لوگو سایت دادورزان صلح و سازش
Search

0919-2329787

تماس بگیرید

مجازات پاپوش درست کردن برای دیگران در زمینه مواد مخدر چیست؟

مجازات پاپوش درست کردن برای دیگران در زمینه مواد مخدر

در قانون مجازات اسلامی برای تولید، حمل، توزیع، خرید، فروش و قاچاق مواد مخدر جرم انگاری شده است و مجازات های سنگینی برای آن ها در نظر گرفته اند. در این بین گاه افرادی بی گناه به واسطه کینه و عداوت اشخاص دیگر، متهم به جرائم مرتبط با مواد از جمله اختفا و حمل ماده مخدر می شوند. از این رو این سوال پیش می آید که چگونه می توان بی گناهی فرد را اثبات نمود و حضور وکیل مواد مخدر در این گونه موارد چه تاثیری دارد؟ آیا اصلا پاپوش درست کردن خود جرم تلقی می شود یا خیر؟ مجازات پاپوش درست کردن برای دیگران در زمینه مواد مخدر  چیست؟

در ماده 26 از قانون مبارزه با مواد مخدر درباره مجازات پاپوش درست کردن از طریق جاسازی مواد، آمده است که: هر شخصی با قصد و نیت متهم کردن فرد دیگری اقدام به جاسازی مواد مخدر و آلات مرتبط با آن در محل یا اشیا متعلق به آن فرد کند به حداکثر مجازات همان جرم خواهد رسید. در مبحث پاپوش درست کردن، شرط اصلی برای آن که از دید دادگاه جرم اتفاق افتاده باشد افترای عملی است.

مجازات پاپوش درست کردن برای دیگران در ماده 699

در ماده 699 از بخش تعزیرات کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی مصوبه سال 1375 تصریح شده است که اگر یک شخص با نیت متهم کردن فرد بی گناهی، بدون اطلاع او، ابزار و آلات جرم را در اشیایی که در تصرف فرد هستند جاسازی کند به گونه ای که بعد از یافتن آن ابزار، فرد متهم شود و تحت تعقیب قضایی قرار گیرد در این صورت بعد از اثبات بی گناهی آن فرد و اعلام برائت قطعی آن فرد و قرار منع تعقیب، حکم شش ماه تا 3 سال زندان و حداکثر 74 ضربه شلاق برای فرد درست کننده پاپوش صادر خواهد شد.

شماره وکیل در ساوه

افترا و انواع آن

بر طبق قانون مجازات اسلامی افترا به دو دسته افترا لفظی (قولی) و افترا عملی تقسیم می شود.

افترا لفظی: در افترای لفظی یک فرد، فرد دیگری را با کلام، از طریق رسانه ها، اسناد چاپی یا سخنرانی در اجتماع به یک دروغ منتسب می کند.

افترا عملی: فرد افترا زننده برای متهم کردن یک فرد دیگر بدون اطلاع او، ابزار و ادوات جرم (دزدی یا مواد مخدر) را در لباس، شرکت، خانه، محل کار و ماشین او جاسازی می کند.

میزان مجازات پاپوش درست کردن از طریق جاسازی مواد مخدر

همانطور که در بالا اشاره شد در صورت اثبات جرم پاپوش درست کردن در زمینه جاسازی مواد مخدر، فرد پاپوش درست کننده به حداکثر مجازات تعیین شده در آن جرم محکوم می شود. مجازات پاپوش درست کردن برای دیگران در زمینه مواد مخدر  بستگی به نوع آن دارد. این جمله به آن معناست که اگر فرد ماده مخدر طبیعی از جمله تریاک، حشیش و ماده های مخدر مشابه را جاسازی نماید طبق قانون، حداکثر مجازات برای او اعمال می شود:

مجازات جاسازی مواد مخدر طبیعی جهت پاپوش ساختن

  • اگر ماده مخدر طبیعی جاسازی شده حداکثر 50 گرم باشد، فرد به 200 هزار ریال جزای نقدی و 30 ضربه شلاق محکوم می گردد.
  • اگر ماده مخدر طبیعی بیشتر از 50 گرم اما کمتر از 500 گرم باشد هفت میلیون ریال جزای نقدی، 60 ضربه شلاق و 3 سال زندان حکم دادگاه خواهد بود.
  • اگر 500 گرم تا 5 کیلوگرم ماده مخدر طبیعی جاسازی شده باشد فرد خاطی به 30 میلیون ریال جزای نقدی، 74 ضربه شلاق و ده سال زندان محکوم می گردد.
  • اگر وزن ماده مخدر جاسازی شده بیشتر از پنج کیلوگرم باشد اشد مجازات برای فرد خاطی اعدام و مصادره اموال است. به تشخیص دادگاه از مصادره بخشی از اموال مجرم جهت تامین هزینه های یک زندگی نرمال و متعارف برای اعضای خانواده او چشم پوشی می شود.
  • اگر فرد پاپوش درست کننده از کارمندان دولت باشد به انفصال از خدمات دولتی و شغل خود محکوم خواهد شد.
  • در صورتی که فرد پاپوش درست کننده این جرم را برای افراد مختلف تکرار کند و مجموع مواد مخدر جاسازی شده از پنج کیلوگرم بیشتر شود حکم دادگاه برای او اعدام و مصادره اموال خواهد بود.

ذکر این نکته ضروری است که مبالغ جزای نقدی از زمان تصویب، هر سه سال یک بار اصلاح و به روز شده اند.

مجازات جاسازی مواد مخدر صنعتی جهت پاپوش ساختن

در قانون مجازات اسلامی ایران مجازات جرائم مرتبط با مواد مخدر صنعتی به مراتب سنگین تر از مجازات های مواد مخدر طبیعی هستند زیرا آثار تخریبی و اعتیادآور مواد صنعتی بسیار بیشتر از مواد طبیعی است از این رو در قانون، حداکثر مجازات جاسازی مواد صنعتی جهت پاپوش ساختن به شرح زیر است:

  • اگر وزن ماده مخدر کمتر از پنج سانتی گرم باشد دادگاه حکمی معادل پانصد هزار ریال جزای نقدی و 50 ضربه شلاق صادر خواهد کرد.
  • اگر ماده مخدر صنعتی بیشتر از پنج سانتی گرم و کمتر از یک گرم باشد، فرد به 3 میلیون ریال جزای نقدی و 70 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.
  • اگر ماده مخدر بیشتر از چهار گرم و کمتر از پانزده گرم باشد جزای نقدی آن معادل بیست میلیون ریال و ضربات شلاق 74 بار خواهد بود همچنین فرد به هشت سال حبس نیز محکوم خواهد شد.
  • مقدار ماده مخدر از پانزده گرم بیشتر و از سی گرم کمتر باشد، مجازات آن سی میلیون ریال جزای نقدی، پانزده سال زندان و 74 ضربه شلاق خواهد بود.
  • اگر ماده مخدر صنعتی جاسازی شده وزنی بیشتر از 30 گرم داشته باشد، حکم فرد پاپوش درست کننده اعدام و مصادره اموال خواهد بود. (شرط تامین هزینه برای زندگی متعارف اعضای خانواده همچنان لازم الاجرا خواهد بود.)
  • در صورتی که فرد پاپوش درست کننده برای بار اول مرتکب این جرم شده است و وزن ماده مخدر جاسازی شده بیشتر از سی گرم باشد دادگاه با درنظر گرفتن عدم سوپیشینه، حکم اعدام را یک درجه تخفیف می دهد و تبدیل به حبس ابد می نماید اما همچنان مصادره اموال صورت خواهد گرفت.

نقش وکیل مواد مخدر در پرونده های مرتبط با آن چیست؟

اگر فردی بخواهد بهترین وکیل مواد مخدر را برای خود انتخاب کند باید از وکیل باتجربه ای که تخصص او جرائم مواد مخدر است و سال ها در این عرصه فعالیت داشته کمک بگیرد، این وکیل پایه یک دادگستری می تواند با شناخت واقع بینانه از سازوکار دادگستری و پتانسیل های قانونی تاثیرات مثبتی بر روی پرونده موکل خود بگذارد از جمله:

  • روند رسیدگی به پرونده متهم منظم و تسریع شده و از بازداشت موقت طولانی مدت و بلاتکلیفی فرد جلوگیری می شود.
  • وکیل مواد مخدر با حصول شرایطی از جمله عدم سو پیشینه موکل و همکاری با نیروهای نظامی کشور و تسلیم به رای بودن، می تواند مجازات فرد را تا نصف حداقل مجازات جرم کاهش دهد.

سخن پایانی

افترا و پاپوش درست کردن برای دیگران نه تنها موضوعی است که از نظر اخلاقی نکوهیده است بلکه در صورت انجام شدن، از لحاظ قانونی نیز مشمول مجازات های تعیین شده خواهد شد. پاپوش درست کردن در زمینه جرائم مواد مخدر، این جرم را با حداکثر مجازات های تعیین شده روبرو خواهد کرد که این اشد مجازات ها نشان از تصمیم قاطعانه قانونگذار در برخورد جدی با این جرم است. از این رو اگر به هر دلیلی فردی مرتکب چنین جرمی شود بهترین کار این است که همان ابتدا به سراغ یک وکیل مواد مخدر باتجربه برود تا بتواند حداکثر مجازات های تعیین شده را از راه های قانونی تقلیل دهد. در این راستا وکلای متخصص ما در گروه وکلای دادورزان صلح و سازش آمادگی خود را برای ارائه مشاوره تخصصی به شما اعلام می دارند و شما می توانید با شماره 09192329787 در تماس باشید.

کارشناسان گروه دادورزان آماده پاسخ گویی به شما هستند

0919-2329787
جهت مشاوره تخصصی تماس بگیرید...
0919-2329787

آخرین مقالات سایت

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا