لوگو سایت دادورزان صلح و سازش
Search

0919-2329787

تماس بگیرید

وارد کردن مواد مخدر به محل نگهداری معتادان در قانون مجازات اسلامی

وارد کردن مواد مخدر به محل نگهداری معتادان در قانون مجازات اسلامی

مواد مخدر و جرائم مرتبط با آن بخش قابل توجهی از پرونده های قضایی ایران را تشکیل می دهند. مجرمان مرتبط با این جرائم معمولا با سنگین ترین مجازات ها روبرو می شوند که سخت ترین آن ها اعدام و مصادره اموال است. از این رو مجرمان مرتبط با مواد مخدر نیازمند وکیل مواد مخدر هستند تا به صورت تخصصی پرونده آن ها را پیگیری کند و با تسلط بر راهکارهای قانونی تا حد امکان مجازات آن ها را کاهش دهد.

چه مواردی در ارتباط با مواد مخدر مشمول قانون مجازات می شوند؟

قانون مبارزه با مواد مخدر و مواد الحاقی آن که در سال 1376 مصوب گشته بود مجدد در 12 مهرماه سال 1396 با اصلاحیه مواجه شد و در آن موارد زیر جز جرائم مواد مخدر به حساب می آیند:

  • فرد اقدام به تولید مواد مخدر کند اعم از اینکه خشخاش و کوکا (به طور مطلق) و شاهدانه (مشروط با هدف تولید مواد مخدر) بکارد یا در آزمایشگاه دست به تولید مواد مخدر صنعتی بزند مجرم است.
  • اگر فرد اقدام به تولید وسایل مرتبط با مواد مخدر کند.
  • اگر فردی محلی را به عنوان پایگاه تولید، توزیع و فروش مواد به کار برد.
  • اگر فردی، مجرم مواد مخدر را پنهان یا متواری کرده باشد مجرم است و می تواند تا نصف جرم آن فرد مجازات شود.
  • هرگونه مصرف مواد مخدر جرم است حتی اگر فرد معتاد نباشد و فقط یک بار از آن مواد استعمال کرده باشد.
  • فرد همراه خود مواد مخدر حمل کند و به توزیع و فروش آن بپردازد.
  • فرد اقدام به پنهان و امحا کردن ادله جرم نماید.
  • از جاسازی مواد مخدر جهت پاپوش ساختن برای افراد دیگر استفاده کند.
  • اگر فردی برای جرائم مرتبط با مواد مخدر از کودکان و نوجوانان زیر 18 سال یا افراد محجور و مجنون استفاده کند.

شماره وکیل در ساوه

مجازات وارد کردن مواد مخدر به محل نگهداری معتادان

در برخی از موارد افرادی هستند که در بازداشتگاه ها، زندان ها، بازپروری ها و مکان هایی که معتادان حضور دارند اقدام به توزیع و فروش مواد مخدر می کنند، این افراد از لحاظ قانونی برحسب مورد به اشد مجازات محکوم می شوند. همچنین اگر این افراد از کارکنان دولت باشند با انفصال دائم از شغل خود مواجه خواهند شد. اگر فردی غیر از ماموران و کارکنان دولت، اقدام به انتقال مواد به داخل محل های نگهداری معتادان کند و قصور مامور و کارمند دولت در این امر محرز شود، به تناسب قصوری که انجام داده است به سه نوع مجازات محکوم می گردد: 1- تنزل درجه، 2- انفصال موقت از کار و 3- انفصال دائمی از شغل خود.

مجازات حمل و توزیع مواد مخدر چیست؟

همانطور که در بالا اشاره شد وارد کردن مواد مخدر به محل نگهداری معتادان با اشد مجازات روبرو می شود حال می خواهیم بدانیم برای چه مقدار از مواد مخدر چه میزان مجازات در نظر گرفته شده است. مواد مخدر را می توان به طور کلی به دو گروه مواد مخدر طبیعی و صنعتی تقسیم کرد. در قانون مبارزه با مواد مخدر مجازات مواد مخدر صنعتی به مراتب سنگین تر از مجازات مواد مخدر طبیعی است.

میزان مجازات مواد مخدر طبیعی

  • فرد با حمل کمتر از 50 گرم با جزای نقدی 4 میلیون ریالی و 50 ضربه شلاق روبرو می شود.
  • اگر فرد 50 تا 500 گرم مواد مخدر همراه خود داشته باشد به جزای نقدی 4 تا 50 میلیون ریال، 20 الی 74 ضربه شلاق و در صورت لزوم و به صلاحدید دادگاه سه سال حبس محکوم می گردد.
  • اگر فرد نیم تا پنج کیلو گرم مواد مخدر طبیعی داشته باشد جریمه نقدی او بین 50 الی 200 میلیون ریال خواهد بود به انضمام 50 الی 74 ضربه شلاق که با حبسی در حدود 3 الی 15 سال همراه خواهد شد.
  • حمل بیش از پنج کیلوگرم حکمی معادل اعدام و مصادره اموال دارد.

میزان مجازات مواد مخدر صنعتی

مواد مخدر صنعتی انواع گوناگونی دارند که کوکائین، هروئین، کراک و اِل اِس دی تنها بخش کوچکی از این خانواده بزرگ هستند. اگر میزان مواد صنعتی کمتر از پنج سانتی گرم باشد مجازات آن جریمه نقدی بین پانصد تا یک میلیون ریال و 20 تا 50 ضربه شلاق است. اگر یک نفر بیش از 30 گرم ماده مخدر صنعتی با خود حمل کند حکم او اعدام و مصادره اموال است. با همین مقایسه به راحتی می توان تفاوت مجازات مواد مخدر طبیعی و صنعتی را متوجه شد.

تاثیر وکیل مواد مخدر در تعیین میزان مجازات

نقش وکیل در پرونده های مواد مخدر به شدت پررنگ است زیرا می تواند برای فرد مجرم در صورت وجود برخی از شرایط مثل همکاری با نیروهای انتظامی تخفیف زیادی در حکم دادگاه بگیرد. حتی گاهی این وکلا توانسته اند حکم اعدام را به 20 تا 30 سال حبس و حتی کمتر از آن کاهش دهند و این تنها نشانه تبحر وکیل پایه یک دادگستری انتخابی است. از این رو باید بهترین وکیل مواد مخدر برای چنین پرونده هایی به کار گرفته شوند.

سخن پایانی

حمل، توزیع، خرید و فروش مواد مخدر با جرایم سنگین قانون مجازات اسلامی روبرو خواهد شد و اگر این جرایم توسط افرادی انجام شوند که مناصب دولتی دارند یا به مکان های نگهداری معتادان رفت و آمد می کنند طبق قانون این افراد علاوه بر انفصال از خدمت با اشد مجازات روبرو خواهند شد. لایحه دفاعیه در دادگاه های مواد مخدر بسیار بااهمیت است به گونه ای که بدون وکیل مواد مخدر شما نمی توانید نتیجه مطلوبی کسب کنید. اگر درگیر پرونده های مواد مخدر هستید و نیاز به مشاوران و وکلای حرفه ای دارید می توانید با گروه وکلای دادورزان صلح و سازش با شماره 09192329787 تماس حاصل نمایید و مطمئن باشید تیم حقوقی این مجموعه با بهترین و مسئولیت پذیرترین وکلا شما را در این لحظات سخت همراهی خواهند کرد.

کارشناسان گروه دادورزان آماده پاسخ گویی به شما هستند

0919-2329787
جهت مشاوره تخصصی تماس بگیرید...
0919-2329787

آخرین مقالات سایت

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا