لوگو سایت دادورزان صلح و سازش
Search

0919-2329787

تماس بگیرید

مجازات نگهداری گل چیست؟

مجازات نگهداری گل

با وجود آنکه خرید و فروش و مصرف ماریجوانا در برخی از کشورها منع قانونی ندارد اما در قانون مجازت اسلامی کشور ایران برای حمل، قاچاق و مصرف آن احکام سنگینی در نظر گرفته شده است. مجازات نگهداری گل در ایران به موارد مختلفی بستگی دارد؛ در قانون مبارزه با مواد مخدر، مجازات ها بر اساس نوع ماده مخدر، وزن آن و همچنین شرایط فردی که دستگیر شده است تعیین می شوند. مجازات ماریجوانا در دسته مجازات های مواد مخدر طبیعی قرار می گیرد که در ادامه آن را شرح خواهیم داد.

مجازات گراس چیست؟

ماریجوانا، گراس، وید، علف و گل همه اسامی یک ماده مخدر هستند که از گیاه ماریجوانا تولید می شود. این ماده در دسته مواد مخدر طبیعی قرار می گیرد و مجازات گراس در قانون مبارزه با مواد مخدر ایران به صورت زیر وضع شده است:

مجازات وید در صورت حمل، نگهداری و مخفی نمودن آن

  1. مجازات گراس در صورتی که مقدار آن پنجاه گرم باشد، سی ضربه شلاق و جزای نقدی معادل دویست هزار ریال خواهد بود.
  2. اگر مقدار ماریجوانایی که توسط فرد نگهداری می شود بین 50 تا 500 گرم باشد، طبق قانون شش ماه تا سه سال حبس به همراه 10 تا 60 ضربه شلاق تعزیری و همچنین جزای نقدی معادل 3 تا 7 میلیون ریال برای او در نظر گرفته می شود.
  3. مجازات وید اگر مقدار آن بیشتر از نیم کیلو و کمتر از پنج کیلو گرم باشد معادل جزای نقدی 7 تا 30 میلیون ریال، ضربات شلاق به تعداد 40 تا 74 و همچنین حکم حبس به مدت 2 تا 10 سال خواهد بود.
  4. مجازات ماریجوانا برای مقادیر بالای پنج کیلوگرم در صورتی که فرد برای بار اول آن را مرتکب شده باشد 30 تا 50 میلیون ریال جزای نقدی و 10 تا 25 سال زندان خواهد بود. اگر فرد این جرم را تکرار کند حکم مصادره اموال و اعدام برای او صادر خواهد شد. در هنگام مصادره اموال، طبق تشخیص دادگاه بخشی از اموال مصادره شده جهت تامین هزینه یک زندگی نرمال برای خانواده فرد محکوم در نظر گرفته می شود.

شماره وکیل در ساوه

مجازات ماریجوانا در صورت قاچاق، توزیع، خرید و فروش

مجازات هایی که پیش از این ذکر شد زمانی قابل اجراست که فرد تنها ماده مخدر را نگهداری، مخفی یا همراه خود داشته باشد ولی اقدامی جهت خرید و فروش یا قاچاق آن نکند. اما برای خرید و فروش و قاچاق ماریجوانا مجازات های زیر در نظر گرفته شده اند:

  1. اگر گراس خرید و فروش شده کمتر از 50 گرم باشد، مجازات آن پانصد هزار ریال جزای نقدی و همچنین 50 ضربه شلاق خواهد بود.
  2. اگر مقدار ماریجوانای خرید و فروش شده بین 50 تا 500 گرم باشد، دادگاه به یک تا پنج سال حبس و همچنین 20 تا 74 ضربه شلاق تعزیری و جزای نقدی معادل 4 تا 10 میلیون ریال حکم خواهد داد.
  3. 3 تا 15 سال زندان، 10 تا 40 میلیون ریال جزای نقدی به همراه 50 تا 74 ضربه شلاق تعزیری حکم فردی خواهد بود که بیشتر از 500 گرم و کمتر از پنج کیلوگرم ماریجوانا قاچاق کرده باشد.
  4. اگر فردی اقدام به خرید و فروش یا قاچاق گراس با مقدار بیشتر از پنج کیلوگرم نماید حکم او مصادره اموال و اعدام خواهد بود. شرط تامین هزینه جهت یک زندگی نرمال برای اعضای خانواده فرد از اموال مصادره شده او همچنان برقرار است.

تبصره:

اگر اثبات شود فرد برای بار اول مرتکب چنین جرمی شده است و تنها مواد را با خود داشته و اقدام به خرید و فروش آن ها نکرده است مجازات ماریجوانا برای او معادل حبس ابد، مصادره اموال و همچنین 74 ضربه شلاق خواهد بود.

در مواردی که فرد همزمان جرائم متعددی در زمینه مواد مخدر مرتکب می شود مشمول رای وحدت رویه 738 صادره از دیوان عالی کشور در سال 1393خواهد شد.

انواع ماده مخدر

مواد مخدر به دو دسته کلی یعنی ماده مخدر طبیعی و ماده مخدر صنعتی گروه بندی می شوند و ماده گل در دسته مواد مخدر طبیعی قرار می گیرد. مجازات هایی که برای مواد مخدر طبیعی در نظر گرفته شده اند به مراتب نسبت به مواد مخدر صنعتی سبک تر هستند. البته ذکر یک نکته ضروری است و آن اینکه نگهداری یا قاچاق مقادیر بالای مواد مخدر (چه طبیعی باشد چه صنعتی، فرقی ندارد) و تکرار این جرم، با حکم اشد مجازات یعنی اعدام و مصادره اموال فرد مواجه خواهد شد. وجود یک وکیل مواد مخدر می تواند در کاهش مجازات فرد و همچنین در تسریع روند رسیدگی به پرونده نقش چشمگیری داشته باشد.

چرا باید در پرونده های مواد مخدر بهترین وکیل مواد مخدر را انتخاب کرد؟

پرونده های مواد مخدر به دلیل آنکه از حساسیت بسیار بالایی برخوردارند و از آن جایی که این پرونده ها در دسته پرونده های کیفری قرار می گیرند و در دادگاه انقلاب رسیدگی می شوند نیاز است وکیل انتخابی شما، وکیل مواد مخدر باشد یعنی تخصص او پرونده های مواد مخدر باشد شما با یک وکیل حقوقی یا تازه کار نمی توانید در پرونده های مواد مخدر نتیجه مطلوبی بگیرید. برای انتخاب بهترین وکیل مواد مخدر باید به وکیل پایه یک دادگستری بودن، تجربه و مسئولیت پذیری او توجه کافی نمایید. یک وکیل مواد مخدر حرفه ای می تواند با استفاده از مفاد قانونی و شرایط فرد از دادگاه تخفیفات چشمگیری در مجازات او کسب نماید.

سخن پایانی

اگر فردی اقدام به حمل یا خرید و فروش گراس به میزان 500 گرم تا پنج کیلوگرم نماید با حکم حبس سنگین، جزای نقدی و تعداد زیاد ضربات شلاق روبرو خواهد شد و در صورت تکرار ممکن است با حکم اعدام نیز مواجه گردد اما وکیل مواد مخدری که از ابتدای پرونده همراه فرد است می تواند با تمسک به عواملی همچون همکاری با ماموران نیروی انتظامی، تسلیم به رای بودن، عدم سوابق کیفری مرتبط، تا حد زیادی مجازات دادگاه را کاهش دهد. گروه وکلای دادورزان صلح و سازش با همراهی تیمی از وکلای پایه یک دادگستری و باتجربه می تواند با مشاوره های تخصصی خود شما را در این مسیر سخت هوشمندانه یاری نماید. در صورت تمایل برای مشاوره حقوقی با وکلای متخصص می توانید با شماره 09192329787 در تماس باشید.

کارشناسان گروه دادورزان آماده پاسخ گویی به شما هستند

0919-2329787
جهت مشاوره تخصصی تماس بگیرید...
0919-2329787

آخرین مقالات سایت

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا