عده در عقد موقت چه مدت است؟

عده زن در صورت فوت شوهر در نکاح موقت

عده در عقد موقت چقدر است؟

ازدواج یک امر مقدس است که مقدمه‌ای برای تشکیل خانواده می‌باشد، در هر جامعه‌ای ارزش زیادی برای کانون خانواده قائل هستند و قوانین مختلفی برای حفظ این کانون وضع می‌کنند اما گاهی اوقات در پی برخی از مشکلات زن و مرد تصمیم به جدایی می‌گیرند که وکیل طلاق در این زمینه می تواند کمک کننده باشد. در قانون مدنی ایران قوانین مختلفی درباره دوران ازدواج و دوران طلاق وجود دارد، که در بین این قوانین با عبارت عده روبرو خواهید شد. با توجه به قوانین حاکم بر جامعه و ماده ۱۱۵۰ قانون عبارت عده به معنای زمانی است که یک زن پس از منحل کردن نکاح خود نمی‌تواند با فرد دیگری ازدواج کند. به عبارت دیگر پس از طلاق مدت زمان مشخصی برای زنان در نظر گرفته می‌شود که زنان در این مدت زمان از لحاظ قانون اجازه ازدواج مجدد ندارند. مشاوره حقوقی با یک وکیل پایه یک داگستری می تواند در این مورد راهنمای کامل و جامعی برای شما باشد تا پاسخ سوالات خود را دریافت کنید.

عقد موقت چیست؟

به طور کلی تشکیل خانواده به دو روش عقد دائم و عقد موقت انجام می‌شود که هر کدام از این دو روش ویژگی‌های خاص خود را دارند. در عقد دائم، ازدواج باید به صورت رسمی ثبت شود در حالی که در عقد موقت این شرط وجود ندارد و تنها با خواسته زن و مرد و یا زمانی که زن باردار باشد اتفاق می‌افتد. همچنین عقد موقت دارای مدت زمان مشخصی است و درخواست ارث نیز در این نوع عقد امکان پذیر نمی‌باشد.

درخواست مشاوره آنلاین
Online consultation request

عده در عقد موقت به چه معنا است؟

در بندهای قبلی به تعریف عده و عقد موقت پرداخته شد و حالا شرایط عده در عقد موقت و پاسخ سوال عده در عقد موقت به چه صورت می باشد؟ را برای شما شرح خواهیم داد.

مدت زمان عده در عقد موقت به عوامل مختلفی بستگی دارد، اگر نکاح بین زن و مرد ابطال شده باشد در این صورت زمانی دوره عده به پایان می‌رسد که زن دو بار پریود شده باشد. حال اگر شرایط به نحوی باشد که زن پریود نشود طول دوره عده ۴۵ روز خواهد بود. در شرایط دیگری همچون بارداری عده تا پایان زایمان و در زمان وفات شوهر عده چهار ماه و ده روز است. و اگر پس از نکاح دخول صورت نگرفته باشد و یا زن یائسه باشد نیازی به رعایت دوره عده نمی‌باشد.

آیا صیغه موقت عده دارد؟

صیغه موقت در اصل همان عقد موقت است که مدت زمان عده این نوع نکاح را به صورت کامل توضیح دادیم. و در نهایت می‌توان نتیجه گرفت که مدت زمان عده در صیغه موقت به عوامل و شرایط مختلف بستگی دارد، و در هر موقعیتی مدت زمان متناسب با آن موقعیت به عنوان طول دوره عده در نظر گرفته می‌شود.

عده زن در صورت انقضاء مدت و بذل مدت در نکاح موقت چقدر است؟

همانطور که گفته شد نکاح موقت نیز یکی از روش‌های نکاح است که در صورت فسخ زن باید مدت زمان عده را رعایت کند. در مورد نکاح دو اصطلاح حقوقی وجود دارد، یکی انقضای مدت و دیگری بذل مدت. واژه بذل در اصل به معنای بخشش است و در نکاح موقت بذل مدت به این معنا می‌باشد که مرد زمان باقی مانده نکاح را به زن می‌بخشد و فسخ نکاح می‌شود. پس از این حالت زن می‌تواند ازدواج کند اما به شرطی که طول دوره عده را رعایت کند و همانطور که گفته شد عده در عقد موقت پس از دو دوره عادت ماهیانه و در زنانی که شرایط عادت ماهیانه ندارند پس از ۴۵ روز به پایان می‌رسد.

در انقضای مدت نیز مدت زمان نکاح موقت به پایان می‌رسد و در این حالت نیز زن باید طول دوره عده در عقد موقت را رعایت کند، عده در انقضای مدت همانند بذل مدت می‌باشد.

عده زن در صورت فوت شوهر در نکاح موقت چقدر است؟

هم در دین اسلام و هم در قانون مدنی کشور به این موضوع اشاره شده است که در صورت فوت شوهر زن باید عده وفات را رعایت کند، برخی از افراد تصور می‌کنند که عده وفات تنها درمورد نکاح دائم صدق می‌کند در حالی که اینطور نیست و در عقد موقت نیز زن باید پس از فوت شوهر عده نگه دارد. طبق قانون در صورت فوت شوهر عده زن به مدت چهار ماه و ده روز است.

آیا در عقد موقت، نگه داشتن عده ضروری است؟

پاسخ این سوال مثبت است و طبق قوانین حاکم بر کشور نگه داشتن عده در عقد موقت ضروری است. و همان گونه که قبل‌تر هم اشاره کردیم پس از فسخ نکاح موقت زن موظف است تا مدت زمان مشخصی را به عنوان عده در نظر بگیرید و در این دوره امکان ازدواج مجدد وجود ندارد. مدت زمان عده در عقد موقت نیز بسته به شرایط مختلف، متفاوت است.

زنا در عقد موقت
Adultery in temporary marriage

زنا در عده عقد موقت

با توجه به دستورات دینی و قوانین حاکم بر جامعه زنا در عده عقد موقت حرام است. اما این موضوع سبب حرمت ابدی زن نمی‌شود و پس از پایان یافتن دوره عده امکان جاری شدن صیغه عقد برای زن وجود دارد. حرمت ابدی به این معنا است که ازدواج زن و مرد تا ابد حرام می‌باشد، حرمت ابدی به واسطه برخی از کارهای خلاف شرع به زن یا مرد اطلاق می‌شود. برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با وکیل روابط نامشروع در تهران ارتباط برقرار کنید.

عقد دائم در عده عقد موقت

ازدواج مجدد در مدت زمان عده در عقد موقت با توجه به شرایط مختلف احکام مختلفی نیز دارد. طبق فتوای مراجع تقلید اگر زن و مردی عقد دائم کنند در حالی که یکی از دو نفر بداند که زن در عده عقد موقت است و نکاح در طول دوره عده حرام است، زن برای مرد حرام ابدی می‌شود و تفاوتی ندارد که بین زن و مرد نزدیکی صورت گرفته باشد و یا صورت نگرفته باشد. اگر هیچ کدام از دو طرف اطلاعی از عده و حکم شرعی آن نداشته باشند اگر نزدیکی صورت گرفته باشد زن برای مرد حرام می‌شود و اگر نزدیکی صورت نگرفته باشد زن برای مرد حرام نمی‌شود. حال اگر صیغه عقد دائم توسط شخص دیگری جاری شده باشد در هیچ حالتی حرام ابدی اتفاق نمی‌افتد و زن و مرد می‌توانند پس از پایان یافتن دوره عده با یکدیگر ازدواج کنند.

درخواست مشاوره آنلاین
Online consultation request

عده زنی که یقین دارد باردار نیست

در برخی از شرایط زن یقین دارد که باردار نیست یعنی ممکن است که مرد خواجه باشد و یا حتی زن رحم نداشته باشد و قبلاً رحم از بدن او خارج شده باشد. در چنین شرایطی ممکن است سوال مطرح شود که آیا نگه داشتن عده برای این زن نیز ضروری است؟ در پاسخ به این سوال، طبق فتوای مراجع تقلید اگر عمل دخول صورت گرفته باشد زن باید مدت زمان عده را رعایت کند.

انواع عده

ممکن است مدت زمان عده و قوانین آن برای برخی از افراد مبهم و پیچیده باشد که در ادامه به طور خلاصه انواع عده را برای شما شرح خواهیم داد.

۱- عده طلاق

طبق قانون در عقد دائم پس از طلاق زن باید مدتی را به عنوان عده نگه دارد و در این مدت زمان برای حفظ حرمت ازدواج قبلی و اختلاط نسل طبق قانون اجازه ازدواج مجدد ندارد.

۲- عده فسخ نکاح

به طور کلی و بر اساس قانون فسخ نکاح و طلاق تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند و علی رغم این تفاوت‌ها زن پس از فسخ نکاح نیز باید عده نگه دارد.

۳- عده وفات

پس از فوت شوهر نیز زن موظف است تا عده نگه دارد، و باید توجه داشت که تنها طلاق و فسخ نکاح سبب جدایی زن و مرد نمی‌شود، نگه داشتن عده در وفات شوهر نیز ضروری است.

۴- عده بذل مدت و انقضای مدت

بذل مدت و انقضای مدت از موارد مربوط به انحلال عقد موقت هستند و در مورد عقد دائم مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، به طور کلی عده بذل مدت از سایر عده‌ها نیز کوتاه‌تر است.

عده همسر مفقودالاثر چیست؟

اگر یک مرد گم شود و هیچ خبری از مرده یا زنده بودن او وجود نداشته باشد دو حالت برای زن ایجاد می‌شود، اگر مرد گم شده اموالی از خود به جای گذاشته باشد که زن بتواند زندگی خود را اداره کند و یا اگر ولی وجود داشته باشد که مخارج زن را تامین کند، زن اجازه ازدواج ندارد و باید منتظر بماند تا خبر قطعی از همسرش حاصل شود. حال اگر چنین شرایطی وجود نداشته باشد و زن نتواند مخارج زندگی خود را تامین کند می‌تواند با مراجعه به دادگاه دادخواست طلاق را مطرح کند، در این حالت قانون‌گذار مدتی را برای تحقیق و جستجو اختصاص می‌دهد و در صورت پیدا نشدن مرد حکم طلاق زن صادر می‌شود. پس از طلاق نیز زن باید به مدت چهار ماه و ده روز عده نگه دارد.

چه زنانی ایام حیض ندارند؟

حیض یا همان دوره عادت ماهیانه، هر ۲۸ روز یک بار برای زنان اتفاق می‌افتد. طول این دوره حداقل ۳ روز و حداکثر ۱۰ روز می‌باشد، و اگر زنی کمتر از سه روز یا بیشتر از ده روز خونریزی داشته باشد حیض محسوب نمی‌شود و احکام دیگری برای این زنان وجود دارد.

عده زن باردار چند روز است؟

اگر زنی باردار باشد و در دوره عده خود قرار بگیرد، این دوره تا پایان زمان زایمان ادامه پیدا می‌کند.

اگر زنی عده نگه ندارد

اگر زنی عده نگه ندارد عواقب حقوقی و شرعی به دنبال خواهد داشت. به طور کلی اگر زنی عده نگه ندارد و ازدواج کند، ازدواج او باطل است و اگر مرد هم از این موضوع مطلع باشد، زن و مرد نسبت به یکدیگر حرام ابدی می‌شوند.

گروه وکلای دادورزان صلح و سازش
گروه وکلای دادورزان صلح و سازش
درخواست مشاوره آنلاین
Online consultation request

مشاوره

تلفن تماس :
شبکه های اجتماعی :
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره

تلفن تماس :
شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده