توقیف ملک چیست و مراحل رفع توقیف سند املاک چی می ‌باشد؟

توقیف ملک چیست و مراحل رفع توقیف سند املاک چی می ‌باشد؟

توقیف اموال یا املاک به منظور جلوگیری از انتقال یا مخفی کردن یا به فروش رساندن املاک توسط فرد مجرم یا متهم است که این عمل به درخواست خواهان و به منظور گرو داشتن از مجرم یا طلبکار انجام می ‌شود. هنگامی که شخصی به فرد دیگر بدهکار باشد یا ملزم به پرداخت مهریه و نفقه شود؛ ولی از پرداخت هر کدام از آن ‌ها سرباز بزند به موجب قانون فرد طلبکار در نقش خواهان می ‌تواند به صورت قانونی و با مشورت یک وکیل ملکی متخصص و مجرب درخواست توقیف املاک و اموال را در دادگاه مطرح کند به این منظور تمامی  املاک و اموال ثبتی فرد توقیف شده و در اختیار دستگاه قضایی قرار می ‌گیرد تا زمانی که فرد بدهی خود را پرداخت کرده یا به خواست خواهان ملک او به مزایده برای فروش گذاشته شود. نکته قابل توجه این است که تنها اموال و املاک متعلق به فرد که در محل زندگی او واقع شده باشد به توقیف می ‌رسد.

برای توقیف اموال و املاک باید از طریق اداره ثبت اقدام کرد و علاوه بر این نیاز هست که سند لازم برای اثبات طلب از مالک وجود داشته باشد و در این صورت تنها با مراجعه به اداره ثبت می ‌توان توقیف اموال و املاک را پیگیری کرد. خواسته برای رفع توقیف ملک می ‌تواند از اثبات عدم مالکیت و یا جزو مستثنیات دین بود ملک استفاده کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره توقیف املاک و رفع آن به کمک یک وکیل ملکی با ما همراه باشید.

شماره وکیل در ساوه

توقیف ملک به چه معناست؟

توقیف ملک به معنی بازداشت موقت ملک برای جلوگیری از فرار کردن بدهکار، مخفی کردن یا به فروش رساندن اموال و املاک اوست. در این راستا نیاز است که ابتدا خواهان تمامی  اسناد مربوط به طلبکاری یا قانونی بودن درخواست توقیف را به همراه داشته باشد و برای توقیف املاک به اداره ثبت مراجعه کند. املاک ثبت شده در اداره ثبت و در محل زندگی فرد به توقیف مراجع قضایی خواهد رسید؛ ولی در این باره استثنایی هم وجود دارد که می ‌توان گفت در صورتی که فرد در آن خانه سکونت داشته باشد یا سرپرست خانواده باشد آنگاه ملک او به توقیف نخواهد رسید.

برای توقیف املاک دو روش وجود دارد که روش اول اقدام از طریق اداره ثبت است و در صورتی که خواهان اسناد لازم را داشته باشد با مراجعه به اداره ثبت می ‌تواند اقدام نماید.

در روش دوم نیز افراد می ‌توانند از طریق اداره دادگستری اقدام به توقیف اموال نمایند. در این روش لازم است خواهان با مراجعه به یک وکیل ملکی و طرح شکواییه یا دادخواست قانونی به دادگاه به صورت قانونی کار خود را در پیش بگیرند و دادگاه پس از بررسی تمامی  اسناد مربوطه حکم را صادر خواهد کرد.

رفع توقیف ملک به کمک وکیل ملکی

رفع توقیف ملک مراحل قانونی ‌ای دارد که باید توسط یک وکیل ملکی پیگیری شود. بهترین وکیل ملکی در این راستا در طی جلسات مشاوره حقوقی با موکلین خود، پرونده آن‌ ها را بررسی کرده و تمامی  اسناد مورد نیاز را فراهم می ‌آورد و سپس در طی یک دادخواست قانونی با قلمی  قوی و شامل تمامی  قوانین لازم در خصوص دعاوی ملکی به دادگاه حقوقی به صورت قانونی اقدام می ‌کند. رفع توقیف شرایطی دارد که ابتدا توسط قاضی بررسی شده و سپس حکم رفع توقیف صادر می ‌شود از این رو می ‌توان گفت موارد رفع توقیف عبارت‌اند از: پرداخت بدهکاری به خواهان، توافق بین خواهان و خواسته، اثبات استثنا بودن ملک از توقیف، اثبات نقض ادعای خواهان در دادگاه و در طی شکایت رفع توقیف ملک، ادعای شخص ثالث بر مالکیت آن ملک توقیف شده و غیره. لازم است بدانید تا زمانی که حکم رفع توقیف توسط دادگاه مربوط به اداره ثبت ارسال نشود آنگاه ملک آزاد نخواهد شد و مالک قابلیت تصرف در آن را نخواهد داشت.

در هر یک از این موارد شما می ‌توانید با یک وکیل متخصص در ارتباط باشید و از مشاوره حقوقی وی برخوردار شوید تا به صورت قانونی از تمامی  مراحل پیشبرد چنین پرونده ‌هایی آگاه شوید. برای دریافت مشاوره حقوقی بهترین وکلای ملکی می ‌توانید با شماره ۰۹۱۹۲۳۲۹۷۸۷ در ارتباط باشید و از مشاوره حقوقی بهترین وکیل ملکی برخوردار شوید. چنین وکیلی می ‌تواند در تمامی  مراحل روند دادرسی پرونده در کنار شما باشد و شما را از مراحل قانونی کار مطلع کند.

خلاصه مطلب

در این مقاله به بررسی توقیف املاک پرداختیم. این عمل به هدف جلوگیری از انتقال املاک و یا فروش و معامله ملک فرد طلبکار انجام می ‌شود، ‌ به این منظور لازم است خواهان برای به هدف رساندن طلب خود با وکیل پایه یک دادگستری در ارتباط باشد تا به صورت قانونی کار خود را پیش ببرد. ملک توقیف شده در تصرف مالک نیست و او نمی ‌تواند انتقال ملک یا معامله ملکی‌ای انجام دهد و حتی خواهان در صورت لزوم می ‌تواند ملک را به مزایده برای فروش بگذارد‌ تا به ارزش طلب خود از آن ملک وصول کند.

مشاوره

تلفن تماس :
شبکه های اجتماعی :
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره

تلفن تماس :
شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده