جزای افرادی که مواد مخدر وارد زندان می کنند، چیست؟

جزای افرادی که مواد مخدر وارد زندان می کنند، چیست؟

جزای افرادی که مواد مخدر وارد زندان می کنند؟ انتقال مواد مخدر به داخل زندان و توزیع آن بین زندانیان از جرائم مرتبط با مواد مخدر بوده و در قانون مجازات اسلامی ایران برای آن مجازات های سنگینی در نظر گرفته شده است. این عمل بر اساس نوع ماده مخدر، وزن و منصب فردی که این کار را انجام می دهد می تواند مجازات های متفاوتی در بر داشته باشد. در پرونده های مرتبط با مواد مخدر فارغ از آن که چه میزان جرمی اتفاق افتاده، انتخاب یک وکیل مواد مخدر از ضروریات است. وجود یک وکیل متخصص در این زمینه می تواند هم روند رسیدگی به پرونده را تسریع کند و هم تا حد چشمگیری بر کاهش مجازات فرد تاثیر بگذارد.

مجازات حمل، توزیع، خرید و فروش مواد مخدر

حمل، توزیع، خرید و فروش مواد مخدر چه در داخل زندان باشد و چه در خارج آن بر اساس نوع و وزن ماده مخدر و فرد مجرم مجازات های مشابهی دارد از جمله:

مجازات افراد شاغل در مناصب دولتی

افرادی که در مشاغل دولتی فعالیت می کنند اگر اقدام به توزیع مواد مخدر در زندان نمایند علاوه بر مجازات هایی که بر اساس نوع و وزن ماده مخدر شامل حالشان می شود با مجازات انفصال دائمی از خدمت نیز روبرو خواهند شد.

مجازات مواد مخدر طبیعی (سنتی)

مواد مخدر طبیعی شامل تریاک، سوخته و شیره تریاک، بنگ، چرس و… می شود. طبق قانون مبارزه با مواد مخدر (اصلاحی در سال ۱۳۹۹) مجازات های زیر برای توزیع و فروش ماده مخدر طبیعی تصریح شده اند:

  • برای ماده مخدری که میزان آن کمتر از ۵۰ گرم باشد، چهار میلیون ریال جزای نقدی و ۵۰ ضربه شلاق در نظر گرفته شده است.
  • دادگاه برای مقادیر ۵۰ تا ۵۰۰ گرم از ماده مخدر طبیعی می تواند مجازات هایی معادل ۴ تا ۵۰ میلیون ریال جریمه نقدی، بین ۲۰ تا ۷۴ ضربه شلاق و سه سال حبس (با صلاحدید قاضی) در نظر بگیرد.
  • اگر میزان ماده مخدری که فرد وارد زندان می کند ۵۰۰ گرم تا پنج کیلوگرم باشد قاضی پرونده می تواند حکمی برابر با ۳ تا ۱۵ سال زندان، ۵۰ تا ۷۴ ضربه شلاق و جزای نقدی معادل ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون ریال در نظر بگیرد.
  • در مواردی که حجم ماده مخدر بیش از پنج کیلوگرم باشد حکم دادگاه، اعدام به همراه مصادره اموال خواهد بود. در هنگام مصادره اموال به تشخیص قاضی از قسمتی از اموال مصادره شده برای تامین زندگی متعارف خانواده فرد مجرم چشم پوشی می شود.

شماره وکیل در ساوه

مجازات مواد مخدر صنعتی

شیشه، کراک، مورفین، هروئین، اِل اِس دی و مواد مشابه آن ها در دسته مواد مخدر صنعتی قرار می گیرند. حمل، توزیع، خرید و فروش این مواد به دلیل تاثیرات مخرب بیشتری که بر جای می گذارند از مجازات های سنگین تری نیز برخوردارند. طبق اصلاحیه سال ۱۳۸۹ قانون مبارزه با مواد مخدر، مجازات های قانونی برای ماده مخدر صنعتی به شکل زیر است:

  • دادگاه می تواند پانصد تا یک میلیون ریال جزای نقدی، ۲۰ تا ۵۰ ضربه شلاق برای فردی در نظر بگیرد که کمتر از پنج سانتی گرم ماده مخدر صنعتی به همراه داشته باشد.
  • اگر وزن ماده مخدر صنعتی بین پنج سانتی گرم تا یک گرم باشد مجازات آن ۳۰ تا ۷۰ ضربه شلاق، دو تا شش میلیون ریال جریمه نقدی خواهد بود.
  • وزن مواد مخدر اگر بین یک تا چهار گرم باشد مجازات دادگاه شامل هشت تا بیست میلیون ریال جزای نقدی، دو تا پنج سال زندان و همچنین ۳۰ تا ۷۰ ضربه شلاق می گردد.
  • اگر وزن ماده مخدر صنعتی از چهار گرم تا پانزده گرم باشد، مجازات آن ۳۰ الی ۷۴ ضربه شلاق، ۲۰ تا ۴۰ میلیون ریال جریمه نقدی و بین پنج تا هشت سال زندان خواهد بود.
  • مجازات حمل ماده مخدر صنعتی که بیش از ۱۵ گرم و کمتر از ۳۰ گرم باشد بین ۱۰ الی ۱۵ سال زندان، ۴۰ تا ۶۰ میلیون ریال جزای نقدی و همچنین ۳۰ تا ۷۴ ضربه شلاق خواهد بود.
  • حمل مقادیر بالای ۳۰ گرم از ماده مخدر صنعتی حکمی برابر با اعدام و مصادره اموال فرد خواهد داشت.

در قانون مبارزه با مواد مخدر ذکر شده است که هر سه سال یک بار جریمه های نقدی در صورت لزوم اصلاح و به روز می شوند.

چگونه افراد در مجازات های خود تخفیف بگیرند؟

اولین قدم در این نوع از پرونده های کیفری، انتخاب بهترین وکیل مواد مخدر است. شما با کمک گرفتن از یک وکیل متخصص و باتجربه این امکان را فراهم می آورید تا از تمام پتانسیل قانونی برای تخفیف مجازات خود بهره ببرید. یک وکیل مواد مخدر باتجربه به دلیل تعدد و تکرار پرونده ها و همچنین شناخت واقعی از عوامل و فضای دادگستری می تواند با نظم و کیفیت بیشتری پرونده شما را پیگیری کند.

همچنین موارد زیر می تواند در تخفیف مجازات فرد بسیار موثر باشند:

  • فرد پیش از دستگیری هیچ گونه سابقه کیفری مرتبط با مواد مخدر نداشته باشد.
  • هنگام دستگیری همراه خود سلاح گرم یا سرد حمل نکرده باشد.
  • دستگیری او بدون آسیب به ماموران نیروی انتظامی انجام شده باشد.
  • فرد در صورت دستگیری جهت همکاری برای دستگیری سایر اعضا باند و گروه ها اعلام همکاری نماید.
  • با هماهنگی و مشاوره حقوقی با وکیل خود، تسلیم به رای دادگاه باشد.

سخن پایانی

انتخاب یک وکیل مواد مخدر که شناخت و تجربه کافی در استناد به مفاد قانون مجازات اسلامی دارد می تواند با حصول شرایطی، حکم فرد را تا نصف حداقل مجازات جرم کاهش دهد. از این رو در پرونده های مواد مخدر اولین قدم انتخاب بهترین وکیل مواد مخدر است. اگر درگیر پرونده های مرتبط با مواد مخدر هستید و نمی دانید چه کاری باید انجام دهید پیشنهاد می کنیم در قدم اول با یک مشاور حقوقی حرفه ای صحبت کنید. ما در گروه وکلای دادورزان صلح و سازش با وکلای حاذق و باتجربه خود متعهدانه برای مشاوره و پذیرش وکالت شما آماده ایم. پیش از انتخاب وکیل بهتر است ابتدا با مشاوران ما با شماره ۰۹۱۹۲۳۲۹۷۸۷ در تماس باشید تا با توضیح دقیق، شرایط شما را از لحاظ قانونی مشخص کنند تا بتوانید بهترین تصمیم را اتخاذ نمایید.

مشاوره

تلفن تماس :
شبکه های اجتماعی :
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره

تلفن تماس :
شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده