لوگو سایت دادورزان صلح و سازش
Search

0919-2329787

تماس بگیرید

دستور فروش ملک مشاع به چه صورتی است؟

دستور فروش ملک مشاع

دستور فروش ملک مشاع به چه صورتی است؟

اگر در دعاوی ملکی با مقوله فروش ملک مشاع مواجه شده اید، این مطلب تحت عنوان دستور فروش ملک مشاع به چه صورتی است؟ را دنبال کنید.

مبنای حقوقی درخواست

برای بررسی تقاضای فروش ملک مشاع باید به دعوای افراز و تقسیم اموال مشاع و ارتباط مستقیم با دعوی فروش مال مشاع توجه داشته باشیم. پس از آن‌که گواهی عدم افراز ملک از سوی اداره‌ی ثبت یا دادگاه صادر و قطعی شد، هر یک از مالکین مشاعی می‌توانند، با مراجعه به دادگاه صالح، درخواست فروش ملک مشاع را تقدیم کنند، دادگاه پس از وصول درخواست دستور فروش، بدون آن‌که وقت رسیدگی تعیین کند، اقدام به صدور دستور فروش مال مشاع و ارسال دادنامه‌ی صادر شده به اجرای احکام مدنی، می‌کند. برای مشاوره با  وکیل پایه یک دادگستری  تماس بگیرید.

طرفین دادخواست

هر یک از شرکا که بخواهند، مال مشاع را به فروش برسانند، به طرفیت تمامی شرکای خود، طرح درخواست می‌کنند. پس اگر به‌طور مثال، ملکی چهار نفر شریک داشته باشد و یکی از شرکا خواهان فروش مال مشاع باشد، باید علیه سه نفر دیگر از شرکا، طرح دعوی کند.

  • مرجع صالح برای رسیدگی به دستور فروش مال مشاع
  • درخواست فروش ملک مشاع باید در دادگاه محل وقوع ملک، مطرح شود.

نحوه‌ی اجرای دستور فروش مال مشاعی

دستور فروش ملک مشاع بدون نیاز صدور اجراییه، به قسمت اجرای احکام ارسال می‌شود. اجرای احکام ضمن تشکیل پرونده اجرایی به قید قرعه، کارشناس رسمی دادگستری جهت قیمت‌گذاری ملک، مشخص می‌کند و در صورتی که طرفین به قیمت تعیین شده از سوی کارشناس در مهلت یک هفته پس از ابلاغ نظر کارشناس اعتراض نکردن، آگهی برگزاری مزایده را منتشر می‌کند. در صورتیکه ملک از طریق مزایده به فروش رسید، دادورز پس از کسر هزینه‌های اجرایی و قانونی به نسبت سهم شرکا، مبلغ حاصل از فروش مال مشاع را بین شرکا تقسیم می‌کند.

برخی نکات کلیدی مرتبط با درخواست

  1. علیرغم آنکه درخواست دستور فروش ملک مشاع، تابع تشریفات آیین دادرسی مدنی نیست؛ اما اکثر محاکم ارائه‌ی این درخواست را صرفاً در قالب دادخواست می‌پذیرند.
  2.  ازآنجاکه تصمیم دادگاه در خصوص فروش ملک،  به‌صورت حکم یا قرار نیست؛ بلکه دستور است، قابلیت اعتراض ندارد و از اعتبار امر مختومه نیز برخوردار نیست. یعنی اگر در دعوی به نتیجه دلخواه که همان دستور فروش است، نرسیدیم، باز هم می‌توان اقامه دعوی انجام داد.
  3. نظر اکثریت محاکم بر این است که پس از صدور دستور فروش ملک را تقدیم کند؛ ولی برخی محاکم معتقدند، صرفاً تقاضادهنده می‌تواند، این درخواست را مطرح کند.
  4. در صورت بازداشت بودن ملک و یا در رهن بودن آن، درخواست دستور فروش ملک، قابل استماع نیست.

مستندات قانونی

ماده۴قانون افراز و فروش املاک مشاع مصوب ۱۳۵۷:

ملکی که به موجب تصمیم قطعی غیرقابل افراز تشخیص، با تقاضای هر یک از شرکا به دستور دادگاه شهرستان فروخته می‌شود.

ماده۹آیین‌نامه‌ی قانون افراز و فروش املاک مشاع

در صورت صدور حکم قطعی بر غیرقابل تقسیم بودن ملک، دادگاه شهرستان برحسب درخواست یک یا چند نفر از شرکا، دستور فروش آن را به دایره‌ی اجرای دادگاه خواهد داد. مدیر اجرا نسبت به فروش ملک بر وفق مقررات قانون اجرای احکام مدنی مربوط به فروش اموال غیرمنقول، اقدام می‌کند.

ماده ۱۰آیین‌نامه‌ی قانون افراز و فروش املاک مشاع

وجوه حاصله از فروش ملک غیرقابل افراز، پس از کسر هزینه‌ی عملیات اجرایی‌، طبق دستور دادگاه شهرستان بین شرکا به نسبت سهام، تقسیم خواهد شد.

اگر ساکن تهران یا هر نقطه از ایران عزیز هستید و با دعاوی ملکی درگیر شده اید ما به شما توصیه می کنیم با مشاوران و وکلای ملکی گروه وکلای دادورزان صلح و سازش مشکل خود را در میان بگذارید. برای کسب مشاوره آنلاین در زمینه دعاوی ملکی کافی است در مرورگر خود عبارت های :  وکیل ملکی یا وکیل ملکی خوب را جستجو کرده و وارد وب سایت دادورزان صلح و سازش شوید. کارشناسان حقوقی ما در کوتاه ترین زمان ممکن پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خرید و فروش ملک مشاع می تواند بدون مشکل به سرانجام برسد اگر یک وکیل ملکی  در معامله کنار شما باشد.

بهترین وکیل ملکی در تهران

چنانچه در دعاوی حقوقی کیفری و به صورت ویژه دعاوی ملکی، نیازمند وکیل در مشهد جهت بررسی پرونده خود و اعطای وکالت به بهترین وکیل ملکی در تهران هستید میتوانید با ما در ارتباط باشید. با ارائه خدماتی نظیر:

  • پذیرش وکالت در دعاوی حقوقی، کیفری، خانواده، ملکی و…
  • تنظیم دادخواست و شکواییه
  • تنظیم انواع قرارداد توسط
  • ارائه کلیه خدمات حقوقی

در خدمت شما هستیم.

کارشناسان گروه دادورزان آماده پاسخ گویی به شما هستند

0919-2329787
جهت مشاوره تخصصی تماس بگیرید...
0919-2329787

آخرین مقالات سایت

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا