چه عواملی سبب تخفیف در مجازات مجرمین توزیع مواد مخدر می شود؟

چه عواملی سبب تخفیف در مجازات مجرمین توزیع مواد مخدر می شود؟

چه عواملی سبب تخفیف در مجازات مجرمین توزیع مواد مخدر می شود؟ یکی از سوالات پرتکراری است که توسط کاربران مطرح می شود. همان طور که می دانید، یکی از جرایم رایج در کشور ایران جرایم مرتبط با قاچاق و توزیع مواد مخدر است. ایران به واسطه همسایگی با کشور افغانستان در واقع مسیری برای ترانزیت و قاچاق مواد مخدر شده است. با وجود تلاش بسیار زیاد نیروهای انتظامی متاسفانه مقدار قابل توجهی از مواد در داخل کشور توزیع می شود و این خود منشا بسیاری از جرایم کوچک و بزرگ گشته است. حال اگر فردی دست به توزیع مواد مخدر بزند و بازداشت و زندانی شود چگونه می تواند تخفیفی برای مجازات خود به دست آورد و اگر بخواهد بهترین وکیل مواد مخدر را برای خود انتخاب کند چه کاری باید انجام دهد؟

قدم اول: انتخاب وکیل مواد مخدر

اگر فردی به هر دلیلی در زمینه قاچاق یا توزیع مواد مخدر بازداشت و زندانی شود باید یک نکته را به خوبی بداند و آن اینکه جرائم مواد مخدر در دسته جرائم تعزیراتی قرار می گیرند و نیاز به وکیل مواد مخدر دارند. در واقع وکیل پایه یک دادگستری که فرد انتخاب می کند تجربه و تخصصش باید پرونده های مواد مخدر باشد. به هیچ عنوان از وکلای تازه کار، تسخیری یا وکلایی که پرونده های عمومی و عادی را برعهده می گیرند نباید کمک گرفته شود زیرا لایحه دفاعیه برای این جرم یکی از موثرترین عوامل بر رای قاضی و حکم نهایی دادگاه است.

عوامل موثر بر میزان مجازات مواد مخدر

اگر فردی در زمینه مواد مخدر متهم شود عوامل زیر می تواند بر میزان مجازات او بیفزاید یا آن را کاهش دهد:

  • قاچاق و توزیع مواد مخدر به صورت فردی یا گروهی باشد.
  • زیر مجموعه یا سردسته بودن در گروه توزیع کنندگان.
  • در قاچاق و توزیع مواد مخدر از افراد مجنون یا کودکان استفاده شده باشد.
  • فرد دستگیر شده همراه خود سلاح گرم یا سرد داشته باشد.
  • فرد برای اولین بار یا چندمین بار به قاچاق یا توزیع مواد مخدر اقدام کرده باشد.
  • طبیعی یا صنعتی بودن مواد مخدر.
  • وزن موادی که همراه فرد کشف می شود.

عوامل موثر بر تخفیف در مجازات مجرمین توزیع مواد مخدر

بهترین وکیل مواد مخدر، وکیلی است که بداند چگونه با استفاده از مواد قانونی برای مجازات موکل خود تخفیف بگیرد. در صورتی که فرد موارد زیر را رعایت کند مشمول قانون تخفیف مجازات می شود:

  • عدم سو پیشینه از مهم ترین عوامل در تخفیف مجازات مجرمین مواد مخدر است.
  • همکاری با نیروی انتظامی جهت شناسایی افراد و باندهای مواد مخدر، این مورد با شرایط خاصی می تواند حتی منجر به تخفیف در حکم اعدام فرد شود؛ البته این تخفیف روند پیچیده ای دارد که نیازمند به یک وکیل مواد مخدر خبره است.
  • تسلیم به رای نیز مورد دیگری است که می تواند منجر به کاهش مجازات شود.

شماره وکیل در ساوه

حمل و توزیع مواد مخدر چه مجازاتی دارد؟

مواد مخدر به دو دسته طبیعی و صنعتی تقسیم می شود که هر کدام مجازات مرتبط با خود را دارد. طبق قانون مبارزه با مواد مخدر که در سال ۱۳۹۹ مشمول اصلاح شد به نسبت وزن مواد و نوع آن، مجازات های زیر پیش بینی شده است:

مواد مخدر طبیعی

مواد مخدر طبیعی شامل تریاک، چرس، بنگ، سوخته یا شیره تریاک می شود و فردی که به تولید، توزیع و فروش مبادرت می کند بر حسب میزان مواد مخدرِ همراه خود به مجازات های زیر محکوم می گردد:

  • اگر فردی همراه خود کمتر از ۵۰ گرم ماده مخدر طبیعی داشته باشد دادگاه می تواند او را به جزای نقدی تا سقف ۴ میلیون ریال و همچنین تا ۵۰ ضربه شلاق محکوم نماید.
  • اگر فرد بین ۵۰ تا ۵۰۰ گرم ماده مخدر طبیعی به همراه داشته باشد، دادگاه می تواند او را به ۴ تا ۵۰ میلیون ریال جزای نقدی، ۲۰ تا ۷۴ ضربه شلاق و در صورت صلاحدید تا سه سال حبس محکوم نماید.
  • اگر فرد در حال حمل و توزیع ماده مخدر به میزان نیم کیلو گرم تا پنج کیلوگرم باشد، دادگاه می تواند او را به ۵۰ میلیون تا دویست میلیون ریال جزای نقدی، ۵۰ تا ۷۴ ضربه شلاق و بین ۳ تا ۱۵ سال حبس محکوم نماید.
  • حمل و توزیع بیش از ۵ کیلوگرم ماده مخدر طبیعی منجر به صدور حکم اعدام و مصادره اموال فرد می شود. البته دادگاه بخشی از اموال را به جهت تامین زندگی متعارف برای خانواده فردِ محکوم در نظر می گیرد.

مواد مخدر صنعتی

مواد مخدر صنعتی شامل مواردی همچون هروئین، مورفین، کوکائین، شیشه، کراک، اسید، اِل اِس دی و ترکیباتی است که از این مواد مشتق می شوند. در ایران مجازات حمل و توزیع مواد مخدر صنعتی نسبت به مواد مخدر طبیعی سنگین تر بوده و به موجب اصلاحی مصوب سال ۱۳۸۹ به صورت زیر است:

  • کمتر از پنج سانتی گرم ماده مخدر صنعتی می تواند حکمی برابر با پانصد تا یک میلیون ریال جزای نقدی و بین ۲۰ تا ۵۰ ضربه شلاق به همراه داشته باشد.
  • اگر فرد همراه خود پنج سانتی گرم تا یک گرم ماده مخدر صنعتی داشته باشد دادگاه می تواند او را به ۲ تا ۶ میلیون ریال جزای نقدی و ۳۰ تا ۷۰ ضربه شلاق محکوم نماید.
  • اگر ماده مخدر همراه فرد از یک گرم تا چهار گرم باشد دادگاه می تواند او را به جزای نقدی از ۸ تا ۲۰ میلیون ریال، ۳۰ تا ۷۰ ضربه شلاق و همچنین بین دو تا پنج سال حبس محکوم کند.
  • به همراه داشتن ۴ تا ۱۵ گرم ماده مخدر صنعتی می تواند به مجازاتی معادل ۲۰ تا ۴۰ میلیون ریال جزای نقدی، ۳۰ تا ۷۴ ضربه شلاق و همچنین پنج تا هشت سال حبس منجر شود.
  • اگر فرد با خود ۱۵ تا ۳۰ گرم ماده مخدر صنعتی داشته باشد دادگاه می تواند او را به ۴۰ تا ۶۰ میلیون ریال جریمه نقدی، ۳۰ تا ۷۴ ضربه شلاق و ۱۰ تا ۱۵ سال حبس محکوم نماید.
  • اگر فردی بیش از ۳۰ گرم ماده مخدر صنعتی به همراه داشته باشد دادگاه برای او حکم اعدام و مصادره اموال صادر خواهد کرد.

نکته مهمی که در اینجا باید ذکر شود این است که میزان جزای نقدی هر سه سال یک بار تغییر کرده و افزایش می یابد، همچنین عوامل متعددی می تواند میزان احکامی را که در بالا ذکر شدند تغییر دهد.

سخن پایانی

در پرونده های مرتبط با جرائم مواد مخدر وجود یک وکیل باتجربه می تواند در صورت وجود شرایطی، مجازات فرد را تا نصف حداقل مجازات جرم کاهش دهد و این مسئله نشان می دهد چرا باید افراد درگیر در چنین پرونده هایی به دنبال بهترین وکیل مواد مخدر باشند. در صورتی که نیاز به مشاوره حرفه ای دارید می توانید با شماره ۰۹۱۹۲۳۲۹۷۸۷ تماس حاصل نمایید و گروه وکلای دادورزان صلح و سازش با تیم حقوقی قدرتمند و باتجربه در تمام مراحل در کنار شما خواهد بود.

مشاوره

تلفن تماس :
شبکه های اجتماعی :
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره

تلفن تماس :
شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده