جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

جرم پخش کدام نوع از مواد مخدر بیشتر است؟

جرم پخش مواد مخدر

در قانون مجازات اسلامی کشور ایران برای تعیین مجازات جرائم مرتبط با مواد مخدر، آن ها را به دو دسته کلی تقسیم کرده اند: مواد مخدر طبیعی (سنتی) و مواد مخدر صنعتی. بخشی از مواد مخدر صنعتی شامل روان گردان های صنعتی غیردارویی هم می شود. طبق قانون مبارزه با مواد مخدر هرگونه تولید، توزیع، حمل، خرید، فروش، واردات، صادرات، اختفا، در معرض فروش قرار دادن و حتی مصرف مواد مخدر اعم از سنتی و صنعتی جرم تلقی می شود و برحسب وزن ماده مخدر، دفعات ارتکاب و شرایط فرد، حکم دادگاه تعیین می شود. در پرونده های مواد مخدر وجود یک وکیل مواد مخدر که بتواند بهترین لایحه دفاعیه را ارائه دهد می تواند نقش موثری در کاهش حکم مجازات دادگاه ایفا کند.

جرم پخش کدام نوع از مواد مخدر بیشتر است؟

مجازات هایی که در قانون برای مواد مخدر صنعتی در نظر گرفته شده است به دلیل تاثیرات مخرب بیشتری که بر فرد مصرف کننده می گذارند و به دلیل شدت اعتیادآوری آن ها بسیار سنگین تر از مجازات های مربوط به مواد مخدر طبیعی است.

طبق ماده ۸ از قانون مبارزه با مواد مخدر هر شخصی ماده ای صنعتی چون کوکائین، مورفین و مشتقات آن، هروئین، اِل اِس دی، اکستازی، شیشه، جی اِچ پی و مواد مخدر مشابه تولید، توزیع، خرید و فروش، در معرض فروش قرار دادن، واردات و صادرات، نگهداری، حمل و مخفی نماید برحسب وزن و تکرار ارتکاب جرم به مجازات های زیر محکوم می گردد:

  • طبق قانون هر سه سال یک بار جرائم نقدی اصلاح و به روز می شوند. مبالغی که در زیر ذکر می شود بر اساس اصلاحیه سال ۱۳۹۹ قانون مبارزه با مواد مخدر نوشته شده است.
  • اگر وزن ماده مخدر صنعتی کمتر یا برابر با پنج سانتی گرم باشد: تعداد ضربات شلاق تعزیری حداکثر پنجاه ضربه خواهد بود. جریمه نقدی نیز معادل ۱۵ تا ۳۵ میلیون ریال در نظر گرفته می شود.
  • وزن ماده مخدر صنعتی بیشتر از پنج سانتی گرم و کمتر یا برابر با یک گرم باشد، ضربات شلاق تعزیری: ۳۰ تا ۷۰ ضربه و جزای نقدی ۳۰ تا ۹۰ میلیون ریال خواهد بود.
  • وزن ماده مخدر صنعتی بیشتر از یک گرم و کمتر یا برابر با چهار گرم باشد، تعداد ضربات شلاق تعزیری: ۳۰ تا ۷۰ ضربه، بین دو تا پنج سال حبس و جزای نقدی معادل ۱۰۰ تا ۲۵۰ میلیون ریال خواهد بود.
  • وزن ماده مخدر صنعتی بیشتر از چهار گرم و کمتر یا برابر با پانزده گرم باشد، تعداد ضربات شلاق تعزیری: ۳۰ تا ۷۴ ضربه، پنج تا هشت سال حبس و جزای نقدی معادل ۲۰۰ تا ۵۵۰ میلیون ریال خواهد بود.
  • وزن ماده مخدر صنعتی بیشتر از پانزده گرم و کمتر یا برابر با سی گرم باشد، تعداد ضربات شلاق تعزیری: ۳۰ تا ۷۴ ضربه، ۱۰ تا ۱۵ سال حبس و جزای نقدی معادل ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیون ریال خواهد بود.
  • اگر وزن ماده مخدر صنعتی کشف شده از فرد بیشتر از سی گرم باشد حکم او اعدام و مصادره اموال به دست آمده از همان جرم خواهد بود.

تبصره ۱: اگر فردی که جرم مندرج در بند ۶ را برای بار اول مرتکب شود و موفق به توزیع کردن یا فروختن آن مواد نشود و وزن ماده کشف شده هم بیشتر از صد گرم نباشد با جمع این شروط یا احراز نشدن قصد توزیع و فروش مواد در داخل کشور (بر اساس کیفیت و مسیر حمل)، دادگاه می تواند به جای حکم اعدام برای فرد، حکم حبس ابد و مصادره اموال به دست آمده از همان جرم را صادر نماید.

تبصره ۲: اگر فردی که جرائم مذکور در بالا را مرتکب شود و کارمند دولتی باشد به طور دائم انفصال از خدمت می شود.

شماره وکیل در ساوه

در صورت تکرار جرم پخش مواد مخدر صنعتی حکم دادگاه چیست؟

قانون برای افرادی که جرائم مندرج در بندهای ۱ تا ۵ از ماده ۸ قانون مبارزه با مواد مخدر را بارها مرتکب می شوند مجازات های زیر را در نظر گرفته است:

  • برای دومین بار: یک و نیم برابر مجازات تعیین شده در هر بند.
  • برای سومین بار: دو برابر مجازات تعیین شده در هر بند.
  • برای چهارمین بار: اگر در اثر تکرار جرم، مجموع ماده مخدر به ۳۰ گرم برسد دادگاه حکم مفسد فی الارض و اعدام را صادر می کند. در صورت صلاحدید دادگاه حکم اعدام در محل زندگی فرد و در ملا عام انجام خواهد شد. اما اگر در اثر تکرار جرم، مجموع مواد به ۳۰ گرم نرسد فرد به ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیون ریال جزای نقدی، ۳۰ تا ۷۴ ضربه شلاق تعزیری و ۱۰ تا ۱۵ سال حبس محکوم می گردد.

تبصره: مجازات شلاق تعزیری از دومین بار به بعد حداکثر می تواند ۷۴ ضربه باشد.

ویژگی های بهترین وکیل مواد مخدر

در پرونده های مواد مخدر اولین اقدامی که فرد باید انجام دهد انتخاب یک وکیل مواد مخدر حرفه ای است زیرا حساسیت هایی که در قانون برای این نوع از جرائم وجود دارد و مجازات های سنگین در نظر گرفته شده برای آن ها، تنها به واسطه یک وکیل مواد مخدر باتجربه می تواند تعدیل شده و کاهش یابد. از این رو وکیلی را باید انتخاب کنید که تخصصش پرونده های مواد مخدر باشد. وکلای حقوقی گزینه مناسبی برای شما نیستند زیرا جرائم مواد مخدر در دسته جرائم کیفری قرار دارند و در دادگاه انقلاب مورد رسیدگی قرار می گیرند. همچنین وکیل پایه یک دادگستری را انتخاب کنید که به مسئولیت پذیری و تعهد شهرت داشته باشد زیرا در صورت سهل انگاری وکیل، پرونده شما می تواند ماه ها بلاتکلیف بماند و بازداشت موقت شما نیز طولانی شود.

سخن پایانی

در دنیای امروز هر کاری تخصص خاص خود را می طلبد از این رو مباحث حقوقی و کیفری نیز متخصصین خود را دارند. اگر می خواهید بهترین نتایج را در پرونده های خود به دست آورید از وکلای حرفه ای استفاده کنید اما اگر وکیل معتبری نمی شناسید بهترین کار برای شما مشاوره حقوقی با موسسات حقوقی است تا بتوانید با مشاوره وضعیت خود را به خوبی درک نموده و بعد اقدام نمایید. از این رو گروه وکلای دادورزان صلح و سازش با تیمی از وکلای حرفه ای برای مشاوره های تخصصی و پذیرش پرونده های شما اعلام آمادگی می نماید در صورت تمایل با شماره ۰۹۱۹۲۳۲۹۷۸۷ در تماس باشید.

مشاوره

تلفن تماس :
شبکه های اجتماعی :
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره

تلفن تماس :
شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده