جرم حمل شیشه جهت استفاده شخصی چیست؟

جرم حمل شیشه جهت استفاده شخصی

در قانون مجازت اسلامی جرائم مرتبط با مواد مخدر سنتی و صنعتی مجازات های مخصوص به خود را دارند که برحسب نوع و وزن ماده مخدر و همچنین شرایط فرد متفاوت هستند. در قانون مبارزه با مواد مخدر به طور مشخص به جرم حمل شیشه برای مصرف شخصی اشاره نشده است اما اگر فردی معتاد باشد و تظاهر به اعتیاد و مصرف مواد در ملا عام نداشته باشد بر اساس شروطی به بازپروری ارجاع داده می شود و دادگاه از دادن حکم حبس به او خودداری می کند. قانون برحسب وزن شیشه کشف شده از فرد، نوع جرم، دفعات تکرار جرم و شرایط او مجازات هایی در نظر گرفته است.

جرم حمل شیشه در قانون مبارزه با مواد مخدر

شیشه (مت آمفتامین یا کریستال) در دسته مواد مخدر صنعتی قرار می گیرد. در ماده ۸ از قانون مبارزه با مواد مخدر هر فردی به تولید، حمل، نگهداری، اختفا، توزیع، خرید و فروش یا وارد و صادر کردن مواد مخدر و حتی در معرض فروش قرار دادن آن نماید برحسب وزن ماده و دفعات تکرار، مجازات های زیر برای او در نظر گرفته شده است:

  • جرایم نقدی نوشته شده بر اساس اصلاحیه قانون مبارزه با مواد مخدر مورخ ۲۵/۱۲/۱۳۹۹ است و طبق قانون هر سه سال یک بار مبلغ این جرائم اصلاح و به روز می شوند.
  • وزن ماده مخدر شیشه کمتر یا برابر با پنج سانتی گرم باشد: مجازات آن ضربات شلاق تعزیری به تعداد ۲۰ تا ۵۰ ضربه و جزای نقدی معادل ۱۵ تا ۳۵ میلیون ریال خواهد بود.
  • وزن ماده مخدر شیشه بیشتر از پنج سانتی گرم و کمتر یا برابر با یک گرم باشد: مجازات آن ضربات شلاق تعزیری به تعداد ۳۰ تا ۷۰ ضربه و جزای نقدی معادل ۳۰ تا ۹۰ میلیون ریال خواهد بود.
  • وزن ماده مخدر شیشه بیشتر از یک گرم و کمتر یا برابر با چهار گرم باشد: مجازات آن ضربات شلاق تعزیری به تعداد ۳۰ تا ۷۰ ضربه، دو تا پنج سال حبس و همچنین جزای نقدی معادل ۱۰۰ تا ۲۵۰ میلیون ریال خواهد بود.
  • وزن ماده مخدر شیشه بیشتر از چهار گرم و کمتر یا برابر با پانزده گرم باشد: مجازات آن ضربات شلاق تعزیری به تعداد ۳۰ تا ۷۴ ضربه، پنج تا هشت سال حبس و همچنین جزای نقدی معادل ۲۰۰ تا ۵۵۰ میلیون ریال خواهد بود.
  • وزن ماده مخدر شیشه بیشتر از پانزده گرم و کمتر یا برابر با سی گرم باشد: مجازات آن ضربات شلاق تعزیری به تعداد ۳۰ تا ۷۴ ضربه، ۱۰ تا ۱۵ سال حبس و همچنین جزای نقدی معادل ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیون ریال خواهد بود.
  • در صورتی که از فرد بیش از ۳۰ گرم ماده مخدر شیشه کشف شود مجازات او اعدام و همچنین مصادره اموالی خواهد بود که از همان جرم به دست آورده است.

تبصره ۱: اگر فرد جرم ذکر شده در بند ۶ را برای بار اول مرتکب شود و همچنین نتوانسته باشد آن را توزیع کند یا به فروش برساند و اگر وزن مواد بیشتر از ۱۰۰ گرم نباشد بر اساس مجموع تمام شروطی که ذکر شد و همچنین احراز نشدن قصد توزیع یا فروش در داخل کشور، دادگاه می تواند حکم اعدام او را به حبس ابد و مصادره اموالی که ناشی از آن جرم است کاهش دهد.

تبصره ۲: در تمام جرائمی که در بالا ذکر شد اگر مجرم کارمند دولتی باشد یا با سازمان ها و موسسات دولتی همکاری نماید علاوه بر مجازات هایی که در ماده ۸ ذکر شد به طور دائم انفصال از خدمت می شود.

شماره وکیل در ساوه

مجازات تکرار جرم حمل شیشه

اگر فردی در هنگام حمل شیشه برای مصرف شخصی خودش بیش از یک بار بازداشت شود طبق ماده ۹ از قانون مبارزه با مواد مخدر طبق شرایط زیر مجازات خواهد شد:

  • افرادی که جرائم بندهای ۱ تا ۵ از ماده ۸ قانون مبارزه با مواد مخدر را به دفعات مرتکب شوند در دفعه دوم یک و نیم برابر مجازات در هر بند و در دفعه سوم دو برابر مجازات در هر بند در مورد او اعمال می شود. البته بعد از بار دوم تعداد ضربات شلاق از حداکثر ۷۴ ضربه بیشتر نخواهد شد.
  • اگر از فردی برای بار چهارم ماده مخدر شیشه کشف شود و در اثر این تکرار ارتکاب جرم، مجموع مواد به وزن ۳۰ گرم برسد فرد مجرم بر اساس قانون مفسد فی الارض شناخته می شود و مجازات او اعدام خواهد بود. حکم اعدام نیز بنا به صلاحدید دادگاه می تواند در محل زندگی او و در ملا عام اجرا شود.
  • اگر فرد برای بار چهارم ارتکاب جرم دستگیر شود و مجموع ماده مخدر شیشه کشف شده از او به ۳۰ گرم نرسد مجازات او طبق قانون ۳۰ تا ۷۴ ضربه شلاق تعزیری، ۱۰ تا ۱۵ سال حبس و جزای نقدی معادل ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیون ریال خواهد بود.

چگونه یک وکیل مواد مخدر انتخاب کنیم؟

بهترین وکیل مواد مخدر برای افراد درگیر در جرائم مرتبط با مواد مخدر، وکیلی است که تخصص و سابقه او به طور ویژه در زمینه پرونده های مواد مخدر باشد. وکلای حرفه ای و با تجربه معمولا بر اساس شناخت دقیقی که از فضا و روابط درون دادگستری و همچنین مفاد قانونی دارند می توانند پرونده موکلین خود را منظم، سریع و تا حد امکان با حکم سبک تری به نتیجه برسانند. این افراد بسیار در ارائه لایحه دفاعیه قوی ظاهر می شوند و در بسیاری از موارد احکام سنگینی همچون اعدام را می توانند با حصول برخی از شروط به احکام کمتری تبدیل کنند.

سخن پایانی

در قانون مجازات اسلامی، مصرف مواد مخدر حتی برای یک بار جرم تلقی می شود و جرم حمل شیشه به دلیل ماده مخدر صنعتی بودن به مراتب از جرم حمل مواد مخدر طبیعی همچون تریاک سنگین تر است. اگر درگیر جرائم حمل و مصرف ماده مخدر شیشه شده اید مهم ترین اقدامی که باید انجام دهید انتخاب یک وکیل مواد مخدر باتجربه است. در صورتی که نیاز به مشاوره حقوقی حرفه ای دارید گروه وکلای دادورزان صلح و سازش متشکل از وکلای حرفه ای برای مشاوره و پذیرفتن پرونده های شما اعلام آمادگی می نماید. در صورت نیاز با شماره ۰۹۱۹۲۳۲۹۷۸۷ در تماس باشید.

مشاوره

تلفن تماس :
شبکه های اجتماعی :
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره

تلفن تماس :
شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده