تعلیق در جرایم کیفری

تعلیق در جرایم کیفری

امروز قرار است که درباره یکی موارد دعاوی کیفری یعنی تعلیق در جرایم کیفری با یکدیگر صحبت کنیم اگر مایل هستید که درباره شرایط اجرای تعلیق مجازات بدانید این مقاله را از دست ندهید. لازم به ذکر است که تعلیق به معنی به عقب افتادن حکم به زمان دیگری است. در واقع می‌توان گفت که حکم تعلیق یک فرصت دوباره به متهم است تا به زندگی عادی خود برگردد و حتی شامل افرادی که سو پیشینه نیز دارند می‌شود. یکی دیگر از مزایای حکم تعلیق این است که فرد در محیط زندان نماند زیرا همان گونه که می‌دانید محیط زندان این گونه است که فرد با ورود به آن با تجربه‌ی جدیدتری وارد جامعه می شود. لازم است بدانید که مدت زمان تعلیق جرایم کیفری ۱ تا ۵ سال است. این که دادگاه به حکم کسی تعلیق بدهد به این معنی نیست که فرد تبرئه شده است بلکه این حکم فقط به معنی بخشیده شدن حکم عمومی آن است و در صورتی که فرد متهم رضایت شاکی را جلب نکند باید جداگانه حبس آن را بکشد در صورت نیاز می توان در این موارد از یک وکیل کیفری متخصص راهنمایی گرفت.

درخواست مشاوره آنلاین وکالت

شرایط اجرای تعلیق مجازات
Conditions for execution of suspension of punishment

شرایط اجرای تعلیق مجازات

شایان به ذکر است که دادگاه‌ها برای اجرای حکم تعلیق مجازارت با یک سری محدودیت‌ها مواجه هستند که حتما فرد باید واجد شرایط باشد. در این بخش به سراغ شرایط اجرای تعلیق مجازات می‌رویم اگر مایل هستید که با این شرایط آشنا شوید این بخش را از دست ندهید.

  • محکومیت تعزیری

اولین و مهم ترین شرط براب تعلیق کردن یک مجازات این است که آن جرم تعزیری باشد اگر جرم تعزیری نباشد قاضی به هیچ عنوان نمی تواند حکم را تعلیق کند.

  • مجازات حد نیز قابل تعلیق نیست زیرا حد باید در لحظه اثبات اجرا شود و تعلیق به جرم‌های درجه سه تا هشت تعلق می‌گیرد.
  • محکومیت به نقص عضو
  • محکومیت مجازات قطعی بالا تر از دو سال
  • محکومیت مجازات قطعی بالا تر از ۱ سال
  • استحقاق محکوم : چنان چه متهم در زندان سابقه و اخلاق خوبی داشته باشد می‌تواند از تعلیق استفاده کند.

 

جرایم غیرقابل تعلیق
Non-suspendable offences

جرائم غیر قابل تعلیق

برخی جرائم وجود دارند که غیرقابل تعلیق هستند؛ جریمه اقتصادی بالای ۱۰۰ میلیون شامل تعلیق نمی شود. علاوه بر این خرابکاری در تاسیسات گاز، نفت، آب و گاز و یا سرقت مسلحانه، آدم ربایی و اسید پاشی نیز جز جرائم غیرقابل تعلیق هستند. قدرت نمایی، ایجاد مزاحمت، جرمی علیه عفت عمومی نیز جز مواردی هستند که قانون برای آن ها تعلیق در نظر نگرفته است. قطعا می‌توانید حدس بزنید که قاچاق مواد مخدر، اسلحه و یا مشروب نیز شامل تعلیق مجازات نمی‌شود. فردی که قتل انجام داده است و یا اینکه در این کار معاونت داشته است. برای اطلاعات بیشتر در مورد جرایم غیرقابل تعلیق می‌توانید با یک مشاوره حقوقی صحبت کنید و راهنمایی‌های بیشتری دریافت کنید.

انواع تعلیق مجازات 

به صورت کلی در رابطه با انواع تعلیق مجازات دو نوع ساده و تعلیق مراقبتی وجود دارد که در ادامه آن ها را بررسی خواهیم کرد.

تعلیق مجازات ساده

تعلیق ساده به معنای عفو موقت بدون هیچگونه شرط و برای مدت زمان مشخصی از اجرای مجازات برای یک مجرم است. در این حالت، مجرم از تحمل مجازات خود معاف می‌شود و اگر در طول این مدت، جرم جدیدی انجام ندهد، به طور کامل از مجازات معاف می‌شود. اما اگر در طول این مدت عفو، جرم جدیدی مرتکب شود، باید مجازات اجرا شود.

تعلیق مراقبتی

تعلیق مراقبتی، مجرم در این نوع از تعلیق مجازات علاوه بر رعایت شرایط تعلیق ساده، شرایط و الزامات دیگری را نیز باید رعایت کند. در این حالت، مجرم باید در طول مدت مشخص، دستورات و الزاماتی که از سوی دادگاه به او داده شده است را رعایت کند. اگر مجرم دستورات دادگاه را اجرا کند، از مجازات معاف می‌شود. اما اگر این الزامات را رعایت نکند، مجازات برای او اجرا خواهد شد.

شرایط لغو قرار تعلیق مجازات

براساس ماده ۵۴ قانون مجازات اسلامی، لغو تعلیق مجازات و اجرای حکم معلق منوط به ارتکاب مجرم به جرایم عمدی موجب حد، قصاص، دیه یا تعزیر تا درجه هفت در طول مدت تعلیق است. اگر محکوم در طول مدت تعلیق اجرای مجازات، یکی از این جرایم را ارتکاب کند، قرار تعلیق لغو می‌شود و دستور اجرای حکم معلق برای مجازات جرم اخیر صادر می‌شود. دادگاه در هنگام صدور قرار تعلیق به صورت صریح به محکوم اعلام می‌کند که در صورت ارتکاب یکی از جرایم فوق در طول مدت تعلیق، علاوه بر مجازات جرم اخیر، مجازات معلق نیز برای او اجرا خواهد شد. این اطلاعات به محکوم منتقل می‌شود تا او از مسئولیت و مجازات احتمالی در صورت ارتکاب جرم آگاهی داشته باشد.

 

درخواست مشاوره آنلاین وکالت

مشاوره

تلفن تماس :
شبکه های اجتماعی :
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره

تلفن تماس :
شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده