وکیل نفقه

قبول وکالت در دعاوی نفقه
Acceptance of representation in alimony claims

نفقه چیست؟ به طور کلی نفقه شامل نیازهایی است که زوج باید برای زوجه تامین کند، این نیازهای متعارف شامل مسکن، خوراک، پوشاک و غیره هستند. به طور کلی تمامی امکاناتی که در شأن زن باید تامین شود در زیر مجموعه نفقه قرار می‌گیرند. گاهی اوقات مردان از دادن نفقه به همسران خود خودداری می‌کنند که در چنین شرایطی زنان می‌توانند با انجام شکایت این موضوع را پیگیری کنند. در چنین شرایطی وجود یک وکیل نفقه کمک زیادی برای احقاق حقوق زنان خواهد کرد.

البته نفقه تنها به زنان تعلق نمی‌گیرد بلکه نفقه فرزند نیز وجود دارد، در صورت طلاق زن و مرد، پدر باید نفقه فرزند  را پرداخت کند و در صورت عدم پرداخت با کمک یک وکیل نفقه فرزند می‌توان این موضوع را پیگیری کرد.

وکیل پایه یک نفقه در دانشگاه تحصیلات خود را در زمینه حقوق به پایان رسانده است و اتمام دوره کارآموزی و قبولی در آزمون‌های مربوطه به مرتبه وکیل پایه یک دادگستری دست یافته است. در بیشتر مواقع هر کدام از وکلا بر روی یک حوزه خاص فعالیت می‌کنند و وکیل مهریه و نفقه نیز در همین راستا فعالیت می‌کند.

یکی از وظایف مهم وکیل نفقه زن ارائه مشاوره حقوقی نفقه و کمک به موکل خود برای دریافت حقوق قانونی خود است. برای اینکه شانس پیروزی در دادگاه افزایش یابد بهتر است که به سراغ یک وکیل نفقه متخصص بروید. یک وکیل نفقه با تجربه با توجه به اینکه در جلسات مختلف دادگاه شرکت کرده و پرونده‌های مختلفی را در رابطه با این موضوع بررسی کرده است توانایی بیشتری نسبت به سایر وکلا برای دفاع از موکل خود دارد. بنابراین وجود تخصص و تجربه کافی از لازمه‌های اصلی یک وکیل نفقه خوب است.

وکیل نفقه دارای نقش اساسی و فوق العاده مهمی در پرونده های خانواده می باشد و نمی توان میزان و اندازه اهمیت این وکیل حرفه ای و کارکشته را نادیده بگیرید. وکیل نفقه جز آن دسته از افرادی می باشد که بهتر از هر شخص دیگری می تواند که شرایط و مباحث قانونی مرتبط با پرونده های خانواده را مورد تحلیل و بررسی و رسیدگی قرار بدهد و راه حل ها و روش های مناسب را برای رفع کردن مشکلات چنین پرونده هایی ارائه کند. شاید در ظاهر تعداد زیادی از اشخاص ادعا داشته باشند که توانایی وکالت پرونده های خانواده را هم دارند و می توانند که به عنوان وکیل نفقه در جریان انواع دعاوی حقوقی فعالیت نمایند اما شما نباید این موضوع را فراموش کنید که هر وکیلی دارای تخصص نسبتا متفاوتی می باشد و به همین خاطر و علت هم اشخاص باید پیش از انعقاد کردن قرارداد با وکیل نفقه حتما اطلاعات خودشان را در مورد این وکیل حرفه ای و با تجربه افزایش بدهند. به صورت کلی شما باید به این موضوع دقت داشته باشید که هیچ وقت نباید به ادعاهای اشخاص اطمینان نمود، برای انکه بتوانید به نتیجه ای مناسب و مطلوب برسید باید به تنهایی تحقیقات مورد نیاز را در مورد وکیل مورد نظر را انجام بدهید.

بهترین وکیل نفقه
The best alimony lawyer

مزایای داشتن وکیل نفقه

وکالت در امور مهم خانواده این روزها در جامعه به یکی از مهمترین نیازهای خانواده های جامعه ایرانی و اشخاص برای رسیدگی کردن به اختلافاتشان تبدیل شده. با توجه داشتن به اهمیت و جایگاه ویژه ای که مسائل و موارد خانوادگی در سطح جامعه می‌تواند داشته باشد و به پیروی آن حل و فصل نمودن اصولی و قانونی حواشی مربوط با آن، امور خانواده را به یکی از امور بسیار سرنوشت ساز تبدیل نموده. چون که با جدایی و خراب شدن بنیان خانواده و وقوع یافتن اختلاف به دلایل مختلف و متعدد، باعث شده که انجام این امر مهم حقوقی و خانواده یکی از مهمترین و حساس ترین امور در حوزه خانواده بوده باشد. این امر باعث شده که بیشتر خانواده ها و زوجین تمایل به داشتن وکیل شخصی و فردی و خانوادگی پیدا نمایند تا یک نفر امور وکالت آن ها را در امور خانوادگی به صورت کلی یا جزئی بر عهده بگیرد. داشتن وکیل خانواده مزایای زیادی دارد،  عدم حضور یافتن طرفین در دادگاه (با مشاوره گرفتن از یک وکیل خانواده و در مرحله بعدی با واگذاری وکالت به او برای پیگیری کردن امور، دیگر نیازی به حضور طرفین در جلسات دادگاه نیست ).  با داشتن وکیل نفقه مدت زمان دادرسی کاهش پیدا خواهد کرد. اگر میزان نفقه مشخص بشود و حکم آن توسط دادگاه تعیین ضود مرد موظف به پرداخت آن خواهد شد. اگر مرد نخواهد که دین خویش را من جمله نفقه همسر خودش را پرداخت نماید وکیل خانواده می‌تواند که حکم جلب شوهر را از دادگاه درخواست کند. اگر زوجه حاضر به ادامه زندگی با زوج نبوده باشد وکیل نفقه می‌تواند که به راحتی با تکیه کردن بر عدم پرداخت نفقه از طوف مرد، حق طلاق زن را از دادگاه درخواست نماید.

وکیل نفقه و ویژگی های آن

بهترین وکیل نفقه شخصی می باشد که بتواند در کوتاه ترین زمان ممکن بهترین خدمت های حقوقی را ارائه کند و شرایط قانونی مورد نیاز را ایجاد سازد تا موکل وی بتواند از حقایق اطلاع پیدا نماید و سریعا جریان پرونده با موفقیت روبرو کند و در جریان این موفقیت حقوق اشخاص مورد تضییع واقع نشود. اما چگونگی انجام این اقدامات قانونی مسئله ای می باشد که خود اشخاص باید آنها را ثابت کنند. بهترین وکیل نفقه دارای ویژگی ها و خصوصیاتی می باشد که با دیگر وکلا تفاوت زیادی دارد و تا وقتی که یک وکیل همه این خصوصیات را نداشته باشد نمی توان بیان کرد که می توان به عنوان بهترین وکیل نفقه او را شناخت و معرفی کرد و جریان پرونده ها ا به او واگذار نمود.

درخواست مشاوره آنلاین
Online consultation request

دستمزد و هزینه وکیل نفقه

همه وکلا مطابق با خواسته مالی که توسط موکل های خودشان مطرح می شود یک تعرفه حدودا ۱۰ درصدی دارند به عنوان نمونه اگر موضوع پرونده، پیگیری کردن یک فقره چک برگشتی به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان بوده باشد، حق الوکاله آن ۱۰ درصد یا بین ۷ تا ۱۰ درصد در نظر گرفته خواهد شد و این بازه هم به نوع چک و شرایط آن وابسته می باشد. مواردی هم مثل امانتی بودن و یا تضمینی بودن چک و یا حتی چک های پایان انجام کار و موضوع های دیگر می تواند در مشخص نمودن موارد حق الوکاله موثر واقع شود که به دنبال آن روال قانونی و هزینه ها و همچنین اقدامات آن نیز متفاوت می باشد.

چگونگی مطالبه نفقه زن
How to claim alimony

چگونگی مطالبه نفقه زن

پرداخت نفقه به زن از جانب مرد اهمیت بسیار زیادی دارد و قانون در این مورد بسیار دقیق عمل می‌کند. برای اینکه یک زن نفقه خود را مطالبه کند دو راه وجود دارد. در ادامه این دو راه را که شرایط استحقاق نفقه زن به حساب می‌آیند بررسی خواهیم کرد.

راه اول این است که به دادگاه مراجعه کند و دادخواست مربوط به این موضوع را به دادگاه خانواده ارسال کند، در این شرایط طبق قانون مرد مکلف است که مقدار نفقه زن را پرداخت کند.

راه دوم برای دریافت نفقه این است که به دادگاه مراجعه کرده و به جرم ترک پرداخت نفقه از مرد شکایت کند، در این صورت مرد نه تنها باید مبلغ نفقه را پرداخت کند بلکه بخاطر جرم خود به حبس نیز محکوم می‌شود. یکی از فواید داشتن وکیل نفقه زن در این مرحله مشخص می‌شود، چرا که وجود یک وکیل کیفری روند طرح شکایت کیفری مربوط به نفقه را آسان‌تر می‌کند.

نحوه و روش مطالبه کردن نفقه زن به این شکل است که در حالت استنکاف مرد از پرداخت کردن نفقه زن زوجه باید برای مطالبه کردن نفقه، دادخواست مطالبه کردن نفقه را به دادگاه تسلیم کند، در این حالت دادگاه میزان و مقدار نفقه زوجه را با ارجاع دادن به کارشناس معین و زوج را محکوم به پرداخت نفقه خواهد کرد. کارشناس در مورد تعیین کردن میزان نفقه ضابطه و معیار واحدی را در اختیار ندارد و از فردی به فرد دیگر متفاوت می باشد و نمی توان حداقل و حداکثری را برای آن در نظر داشت. همچنین زوجه می تواند که اقدام به طرح شکایت کیفری ترک انفاق کند و اگر که زوج نفقه را پرداخت ننمود زن می تواند که اقدام به جلب او کند و همچنین زوجه می تواند اموال زوج را توقیف نماید.

در دعوای حقوقی مطالبه کردن نفقه از طرف خانم، اثبات کردن پرداخت نفقه بر عهده زوج می باشد. چون که اصل بر این می باشد و مرد باید پرداخت مهریه را ثابت نماید. در حالتی که زوج به مدت زمان ۶ ماه نفقه زوجه را پرداخت نکند خانم حق طلاق دارد. در این مورد زن باید در ابتدا اقدام به طرح کرن دادخواست مطالبه نفقه کند و پس از صدور رأی محکومیت در مورد نفقه و در مرحله اجرا اگر که مرد نفقه زوجه را نپردازد به استناد این دلیل زوجه حق طلاق دارد. باید بدانید که اگر شخصی توانایی مالی نداشته باشد که هم به زوجه و  و هم به خویشاوندان نسبی نفقه پرداخت کند، نفقه زن بر دیگران مقدم می باشد. زن می تواند که نفقه زمان گذشته خویش را نیز مطالبه نماید. در حالی که اقارب فقط می توانند  نسبت به نفقه آینده اقدام و آن را مطالبه نمایند. در حالتی که مرد ورشکسته شود و یا فوت شود و دارایی او برای پرداخت کردن دیون کافی نباشد، نفقه زوجه بر دیگر بدهی های مرد مقدم می باشد. به نظر اکثریت قضات، در حالتی که زوجه در منزل شوهر زندگی کند و به عبارتی زیر یک سقف باشد اصل بر پرداخت نفقه گذشته می باشد و اگر که زوجه مدعی پرداخت کردن آن باشد، در این حالت زوجه باید دلیلی مبتنی بر عدم پرداخت نفقه به دادگاه ارائه کند.

درخواست مشاوره آنلاین
Online consultation request

ضمانت اجرای عدم پرداخت نفقه نیز مربوط به چنین حالتی است، یعنی زمانی که زن برای درخواست نفقه خود به دادگاه مراجعه می‌کند. در صورتی که مرد توانایی پرداخت نفقه را نداشته باشد زن از حق طلاق بهره‌مند خواهد شد.

نحوه و معیار محاسبه میزان نفقه زن نیز به دو صورت انجام می‌شود، اولین راه توافق بین زن و مرد است و در غیر این صورت محاسبه نفقه به دست کارشناسان سپرده می‌شود. کارشناس با بررسی برخی شرایط همچون سن، تحصیلات و شان خانوادگی زن میزان نفقه را محاسبه خواهد کرد.

آیا بعد از عقد نکاح زن حق تسلط بر دارائی خود را از دست میدهد؟

با استناد کردن به ماده ۱۱۱۸ قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران، زوجه مستقلا این حق را دارد در دارایی خویش هر تصرفی را که قصد دارد داشته باشد. بر همین مبنا و اساس استقلال زوجه در مورد اموالی که متعلق به او می باشد وفق با قانون به رسمیت شناخته شده است و مرد حق ندارد که اموال متعلق به همسر خویش را تصاحب کند. البته این تنها یک قاعده قانونی نمی باشد و منطق هم چنین حکم می ‌کند که هر شخصی جدای از جنسیت باید بر اموال و دارایی‌ های خودش تسلط کامل داشته باشد. مرد هم از این قاعده مستثنی نمی باشد و حتی با وجود همسر هم حق دارد هر نوع تصرفی در اموال و دارایی ‌های خویش را داشته باشد. لازم به ذکر است که در رابطه با تنصیف و تقسیم اموال مرد بعد از طلاق یک استثنا وجود دارد که در شرایط ویژه‌ای اعمال می ‌شود و شوهر مکلف می باشد که نصف دارایی‌ های خویش را بعد از طلاق به زوجه منتقل کند.

نفقه در دوران عقد

لازم است بدانید که حق نفقه در دوران عقد نیز برای زن برقرار است. دلیل و علت این موضوع، ماده ۱۱۰۲ قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران می باشد که مقرر کرده است که: همین که نکاح به صورت صحت واقع یافت، روابط زوجیت میان طرفین، موجود و حقوق و تکالیف زوجین در مقابل یکدیگر، برقرار خواهد شد. پرداخت کردن نفقه، نیز یکی از تکلیف های شوهر، در برابر زن می باشد که مطابق با این ماده، از هنگام وقوع یافتن عقد نکاح، بر عهده شوهر، قرار می گیرد، پس در نتیجه، پرداخت کردن آن، منوط به برگزاری مراسم عروسی و آغاز زندگی مشترک زوجین نیست.

حق نفقه در دوران عقد، فقط اختصاص به نکاح دائم خواهد داشت، چون که در نکاح موقت یا همان صیغه، اصولا، زوجه، حق نفقه ندارد، مگر این که طرف ها، پرداخت کردن نفقه، از طرف شوهر به زن را در عقد نکاح موقت، شرط کرده باشند. پس بنابراین، فقط زوجه دائم، حق نفقه در دوران عقد، را دارد.

هرچند که بین حق نفقه خانم و تمکین زن از مرد، رابطه ای دو سویه برقرار می باشد، یعنی این که حق نفقه زن، منوط به تمکین از مرد می باشد و در حالت عدم تمکین زن یا نشوز او، نفقه به او تعلق نخواهد گرفت، اما احکام حق نفقه در دوران عقد دائم، متفاوت از این حکم کلی است.

مطابق با ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران، خانم می تواند تا مهربه او تسلیم نشده باشد، ازایفاء وظایفی که در برابر شوهر خویش دارد، امتناع ورزد، مشروط بر این امر که، مهر او حال بوده باشد و این امتناع، مسقط حق نفقه نمی باشد. پس بنابراین، بر اساس این ماده، در حالتی که مهریه خانم، حال بوده باشد، یعنی این که عندالمطالبه بوده باشد و نه عندالاستطاعه و نزدیکی، نیز بین زوجین واقع نیافته باشد، خانم می تواند از تمکین کردن در مقابل همسرش، خودداری نموده تا مهریه خویش را دریافت کند.

نفقه در دوران مختلف ازدواج
Alimony in different periods of marriage

نفقه در دوران مختلف ازدواج

نفقه تنها مربوط به دوران پس از مراسم عروسی نیست بلکه قبل و بعد از این مراسم نیز موضوع نفقه وجود دارد. برخی از افراد معتقدند چون زن و مرد در دوران عقد در یک منزل سکونت نمی‌کنند نفقه در دوران عقد به زن تعلق نمی‌گیرد، در حالی که این موضوع طبق قانون اشتباه است و به محض نکاح وظایف مرد نسبت به زن آغاز می‌شود.

نفقه در عقد موقت یا همان دوران صیغه به زن تعلق نمی‌گیرد مگر اینکه این موضوع به طور رسمی و کتبی ذکر شده باشد.

نفقه در دوران طلاق زمانی به زن تعلق می‌گیرد که در حال سپری دوره عده خود باشد و بین انحلال زوجیت و پرداخت نفقه رابطه عکس وجود دارد و پس از طلاق نفقه به زن تعلق نمی‌گیرد.

طبق قوانین جدیدی که تصویب شده است امکان دریافت نفقه در زمان وفات زوج وجود دارد، و زن می‌تواند با مراجعه به دادگاه این دادخواست را تنظیم کند. نفقه در این دوران با استفاده از اموال به جا مانده زوج پرداخت می‌شود.

نفقه در عقد موقت

قبل از هر چیز توجه کنید که عقد موقت که به آن، متعه یا در عرف، صیغه هم نیز گفته می شود، من جمله انواع نکاح است که به واسطه آن، خانم و آقا می توانند که برای مدتی معلوم که اختیار تعیین آن، با طرفین عقد می باشد، با مهریه معلوم، به زوجیت یکدیگر دربیایند. همچنین توجه کنید که شرط صحت داشتن این عقد، تعیین کردن مدت و مهر معلوم می باشد و عدم تعیین کردن این دو امر، باعث بطلان عقد واقع شده می شود. یکی از مسائل و مواردب که در هر گونه از ازدواج، به خصوص در عقد موقت، مطرح می شود، اجرت المثل خانم در عقد موقت و نفقه او می باشد که قانون گذار، پرداخت کردن نفقه را در عقد دائم، تحت شرایطی که خانم دارای تمکین عام و خاص می باشد، تکلیف مرد دانسته است و آن را من جمله حقوق مالی زن، به محض وقوع عقد نکاح دائم دانسته است. اما لازم است بدانید که در عقد منقطع یا عقد موقت، قانون گذار، به صراحت، در ماده ۱۱۱۳ قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران بیان کرده است که عدم وجود نفقه را قید کرده و به همین خاطر مرد، الزامی به پرداخت کردن نفقه، به همسر موقت خودش، ندارد، مگر در حالت وجود داشتن بعضی شرایط.

نفقه در دوران طلاق

همان طور که واضح و روشن می باشد بین تکلیف مرد به پرداخت کردن نفقه و تکلیف خانم به تمکین کردن از شوهر ارتباط متقابل و مستقیمی وجود دارد. به همین خاطر می باشد که در حالت طلاق یا جدایی بین زوجین مرد دیگر الزامی به پرداخت کردن نفقه نداشته و زن نیز موظف به تمکین کردن از شوهر نمی باشد. با این حال، مطلب بیان شده عمومیت ندارد. با این توضیح که طلاق را می توان به دو نوع طلاق بائن و طلاق رجعی تقسیم بندی نمود که در طلاق بائن، از همان لحظه اول طلاق، رابطه زوجیت به طور کامل پایان خواهد یافت. اما در طلاق رجعی، آقا می تواند که در طول مدت زمان مشخص و معینی با عنوان مدت عده طلاق رجعی، به همسر خودش رجوع نموده و طلاق را بی اثر کند. بر اساس حق رجوعی که برای مردان در طلاق رجعی پیش بینی شده، این تکلیف نیز برای وی وجود دارد که در طول مدت عده طلاق رجعی، به همسر خویش نفقه پرداخت کند که این موضوع را در ادامه بیشتر بررسی خواهیم نمود. اما در حالتی که طلاق از نوع بائن بوده باشد، زن حق دریافت نفقه بعد از طلاق را نخواهد داشت.

در چه صورت نفقه به زن تعلق نمی‌گیرد؟
In what case is alimony not awarded to the woman?

در چه صورت نفقه به زن تعلق نمی‌گیرد؟

همانطور که گفته شد نفقه یک حق قانونی برای زن است و مرد مکلف به پرداخت آن می‌باشد و زن در هر زمانی می‌تواند برای مطالبه نفقه حقوقی  با کمک وکیل اقدام کند. اما در صورتی که مسئله عدم تمکین وجود داشته باشد دادگاه رای را به نفع مرد صادر کرده و زن دیگر از لحاظ قانونی صلاحیت دریافت نفقه را نخواهد داشت.

حق الوکاله وکیل نفقه
Alimony attorney’s fees

حق‌ الوکاله وکیل نفقه

به طور کلی برای پرداخت حق‌الوکاله تعرفه‌های مشخصی از جانب دولت تعیین می‌شود که این موضوع با توجه به میزان سختی پرونده و مهارت و تخصص وکیل می‌تواند متغیر باشد.

ویژگی‌های یک وکیل نفقه خوب

انتخاب یک وکیل مناسب از دغدغه‌های مهم بسیاری از افراد در مواجه شدن با مشکلات حقوقی است. یک وکیل خوب خصوصیات ویژه‌ای باید داشته باشد تا بتوان به او تکیه کرد و مشکلات مهم حقوقی خود را به او سپرد. چنین وکیلی قبل از دفاع از موکل باید به مطالعه پرونده پرداخته و با متهم پرونده نیز گفتگو داشته باشد تا بتواند به طور کامل و دقیق از موکل خود دفاع کند. در واقع وکالت به معنی یک تعهد است، بدین معنی که وکیل تمام تلاش خودش را جهت دفاع از موکل می‌کند. یک وکیل از نظر قانونی مسئولیتی برای رسیدن موکل به نتیجه به عهده ندارد و برای رسیدن به نتیجه نهایی هیچ تضمینی ارائه نمی‌کند، اما اگر وکیل شما مجرب و حاذق باشد به خوبی می‌تواند نتیجه مثبتی را برای شما به ارمغان آورد. از ویژگی‌های یک وکیل نفقه خوب می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • امانتداری

    اولین چیزی که یک وکیل خوب باید در نظر بگیرد، امانتداری است. وکیل همانند پزشک به موجب شغل خود با اسرار و واقعیت‌های زندگی افراد آشناست و اخلاق حرفه‌ای در آن‌ها نیز باعث می‌شود که اسرار موکلین خود را به هیچ عنوان فاش نکند.

  • تعهد اخلاقی

    وعده‌های دروغین و امیدوار کردن موکل جزء اخلاق حرفه‌ای وکلا نمی‌باشد. یک وکیل خوب باید تمام مسائل را دادرسی نموده و موکل خود را با چشمان باز به دادگاه ببرد. هیچ وقت یک وکیل خوب اذعان نخواهد که کرد موکلش برنده پرونده خواهد بود.

  • بازدارنده بودن

    یک وکیل خوب باید موکلش را از بیراهه رفتن بازدارد. در واقع باید صادق و راستگو باشد و در برخورد با موضوعات مرتبط با موکل خود چاره کار ارائه کند. او باید پروسه‌های رسیدگی که غیرضروری هستند را حفظ نموده و به خاطر دریافت حق الوکاله بیشتر، موکل را به بیراهه‌ها نکشاند.

  • ساده کردن مسائل حقوقی

    از آنجایی که بسیاری از قانون‌ها و مسائل حقوقی پیچیدگی‌های خاص خود را دارند یک وکیل خوب باید بتواند با فنون و همچنین مهارت‌هایی که دارد مسائل حقوقی را برای موکل خود ساده سازی کرده و همینطور در محضو قاضی نیز از این امر استفاده کند.

تمام وکلای گروه دادورزان صلح و سازش
All the lawyers of the Peace and Compromise Lawyers Group
درخواست مشاوره آنلاین
Online consultation request

مشاوره

تلفن تماس :
شبکه های اجتماعی :
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ریحانه
1401-09-10 17:27

مشاوره عالی بهم میدن

شهلا طالقانی
1402-09-11 19:56

واقعا بهترین وکیل طلاقی هستین که دیدم
در کوتاهترین زمان نفقم رو تونستم با کمک وکیل خانم میر بگیرم.

مشاوره

تلفن تماس :
شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده