جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

جرم زورگیری و اخاذی

وکیل زورگیری و اخاذی

وکیل پایه یک دادگستری که در سیستم حقوقی کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بسیاری از کشورها، برای تمثیل و پشتیبانی حقوقی افراد در دادگاه‌ها، نیاز به وکیل وجود دارد. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در خیابان یا در طول تحصیل در مدرس و دانشگاه مورد اذیت دیگران قرار گرفته باشید و از شما به‌زور و اجبار وسایلتان یا پول بگیرند. این عمل قانوناً جرم محسوب می‌شود و بر اساس قانون اسلامی مجازات دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا درباره مجازات زورگیری و اخاذی، نحوه شکایت، حکم و مجازات آن را  که جز دعاوی کیفری ست و وکیل کیفری متخصص برای آن نیاز است را بررسی کنیم.

زورگیری و اخاذی چیست؟
What is coercion and extortion?

زورگیری و اخاذی چیست؟

جرم زورگیری و اخاذی به این معناست که شخصی به‌اجبار و زور با تهدید جانی، مالی و شرافتی از شما خواستار این باشد که کاری را بر خلاف میل خودتان انجام دهید و یا از شما درخواست پول و اموالتان را بکند. ای کار در قانون جرم است و به آن اخاذی و زورگیری می‌گویند.

حکم زورگیری در قانون مجازات اسلامی

در مجازات قانون اسلامی ماده ۶۹۹ آمده است که هرزمان فردی کسی را به‌خاطر پول یا انجام‌دادن کاری یا عدم انجام کاری تهدید جانی، مالی شرافتی بکند و یا سعی به برملا کردن رازی به اطرافیان وی باشد مجرم محسوب می شود و به مجازات ۷۴ ضربه شلاق یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم می شود.

درخواست مشاوره آنلاین وکالت
Request for online legal advice

مجازات زورگیری و اخازی

طبق ماده ۶۱۷ قانون مجازات های اسلامی هرگاه فردی به وسیله سلاح چاقو یا هر نوع سلاح دیگری سعی در قدرت نمایی داشته باشد و با آن وسیله بخواهد کسی را تهدید جانی یا مالی کند و به زور اموال کسی را تصرف کند مجرم شناخته می شود و به ۶ ماه تا ۲ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم می شود.

جرم زورگیری (اخاذی) و نحوه شکایت اخاذی در دادگاه

اگر شما مورد اخاذی قرار گرفته اید، باید به دادسرای محلی که جرم در آنجا اتفاق افتاده است مراجعه کنید. بطور مثال اگر جرم اخاذی در کرج رخ داده است شما نمی توانید برای شکایت به دادسراهای تهران بروید. در ابتدا باید تمامی اطلاعات فرد شاکی به درستی درج شود تا برای دریافت احضاریه به مشکل برنخورد. اگر دلایلی که فرد شاکی به دادسرا ارائه می دهد، کافی باشد دادسرا و ضابطان قضایی شروع به تحقیق و انجام تعقیب متهم می کنند. زمانی که متهم توسط قانون دستگیر و به دادسرا تحویل داده شد طرف مدت ۲۴ ساعت اتهاماتی که به او وارد شده است باید باید توضیح داده شود. بعد از اینکه این موضوع کامل به شخص فهمانده شد، پرونده مجددا به دادسرا ارسال می شود و اگر کیفر خواستی صادر شد، حکم قطعی این پرونده صادر می شود.

آشنایی با جرایم سرقت، زورگیری و اخاذی
Getting to know the crimes of theft, extortion and extortion

آشنایی با جرایم سرقت، زورگیری و اخاذی و تفاوت و مجازات آن ها

هرگاه شخصی با تهدید و به اجبار از شما درخواست پول، درخواست انجام کاری یا عدم انجاری کاری را بکند، به این شرایط اخاذی و زورگیری گفته می شود. به طور کلی اخاذی و زورگیری یک جرم مستقل محسوب نمی شود و زیر مجموعه جرم تهدید است. مجازات جرم اخاذی و زورگیری ۷۴ ضربه شلاق و دو ماه تا دو سال زندان است.

ربودن و برداشتن شی ای از یک مکان را به صورت کاملا پنهانی را سرقت می گویند. اصولا سرقت بدون دو کلمه حرز و سری امکان رخ دادن ندارد و در انجام سرقت این دو کلمه اهمیت فراوانی دارد. سرقت به دو نوع تعزیری و مشدد تقسیم می شود. زمانی که سرقت تعزیری ساده اتفاق افتاده باشد حکم آن در کمترین حالت ممکن ۱ روز تا ۳ ماه و در بیشترین حالت ممکن ۲سال زندان به همراه ۷۴ ضربه شلاق است. حکم سرقت مشدد که چندین عامل دارد و اصولا مسلحانه است ۶ ماه تا ۱۰ سال با توجه به نوع سرقت مجازات زندان دارد.

تفاوت اخاذی با زورگیری چیست؟

شانتاژ یک کلمه فرانسوی به معنای اخاذی است. همانطور که گفتیم یکی از مترادف ها و معانی کلمه اخاذی زورگیری نیز می باشد. زورگیری یکی از مصادیق اخادی به حساب می آید. به همین علت می توان گفت زورگیری یکی از راه های خشونت آمیز از روش هایی مانند تهدید به برملا کردن اسرار و یا ضررهای ناموسی از اخاذی نام برد.

جرم اخاذی از طریق فضای مجازی (زورگیری مجازی)

جرم اخاذی در فضای مجازی یک جرم مستقل به حساب می آید. این به معناست که اگر کسی در فضای مجازی فرد دیگری را تهدید به قتل یا تهدید به پخش عکس های خصوصی بکند. مجازات این کار ۷۴ ضربه شلاق و ۲ ماه  تا ۷۲ روز حبس تعزیری می باشد.

مجازات خفت گیری ناموسی چیست؟

مجازات خفت گیری ناموسی بسته به اینکه تحت چه شرایطی باشد انواع خود را دارد. اگر این خفت گیری همراه با ربودن چیزی از شما یا تهدید به افشای اسرار شما باشد دو ماه تا ۲ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق دارد. اگر دزدیدن چیزی از شما همراه با استفاده از سلاح سرد و همچنین آزار و اذیت فرد باشد، سه ماه تا ده سال زندان تا سقف ۷۴ ضربه شلاق خواهد بود. در نهایت اگر شما را با استفاده از سلاح سرد تهدید نمودند مجازات آن ۶ ماه تا ۲ سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق می باشد.

درخواست مشاوره آنلاین وکالت
Request for online legal advice

ارکان جرم زورگیری و اخاذی در قانون ایران

تهدید: تهدید به معنای ترساندن شخصی از طریق هر وسیله و کاری که برای فرد مقابل زیان آور باشد. تهدیدد می تواند به روش های متفاوتی صورت بگیرد مانند:

تهدید به قتل، تهدید مالی، تهدید نفسی، تهدید شرفی و حیثیتی، تهدید به افشا کردن اسرار.

درخواست انجام کاری یا عدم انجام کاری: جرم اخاذی و زورگیری زمانی رخ می دهد که برای انجام دادن عملی یا عدم انجام عملی باشد و همراه با این تهدید تقاضای پول هم بکند. اگر تهدید بدون درخواست و گرفتن پول باشد، اخاذی به حساب نمی آید.

مجازات زورگیری در ملاعام چیست؟

قانون مجازات های اسلامی حکم ای متفاوتی از جمله شلاق، حبس و اعدام برای زورگیران در نظر گرفته است. البته مجازات اعدام در شرایط خاصی صورت می گیرد. در ساده ترین حالت برای زورگیی در ملاعام این مجازات در نظر گرفته شده است که فرد زوگیر به ۶ ماه تا ۲ سال حبس تا سقف ۷۴ ضربه شلاق محکوم می شود

بررسی جرم تهدید تهدید و اخاذی و زورگیری
Examining the crime of threats, extortion and extortion

بررسی جرم تهدید و اخاذی و زورگیری از نظر حقوقی

تهدید در لغت به معنای کمین کردن است. تهدید به این معناست که فردی شما را لفظا به انجام عمل بد و نامشروع بترساند. برای اینکه از فردی که شما را تهدید نموده است بتوانید شکای کنید باید تهدید واضح باشد. به طور مثال اگر فردی به شما بگوید: حسابت را می رسم این جمله تهدید به حساب نمی آید. واقعی یا غیر واقعی بودن عمل تهدید تفاوتی در انجام جرم ندارد.

مجازات جرم تهدید، ۳ ماه تا ۲ سال حبس در زندان و تا سقف ۷۴ ضربه شلاق می باشد.

اخاذی و زورگیری درلغت اصولا در یک معنا استفاده می شوند و هر دو یعنی اینکه شخصی شما را با تهدید جان، مال و ناموستان به خطر بیندازید و در قبال این کار از شما پول و یا انجام دادن کاری را تقاضا کند.

زورگیری و خفت گیری مستقلا جرم محسوب نمی شوند و زیر مجموعه جرم تهدید هستند. مجازات این جرم ۲ ماه تا ۲ سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق می باشد.

مطلب پایانی 

هرگاه دچار زورگیری و اخاذی توسط اخاذان خیابانی شدید، حتماً با اطلاعات کامل و آگاهی اقدام به شکایت از فرد زورگیر بکنید. شما می‌توانید با مراجعه به یک مشاور حقوقی و یا یک وکیل باتجربه شکایت خود را انجام دهید. در چنین شرایطی اولین توصیه‌ای که می‌شود، خونسردی خود را همیشه حفظ نمایید.

گروه وکلای دادورزان صلح و سازش
Lawyers Group of Peace and Conciliation Lawyers

مشاوره

تلفن تماس :
شبکه های اجتماعی :
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره

تلفن تماس :
شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده