شکست رأی در پرونده مواد مخدر

پرونده‌های مواد مخدر از جمله پیچیده‌ترین پرونده‌های کیفری در دادگاه کیفری هستند، از این رو بعد از تشکیل پرونده برای تحقیقات اولیه به دادسرا ارسال می‌شود و توسط دادستان دستور کشف جرم داده می‌شود. بعد از تحقیقات اولیه جمع‌آوری ادله اثبات جرم دادستان رأی بدوی را برای پرونده صادر می‌کند و آرا برای صدور حکم قطعی به دادگاه‌های انقلاب ارجاع می‌دهد. در تمامی طول این پروسه مجرم می‌تواند با یک وکیل مواد مخدر متخصص و باتجربه در ارتباط باشد و از علم و تخصص او برای اثبات بی‌گناهی خود استفاده کند. رأی قطعی دادگاه همان حکمی است که به صورت قطعی از سوی دادگاه انقلاب یا دادگاه تجدید نظر صادر می‌گردد از این رو امکان شکستن رأی در پرونده مواد مخدر وجود ندارد مگر در مواردی که اعاده دادرسی پیش بیاید یا دادخواست تجدید نظر برای حکم دادگاه انقلاب ارائه شود.

یک وکیل مواد مخدر فردی است که با تمامی جرائم مواد مخدر شامل خرید و فروش، تولید و توزیع، کاشت و استعمال مواد مخدر جابه‌جایی و انبار کردن، صادرات و واردات و قاچاق مواد مخدر آشنایی دارد و به واسطه حوزه فعالیتی خود با تمامی مواد مخدر سنتی و صنعتی و روان‌گردان‌ها نیز آشنایی کامل را دارد از این رو در جریان دادرسی پرونده به خوبی می‌تواند موکلان خود را همراهی کند و در اثبات بی‌گناهی آن‌ها یا دریافت تخفیف در مجازات همراه موکلان خود در تمامی جلسات دادگاه به ارائه لوایح دفاعیه قوی بپردازد. در جریان صدور رأی امکان شکست رأی در پرونده مواد مخدر توسط وکیل در شرایط خاص وجود دارد که وکیل مواد مخدر در این راستا اطلاعات کافی را دارد. با این وجود برخی از رأی‌ها به هیچ عنوان امکان شکست و تجدید نظر ندارند و از جمله این مواد می‌توان اشاره کرد به حکمی که به استناد بر اقرار در دادگاه باشد یا رای که توسط چندین کارشناس حقوقی که طرفین پرونده رأی آن‌ها را رأی قاطع دادگاه قرار داده‌اند، صادر شده است.

روش‌های اعتراض به رأی دادگاه

هنگامی که رأی بدوی دادگاه برای پرونده مواد مخدر صادر می‌گردد یا اینکه دادگاه انقلاب رأی قطعی خود را راجع به پرونده صادر می‌کند، دو روش برای اعتراض به آن رأی وجود دارد که می‌توان گفت عبارت‌اند از شکایت از رأی غیابی و اعتراض به رأی با ارائه دادخواست تجدید نظرخواهی.

شکایت از رأی غیابی

رأی غیابی هنگامی صادر می‌شود که وکیل مواد مخدر برای رسیدی قضایی به پرونده موکلان خود در هیچ کدام از جلسات دادگاه او حضور نداشته باشد از این رو وکیل پایه یک دادگستری ای که برای او حکم از طرف دادگاه و به صورت غیابی صادر گشته است حق اعتراض به حکم دارد. شکایت به رأی غیابی فقط برای خواسته امکان‌پذیر است؛ زیرا هیچگاه رأی غیابی برای خواهان صادر نخواهد شد. این شکایت که به آن واخواهی هم گفته می‌شود و باید تا ۲۰ روز بعد از صدور حکم غیابی حتماً مطرح شود، در همان دادگاهی که حکم غیابی توسط آن صادر شده است مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اعتراض به رأی با ارائه دادخواست تجدید نظرخواهی

دادخواست تجدید نظر به حکمی که صورت قطعی و از سوی دادگاه صادر گشته امکان‌پذیر نیست مگر اینکه دادگاه، حکم صادر شده را قابل تجدید نظر بداند به این ترتیب خواسته در صورت نارضایتی و ناحق دانستن حکم دادگاه می‌تواند با کمک وکیل تجدید نظر خود دادخواست تجدید نظرخواهی را مطرح کرده و برای دادگاه تجدید نظر ارسال کند. طرفین یک دعوا یعنی هم خواهان و هم خواسته و علاوه بر آن وکلای آن حق ارائه دادخواست تجدید نظرخواهی را تا ۲۰ روز بعد از صدور حکم قطعی دارند. البته نگران دیر ارسال کردن دادخواست تجدید نظرخواهی به دادگاه نباشید در صورتی که عذر موجهی داشته باشید، دادگاه آن را بررسی کرده و دادخواست شما را قبول می‌کند.

نقش وکیل در شکستن رأی دادگاه چیست؟

یک وکیل کیفری خوب به عنوان وکیل مواد مخدر با اطلاعات کافی در این حوزه می‌تواند به تنظیم و ارائه شکواییه‌ها و دادخواست‌های قانونی به دادگاه بپردازد. از این رو هنگامی که رأی بدوی یا قطعی دادگاه در مورد پرونده‌های مواد مخدر صادر می‌گردد یک وکیل با بررسی کامل شرایط ایجاب شده می‌تواند به خوبی تشخیص دهد که امکان شکستن رأی دادگاه وجود دارد یا خیر. در چنین مواردی وکیل مواد مخدر متخصص و باتجربه ابتدا به بررسی حکم صادر شده می‌پردازد و تمامی شرایط شکستن رأی را برای موکلان خود در جلسات مشاوره تشریح می‌کند.

شما برای دریافت مشاوره حقوقی درمورد شکست رأی صادر شده از سوی دادگاه می‌توانید با بهترین مشاوران حقوقی در ارتباط باشید و برای این منظور از امکان مشاوره تلفنی از طریق شماره ۰۹۱۹۲۳۲۹۷۸۷ استفاده کنید. در این راستا ضمن برقراری ارتباط تلفنی از راهنمایی‌های یک وکیل متخصص نیز استفاده کرده‌اید. وکیل خوب با جمع‌آوری بهترین ادله اثبات بی‌گناهی موکلین خود و عدم صلاحیت دادگاه مبدأ صدور رأی تلاش به ایجاد فرصتی دوباره برای دفاع از موکلان خود می‌کند و از طریق می‌تواند رأی صادر شده در پرونده را شکست دهد. در این صورت می‌توان گفت وکیل نقش اساسی در شکستن رأی دادگاه دارد.

درخواست تجدید نظر در رأی صادر شده

در رأی صادر شده از سوی دادگاه انقلاب امکان تجدید نظر وجود ندارد مگر اینکه دادگاه رسیدگی به دادخواست تجدید نظرخواهی نسبت به آرای قطعی صادر شده را امکان‌پذیر کرده باشد. دادگاه تجدید نظر مسئولیت رسیدگی به آرای مطرح شده در دادخواست‌های تجدید نظر را دارد؛ ولی این دادخواست باید در طی ۲۰ روز از صدور رأی قطعی به دادگاه تجدید نظر ارائه شود و از طرفی باید در نظر داشته باشد که این دادخواست باید جهات قانونی داشته باشد. برای مثال نارضایتی خواهان یا خواسته ممکن است به دلیل ادعای عدم اعتبار مدارک و اسناد استفاده شده در مستندات ارسالی برای دادگاه باشد.

هر یک از طرفین دعوا می‌توانند ادعا کنند که شاهدان شهادت داده در دادگاه صلاحیت قانونی نداشته‌اند و دادگاه تجدید نظر این درخواست آن‌ها را بررسی خواهد کرد. بهتر است بدانید که خواهان یا خواسته می‌توانند با ادعا و اثبات عدم صلاحیت قاضی یا دادگاه صادر‌کننده رأی مورد تجدید نظر قرار گرفته، موفق به شکست رأی شوند.

در صورتی که فردی نتواند دادخواست تجدید نظر خود را در مهلت مقرر شده به دادگاه ارائه دهد باید عذر موجهی داشته باشد تا بتواند دادگاه تجدید نظر را مجاب به بررسی دادخواست خود کند. از جمله دلایلی که عذر موجه در دادگاه محسوب می‌شوند عبارت است از مواردی همچون بیماری یا مرضی که مانع حرکت باشد، در حبس بودن فرد مورد نظر، رخ دادن هر یک از حوادث طبیعی و یا حتی فوت یکی از اعضای درجه یک خانواده خواهان یا خواسته؛ مانند پدر و مادر یا همسر و فرزندان.

خلاصه مطلب

در این مقاله به بررسی چگونگی شکست رأی در پرونده مواد مخدر توسط وکیل مواد مخدر متخصص پرداختیم. رأی بدوی دادگاه قابلیت مورد انتقاد واقع شدن از سوی یک وکیل را دارد؛ ولی رأی قاطع صادر شده از سوی دادگاه امکان تجدید نظر را ندارد مگر اینکه دادگاه چنین شرایطی را برای آن ایجاب کرده باشد یا اینکه رأی صادر شده رأی غیابی بوده باشد. با این صورت یک وکیل مجرب می‌تواند با استفاده از تمامی قوانین و مقررات مرتبط با پرونده و دلایل موجه اقدام به تنظیم و ارسال دادخواست تجدید نظر یا شکایت از رأی غیابی در بازه زمانی بیست روزه از زمان صدور رأی توسط دادگاه کند. در صورت داشتن هرگونه سؤال با ما در ارتباط باشید.

مشاوره

تلفن تماس :
شبکه های اجتماعی :
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره

تلفن تماس :
شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده