انتشار تصاویر خصوصی

انتشار تصاویر خصوصی

انتشار تصاویر خصوصی

یکی از دعوا رایج و شکایت های ثبت شده در حوزه انتشار تصاویر خصوصی افراد می باشد. فقط گرفتن فیلم و عکس در قانون جمهوری اسلامی ایران مجازاتی به همراه نخواهد داشت. اما انتشار فیلم یا عکس ها در فضای مجازی و اپلیکیشن های اینترنتی بدون کسب اجازه صاحب آن جرم می باشد، حتی اگر آن شخص دستی در فیلم و عکس نبرده باشد و حتی آن را به همان صورت منتشر کند. حالت دیگر این موضوع مهم دست بردن در فیلم و عکس انسان های دیگر و تغییر دادن آن می باشد که این مورد هم مجازات شدیدی به همراه دارد و اگر که فیلم یا عکس دیگری شکل مستهجن پیدا کرده باشد مجازات سنگین تری را برای مجرم به همراه خواهد داشت. برای مشاوره با وکیل کیفری تماس بگیرید.

روش شکایت بابت انتشار عکس و فیلم در فضای مجازی چگونه می باشد؟

در جهت شکایت از فردی که تصاویر و عکس های خصوصی شما را منتشر کرده، یا شما را تهدید به انتشار آن عکس های خصوصی کرده است شما باید ابتدا قبل از هر چیزی به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید و در سامانه ثنا ثبت نام کنید. در مرحله بعدی باید شکوائیه یا شکایت نامه ای را تنظیم نمایید و آن را به همراه کلیه دلیل ها و مدارک خود ثبت کنید. همچنین شما باید بدانید که ثبت شکوائیه هزینه زیادی نخواهد داشت. در مورد دلایل باید این موضوع را بدانید که با توجه به این که جرم در فضای مجازی اتفاق می افتد، معمولا به جز اسکرین شات مدرک دیگری برای ارائه وجود ندارد.

انتشار تصاویر خصوصی

دادگاه و مرجع صالح برای انتشار عکس در فضای مجازی کدام است؟

از لحاط ذاتی دادسرای عمومی و انقلاب صلاحیت انجام تحقیقات مقدماتی را دارد. سپس در حالتی که برای متهم قرار مجرمیت صادر شده باشد، دادگاه کیفری دو صالح برای رسیدگی و صدور حکم می باشد. به لحاظ صلاحیت محلی دادگاه باید به محل وقوع جرم توجه داشته باشید. در مورد جرائم رایانه ای نیز تعیین محل وقوع یافتن جرم مقداری مشکل می باشد. اما می توان عنوان کرد که محل وقوع جرم همان مکانی است که کار و عمل انتشار یا در دسترس دیگران قرار دادن عکس ها و تصاویر در آن جا انجام شده است.

درخواست مشاوره آنلاین وکالت

شرایط تحقق پیدا کردن جرم تهدید به انتشار فیلم و عکس خصوصی چیست؟

در رابطه با این موضوع یعنی تحقق جرم تهدید به انتشار عکس و فیلم خصوصی باید بیان کنیم که شخص تهدید کننده قادر به انجام آن فعل بوده باشد. پس در نتیجه چنانچه شخصی که هیچ گونه سواد رایانه ای و دسترسی به اینترنت نداشته باشد، جرم تهدید به وقوع نمی پیوندد. یا حتی اگر وضعیت فرد تهدید شونده به صورتی بوده باشد که امکان وقوع آن وجود داشته باشد.

انتشار تصاویر خصوصی

جرم انتشار فیلم و عکس خصوصی چیست؟

مطابق با ماده ۷۴۵ قانون جمهوری اسلامی ایران هر شخص به استفاده از وسیله سامانه های رایانه ای و یا مخابراتی صوت، صدا و یا تصویر و عکس یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار افراد دیگری را بدون رضایت آن ها جز در مورد های قانونی منتشر کرده باشد یا حتی دسترس دیگران قرار بدهد، به شیوه ای که منجر به ضرر و زیان یا عرفا باعث هتک حیثیت او بشود، به مجازات حبس از نود و یک روز تا دو سال یا حتی جزای نقدی از پنج میلیون ریال یا هر دو این مجازات ها محکوم خواهد شد.

درخواست مشاوره آنلاین وکالت

جرم تهدید به انتشار فیلم و عکس

به دلیل حساسیتی که افراد بر حریم خصوصی خویش و خانواده هایشان دارند، بسیار اتفاق می افتد که این قضیه تبدیل می شود به ابزاری جهت اخاذی و کلاهبرداری افراد سودجو که با تهدید افراد به انتشار فیلم، عکس، صوت یا اسرار شخصی و خانوادگی شان از طریق فضای مجازی، دیگران را برای رسیدن به خواسته هایشان تحت فشار قرار دهند شما عزیزان میتوانید در این زمان از یک وکیل خوب مشاوره چقوقی کنید. قانون گذار در این مورد بیان قوانینی را تصویب کرده است و برای این ‌گونه اشخاص به صرف تهدید، حتی بدون عملی کردن آن مجازات وضع کرده است. بر اساس ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی تهدید به جرم عبارت است از این که هر شخص دیگری را به هر نحوی، به قتل یا ضرر های نفسی و شرافتی یا مالی یا به افشای سری نسبت به خود یا بستگان او تهدید کند، اعم از این که به واسطه این کار تقاضای دریافت وجه یا انجام امر یا ترک فعلی را کرده یا نکرده باشد، به مجازات سنگینی مانند شلاق تا ۷۴ ضربه و یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم می شود.

وکیل در کرد کوی

مشاوره

تلفن تماس :
شبکه های اجتماعی :
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره

تلفن تماس :
شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده