وکیل پایه یک دادگستری
Search

0919-2329787

تماس بگیرید

درخواست تعیین داور

درخواست تعیین داور

درخواست تعیین داور

تعیین داور در آیین دادرسی مدنی؟ دادخواست تعیین داور طرف مستنکف  داوری حقوقی چیست؟ در این مقاله ما قصد داریم به این مسئله مهم بپردازیم، لطفاً تا انتها این مقاله ما را همراهی کنید تا اطلاعات خود را درباره درخواست تعیین داور افزایش دهید.  داوری حقوقی یکی از مناسب ترین روش های حل و فصل کردن اختلاف بین اشخاص می باشد. به عنوان نمونه در صورتی که طرفین قرارداد در هنگام اجرای مفاد آن با مشکلی روبرو شوند، قبل از هر اقدام حقوقی مراجعه به دادگاه اختلاف خود را از طریق داوری که در متن قرارداد مشخص شده است، عرضه می نمایند و حرف و نظر داور ملاک قرار می گیرد.

درخواست تعیین داور به‌ جای داور ممتنع

اگر در قرارداد داور هریک از طرفین معین شده و در هنگام ارجاع به داوری یکی از داوران نخواهد داوری کند رسیدگی به اختلاف در صلاحیت دادگاه خواهد بود. همچنین درخواست تعیین داور اساسا امری غیر ترافعی بوده و غیرقابل تجدید نظر خواهی است. برای داشتن اطلاعات بیشتر درباره موضوع درخواست تعیین داور با گروه وکلای دادورزان صلح و سازش مشورت کنید. این گروه حقوقی از کادری مجرب و تحصیل کرده تشکیل شده است و مشاورین و کلای این گروه می توانند به شما کمک زیادی کنند.

درخواست مشاوره آنلاین
Online consultation request

معرفی داور به دادگاه چیست؟

تعیین داور توسط اصحاب دعوا، روش های تعیین داور در قرارداد کدام است؟ منظور از داوری حقوقی این است که طرفین قرارداد شخصی را به عنوان داور حقوقی انتخاب کنند و در متن قرارداد و یا طبق توافق نام ‌های دیگر به ذکر اطلاعات آن شخص بپردازند. در صورتی که طرفین دعوا شرکت یا موسسه‌ای را برای میانجیگری در دعوا حقوقی تعیین کنند در این صورت گفته می‌شود که داوری حقوقی اتفاق افتاده است.

درخواست تعیین داور از دادگاه چگونه و در چه شرایطی انجام می‌ گیرد؟

داور یا داوران حقوقی می توانند توسط طرفین دعوا انتخاب شوند، این امر می تواند قبل با بعد از بروز اختلاف صورت می گیرد. همچین امکان دارد که انتخاب داور به شخص ثالث واگذار شود و یا در مواردی افراد تعیین داور را از دادگاه درخواست کند. پس در نتیجه به طور کلی داور برای رسیدگی و حل اختلاف به سه شکل صورت می گیرد، تعیین توسط اصحاب یا طرفین دعوا، تعیین توسط شخص ثالث، تعیین توسط دادگاه. دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری داوری خبره می تواند به شما کمک کند که تا این امور را به خوبی انجام دهید.

درخواست مشاوره آنلاین
Online consultation request

تعیین داور توسط شخص ثالث

در تمام حل اختلاف، طرفین دعوا این امکان را دارند در موافقتنامه داوری، انتخاب داور یا داوران را برای حل اختلاف به شخص ثالث بدهند. این روش انتخاب داوری معمولا در داوری های بین المللی طرح می شود. چون که در پرونده های تجاری بین المللی فرایند انتخاب و سازمان دهی داوران به سازمانی های دائمی داوی مانند اتاق بازرگانی بین المللی تفویض می شود. فردی که به عنوان داور تعیین می شود باید بع تمام شرایطی که طرفین در موافقتنامه داوری قید کرده اند پایبند باشد.

تعیین داور توسط شخص ثالث
Appointment of arbitrator by a third party

آیا داور می‌ تواند از رسیدگی امتناع کند؟

در هنگام ایجاد و بروز اختلاف باید هر کدام از طرفین دعوا که داور اختصاصی خود را معرفی می کنند، بتوانند قبولی داور یا داوران را دریافت کنند. افرادی که به عنوان داور توسط طرفین انتخاب می شوند، در قبول و عدم قبول مسئولیت داوری مختار بوده و می تواند آزادانه و بدون هیچ اجباری در مورد آن تصمیمی بگیرد. اما این اشخاص در صورتی که داوری را قبول کنند و بدون هیچ عذر موجهی از صدور رای خودداری کند، افزون بر جبران خسارت وارد شده به طرفین تا 5 سال از حق داوری محروم می شود.

تعیین داور توسط دادگاه (درخواست تعیین داور از دادگاه)

 در شرایطی که طرفین دعوا به هر دلیل از انتخاب داور خودداری کنند، بر اساس ماده 462 قانون آیین دادرسی مدنی، درصورتی‌که طرفین نسبت به دادگاه معینی برای انتخاب داور تراضی نکرده باشند، دادگاه صلاحیت دار برای تعیین داور، دادگاهی خواهد بود که صلاحیت رسیدگی به اصل دعوی را دارد. درباره تعیین داور می توانید با گروه وکلای دادورزان صلح و سازش مشورت کنید تا بتوانید در این مسائل این چنین موفق شوید.

درخواست مشاوره آنلاین
Online consultation request

موارد قابل اجرا نبودن رأی داور کدام اند؟

برا اساس ماده 489 قانون آیین دادرسی مدنی کشور در مورد های زیر رای داور باطل خواهد بود و قابل اجرا نیست:

درصورتی که رأی صادره مخالف با قوانین موجد حق باشد.داور در خصوص مطلبی که مرتبط با موضوع داوری نبوده، رأی صادر کرده باشد. داور خارج از حدود اختیار خود رأی صادر کرده باشد، در این شرایط، تنها بخشی از رأی که در خارج از حیطه اختیارات داور بوده است باطل خواهد شد. دارو رأی خود را پس از انقضای مدت داوری صادر کرده باشد.

درخواست مشاوره آنلاین
Online consultation request

وکیل درخواست تعیین داوری

بر اساس ماده 458 قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران، در هر مورد که داور تعیین شود باید موضوع و مدت داوری و نیز مشخصات طرفین دعوا و داور یا داوران به‌طوری که رافع اشتباه باشد‌ تعیین شود.  درصورتی که تعیین داور بعد از بروز اختلاف باشد، موضوع اختلاف که به‌داوری ارجاع شده باید به‌طور روشن مشخص و مراتب به داوران‌ابلاغ شود. همچنین بهتر است بدانید که در تمام موارد رجوع به‌داور، طرفین می توانند انتخاب داور یا داوران را به شخص ثالث یا دادگاه واگذار کنند. آیا به دنبال یک وکیل درخواست تعیین داوری درجه یک هستید؟ وکیل درخواست تعیین داوری کیست؟ وکیل درخواست تعیین داوری وکیلی است که در خصوص درخواست تعیین داوری فعالیت و تخصص دارد. اگر نمی دانید که چگونه باید وکیل درخواست تعیین داوری حاذق پیدا کنید، اصلا جای نگرانی ندارد، با مراجعه به گروه وکلای دادورزان صلح و سازش این مشکل شما حل خواهد شد و شما می توانید با بهترین مشاورین حقوقی و مجرب ترین وکیل ها مشورت کنید و از علم و دانش کادر مجرب گروه وکلای دادورزان صلح و سازش نهایت استفاده را ببرید. همچنین شما می توانید از خدمات خبر حضوری و آنلاین این گروه نیز استفاده کنید و به صورت آنلاین با مشاوره حقوقی ارتباط بگیرید. در این مقاله تلاش کردیم اطلاعات کافی را درباره درخواست تعیین داور را به شما ارائه کنیم. از همراهی شما بینهایت سپاسگزارم.

تمام وکلای گروه دادورزان صلح و سازش
All the lawyers of the Peace and Compromise Lawyers Group

کارشناسان گروه دادورزان آماده پاسخ گویی به شما هستند

0919-2329787
جهت مشاوره تخصصی تماس بگیرید...
0919-2329787

آخرین مقالات سایت

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا