وکیل پایه یک دادگستری
Search

0919-2329787

تماس بگیرید

اعاده دادرسی در پرونده های کیفری

فرجام خواهی

اعاده دادرسی در پرونده های کیفری یکی از موضوعاتی است که خیلی از افراد به دنبال این هستند که درباره آن اطلاعات کافی به دست آورند. اعاده دادرسی در پرونده های کیفری یکی از راه و روش های فوق‌العاده شکایات از احکام صادر شده از دادگاه‌ها می‌باشد. درخواست اعاده دادرسی به دیوان عالی کشور توسط وکیل باتجربه دیوان عالی کشور ارائه می شود و اگر دیوان درخواست را درست تشخیص داد پرونده را برای صدور رای به دادگاه هم عرض دادگاه صادر کننده حکم قطعی ارسال خواهد کرد تا رای مقتضی را صادر کند. ممکن است که در طول دادرسی خطا یا اشتباهاتی باعث شود تا فرآیند دادرسی و یا صدور حکم با مشکل مواجه شود و سبب تضییع حقوق یکی از طرفین دعوا شود. به همین جهت قانونگذار در قانون آیین دادرسی کیفری روش شکایت از آرای صادره از سوی دادگاه ها را پیش بینی کرده است، که یکی از این روش ها اعاده دادرسی است.

واژه اعاده در لغت به معنی بازگشت است و هنگامی که با دادرسی همراه می شود به معنی بازگشت مجدد و دوباره به فرآیند دادرسی تعبیر خواهد شد. در علم وسیع حقوق وقتی که به موضوعی در محاکم رسیدگی صورت می پذیرد موضوع مربوطه مختومه می شود و اعتبار امر مختومه هم به این معنا است که رسیدگی مجدد و دوباره به موضوع مربوطه امکان پذیر نیست، چون که یک بار موضوع مربوطه در محکمه بررسی و نسبت به آن رای صادر شده است. اما بعضا به جهت وجود داشتن بعضی از شرایط قانون گذار لازم دیده می شود که موضوعی مجدد و دوباره مورد بررسی قرار بگیرد. به بررسی دوباره این چنین موضوع هایی اعاده دادرسی می گویند. لازم است که بیان شود که اعاده دادرسی یکی از طرق و روش های فوق العاده شکایت است و در موارد خاصی از این شیوه و روش می توان استفاده کرد و چنانچه شرایط فراهم نباشد، اعاده دادرسی معنایی نخواهد داشت.

درخواست مشاوره آنلاین وکالت

وکیل اعاده دادرسی

قبول کردن دادخواست اعاده دادرسی به عوامل زیادی بستگی دارد که جهتی که فرد متقاضی اعاده دادرسی به آن تمسک خواهد کرد با موارد صریح قانونی در تقاضای اعاده دادرسی تطابق داشته باشد و اگر که قاضی تشخیص دهد که شخص متقاضی در دلایلی که ارائه می کند صحبت های نگفته و جدیدی دارد احتمال قبول اعاده دادرسی وی بسیار بالا می رود.

همانطور که در این مقاله بیان شد اعاده دادرسی، درخواست تجدید نظر به حکم نهایی صادره از جانب دادگاه می‌باشد. به عبارت ساده‌تر اعاده دادرسی به این معنا می‌باشد که یکی از طرفین دعوی نسبت به رای صادره اعتراض نمایند. مطابق با این اعتراض که مسیر و فرایند خاص خودش را دارد، دادگاه شروع به بررسی مجدد و دوباره پرونده خواهد کرد. توجه کنید که اعاده دادرسی از این لحاظ اهمیت دارد که اساسا محکومیت وفق با یک رای ناعادلانه به حساب می‌آید و همواره این احتمال وجود دارد که دادگاه، قاضی یا حتی شخص وکیل چیزی و امری را را از قلم انداخته باشند و یا به موارد خاصی توجهی نکرده باشند. به همین جهت قانونگذار امکان بازگشت و تجدید نظر را با عنوان ” اعاده دادرسی ” ایجاد و پیش بینی نموده است تا بر این اساس هر کدام از طرفین امکان درخواست بررسی کردن و صدور رای جدید را داشته باشند. اما مسئله اعاده دادرسی چندان که تصور می کنید ساده و راحت نمی‌باشد و پیچیدگی‌های خاص خودش را به همراه دارد. در حقیقت پس از ارائه اعاده دادرسی به دادگاه، همان مرجع قضایی مسئولیت رسیدگی مجدد و دوباره به پرونده را برعهده خواهد گرفت و به نوعی بررسی و رسیدگی پرونده از نو آغاز خواهد شد. به بیانی دیگر اعاده دادرسی نوع خاصی از اعتراض به حکم قطعی دادگاه ها به حساب می آید.

بهتر است بدانید که وکیل اعاده دادرسی موظف است که با بررسی کردن کامل پرونده مورد نظر دادخواست اعاده دادرسی را به دادگاه ارائه و تقدیم کند. این دادخواست ممکن می باشد که از طرف دادگاه پذیرفته یا رد بشود. در حالتی که دادگاه دادخواست اعاده دادرسی را قبول نماید، قاضی پرونده را دوباره مورد بررسی قرار خواهد داد. در این میان وکیل اعاده دادرسی وظیفه مهمی دارد این است که باید نکات ریز و مبهم پرونده را به قاضی یادآوری کند. از طرف دیگر ممکن می باشد که در این میان مدارک و اسناد جدیدی به ایجاد شده و به دست آمده باشد که بتواند تغییر خاصی در روند پرونده ایجاد نماید. وکیل اعاده دادرسی وظیفه دارد که بر اساس اهمیت این مدارک، آن ها را به دادگاه ارائه و تقدیم کند.

وکالت در دعا‌وی قابل اعاده دادرسی
Advocacy in recoverable claims

اعاده دادرسی به چه معناست؟

قبل هر چیزی باید بدانید که اعاده‌ دادرسی یک روش فوق العاده استثنایی اعتراض به آرای محاکم قضایی می‌باشد که به سبب آن، پرونده‌ای که با رای قطعی یا قطعیت یافته مختومه شده‌، دوباره مفتوح و مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت. مقصود از روش استثنایی اعتراض به آرا این می‌باشد که در برابر روش ‌و طرق‌های عمومی اعتراض کردن به رای‌های محاکم قرار دارد، به این شرح است که به صورت کلی، دو روش عمومی اعتراض به آراء محاکم وجود دارد:

واخواهی و تجدیدنظرخواهی. در این دو روش ویژه، هر فردی که رایی علیه وی صادر شده باشد (اعم از آن که محکوم شده باشد یا حقی برای وی به اثبات نرسیده باشد)، می‌تواند که نسبت به آن رای اعتراض و درخواست رسیدگی دوباره در همان مرجع (واخواهی) یا مرجع بالاتر (تجدیدنظر) کند و به غیر از محکومیت، سبب دیگری برای طرح این درخواست وجود نخواهد داشت. در نقطه مقابل، در روش ‌های استثنایی اعتراض به آراء من جمله اعاده‌دادرسی، صرف صدور حکم به ضرر فرد، برای طرح این اعتراض کافی نمی‌باشد و باید حتماً علت و دلیل مشخصی که توسط قانون تعیین شده نیز وجود داشته باشد. به عبارت بهتر و دقیق‌تر، جهات و مبانی طرح این درخواست‌ها، محدود و غیرمعمول است. به همین دلیل است که به «روش‌های استثنایی اعتراض به آراء» شناخته می‌شوند. به غیر از اعاده‌دادرسی، اعتراض ثالث و فرجام‌خواهی نیز جزو روش‌های استثنایی اعتراض به آرا هستند.

اعاده‌دادرسی در بین روش‌های استثنایی و مناسب شکایت از آراء از ویژگی منحصر به فردی برخوردار می‌باشد. در واقع این طریق شکایت، باعث می‌شود که دادرسی منتهی به حکم قطعیت یافته یا قطعی، به درخواست محکوم علیه مجدد نزد همان مرجع صالح صادر کننده حکم مورد رسیدگی قرار بگیرد. اعاده‌دادرسی در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران به طور دو مرحله‌ای انجام می‌ شود: در مرحله اول نسبت به قبول یا رد درخواست اعاده‌دادرسی اظهارنظر قضایی صورت خواهد گرفت و سپس در مرحله دوم (در فرض قبول درخواست) نسبت به ماهیت درخواست رسیدگی و حکم مقتضی صادر می‌ شود.

قرار قبول اعاده دادرسی چیست؟

اگر که هر کدام از جهات اعاده دادرسی وجود داشته باشد، شخص متقاضی اعاده دادرسی، دادخواست اعاده دادرسی را ثبت می‌کند، در این شرایط با توجه به این موضوع که تقاضای فوق با جهات مصرحه قانونی موافق بوده باشد قرار قبول اعاده دادرسی صادر خواهد شد، قرار قبول اعاده دادرسی به این معنا نمی‌باشد که الزاما حکمی که قبلا صادر شده، نقض خواهد شد بلکه این امر مجوزی جهت بررسی مجدد موضوع است و به بیان دیگر قاضی این چنین استدلال می‌کند که مخاطب حرفی جهت گفتن دارد که چنین تقاضایی را مطرح کرده است، از این رو می‌پذیرد که مجددا به موضوع مربوطه رسیدگی کند.

اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور

رای هایی که به دیوان عالی کشور ارسال و ارجاع داده می‌شوند به طور شکلی مورد بررسی قرار خواهند گرفت و در دیوان عالی کشور، نقض و یا ابرام خواهند شد. نقض به این معنی می‌باشد که دیوان عالی کشور رای صادر شده را رد نموده است و باید که رای را مجددا مورد رسیدگی و بررسی ماهوی قرار بگیرد و اما ابرام به این معنی می‌باشد که دیوان عالی کشور رای صادر شده را تایید کرده است.

شایان ذکر است که رایی که در دیوان عالی کشور نقض و یا ابرام می سازد، دیگر قابل اعاده دادرسی نخواهد بود اما اگر که رائی در دیوان عالی کشور تایید بشود. آن حکم را مجدد و دوباره می توان مورد اعاده دادرسی قرار بدهید. در این چنین شرایط و مواردی چون که حکم در دیوان عالی کشور تایید ( ابرام) شده لازم و نیاز می‌باشد که دادخواست اعاده دادرسی نیز به دیوان عالی کشور داده بشود تا توسط دیوان عالی کشور دادخواست مذکور ا به دادگاه صادر کننده حکم قطعی ارجاع شود.

انواع اعاده دادرسی

اعاده دادرسی به دو دسته، اعاده دادرسی مدنی و اعاده دادرسی کیفری تقسیم می‌شوند که در واقع آخرین راه شکایت به یک حکم قطعی است که در قانون آیین دادرسی کیفری جمهوری اسلامی ایران مرجع درخواست اعاده دادرسی و مورد های اعاده دادرسی از رای‌های قطعی دادگاه ها مهلت درخواست اعاده دادرسی قید شده است.

اشخاصی که حق درخواست اعاده دادرسی دارند

  • دادستان کل با رعایت کردن بند 2 ماده 467 قانون آئین دادرسی کیفری ایران به هر کدام از جهات مذکور در بند های ماده 446
  • محکوم علیه و نماینده قانونی وی، در صورت فوت و یا غیبت محکوم علیه، همسر و وارث قانونی و یا کسانی که از طرف او برای در خواست اعاده دادرسی ماموریت خاص دارند. صرفا به جهات مقرر در شده بندهای 1، 2، 3 و 6 ماده 23  قانون اصلاح پاره ای از قوانین و مقررات دادگستری دلیل تجویز درخواست اعاده دادرسی از طرف همسر و وارث های محکوم علیه در حالت فوت او این می‌باشد که آثار حکم‌های کیفری به صورت مستقیم و غیر مستقیم متوجه افراد می‌شود، کسی که مستقیماً تحت تاثیر محکومیت کیفری قرار می‌گیرد محکوم علیه است.
  • خانواده، بستگان و حتی قبیله محکوم علیه به صورت غیر مستقیم از لحاظ مادی، معنوی و یا حیثیتی از تاثیر سوء محکومیت کیفری مصون نیستند و به این طریق آثار مزبور متوجه آنان می‌شود و بر این اساس با وجودی که فوت محکوم علیه موجب موقوف شدن اجرای حکم می‌شود، همسر و وراث محکوم علیه به منظور نفی آثار محکومیت و اثبات بی‌گناهی محکوم علیه حتی بعد از مرگ او می توانند درخواست اعاده دادرسی  داشته باشند و در صورتی که جهات و شرایط در خواست محقق باشد، پذیرش درخواست این افراد و تجدید محاکمه بلامانع و الزامی می باشد.

وکیل اعاده دادرسی و مزایای مراجعه به او

وکیل اعاده دادرسی تاثیر خیلی زیادی در احقاق حق و حقوق اشخاص دارد و مانع از تضییع حقوق آنان می‌شود. پس بنابراین برای انتخاب کردن وکیل اعاده دادرسی باید بسیار دقت نمود. مراجعه کردن به وکیل اعاده دادرسی دارای مزایای بسیار انبوهی می باشد، توجه داشته باشید که همین موضوع باعث شده که تا حضور چنین وکیلی در جریان پرونده دارای اهمیت بسیار زیادی باشد. لازم است بدانید  که اولین و مهم‌ترین مزیت مراجعه کردن به وکیل اعاده دادرسی این می‌باشد که این وکیل پایه یک دادگستری می‌تواند جریان پرونده را با موارد قانونی تطبیق بدهد تا کلیه خلا های آن را پیدا نماید و تشخیص بدهد که با استناد به چه مدارک و ادله‌ای می‌توان دوباره برای بازبینی کردن پرونده اقدام نمود. توجه داشته باشید که اعاده دادرسی یکی از فرصت‌های قانونی مهمی می‌باشد که در اختیار همه اشخاص وجود دارد، اما عدم داشتن آگاهی مردم از این موضوع مهم باعث خواهد شد تا آن ها نتوانند از این حق و حقوق خودشان به خوبی استفاده نمایند. آمار و اطلاعات بدست آمده در طی سال‌های گذشته حاکی از آن است که در بعضی از پرونده‌های حقوقی تضییع حقوق اشخاص شکل خواهد گرفت و آنان نیز ندانسته دچار آسیب‌ها و خسارات زیادی خواهند شد.

نکته مهم دیگری که باید به آن دقت داشته باشید آن می‌باشد که وکیل اعاده دادرسی در جریان پرونده‌های حقوقی و کیفری دارای تاثیر بسیار زیادی می‌باشد. در پرونده‌های حقوقی و دیگر پرونده‌ها اعاده دادرسی باعث می‌شود تا حقوق انسان‌ها دوباره به آنها برگردد و موضوع این پرونده‌ها معمولا در مرور مبحث‌های مادی و خسارت‌های مالی می‌باشد اما در جریان پرونده‌های کیفری معمولا موضوع اصلی مربوط به سلامت و جان انسان‌ها می‌باشد. پس بنابراین کاملا طبیعی و نرمال می‌باشد که در حالت هر نوع اشتباه و خطایی در روند صدور حکم پرونده، ممکن می‌باشد که جان اشخاص به خطر بیفتد. از دیگر مزایا و خوبی‌های وکیل اعاده دادرسی این می‌باشد که جریان دادرسی پرونده با سرعت بیشتری جلو خواهد رفت. به عنوان نمونه اشخاصی که قصد دارند که خلا های موجود در حکم صادر شده از دادگاه را اثبات نمایند باید که ادله و اسناد و مدارک مناسبی برای این امر داشته باشند و به تنهایی نمی‌توانند که رد مدت زمان محدود قانونی همه این مدارک را تهیه نمایند، در این چنین موارد و شرایطی وکیل اعاده دادرسی در کوتاه ترین زمان ممکن این مدارک و ادله قانونی را تهیه خواهد نمود و در اختیار مرجع ذیصلاح قرار می دهد تا حکم صادر شده را مجددا و دوباره مورد بررسی و پیگیری قرار بگیرد.

موارد اعاده دادرسی
Retrial cases

موارد اعاده دادرسی

با توجه به موضوع قابل اعمال بودن مقررات کلیه قوانین کیفری در باب اعاده دادرسی و از این حیث که با اصلاح قانون آئین دادرسی کیفری 1290 بر اساس مقررات قانون اصلاح پاره‌ای از قوانین دادگستری با اختلافات جزیی موارد تجویز اعاده دادرسی در ماده (23) قانون اصلاح پاره‌ای از قوانین دادگستری همان است که ماده (466) قانون آئین دادرسی کیفری بر طبق ماده (23) و سپس بر اساس مقررات قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور کیفری بررسی می‌شود. بر اساس ماده (23) قانون اصلاح پاره ای از قوانین دادگستری، موارد تجویز اعاده دادرسی به شرح زیر می‌باشد :

  • زمانی که بعد از صدور حکم قطعی بر محکومیت کسی به اتهام قتل، بقای شخصی که قتل او مورد ادعا قرار گرفته در زمان فرض وقوع قتل احراز و یا آن شخص پیدا شود.
  • زمانی که بعد از صدور حکم قطعی بر محکومیت فردی به علت ارتکاب جرم، حکم قطعی دیگری بر محکومیت شخص دیگری به علت ارتکاب همان جرم از مراجع قضایی صادر شده به طوری که از تعارض و تضاد مفاد دو حکم ، بی گناهی یکی از دو محکوم علیه احراز شود.
  • وقتی که گواه یا گواهان که حکم قطعی به محکومیت مطابق یا به علت تاثیر شهادت آن ها صادر شده، به موجب حکم مراجع قضایی به دلیل شهادت کذب در دعوای منتهی به صادر کردن حکم مذکور محکومیت یافته و یا جعلیت سند هایی که مبنا و است حکم بوده است به اثبات رسیده باشد.

اعاده دادرسی کیفری و مهلت آن

در خصوص مهلت اعاده دادرسی در قانون آیین دادرسی کیفری موردی قید نشده است. هروقت که رای دیوان عالی کشور مبنی بر تجویز اعاده دادرسی باشد یا اعاده دادرسی پذیرفته شود، اجرای حکم تا صدور حکم مجدد به تعویق خواهد افتاد. همچنین در حالتی که مجازات مندرج شده در حکم از نوع مجازات سلب حیات یا مجازات های بدنی یا حتی قطع عضو بوده باشد شعبه های دیوان عالی با دریافت تقاضای اعاده دادرسی قبل از گرفتن تصمیم، دستور توقف اجرای حکم صادر شده را صادر می کنند.

ویژگی های وکیل اعاده دادرسی 

وقتی که در مورد یک وکیل اعاده دادرسی بحث و گفتگو می‌کنیم، بسیاری از اشخاص با خود این فکر را می‌کنند که ویژگی‌های این وکیل چیست و چه تفاوت مهمی با دیگر وکلای پایه یک دادگستری دارد؟ در پاسخ به این سوال مهم باید بیان کنیم که وکیل اعاده دادرسی یکی از انواع وکلای دادگستری محسوب می‌شود که افزون بر داشتن تحصیلات حقوقی و پروانه وکالت دارای تجربه و مهارت بسیار خوب و انبوهی در حوزه حل و فصل کردن مشکلات مربوط به اعاده دادرسی می‌باشد. وکیل اعاده دادرسی با تکیه دادن بر تجربیاتی که دارد از همه راه حل‌های قانونی پرونده‌هایی که نیاز به اعاده دادرسی دارند آگاهی و اشراف کافی دارد، این وکیل متخصص از ادله و مدارک معتبر در جهت ارائه دادخواست بازبینی کردن دوباره پرونده استفاده می‌نماید. عزیزان توجه کنید که حوزه فعالیت یک وکیل دادگستری بنا بر میزان تخصصی که دارد متفاوت می‌باشد و همه آنان نمی‌توانند عملکرد مناسبی در جهت پرونده‌های اعاده دادرسی داشته باشند، پس بهترین راهکار ممکن این است ضرر به سراغ فردی برویم که دارای تجربه و مهارت در این زمینه بوده باشد. وکیل اعاده دادرسی با دقت و تمرکز بسیار زیاد و بالا موضوع پرونده را مورد بررسی قرار خواهد داد تا راهکار و روش مناسبی برای ارائه دادن دادخواست بازبینی مجدد و دوباره به دادگاه ارائه کند. بعضا دیده شده است که بعضی از وکلا با وجود داشتن مهارت و تجربه دارای صبر و حوصله کافی نمی‌باشند و همین موضوع مهم باعث می‌شود تا جریان پرونده را نتوانند به خوبی و درستی مورد بازبینی قرار بدهند و دادخواستی مناسب تهیه کنند. از مهم‌ترین ویژگی‌ها و خصلت‌های یک وکیل اعاده دادرسی این است که به همه مراجعان خودش خدمات حقوقی گسترده و زیادی را مانند مشاوره حقوقی را ارائه خواهد کرد. امروزه مشاوره حقوقی با وکیل اعاده دادرسی هم به دو روش حضوری و هم به صورت غیر حضوری است.

وکیل اعاده دادرسی و مزایای مشاوره حقوقی با او

تعداد بسیار زیادی از انسان‌هایی که به وکیل اعاده دادرسی مراجعه کرده و می کنند، دقیقا نمی دانند که آیا پرونده آن ها قابلیت اعاده دادرسی کردن دارد یا خیر. حقیقت مطلب آن می باشد که مطابق با قانون کشور ما ایران اعاده دادرسی صرفا به پرونده هایی اختصاص خواهد یافت که قانون آنها را مشخص و تعیین نموده است. به بیانی دیگر و بهتر وکیل اعاده دادرسی نمی تواند که وکالت هر پرونده با هر موضوعی را قبول کند، وکیل اعاده دادرسی فقط می تواند وکالت پرونده هایی را بپذیرد که قانون آنها را مشخص نموده است قبول کند، حال ما به چند مورد از موارد قانونی پرونده های ادله اثبات اشاره خواهیم داشت:

  • مطابقت نداشتن موضوع حکم صادر شده با اادعایی که خواهان پرونده داشته است.
  • مغایرت داشتن با قوانین شرعی و فقهیی با رای صادره از دادگاه های ذیصلاح. ( تشخیص این مغایرت به عهده شخص رییس قوه قضاییه می باشد.) عدم تطابق مفاد حکم صادر شده به جهت استناد به مواد قانونی متضاد با هم.
  •  حکم صادر شده بیش تر از خواسته فرد خواهان بوده باشد. اثبات این که حکم با استناد به اسناد جعلی صادر شده می باشد. دستیابی به مدارکی که بر حق بودن شخص درخواست کننده اعاده دادرسی را ثابت کند. تقلب شخص مقابل دعوی(مثل شهادت دروغ) که در حکم صادر شده تاثیر گذار بوده است.

مشاوره حقوقی با وکیل اعاده دادرسی این امکان را برای اشخاص ایجاد می کند که آن ها بتوانند همه سوالات خویش را از وکیل اعاده دادرسی بپرسند و همه ابهامات ذهنی آنها در رابطه با موضوع مهم پرونده توسط وکیل اعاده دادرسی برطرف بشود. از طرفی دیگر برای این که بدانید آیا پرونده شما قابلیت اعاده دادرسی کردن خواهد داشت یا خیر، به شما عزیزان توصیه می‌شود که سریعا به وکیل اعاده دادرسی مراجعه کنید، چون که مهلت اعاده دادرسی محدود می‌باشد و بعد از گذشتن این مدت زمان قانونی دیگر امکان پیگیری وجود نخواهد داشت. مشاوره حقوقی با وکیل اعاده دادرسی باعث سرعت بخشیدن به روند و جریان پرونده می شود.

مرجع اعاده دادرسی از احکام قطعی دادگاه
The authority to resume proceedings from final court rulings

انواع وکیل اعاده دادرسی بر اساس نوع پرونده

به صورت کلی در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران در هفت نوع دادگاه امکان ارائه کردن دادخواست اعاده دادرسی وجود دارد. این هفت مورد عبارت هستند از:

  • اعاده دادرسی در امور مدنی.
  • اعاده دادرسی در امور کیفری.
  • اعاده دادرسی ویژه رئیس قوه قضاییه.
  • اعاده دادرسی کردن در دیوان عدالت اداری.
  • اعاده دادرسی کردن در دادگاه مخصوص روحانیت.
  • اعاده دادرسی کردن در دادگاه نظامی.
  • اعاده دادرسی  کردن در داوری.

همانطور که مستحضرید قانونگذار تلاش کرده است که در مهم ترین دادگاه‌های پیش بینی شده، امکان اعاده دادرسی را ایجاد نماید. بر این شرط می‌توان که در دادگاه‌ها و دادرسی‌های مطرح شده در بالا دادخواست اعاده دادرسی ارائه بشود.

شما عزیزان نکته مهمی که باید در اینجا به آن توجه داشته باشید این می‌باشد که هر یک از این قسمت‌های گفته شده، قسمت‌های کاملا مجزا از قانون و حقوق به حساب می‌آیند. در حقیقت مسائل و موارد مطرح شده در دادگاه‌های کیفری از لحاظ قانونی و حقوقی به صورت کامل با مسائل و موارد مطرح شده در دادگاه‌های امور مدنی کاملا متفاوت می‌باشد. به همین جهت به نظر می‌آید که وکیل اعاده دادرسی نیز باید به طور تخصصی در این موارد ورود نماید.

به عبارت دیگر و یا ساده‌تر وقتی که قرار است در یک دادگاه کیفری از امکان اعاده دادرسی استفاده بشود، بهتر این می‌باشد که از وکیل اعاده دادرسی متخصص در امور کیفری استفاده بشود. به هر حال این وکیل به خوبی و درستی با این امور آشنایی دارد و می‌داند که یک دادگاه کیفری چه شرایط ویژه‌ای دارد و مطابق با چه مواد قانونی می‌تواند رای صادره را ملغی نماید.

مرجع صالح برای رسیدگی به درخواست اعاده دادرسی کدام مرجع است؟

مطابق با ماده ۴۳۲ قانون آیین دادرسی مدنی جمهوری اسلامی ایران، مرجع صلاحیت ‎دار در رسیدگی کردن به درخواست اعاده دادرسی دادگاهی می‌باشد که حکم قطعی را صادر نموده است. پس بنابراین اگر دادگاه بدوی حکم قطعی را صادر نموده باشد، همان دادگاه نامبرده مرجع صالح برای رسیدگی به درخواست توسط وکیل  اعاده دادرسی خواهد بود.

در حالتی که دادگاه تجدیدنظر حکم قطعی را صادر نموده باشد، این دادگاه مرجع صالح برای اعاده دادرسی خواهد بود و در حالت قبول شدن درخواست اعاده دادرسی و انجام شدن رسیدگی‎‌های لازم، مبادرت به صدور رأی خواهد کرد که این رأی قطعی می‌باشد. البته در حالتی که جهت درخواست اعاده دادرسی، مغایرت دو حکم صادر شده از دادگاه واحد بوده باشد، دادخواست اعاده دادرسی به شعبه دادگاه صادره حکم دوم تقدیم خواهد شد. با استناد کردن به ماده ۱۸ اصلاحی قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب انجام شود.

برای اعاده دادرسی اشخاص باید به مرجعی خاص مراجعه کنند که بر اساس قانون دیوان عالی کشور مرجع درخواست اعاده دادرسی از احکام قطعی دادگاه است. بر اساس ماده 474 قانون آیین دادرسی کیفری درخواست اعاده دادرسی به دیوان عالی کشور داده می‌شود. در واقع قرار اعاده دادرسی از طرف دیوان عالی کشور صادر می‌شود.

درخواست مشاوره آنلاین وکالت

مرجع رد و قبول درخواست اعاده دادرسی

اعاده دادرسی برعکس تجدید نظر و فرجام خواهی که وکیل تجدید نظر به آنها می‌پردازد و دیگر رسیدگی‌های قضایی، مهلت ندارد و بنابراین، بدون محدودیت زمانی با فراهم شدن موجبات اعاده دادرسی طرح درخواست مانعی ندارد. تقاضای اعاده دادرسی به دیوان عالی کشور تسلیم خواهد شد و در صورت احراز انطباق با یکی از موارد تجویز تجدید محاکمه، رسیدگی مجدد را به دادگاه هم عرض دادگاه صادر کننده حکم قطعی ارجاع می‌کند. توجه داشته باشید که اما اگر درخواست با موردهای تجویز تجدید رسیدگی قابل تطبیق نبوده باشد، نسبت به رد درخواست اتخاذ تصمیم خواهد شد. دیوان کشور غیر از پذیرش و یا حتی رد درخواست اعاده دارسی اقدامات دیگری را انجام نخواهد داد.

وکیل در کرد کوی

کارشناسان گروه دادورزان آماده پاسخ گویی به شما هستند

0919-2329787
جهت مشاوره تخصصی تماس بگیرید...
0919-2329787

آخرین مقالات سایت

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا