لوگو سایت دادورزان صلح و سازش
Search

0919-2329787

تماس بگیرید

درخواست تعدیل نفقه فرزند

درخواست تعدیل نفقه فرزند

دادخواست تعدیل نفقه فرزند، دادخواستی می باشد که به موجب آن، مسئول حضانت یا مسئول پرداخت نفقه فرزند، از دادگاه، تقاضای افزایش یا کاهش مبلغ نفقه تعیین شده در گذشته برای فرزند را دارند. اگر مردی توسط دادگاه های خانواده ملزم به پرداخت نفقه به زن یا فرزند شود و یا نفقه گیرنده ای که کاملا با شرایط دریافت نفقه مطابقت داشته باشد، هر دو نفر می توانند به دلایل زیر نسبت به تعدیل مبلغ نفقه توسط یک وکیل پایه یک کارکشته اقدام نموده و از دادگاه حکم جدید دریافت نمایند:

  1. تورم
  2. بیماری نفقه دهنده و نفقه گیرنده
  3. کاهش توان مالی هر دو طرف
  4. افزایش توان مالی هر دو طرف
  5. و مواردی از این قبیل

به طور کلی تعدیل نفقه فرزند به این معناست که نفقه گیرنده و نفقه دهنده با توجه اقتصادی، اجتماعی و جسمی می توانند مبلغ نفقه را با اجازه دادگاه یا توافق خودشان تغییر یا تعدیل نمایند. برای اطلاعات بیشتر و مشاوره حقوقی کامل در مورد نفقه میتوانید با وکیل پایه یک دادگستری تماس بگیرید.

نحوه تعدیل و افزایش میزان نفقه فرزند

در پروسه طلاق، ممکن است به دلیل شرایط نا بسامان و نا مناسبی که در جریان طلاق پیش می آید، دادگاه  و قانونگذار برای جلوگیری از ضایع شدن حق و حقوق فرزندان مشترک، تکالیفی را بر عهده والدین مخصوصا پدر، گذاشته است.

در این حالت قانون مدنی اسلام در ماده 1204، قانون نفقه اقارب را مشخص نموده است. در این قانون پدر علاوه بر نفقه زوجه که بر گردن اوست و باید تمام نیاز های زوجه را جوابگو باشد، باید برای فرزندان نیز نفقه ای پرداخت نماید. این نفقه فقط به اندازه رفع نیاز و در حد استطاعت پدر می باشد و معمولا محدود به غذا، البسه ، مسکن و اثاث خانه می باشد.

پرداخت نفقه فرزند بعد از فوت پدر با کیست؟
Who pays child support after the death of the father?

پرداخت نفقه فرزند بعد از فوت پدر با چه کسی است؟

طبق قانون نفقه فرزندان چه پسر باشند و چه دختر حتی اگر حضانتشان با پدر نباشد بر عهده پدر است. در صورتی که در قید حیات نباشد و یا به هیچ عنوان استطاعت پرداخت نفقه فرزند را نداشته باشد، ابتدا بر عهده جد پدری و بعد به عهده مادر و بعد جد مادری می باشد.

پدر مکلف به پرداخت نفقه فرزند می باشد، حتی فرزند نا مشروع.

 تعدیل نفقه فرزند

مطابق با ماده 1199 قانون مدنی، اگر مردی به دلیل شکایت همسر یا فرزندش با این ادعا که نفقه دریافت نمی کنند ( چه در زندگی مشترک، چه بعد از طلاق ) به دادگاه خوانده شود، مکلف است مبلغ معینی را تحت عنوان نفقه فرزند به فرزند یا فرزندانش بپردازد و مبلغ معینی را تحت عنوان نفقه زوجه به همسرش بپردازد. در غیر این صورت مرتکب جرم ترم انفاق شده و پیگرد های کیفری و حقوقی دارد.

آیا مادر می تواند درخواست پرداخت نفقه فرزندش را در دادگاه بکند؟ بله.

آیا فرزند می تواند از دادگاه تقاضای پرداخت نفقه از جانب پدرش را بکند ؟ بله.

فرزند و مادر هر کدام به صورت جداگانه یا با یکدیگر می توانند برای درخواست نفقه فرزند اقدام نموده و به نتیجه برسند. تعدیل نفقه زن و در صورت داشتن فرزند مشترک نفقه فرزند نیز بر عهد

درخواست مشاوره آنلاین
Online consultation request

طرح دعاوی تعدیل نفقه فرزند 

طی گفته های بالا به این نتیجه رسیدیم که پدر ملزم به پرداخت نفقه به دختران و پسرانش می باشد و در صورتی که از این پرداخت سرپیچی نماید به عنوان مجرم شناسایی می شود. اما اگر به دلایل غیر ارادی نتواند مبلغ نفقه فرزندان را بپردازد می تواند اقدامات زیر را برای تعدیل نفقه فرزند انجام دهد:

درخواست تعدیل نفقه فرزند از جانب پدر
Request for adjustment of child support from the father

مدارک مورد نیاز درخواست تعدیل نفقه فرزند از جانب پدر به چه صورت است؟

برای درخواست تعدیل نفقه فرند توسط پدر باید اقدامات زیر صورت پذیرد:

  1. ابتدا پدر درخواستی مبنی بر تعدیل نفقه فرزند به دادگاه صادر کننده حکم نفقه ارائه می نماید. درخواست حتما باید با ذکر و اثبات دلایل قانع کننده به دادگاه ارجاع گردد.
  2. پدر ناتوان در پرداخت نفقه باید دلایل خود را به صورت کاملا واضح و گویا مبنی بر این که از پرداخت مبلغ معین شده توسط دادگاه به عنوان نفقه فرزند باز مانده و نمی تواند آن را پرداخت نماید به دادگاه ارائه نماید.
  3. اگر پدر بتواند با ارائه مدارک کافی ( مانند: فیش حقوقی، معرفی اموال و دارایی هایی های موجود، هزینه های شخصی و … )به دادگاه ناتوانی خود را در پرداخت نفقه اثبات نماید، دادگاه با تحقیقات و کمک گرفتن از نظر کارشناسان امور نفقه و در نظر گرفتن شرایط پدر می تواند مبلغ نفقه را کاهش دهد.

مدارک مورد نیاز برای درخواست تعدیل نفقه فرزند

  1. سند ازدواج / اجباری
  2. شناسنامه / اجباری
  3. دادنامه ای که قبلا در آن محکوم به پرداخت نفقه شده است / اجباری
  4. کارت ملی / اجباری
  5. کارت عابر بانک / اجباری
  6. مدارک و اسناد لازم برای اثبات دلایل ناتوانی در پرداخت نفقه
  7. در صورت نداشتن اسناد لازم می تواند از موارد زیر در دادگاه استفاده نماید:
  • شهادت اطرافیان و مطلعین
  • تحقیقات محلی و خیابانی و تحقیقاتی که در محل کار وی صورت گرفته
  • درخواست استعلام از دادگاه
  • درخواست نظر کارشناسان نفقه
  • و …

اگر مردی در طول زمان قدرت پرداخت نفقه تعیین شده از سوی دادگاه را نداشته باشد باید اقدامات ذکر شده در بالا را انجام داده و منتظر جواب دادگاه بماند و در صورت صدور حکم جدید اگر با آن مخالفتی داشته باشد، می تواند دوباره درخواست تجدید نظر داشته باشد.

درخواست مشاوره آنلاین
Online consultation request

راه افزایش نفقه فرزند از طریق شکایت

اگر فرزند یا مادر فرزند چه دختر باشد چه پسر به میزان نفقه تعیین شده اعتراض داشته باشد می تواند با کمک وکیل نفقه از طریق اعاده شکایت این مبلغ را افزایش دهد. در این صورت با توجه به تغییراتی که ممکن است در شرایط اقتصادی فرزند و پدرش به وجود آمده باشد، یعنی هزینه های فرزند به دلایل مشخص و متعارف زیاد شده باشد یا توانایی مالی پدر افزایش یافته باشد. در این حالات باید درخواست افزایش نفقه فرزند به همان شعبه ای که دادنامه نفقه را صادر کرده ارائه دهند و تعدیل / افزایش نفقه را درخواست نمایند.

نفقه فرزندان بالای 18 سال
Maintenance of children over 18 years old

نفقه فرزندان بالای 18 سال

به طور کلی نفقه به فرزندان در صورتی است اولا پدر توانایی مالی پرداخت نفقه را داشته باشد و دوما فرزند توانایی مالی برای پرداخت هزینه ها و مخارج خود را نداشته باشد.

بر مبنای قانون مدنی و قانون های حمایت از خانوار، اگر پدر توانایی مالی پرداخت نفقه را داشته باشد و فرزند بالای 18 سال نیز توانایی پرداخت هزینه های خود را با توجه به کار کردن نداشته باشد، باید توسط پدر نفقه فرزند پرداخت شود. مبلغ نفقه به فرزندان بالای 18 سال توسط کارشناسان متخصص نفقه و محققان بررسی مبلغ نفقه قابل تعیین می باشد.

حتی پدر به حکم قانون ملزم به پرداخت نفقه به فرزندان نامشروع خود می باشد و به موجب رای دیوان عالی کشور پدر ملزم و مکلف به پرداخت نفقه به فرزندان خود می باشد.

در حال حاضر پسران بعد از 18 سال ملزم به خدمت سربازی می باشند یا برای ادامه تحصیل به دانشگاه ها رجوع می نمایند. پی در این سنین نیز نمی توانند کار کنند و برای نیاز های خود می توانند به نفقه فرزند مراجعه نمایند. پدر، پدر پدر، جد پدری، مادر و جد مادری در پرداخت نفقه به پسران بالای 18 سال ملزم می باشند، مگر آنکه فرزند درآمد مکفی داشته باشد.

کسی که ملزم به پرداخت نفقه فرزند می شود باید ابتدا وضعیت معاض و زندگی خود را تامین نماید و بعد نفقه فرزند را پرداخت نماید و اگر خود در تامین مایحتاج خود فقیر باشد لازم به پرداخت نفقه نمی باشد.

مزایای مطالبه نفقه فرزند توسط وکیل

وکلای نفقه یعنی وکلایی که در کارنامه و رزومه کاری خود بیشتر در خصوص مسائل نفقه کار کرده و پرونده داشته اند می توانند با مراجعه به دادگاه های خانواده با وکالت از طرف مادر یا شخصی که حضانت فرزند را بر عهده دارد، در خصوص ترک انفاق پدر برای فرزند مشترک شکالیت حقوقی مناسبی را مطرح نماید.

وکیل می بایست برای نفقه فرزند لایحه ای تحت عنوان مطالبه نفقه فرزند از تاریخ ارائه دادخواست تا آینده را به دادگاه اراده نماید. در این صورت نتیجه دادگاه طی بررسی های لازم اعلام می گردد.

وکلا می توانند برای فرزند دختر کمتر از 9 سال و فرزند پسر کمتر از 18 سال با وکالت از مادر یا کسی که حضانت فرزند را دارد از پدر درخواست نفقه نماید.

ضمنا طبق تبصره ماده 533 قانون حمایت از خانواده، تمامی فرزندان دارای حق قانونی مطالبه نفقه و تمام احکامی که در این مورد است می باشند. فرزندان مشترک، فرزندان به سرپرستی گرفته شده، فرزندان نامشروع و فرزندانی که از طریق لقاح مصنوعی یا رحم اجاره ای متولد شده باشند.

در صورتی که پدر با توجه به استطاعت مالی ترک انفاق نماید مجرم شناخته شده و می تواند تحت پیگرد قانونی قرار بگیرد. در این صورت محکوم به حبس تعزیری درجه 6 شده و بیش از 6 ماه تا یک سال زندانی خواهد شد.

تمام وکلای گروه دادورزان صلح و سازش
All the lawyers of the Peace and Compromise Lawyers Group
درخواست مشاوره آنلاین
Online consultation request

کارشناسان گروه دادورزان آماده پاسخ گویی به شما هستند

0919-2329787
جهت مشاوره تخصصی تماس بگیرید...
0919-2329787

آخرین مقالات سایت

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا