اثبات نسب چیست؟ روش های آن و نمونه دادخواست

اثبات نسب چیست؟ روش هاي آن و نمونه دادخواست

تشکیل خانواده یکی از اصلی‌ترین بخش‌ها در هر جامعه‌ای است، زمانی که یک زن و مرد با یکدیگر ازدواج می‌کنند و پیوند زناشویی تشکیل می‌دهند، زیر بنای یک خانواده تشکیل می‌شود. پس از ازدواج زن و مرد دارای فرزند یا فرزندانی می‌شوند که از لحاظ قانونی به فرزندان نسب گفته می‌شود. به عبارت دیگر نسب یک اصطلاح حقوقی است که به فرزندان زوجین گفته می‌شود. ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که اثبات نسب چیست و چه روشهای قانونی برای اثبات نسب وجود دارد؟ در مرحله اول نحوه اثبات نسب ابتدا باید ازدواج زن و مرد ثابت شود با این حال یکی از دعاوی مطرح شده در دادگاه های خانواده دعوای اثبات نسب قبل از اثبات زوجیت است، و سپس نسب پدر و مادر به اثبات برسد. نسب به دو دسته عام و خاص تقسیم می‌شود، نسب خاص یعنی رابطه خویشاوندی دو شخص که یکی از آن‌ها از نسل دیگری است، یعنی رابطه پدر و مادر با فرزند. نسب عام نیز یعنی رابطه خویشاوندی دو شخص که هر دو از یک نسل مشترک هستند، یعنی رابطه خواهر و برادر.

درخواست مشاوره وکیل

اگر ذهن شما نیز با سوالاتی همچون اثبات نسب چیست، نسب چیست راه های اثبات نسب چگونه است، نسب را چگونه می توان اثبات کرد؟ درگیر شده است، در ادامه این مقاله می‌توانید به پاسخ سوالات خود دست پیدا کنید. نسب ممکن است از چند راه منتقل شود، یک روش انتقال نسب از طریق ازدواج قانونی و شرعی زن و مرد است که به آن نسب مشروع نیز گفته می‌شود. راه دیگر انتقال نسب از طریق لقاح مصنوعی است، زمانی که زن و مردی از راه طبیعی دارای فرزند نمی‌شوند می‌توانند از راه لقاح مصنوعی اقدام به فرزندآوری کنند. یک راه دیگر انتقال نسب از طریق رابطه نامشروع و زنا می‌باشد. نگاه قانون به اثبات نسب نیز شامل سه مورد بالا می‌باشد. دلایل و نحوه اثبات نسب و روش‌ های قانونی برای اثبات نسب در دادگاه شامل شناسنامه فرد یا سندی است که به هنگام تولد صادر شده است، انجام آزمایش‌ ژنتیک که آزمایش DNA نیز گفته می‌شود و اقرار صورت گرفته از جانب پدر یا مادر است.

اثبات نسب چیست؟ روش های آن و نمونه دادخواستوکیل اثبات نسب و اقدامات لازم

در انجام تمام کارهای حقوقی و در رسیدگی به تمام پرونده‌های حقوقی و کیفری وجود یک وکیل متخصص و مجرب لازم است، چرا که قانون بسیار پیچیده و گسترده است و مسلما تمام افراد به تمام لایه‌های قانون دسترسی و اشراف ندارند. بنابراین وجود یک وکیل که به قوانین مسلط است و به خوبی راه‌های قانونی احقاق حق را می‌داند مراحل انجام کار را سریع‌تر و باکیفیت‌تر می‌کند. دعوی اثبات نسب نیز از این قاعده مستثنی نیست و شما می‌توانید از یک وکیل خانواده مشاوره حقوقی اثبات نسب دریافت کنید و با توجه به راهنمایی‌های وکیل خانواده اقدام کنید. وکیل اثبات نسب تمام اقدامات قانونی برای اثبات نسب را به موکل خود توضیح داده و مواردی از قبیل پیگیری جلسات دادگاه و موارد لازم برای حضور هرچه بهتر در دادگاه را فراهم می‌کند.

درخواست مشاوره وکیل

یک وکیل پایه یک دادگستری نفی نسب با توجه به شرایطی که در شغلش وجود دارد باید در مورد تمام قوانین مربوط خانواده، قانون مدنی، قانون امور خیلی و غیره تسلط کافی داشته باشد تا بتواند با استفاده از آزمایش ژنتیک در دادگاه به بهترین شکل از موکل خود دفاع کند. در مسئله نسب دو حالت وجود دارد، حالت اول این است که شخصی تلاش می‌کند نسب فردی را به فرد یا افراد دیگری اثبات کند و یا در حالت دیگر شخصی تلاش می‌کند تا نسب شخصی را از شخص دیگری نفی کند. در تمام موارد اثبات نسب و نفی نسب می‌توانید از تجربیات وکیل خانواده استفاده کنید.

اثبات نسب فرزندان ازدواج موقت

به طور کلی دو نوع نکاح وجود دارد، نکاح دائم و نکاح موقت. شرایط این دو عقد تا حدودی با یکدیگر متفاوت است، در نکاح موقت مدت زمان مشخصی برای عقد زن و مرد معلوم می‌شود که پس از پایان زمان تعیین شده فسخ نکاح خواهد شد. یکی از مواردی که ممکن است در ازدواج موقت پیش بیاید مسئله اثبات نسب است، در ازدواج موقت اگر زن باردار شود مرد موظف است تا ازدواج موقت را به صورت رسمی در دفتر ثبت اسناد به ثبت برساند، حال اگر این اتفاق نیفتد و مسئله اثبات نسب کودک پیش بیاید چند حالت وجود خواهد داشت. در اولین حالت اگر پدر اقرار کند که این شخص فرزند من است و خود شخص هم قبول کند، اثبات نسب محقق خواهد شد. در حالت دیگر در زمان ازدواج اگر کودکی به دنیا بیاید نسب آن متعلق به پدر است.

اثبات نسب چیست؟ روش های آن و نمونه دادخواستاثبات نسب مادری

برای اینکه بتوان نسب مادری را اثبات کرد می‌توان از طریق سه شرط اقدام کرد، به طور کلی اثبات نسب مادری از اثبات نسب پدری راحت‌تر است. چرا که مراحل بارداری و زایمان را به راحتی نمی‌توان انکار کرد.

شرط اول اثبات نسب اقرار است، یعنی اگر فرد اقرار کند و اقرار او از طرف قانون مورد قبول واقع شود نسب ثابت می‌شود.

شرط دوم سندی است که در زمان تولد با عنوان سند ولادت صادر می‌شود. یا علاوه بر سند ولادت مدرک دیگر شناسنامه است.

یکی دیگر از شروط اثبات نسب مادری شهادت دیگران است.

اثبات نسب چیست؟ روش های آن و نمونه دادخواستشرایط و مدارک لازم برای اثبات نسب

در مرحله اول برای مطرح کردن دادخواست اثبات نسب و لایحه برای اثبات نسب مشروع باید به دادگاه خانواده مراجعه کنید. شرط اصلی اثبات نسب مشروع اثبات زوجیت زن و مرد است، یعنی باید این موضوع به دادگاه اثبات شود که نطفه کودک زمانی منعقد شده است که بین زن و مرد رابطه زوجیت وجود داشته است. پس از اثبات زوجیت حال باید مدارک مربوط به اثبات نسب پدری و اثبات نسب مادری به دادگاه ارائه شود.

روش های قانونی اثبات نسب به چه صورت می باشد؟

یکی از روش‌های اصلی و قانونی برای اثبات نسب آزمایش ژنتیک می‌باشد، البته نکته قابل توجه این است که اثبات نسب آثار حقوقی فراوان مالی و غیرمالی را متحمل فرد می‌کند. یکی از هزینه‌های وارد شده در مورد آزمایش ژنتیک است.

همه چیز در مورد مستثنیات دین

طبق قانون مدنی اگر ابلاغیه‌ای تحت عنوان تسویه بدهی به فرد بدهکار داده شود اما بعد از گذشت ۱۰ روز اقدام به تسویه نکند، طبق قانون امکان تصرف اموال فرد بدهکار وجود دارد.

وکیل در کرد کوی

مشاوره

تلفن تماس :
شبکه های اجتماعی :
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره

تلفن تماس :
شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده