مطالبه اجور معوقه ملک مسکونی

آشنایی با اطلاعات مختلف در زمینه اجاره ملک مسکونی، سبب می‌شود که بهترین و امن‌ترین فرایند اجاره ملک مسکونی را پشت سر بگذارید. به یاد داشته باشید که توجه نداشتن به کوچک‌ترین نکات در این‌گونه موارد، سبب بروز مشکلات بزرگی می‌شود که روش برطرف‌کردن سختی دارند؛ پس بهتر است قبل از ورود به فرایند اجاره‌دادن یا اجاره کردن مسکن، درمورد موضوعات مختلف مطالعه و کسب اطلاعات کنید. حتی اگر نیاز بود، با یک وکیل ملکی ارتباط برقرار کنید تا او در این زمینه همراه شما باشد. یکی از موضوعات مهمی که در مسیر اجاره مسکن بسیار کاربردی است، فرایند پرداخت اجاره‌بها است که خود به‌تنهایی نکات زیادی دارد؛ در همین راستا، بهتر است به دنبال اطلاعات مهم این زمینه باشید. به همین جهت، ما در این مطلب با شما همراه خواهیم بود تا به موضوع اجور معوقه ملک مسکونی و دیگر موارد لازم بپردازیم.

تعهدات مستأجر نسبت به اجور معوقه

طبق اجاره‌نامه‌ای که بین مستأجر و موجر تعیین می‌شود، مستأجر باید در مدت‌زمان مشخص، اجاره‌بهای معلوم شده را بپردازد؛ برای مثال مستأجر باید هر یک ماه یا هر یک سال، اجاره‌بهای مشخص شده را به موجر بدهد؛ درواقع مدت‌زمان بین هر پرداخت اجاره، یکی دیگر از موضوعاتی است که باید در اجاره‌نامه به آن پرداخته شود. درصورتی‌که مستأجر طبق اجاره‌نامه اجاره را پرداخت نکند، موجر می‌تواند با مراجعه به مراجع قانونی، مراحل حقوقی مورد نیاز در این مسیر را طی کند. در نهایت، موجر دادخواست حقوقی برای مستأجر با کمک وکیل پایه یک دادگستری در دادگاه ثبت خواهد کرد که طبق آن مستأجر باید اجاره فعلی و اجاره عقب‌مانده را پرداخت کند.

تعدیل اجاره‌بها

اجاره‌بها، یکی از اصلی‌ترین موارد ذکر شده در اجاره‌نامه است که باید به‌صورت دقیق به آن پرداخته شود؛ ولی در صورت پیش‌آمدن موضوعاتی بین طرفین، می‌توان مبلغ اجاره را کاهش داد. البته این کار فقط در صورت رضایت کامل هر دو طرف ممکن است. اگر در اجاره‌نامه، به موضوع تعدیل اجاره‌بها اشاره شده باشد، طرفین می‌توانند طبق آن تعدیل اجاره‌بها کنند. اما اگر در این مورد، در اجاره‌نامه توضیحی داده نشده باشد، طرفین می‌توانند برای طی‌کردن فرایند قانونی این کار، به سراغ دریافت دادخواست بروند.

فسخ قرارداد اجاره

به طور معمول فسخ قرارداد پس از اتمام مدت مشخص شده اجاره‌نامه صورت می‌گیرد؛ اما اگر بین طرفین مشکلی پیش بیاید، می‌توانند با انجام فرایند قانونی این مسیر، فسخ قرارداد را جلو بیندازند.

معمولاً فسخ قرارداد، به دلیل شکایات مستأجر رخ می‌دهد. دلایل این کار متفاوت است؛ اما در بیشتر موارد این کار به دلیل وجود عیوبی در اجاره‌نامه که به مستأجر اطلاع داده نشده انجام می‌شود.

انواع روش‌های پرداخت اجاره

معمولاً روش و اصول پرداخت اجاره در اجاره‌نامه توصیف می‌شود و هر دو طرف باید طبق آن پیش بروند. پرداخت اجاره، می‌تواند به‌صورت نقدی یا جابه‌جایی پول از طریق کارت‌های بانکی انجام شود؛ همچنین مدت بین پرداخت‌ها می‌تواند روزانه، ماهیانه و یا سالیانه باشد.

اجرت المسمی

اجرت المسمی، به اجاره‌ای گفته می‌شود که در بین طرفین مستأجر و موجر تعیین شده و در اجاره‌نامه به آن پرداخته شده است. به زبان ساده، اجرت المسمی، مبلغی توافقی است که مستأجر باید آن را پرداخت کند.

دعاوی تخلیه و تحویل عین مستأجر

دعاوی تخلیه و تحویل عین مستأجر به‌صورت ثبت دادخواست توسط یکی از طرفین انجام می‌شود. این کار می‌تواند دلایل مختلفی مثل اتمام مدت اجاره‌نامه یا ایجاد نیاز برای هر یک از طرفین برای تغییر ملک داشته باشد.

اجور معوقه ملک مسکونی

به‌صورت معمول، در اجاره‌نامه، مبلغ مشخصی برای اجاره تعیین می‌شود و در همین راستا، مستأجر موظف است که این مبلغ را در زمان مشخص شده پرداخت کند.

درصورتی‌که مستأجر این مبلغ را در زمان مشخص شده پرداخت نکند، موجر می‌تواند برای ثبت دادخواست به مراجع قانونی مراجعه کند. در همین راستا، موجر می‌تواند فسخ قرارداد صورت دهد و جهت تخلیه مستأجر اقدام کند. البته انجام این مورد تنها در صورتی امکان‌پذیر خواهد بود که در اجاره‌نامه، این دسترسی به موجر داده شود؛ در غیر این صورت، موجر نمی‌تواند حکم تخلیه ملک مسکونی را بگیرد. در این شرایط، راه دیگری وجود دارد که موجر می‌تواند با استفاده از آن‌ها حکم تخلیه مستأجر را بگیرد.

درصورتی‌که جمع مبلغ کل اجور معوقه، کمتر از ۲۰ میلیون باشد، موجر باید در صلاحیت شورای حل اختلاف پرونده را دنبال کند. اما اگر این مبلغ بیشتر از ۲۰ میلیون باشد، موجر باید در دادگاه عمومی شکایت خود را بیان کند. پس از صدور حکم پرداخت اجور معوقه، موجر می‌تواند مبلغ معوقه را از ودیعه ملک کم کند یا می‌تواند برای دریافت این مبلغ، به سراغ توقیف اموال مستأجر برود.

درصورتی‌که موجر نخواهد از این روش‌ها برای دریافت مبلغ اجور معوقه استفاده کند، می‌تواند طبق قانون درخواست تخلیه ملک را صادر کند.

یکی دیگر از نکاتی که در این زمینه وجود دارد این است که در صورت پرداخت‌نکردن اجور معوقه توسط مستأجر، موجر می‌تواند ادعای اجرت‌المثل ایام تصرف را مطرح نماید. طبق این ادعا، مستأجر باید مبلغی بیشتر از اجاره معوقه به موجر بدهد؛ همچنین این مبلغ باگذشت هر روزی که مستأجر اجاره خود را پرداخت نکند بیشتر می‌شود.

در حالتی که مستأجر برای پرداخت اجاره‌بها، چک داده باشد، موجر می‌تواند برای دریافت مبلغ ذکر شده در چک به بانک مراجعه کند؛ درصورتی‌که چک برگشت خورد، موجر می‌تواند قرارداد اجاره را فسخ کند یا اینکه می‌تواند مبلغ مدرج در چک را درخواست کند.

خلاصه مطلب

در این روز‌ها، اجاره‌دادن ملک، کاری به‌صرفه و خوبی است که می‌توان به آن به‌عنوان یک راه درآمدی نیز نگاه کرد. اما در مسیر اجاره‌دادن ملک مسکونی، باید و نباید‌هایی هم وجود دارد که باید حتماً از آن‌ها باخبر باشید تا مشکلی در فرایند اجاره‌دادن و پس از آن برایتان پیش نیاید؛ علی الخصوص مشکلات حقوقی که با بی‌توجهی به نکاتی که در این مسیر وجود دارد، گریبان ‌گیرتان خواهد شد. اما برای اینکه بتوانید به بهترین و مطمئن‌ترین روش، فرایند اجاره ملک را پشت سر بگذارید، باید اطلاعات زیادی در این زمینه کسب کنید. یکی از این زمینه‌ها، فرایند پرداخت اجاره‌بها است. در همین راستا، اگر کمی ریز‌تر شوید، با موضوع اجور معوقه ملک مسکونی برخورد خواهید کرد. همچنین احتمال اینکه با این موضوع روبرو شوید نیز کم نیست. ما در این مطلب، با محوریت موضوع مطالبه اجور معوقه ملک مسکونی، به موارد مختلف دیگری همچون تعهدات مستأجر نسبت به اجور معوقه، تعدیل اجاره‌بها و … پرداختیم. اگر در این زمینه سؤالی دارید می‌توانید با استفاده از شماره ۰۹۱۹۲۳۲۹۷۸۷ آن را با ما در میان بگذارید تا ما به آن پاسخ دهیم. از همراهی گرمتان متشکریم.

مشاوره

تلفن تماس :
شبکه های اجتماعی :
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره

تلفن تماس :
شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده