مجازات جرم پاپوش درست کردن برای دیگران

مجازات پاپوش درست کردن برای دیگران

در برخی از موارد افرادی به واسطه کینه و نفرت، حسادت یا منافع مالی به دنبال آن هستند تا از طریق پاپوش درست کردن برای دیگران، آن ها را دچار دردسر سازند. گاه این پاپوش درست کردن در حد روابط عادی انجام می شود و مشمول قانون مجازات نمی شود و گاه نیز این کار طبق قانون، یک جرم محسوب گشته و فرد خاطی مجازات می گردد. اگر این پاپوش در مورد مواد مخدر باشد فرد نیاز به یک وکیل مواد مخدر خواهد داشت تا بتواند بی گناهی او را اثبات نماید.

ماده ۶۹۹ قانون مجازات اسلامی

در کتاب پنجم از قانون مجازات اسلامی در ماده ۶۹۹ آن به جرم پاپوش درست کردن پرداخته شده است: اگر یک شخص اشیای ممنوعه ای را بدون آگاهی فرد دیگری در محل کار، منزل، ماشین، لباس و وسایل مرتبط با او قرار دهد، پنهان کند یا کاری نماید که از دید دیگران آن وسایل مجرمانه متعلق به آن فرد دیده شود و این امر منجر به تعقیب قضایی آن شخص گردد. اگر در دادگاه اثبات شود فرد بی گناه است پس از آنکه دادگاه برای او قرار منع تعقیب صادر کند یا برائت قطعی فرد را اعلام نماید، آن کسی که پاپوش درسته کرده است به شش ماه تا سه سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق تعزیری محکوم می گردد.

شرط محقق شدن ماده ۶۹۹

تنها زمانی ماده ۶۹۹ قانون مبارزه با مواد مخدر درباره پاپوش درست کردن محقق می شود که افترا از نوع افترای عملی باشد. در واقع پاپوش درست کردن در قانون مجازات با وقوع افترای عملی اتفاق می افتد. اگر افترای عملی رخ بدهد و فرد بی گناهی تحت تعقیب قضایی قرار گیرد جرم پاپوش درست کردن رخ داده است اما اگر افترای عملی انجام شود (شی جاسازی شده باشد) اما فرد تحت تعقیب قرار نگیرد در واقع مسئله پاپوش درست کردن مشمول ماده ۶۹۹ نمی شود.

مجازات پاپوش درست کردن با مواد مخدر

در جرم پاپوش درست کردن اگر افترای عملی با جاسازی مواد رخ دهد؛ طبق ماده ۲۶ قانون مبارزه با مواد مخدر: فردی که به جاسازی مواد مخدر جهت متهم کردن فرد دیگری اقدام کند به حداکثر مجازات همان جرم محکوم می گردد. جرائم مواد مخدر بر اساس وزن، نوع ماده مخدر و تعداد دفعات ارتکاب مشخص می شوند.

در پرونده های مواد مخدر در صورت پاپوش دست کردن اولین اقدام فرد باید انتخاب بهترین وکیل مواد مخدر باشد زیرا باید در دادگاه اثبات کند که این ماده مخدر نتیجه یک پاپوش است و به خود او تعلق ندارد. در اینجا فقط یک وکیل مواد مخدر حرفه ای می تواند به خوبی از مدارک و شواهد برای رفع اتهام استفاده کند و یک لایحه دفاعیه قوی به دادگاه ارائه دهد.

حداقل و حداکثر مجازات پاپوش درست کردن با مواد مخدر

مجازات پاپوش درست کردن با جاسازی مواد مخدر، حداکثر مجازات تعیین شده برای آن جرم است. مجازات مواد مخدر به دو دسته کلی مجازات ماده مخدر طبیعی و ماده مخدر صنعتی تقسیم می شود.

حداقل مجازات ماده مخدر طبیعی: اگر وزن ماده مخدر حداکثر ۵۰ گرم باشد، ۳۰ ضربه شلاق و ۶۰ میلیون ریال جریمه نقدی.

حداکثر مجازات ماده مخدر طبیعی: اگر وزن ماده مخدر بیشتر از صد کیلوگرم باشد، حبس ابد یا اعدام و مصادره اموال است.

حداقل مجازات ماده مخدر صنعتی: مقدار ماده مخدر حداکثر پنج سانتی گرم باشد، ۵۰ ضربه شلاق تعزیری، ۳۵ میلیون ریال جزای نقدی.

حداکثر مجازات ماده مخدر صنعتی: مقدار ماده مخدر بیشتر از سی گرم باشد، اعدام و مصادره اموال است.

اثبات پاپوش در پرونده های کیفری

اگر برای فردی پاپوش ساخته اند و به او افترای عملی زده اند برای اثبات بی گناهی خود باید یک وکیل حرفه ای بگیرد. این وکیل بر اساس شواهد و مدارک باید بتواند ثابت کند که آن شی ممنوعه به آن فرد تعلق ندارد. از طرفی اگر آن شخص به فردی مشکوک باشد یا مطمئن است که پاپوش را او ساخته، باید به دادگاه معرفی کند و وکیل کیفری باید بتواند ثابت کند پاپوش کار اوست. در مواردی که پاپوش درست کردن مربوط به آلات مسروقه باشد وکیل می تواند با استفاده از شهادت افراد دیگر ثابت کند موکلش در زمان سرقت در آن جا حضور نداشته است.

در مواردی که پاپوش درست کردن به واسطه جاسازی ماده مخدر انجام شود، عدم سوپیشینه فرد، بسیار نقش مهمی می تواند در اثبات بی گناهی او داشته باشد.

سخن پایانی

متاسفانه در برخی از موارد افرادی که برایشان پاپوش ساخته می شود نمی توانند بی گناهی خود را اثبات کنند و متحمل مجازات می شوند. در مواردی که پاپوش جاسازی مواد مخدر باشد احتمال اعدام فرد وجود دارد از این رو افراد باید از همان ابتدا وکیل مواد مخدر باتجربه ای را انتخاب کنند تا آن وکیل بتواند بر اساس شواهد، بی گناهی آن ها را اثبات نماید. این افراد باید بدانند تنها پس از آن که برائت قطعیشان اعلام و قرار منع تعقیب برایشان صادر شد می توانند از فرد پاپوش درست کننده شکایت کنند تا قبل از آن خود متهم هستند. اگر شما نیز درگیر پرونده ای کیفری هستید و نیاز به مشاوره تخصصی دارید گروه وکلای دادورزان صلح و سازش با تیمی متشکل از وکلای حرفه ای و متخصص آمادگی خود را برای مشاوره و پذیرش پرونده شما اعلام می دارد در صورت نیاز با شماره ۰۹۱۹۲۳۲۹۷۸۷ در تماس باشید.

مشاوره

تلفن تماس :
شبکه های اجتماعی :
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره

تلفن تماس :
شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده