شرایط طلاق به دلیل اعتیاد مرد

شرایط طلاق به دلیل اعتیاد مرد یکی از مهم‌ترین مواردی است که در این مقاله باید به آن توجه نمود. با اینکه حق طلاق برای مرد است اما شرایطی جود دارد که قانون به زن حق طلاق می‌دهد. یکی از این موارد که به زن حق طلاق می‌دهد اعتیاد مرد است. در واقع یکی از مواردی که قانون از مصادیق عسر و حرج می‌داند اعتیاد مرد است که می‌تواند اعتیاد به مواد مخدر، داروهای روانگردان و مشروبات الکلی باشد. با توجه به اینکه این مرد است که باید اداره‌ی زندگی زناشویی را به عهده بگیرد و شرایط و امکانات لازم برای رشد و رفاه همسر و فرزندانش فراهم آورد، اعتیاد شوهر می تواند مانع از این شود که او بتواند وظیفه‌ی خود را انجام دهد و می‌تواند بر تعهدات و وظایف ایشان تاثیرات منفی بگذارد. این شرایط عسر و حرج را برای زن و فرزندانش فراهم می‌آورد. لذا قانون به دلیل اعتیاد مرد حق طلاق را به زن می‌دهد.

درخواست مشاوره آنلاین وکالت

بر اساس قوانین و مقررات خانواده در ایران زوجه می‌تواند با ارائه‌ی دلایل قانع کننده دادخواست طلاق را به دادگاه ارائه دهد. اما اگر درخواست طلاق از طرف زن باشد به سختی این درخواست امکان پذیر است و زن نمی‌تواند حق طلاق داشته باشد مگر اینکه حق طلاق را در عقدنامه ثبت کرده باشد و شرایطی که حق طلاق را به زن می‌دهند فراهم شود. زن باید بتواند ثابت کند که در عسر حرج قرار دارد تا بتواند حق طلاق را بگیرد. در بند دو تبصره‌ی ماده 1130 قانون مدنی که به طلاق به دلیل اعتیاد مرد آمده است، اعتیاد شوهر به یکی از انواع مواد مخدر و یا ابتلای وی به مشروبات الکلی که به اساس و بنیان زندگی خانوادگی خلل وارد کند و از ترک کردن امتناع کند و امکان ترک در مدتی که  بنا بر تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم بوده است برای او نباشد. در صورتی که زوج به تعهد خود عمل نکند و پس از ترک مجدد شروع به مصرف مواد مذکور نماید بنا بر درخواست زوجه طلاق انجام می‌شود. بنابراین به زن حق داده شده است که با اثبات اعتیاد شوهر و عسر حرجی که برای او ایجاد شده است طلاق خود را بگیرد. در این شرایط علی رغم مخالفت مرد، دادخواست طلاق به دادگاه تقدیم و دادگاه با بررسی شرایط حکم طلاق را صادر می‌کند.

در شماره‌ی 7 سند ازدواج درج شده است که اگر زوج به هر گونه مواد اعتیاری مضری داشته باشد که به تشخیص دادگاه به زندگی و سلامت روح و روان زوجه خلل وارد کرده و ادامه‌ی زندگی را با مشکل مواجه نموده باشد حق طلاق به زن داده می‌شود. بنابراین اگر زوج این بند از سند ازدواج را امضا کند زوجه راحت‌تر می‌تواند برای طلاق قدام کند.

 

اثبات اعتیاد مرد برای طلاق در دادگاه
Proving a man’s addiction for divorce in court

اثبات اعتیاد مرد برای طلاق در دادگاه

  • یکی از مهم‌ترین بحث‌هایی که در زمینه‌ی طلاق به دلیل اعتیاد مرد وجود دارد این است که زن باید بتواند اعتیاد مرد و خللی که در انجام وظایف او و آسیب به بنیان خانواده وارد و همچون عسر و حرجی را که برای او ایجاد کرده است اثبات نماید. یکی از روش‌هایی که دادگاه با استفاده از آن می‌تواند اعتیاد زوج را ثابت کند شهادت شهود است. یعنی افرادی که فرد را کاملا می‌شناسند و از وضعیت اعتیاد و مشکلات او آگاهی دارند باید بیایند به دادگاه و این موضوع را شهادت دهند.
  • راه دیگری که برای اثبات اعتیاد زوج وجود دارد مزاجعه به پزشک قانونی و یا مراکز آزمایشگاه مورد اعتماد است. اما متاسفانه امروزه معتادین از ترفندهایی استفاده می‌کنند که بتوانند نتیجه‌ی آزمایش را به نفع خود تغییر دهند و اعتیاد آن ها آشکار نشود که البته همه‌ی قضات و مراکز ازمایشگاهی این راه را می‌دانند و به ویژه در موارد این چنینی که نتیجه اینقدر برای دادگاه اهمیت دارد تلاش می‌کنند که اثرات این ترفندها را به حداقل برسانند.
  • تحقیق درمورد وضعیت زوج توسط کارشناس مددکاری و کلانتری و بررسی اعتیاد زوج یکی دیگر از راه‌هایی است که می‌توان اعتیاد مرد را اثبات نمود.
مدارک لازم برای درخواست طلاق بدلیل اعتیاد مرد
The necessary documents to apply for divorce due to the addiction of the man

مدارک لازم برای ارائه ی دادخواست طلاق به دلیل اعتیاد مرد

برای ارائه‌ی دادخواست طلاق به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به مدارک ذیل نیاز است:

  • ادله و مدارکی که اثبات نمایند اعتیاد مرد برای زن ایجاد عسر و حرج نموده است و در زندگی مشترک و انجام تعهدات مرد خلل وارد کرده است.
  • تصویر مصد عقدنامه
  • شناسنامه
  • معاینه‌ی پزشکی
  • شهادت شهود

درخواست مشاوره آنلاین وکالت

بنابراین اعتیاد مرد می تواند به زن حق طلاق بدهد به شرط اینکه بتوان هم اعتیاد مرد و هم عسر و حرجی که به زن و خللی که به زندگی زناشویی وارد نموده است را اثبات نمود. اثبات این موارد کار چندان آسانی نیست و وقتی بحث مهریه و حضانت فرزندان و.. هم به میان بیاید شرایط دشوارتر می شود و نیازمند آگاهی از اطلاعات حقوقی است. در این مقاله امکان پرداختن به این موارد نیست اما یک برنامه ریزی دقیق و درست و حساب شده و همچنین مشورت با وکیل و مشاوره حقوقی است. همچنین اگر زن حق طلاق را به عنوان شرط ضمن عقد گرفته و در عقد نامه درج نمود باشد راحت‌تر می‌تواند طلاق خود را با کمک وکیل طلاق بگیرد.

کارشناسان گروه دادورزان آماده پاسخ گویی به شما هستند

0919-2329787
جهت مشاوره تخصصی تماس بگیرید...
0919-2329787

آخرین مقالات سایت

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا