تخفیف مجازات چگونه انجام می شود؟

تخفیف مجازات چگونه انجام می شود؟

همان طور که می دانید در تمام جهان انجام کارهای خلاف مقررات و قوانین جامعه جرم است و می شود بنابراین برای هر یک از این جرم هایی که افراد مرتکب می شوند مجازاتی در نظر گرفته خواهد شد. گاهی این مجازات سنگین و بسیار سخت هستند و در مواقعی هم بسیار سبک و زود گذر می باشند اما در این شرایط افرادی هستند که سعی می کنند برای چنین جرم ‌هایی تخفیف قائل شوند در حقیقت شما عزیزان می توانید با مراجعه به یک وکیل پایه یک دادگستری متخصص پرونده خود را پیگیری کنید و از او بخواهید که از دادگاه و قاضی پرونده خواستار تخفیف در جرم و مجازات شود. امروزه ما تصمیم گرفتیم تا بیش تر به این موضوع بپردازیم همچنین شرایط تخفیف در مجازات انواع جرائم را برای تان مشخص کنیم از این رو دعوت می کنیم که تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

درخواست مشاورهه

درخواست تخفیف مجازات بعد از قطعی شدن حکم

حتماً می دانید که تنها زمانی می توان برای درخواست تخفیف مجازات اقدام کرد که حکم از سوی قاضی پرونده صادر شده باشد در واقع تا زمانی که حکم صادر نشده شما نمی توانید برای تخفیف در مجازات درخواست دهید زیرا در حقیقت حکمی داده نشده بنابراین این شما هستید که می توانید بلافاصله پس از صادر شدن حکم برای دریافت تخفیف مجازات اقدام کنید البته که در این زمینه می توانید به مرجع درخواست تخفیف مجازات مراجعه نموده و روند قانونی و رسمی آن را طی کنید. در واقع جرم های مختلف وجود دارند که در حال وقوع هستند اما برای هر یک از این جرم ها مجازات مخصوص و ویژه ‌ای در نظر گرفته می شود که برخی از این مجازات می توانند شامل تخفیف شوند اما برخی دیگر به هیچ عنوان شامل تخفیف نخواهند شد. که ما سعی داریم به آن ها نیز بپردازیم.

تخفیف مجازات چگونه انجام می شود؟بررسی شرایط تخفیف سقوط و عفو مجازات

قطعاً تا به حال دیده اید که بعضی افراد به خاطر جرم هایی که مرتکب شده اند و مجازاتی که برای آنها صادر شده است تخفیفی از دادگاه می گیرند و مجازات کم تری را تحمل می نمایند اما باید بدانید که شرایط برای تخفیف برخی مجازات ها متفاوت است که ما سعی داریم به طور کامل به این شرایط بپردازیم اما قبل از آن باید این را بدانید که انواع تخفیف مجازات چیست و چگونه انجام می گیرد:

  • تخفیف مجازات می تواند با کاهش مدت زمان زندانی باشد.
  • در مواردی تخفیف مجازات می تواند به معنی تبدیل نوع آن صورت گیرد مثلاً به جزای نقدی تبدیل شود.
  • در مواردی هم ممکن است تخفیف مجازات شامل عفو قرار گیرد.

البته که در ادامه این مطلب در مورد جرایمی که شامل تخفیف در مجازات می شوند خواهیم گفت.

درخواست مشاورهه

در کدام جرایم می توان از قواعد تخفیف مجازات بهره مند شد؟

با این صحبت ها ممکن است برای شما هم چنین سوال پیش آید که برای کدام جرایم می توان تخفیف در مجازات را باعث شد یا اصلاً کدام مجازات شامل تخفیف می شوند؟ در پاسخ به چنین سوالاتی باید گفت عوامل و موارد بسیار زیادی وجود دارند که در نتیجه حکم دادگاه تاثیر گذار هستند اما به طور کلی اکثر جرائم شامل تخفیف در مجازات خواهند بود که در این میان استثنائاتی وجود دارد که ما سعی داریم ابتدا به این استثنائات بپردازیم که به هیچ عنوان تخفیف در مجازات برای آن ها صورت نمی گیرد. برای مثال تخفیف در مجازات حد و قصاص و دیه به هیچ عنوان امکان پذیر نیست اما در احکام و مجازات تعزیری می توان تخفیف قائل شد. مجازات افرادی که مرتکب جرم کلاهبرداری و سرقت شده اند نیز به هیچ عنوان شامل تخفیف نخواهد بود.

تخفیف مجازات چگونه انجام می شود؟تخفیف مجازات کلاهبرداری در قانون جدید

افرادی که در جامعه مرتکب کلاهبرداری و دزدی و روا و تحصیل اموال با زور یا به صورت های دیگر می کنند در واقع همگی کلاهبرداری محسوب شده و دارای مجازات خواهند بود اما چنین مجازاتی در جامعه جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان مورد تخفیف در مجازات قرار نخواهد گرفت. در واقع جرایمی که شامل مجازات می شوند برای ارعاب و جلوگیری از ایجاد جرم های دیگر است اما تخفیف می ‌تواند به عنوان یک تشویق و جلوگیری از ادامه چنین روندی باشد اما در چنین جرم ‌هایی تخفیف در مجازات امکان پذیر نیست. تخفیف مجازات در جرم سرقت نیز از همین قانون پیروی می کند بنابراین امکان ندارد که کسی مرتکب سرقت شود اما دادگاه تخفیف در مجازات او قائل باشد. بنابراین این دسته از جرم ها حتی پس از صادر شدن حکم مجازات قابل تغییر نیستند.

درخواست مشاورهه

تبدیل زندان به جزای نقدی

تبدیل مجازات یکی از شرایط تخفیف در مجازات محسوب می‌شود در واقع شما عزیزان می توانید بلافاصله پس از صادر شدن حکم زندان برای تبدیل آن به جزای نقدی اقدام کنید اما ممکن است شرایطی برای انجام این کار وجود داشته باشد. در واقع در قوانین جمهوری اسلامی ایران اگر حکم زندان برای فرد بیش از ۱۰ سال باشد باید نصف آن را در زندان بگذراند سپس برای اعمال تخفیف در مجازات اقدام کند که به ازای هر سه ماه ۹۰۰ هزار تومان جزای نقدی و به ازای ۶ ماه یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان جزای نقدی و اگر زمان حبس یک سال باشد ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان جزای نقدی در صورت بیش از یک سال ۷ میلیون و دویست هزار تومان جزای نقدی را شامل خواهد شد. که قطعاً این حد و حدود را قاضی پرونده و دادگاه مشخص می کند.

تخفیف مجازات چگونه انجام می شود؟تخفیف مجازات در قانون جدید مواد مخدر

همان ‌طور که می ‌دانید در ایران حمل و مصرف و جابجایی و خرید و فروش مواد مخدر جرم محسوب میشود از این رو برای هر کسی که چنین جرمی را مرتکب شود جزا و مجازاتی در نظر گرفته خواهد شد اما باید توجه داشته باشید که بلافاصله پس از صادر شدن حکم مجازات به هیچ عنوان برای چنین مجازاتی تخفیف قائل نمی شوند چرا که این جرم در کشور ایران غیر قابل تخفیف است. در این میان ممکن است برای شما هم سوال پیش آید که آیا توبه محارب می تواند تاثیری در مجازات او داشته باشد؟ در پاسخ به چنین سوالی باید گفت بله قطعاً توبه می تواند تاثیر مثبتی بر تخفیف در مجازات داشته باشد در چنین مواردی اگر قبل از تسلط و دستگیری فرد مورد نظر توبه صورت گرفته باشد سبب سقوط حد خواهد شد. بنابراین می توان به جزئیات موجود در تخفیف مجازات در این صورت پی برد.

درخواست مشاورهه

شرایط تخفیف در مجازات کیفری چیست؟

منظور از جرایم کیفری مشخص از اما مجازاتی که برای این جرایم در نظر گرفته می شود متفاوت هستند و ممکن است شامل حبس شود. در این صورت ما تصمیم گرفتیم شرایط تخفیف در مجازات کیفری را برایتان عنوان کنیم برای مثال ممکن است شاکی خصوصی پرونده کیفری تصمیم بگیرد رضایت دهد و یا بیان این پشیمانی و ندامت از سوی فردی که مرتکب جرم شده و یا داشتن شرایط نامناسب برای مثال داشتن بیماری و حال نامناسب و همچنین ثابت کردن وجود شرکا در ارتکاب جرم خفیف و کم بودن ضرر و زیان وارده و یا کوششی که متهم برای گرفتن تخفیف در مجازات انجام میدهد همگی می تواند در تخفیف در مجازات موثر واقع شود. البته که برای تخفیف بسیار خوب در چنین مجازاتی بهتر است در کنار خود یک وکیل کیفری متخصص داشته باشید.

وکیل در کرد کوی

مشاوره

تلفن تماس :
شبکه های اجتماعی :
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره

تلفن تماس :
شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده