وکیل امور حسبی

وکیل امور حسبی

قبل از پرداختن به وکیل امور حسبی لازم است بدانیم که که امور حسبیه کلمه‌ای است که در دنیای امروز از توجه بسیار کمی برخوردار می‌باشد. چون که قوانین تصویب شده در این زمینه مربوط به ۸۰ سال پیش است و لغات به کار برده شده در آن در فرهنگ امروزی بسیار ناملموس و ناشناخته است. در حقیقت امور حسبی به اموری می‌گویند که توسط محتسب یا همان حاکم تدوین شده‌اند و برای طرف تمامی افراد لازم الاجرا هستند. دعواهای حسبی یکی از دعاوی مهم هستند که روزانه اشخاص زیادی درگیر این دعاوی شده‌اند. دعاوی به صورت کلی در علم حقوق به دو شاخه اصلی حقوقی و کیفری تقسیم می‌شوند. همچنین دعوا‌های امور حسبی در زیر شاخه دعاوی حقوقی قرار دارند. بر اساس ماده ۱ قانون امور حسبی، امور حسبی اموری می‌باشند که که دادگاه‌ها موظف‌اند نسبت به آن امور اقدام نمایند و تصمیمی اتخاذ کنند. برای مشاوره حقوقی با وکیل متخصص امور حسبی در  گروه دادورزان صلح و سازش تماس بگیرید.

مرجع صالح در امور حسبی 

در حال حاضر با توجه به این که وظایف و اختیارات تبیین ‌شده در قوانین، چهار مرجع حق دخالت و رسیدگی را در امور حسبی دارند. دادسراها، شوراهای حل اختلاف، دادگاه‌های خانواده (با این باور که با عنایت به قانون حمایت خانواده مصوب سال ۹۱ دادگاه‌های خانواده از جمله دادگاه‌های اختصاصی می باشند) و دادگاه‌‌های عمومی حقوقی این مراجع را تشکیل می‌‌دهند. البته بهتر این است که بدانید که هر یک از این مراجع مطابق با صلاحیت تعریف‌شده حق دخالت خواهند داشت.

تعریف حسبه در اصطلاح حقوقی 

حسبه در اصطلاح حقوقی به اموری گفته می‌شود که دادگاه‌ها باید بدون ملاحظه کردن این که در آنها اختلاف مرافعه‌ای وجود پیدا کرده است یا نه، وارد رسیدگی شوند و تصمیم مناسبی بگیرند. حسبه بر وزن ترمه از مفهوم اعتراض و تعرض به امری گرفته شده و امور حسبی، اموری است که اقدام مقامات رسمی در آنها حاجت به شکوی و خصومت و تظلم ندارد، بلکه مقامات صلاحیت‌دار باید خود به خود متعرض و متصدی آن امور شوند. گروه وکلای دادورزان صلح و سازش در زمینه دعاوی حسبی پنج سال سابقه فعالیت دارد.

برداشتن مهر و موم ترکه

هدف از مهر و موم کردن ترکه توسط قانون جلوگیری از تصرف هر کدام از ورثه و افراد دیگر در اموالی می‌باشد که از متوفی باقی مانده است و تعیین و تکلیف نشده. تا زمانی که رفع مهر و موم ترکه صورت نگرفته باشد امکان تقسیم ماترک وجود نخواهد داشت. اشخاصی که می‌توانند درخواست رفع مهر و موم ترکه را بدهند عبارت هستند از ورثه، وصی یا موصی له و در مال مشاع و طلبکاران متوفی که اسناد کافی مبتنی بر بدهکار بودن فرد متوفی را ارائه داده. برداشتن مهر و موم ترکه به عهده دادگاهی می باشد که ترکه مورد نظر در آن جا انجام شده است.

مشاوره

تلفن تماس :
شبکه های اجتماعی :
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره

تلفن تماس :
شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده