لوگو سایت دادورزان صلح و سازش
Search

0919-2329787

تماس بگیرید

وکیل متخصص املاک

وکیل متخصص املاک

همانطور که مشخص است املاک جمع ملک است که عبارت ملک نیز خود به دو معنا می باشد، یکی ملک به معنای دارایی و اموال و دیگری به معنای زمین و ساختمان است که مراد از ملک در اینجا زمین و ساختمان می باشد. دعاوی املاک از مهم ترین دعاوی موجود می باشند که افراد زیادی درگیر آن می شوند. امروزه دعاوی ملکی یکی از رایج‌ترین دعاوی در محاکم حقوقی و کیفری است. این دعاوی به دلیل ارزش مادی فراوانی که دارند، از اهمیت بالایی برخوردارند. حضور یک وکیل پایه یک دادگستری کمک زیادی به شما میکند. گاهی اوقات افراد به دلیل عدم آگاهی نسبت به حقوق‌شان، مورد ظلم قرار می‌گیرند و در نهایت خسارت‌های مادی جبران‌ناپذیری به آن‌ها وارد می‌شود.

مرجع صالح رسیدگی به دعاوی املاک

اگر دعوای املاک از نوع حقوقی باشد، اصل بر این است که دادگاه محل وقوع مال غیرمنقول صالح به رسیدگی به اصل دعوا میباشد. ولیکن اگر دعوای ملکی از نوع کیفری باشد، اصل بر این است که دادگاه محل وقوع جرم، صلاحیت رسیدگی به موضوع را دارد. مانند آنکه دعوای الزام به تنظیم سند رسمی که یک دعوای ملکی حقوقی است، در محل وقوع مال غیرمنقول اقامه می شود.

انواع دعاوی املاک

دعاوی ملکی بسیار متنوع هستند و شامل طیف گسترده‌ای از پرونده‌ها می‌شوند. دعاوی ملکی ممکن است حقوقی یا کیفری باشد. در ادامه با مهم‌ترین دعاوی ملکی آشنا می‌شویم.

دعوای الزام به تنظیم سند رسمی

بر اساس ماده ۲۲ قانون ثبت، کسی مالک ملک است که نامش در دفتر ثبت املاک تحت عنوان مالک ملک ثبت شده باشد. به همین دلیل فروشنده پس از فروش ملک باید حتما در دفتر ثبت املاک حاضر شود و ملک را به نام خریدار ثبت کند. بنابراین اگر در موردی فروشنده از حضور در دفتر ثبت اجتناب کند، خریدار باید برای الزام به تنظیم سند رسمی دعوا اقامه کند.

دعوای خلع ید

به اختصار، دعوای خلع ید دعوایی ست که یک وکیل دعاوی ملکی با تجربه تشخیص می دهد زمانی باید این دعوا را اقامه کند که مالک و صاحب یک مال غیرمنقول مانند زمین یا خانه علیه کسی که آن را تصاحب کرده است برای رفع تصرف او اقامه می شود و با دعوای مزاحمت تفاوت دارد. شایان ذکر است که برای دعوای تخلیه ید سند رسمی لزوما باید وجود داشته باشد.

وکیل متخصص املاک

دعوای تخلیه ید

خلع ید به معنی جلوگیری از ادامه تصرف غیر قانونی در هر نوع مال اعم از منقول یا غیر منقول است. قانون گذار در مواد 308 به بعد قانون مدنی تحت عنوان غصب به مقررات راجع به خلع ید پرداخته است. در دعوای تخلیه ید اذن شما برای تصرف فرد وجود داشته شده است اما در ادامه فرد حاضر به تخلیه ملک نشده است. از آنجا که در این پرونده نیاز به سند رسمی نمی باشد شاید به نتیجه رسیدن آن کمی دشوار تر باشد.

دعوای تصرف عدوانی

تصرف عدوانی تصرفی است که بدون رضایت مالک مال غیرمنقول، از طرف کسی صورت گرفته باشد. در معنی عام کلمه تصرف عدوانی عبارتست ‌از خارج شدن مال از استیلا و تصرف مالک آن مال بدون رضایت‌اش.تصرف عدوانی که در قانون ما به غصب مشهور است هرچند که ضمانت حقوقی قانونی زیادی به نفع مالک دارد اما اثبات این مالکیت است که دشوار می باشد.

وکیل در کرد کوی

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا