جرم زنا

جرم زنا

جرم زنا

جرم زنا از انواع جرایم حدی محسوب می شود که به دلیل جا گرفتن این جرم در جرائم حدی حدود جرم و مجازاتی است که شرع اسلام در مورد آن کاملا بحث شده است. در ماده قانونی ۲۲۱ قانون مجازات های اسلامی در خصوص تعریف جرم زنا چنین آمده است، جماع میان مرد و زنی که علفه زوجیت میان آنها نباشد و از موارد وطی یا نزدیک به شبه نباشد. مقصود از وطی به شبهه در فقه شیعی این می باشد که مردی با زنی غزیبه نزدیکی نماید و تصور کند که همسر خودش است اما در حقیقت به این صورت نباشد. همچنین مقصود از جماع این می باشد که سر آلت تناسلی مرد تا بخش ختنه گاه از قبل (جلو) یا دبر(عقب) زن وارد بشود. برای مشاوره با وکیل زنا و لواط تماس بگیرید.

درخواست مشاوره آنلاین
Online consultation request
زنا چیست و شرایط تحقق زنا
What is adultery and the conditions for the realization of adultery

زنا چیست و شرایط تحقق آن

همانطور که بیان شد برای اینکه جرم زنا محقق شود باید شرایط خاصی وجود داشته باشد. این شرایط به شرح زیر می باشد.

اولین شرطی که در اتفاق افتادن این جرم وجود دارد اجماع میان مرد و زن می باشد. زن و ‌مردی که بر اساس قانون و دین مبین اسلام زن و شوهر نباشند و به همدیگر محرم نباشند. مقصود از محرمیت محرم بودن زن و مرد به عنوان زوجیت و ازدواج می باشد. اجماع محرم با همدیگر مانند اجماع و نزدیکی خواهر و برادر می باشد که آن جرم زنا با محارم گفته می شود. یکی از شرط های دیگر این جرم این است که حتما باید دخول صورت گرفته باشد. لازم است بدانید که شرط دیگر تحقق این جرم این می باشد که زن و مرد نامحرم باید عاقل و بالغ بوده باشند. انسان های نابالغ و دارای زوال عقلی محکوم به مجازات این جرم سنگین نمی شوند.

مجازات جرم زنا چیست؟

همانطور که مطالعه کردید مجازات زنا از انواع جرائم حدی می باشد و‌ مجازات آن نیز حدی است. حدی بودن جرم و مجازات به معنای شرعی بودن مجازات و تعیین شرع برای این جرم می باشد. به صورت کلی باید گفت که اعدام، شلاق و سنگسار مجازات هایی هستند که برای جرم زنا در نظر گرفته شده اند. مجازات صد ضربه شلاق، اگر در نوع زنای محصنه و یا زنا با محارم دختر بالغ بوده باشد سن بلوغ در اسلام برای دختران نه سال می باشد، پس یعنی دختر بالای نه سال سن داشته باشد و پسر نابالغ باشد یعنی زیر پانزده سال سن داشته باشد، دختر محکوم به صد ضربه شلاق می شود. همچنین باید بدانید که شخص نابالغ نیز مجازات های تربیتی و تامینی دارد. پس با این تفاسیر، در حین ارتکاب این عمل اگر یک نفر از آنها بالغ باشد زنا تلقی می شود. همچنین مردی که زنی دائم داشته باشد اما قبل از اینکه با زن خود جماع داشته باشد مرتکب زنا شود، به صد ضربه شلاق و محکوم شدن به مدت زمان یک سال قمری و همچنین به تراشیدن سر محکوم خواهد شد.

جرم زنای غیر محصنه نیز صد ضربه شلاق اسن این یعنی این که زن و مرد مجرد بوده باشند و یا با همسر خویش ارتباط جنسی نداشته باشند.  مجازات رجم با سنگسار، زناکار زنای محصنه انجام داده باشد حکم ‌وی سنگسار است. وقتی که جرم سنگسار به هر دلیلی انجام نشود حکم قطعی مجرم اعدام خواهد بود. حکم اعدام برای زن و مرد زناکار می باشد. مجازات اعدام، مجازات مرد زناکار در حالتی اعدام خواهد بود که زنا با همسر پدر، زنا با محارم نسبی، زنای مرد غیر مسلمان و زن مسلمان و همچنین زنای به عنف را مرتکب شده باشد و در این حالت ها مرد محکوم به اعدام می شود. برای اطلاع دقیق تر از مجازات این پرونده ها می توانید از یک مشاوره حقوقی فعال در این زمینه کمک بگیرید.

مجازات زنای به عنف
Punishment for rape

مجازات زنای به عنف

زنای به عنف به معنای تجاوز به عنف می باشد و یا به عبارت دیگر اگر فردی به زور یا به شکل آدم ربایی زنی را وادار به زنا کند، در صورتی که زن راضی نباشد و با تهدید و زور به وی تجاوز شود، زنای به عنف محسوب می شود. یکی از قشرهایی که به صورت مکرر مورد تجاوز و زنای به عنف قرار می گیرند، قشر مظلوم کارگران هستند. اگر آدم ربایی انجام شود و در طی آن تجاوز، قبل از مجازات زنا باید نسبت به جرم آدم ربایی با وکیل آدم ربایی تصمیم گیری شده و سپس حکم تجاوز را پزشک قانونی صادر می کند. ولی در کشور ما ایران حکم این جرم ۱۰۰۰ ضربه شلاق و پس از آن اعدام بین عموم مردم است. لازم به ذکر است که اگر زنای به عنف در ارتباط با دختر باکره بوده باشد، مجازات مرتکب افزون بر اعدام، پرداخت مهر المثل یا ارش البکاره نیز می باشد.

درخواست مشاوره آنلاین
Online consultation request

مجازات زنای محصنه یا محصن

در این مورد باید بیان کرد که زنای محصنه به زنایی گفته می شود که شخص زنا کننده(چه مرد و چه زن) متاهل بوده باشد. یعنی این که دارای همسر دائمی باشد و نزدیکی و رابطه جنسی در هر وقت امکان پذیر بوده باشد اما با این حال باز تن به زنا محصته بدهد. در این موارد به مرد متاهلی که زنا انجام می دهد، محصن و به زن متاهل زنا کننده، محصنه گفته می شود. گاهی اوقات زنای فرد متاهل، زنای محصنه یا محصن به حساب نمی آید. در مواردی که فرد با فرد دیگر رابطه جنسی برقرار کند، به هنگامی که همسر شخص در وضعیت نفاس، حیض، حبس، مسافرت یا بیماری هایی که جان هر یک از طرفین را به خطر بیندازد، باشد مثل ایذر و سفلیس که زوجین را از احصان(نزدیکی) منع می کند. به عنوان مثال ساده تر، فرض کنید شخصی در حبس طولانی مدت باشد و همسر وی در غیاب او با فرد دیگری زنا کند.

تمام وکلای گروه دادورزان صلح و سازش
All the lawyers of the Peace and Compromise Lawyers Group

مشاوره

تلفن تماس :
شبکه های اجتماعی :
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره

تلفن تماس :
شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده