لوگو سایت دادورزان صلح و سازش
Search

0919-2329787

تماس بگیرید

سند تک برگ و مراحل دریافت آن

سند تک برگ و مراحل دریافت آن

مراحل دریافت سند تک برگ

در زمان‌های گذشته اسناد به صورت دفترچه‌های چند برگ و اصطلاحا همراه با منگوله صادر می‌شدند، درون این اسناد اطلاعات لازم و مربوط به مالک و ملک یادداشت می‌شد. متاسفانه سندهای منگوله‌دار از ایمنی و امنیت لازم برخوردار نبودند و امکان جعل آن‌ها به راحتی فراهم بود، به همین دلیل از سال 1390 قانونی با این عنوان صادر شد که تمامی اسنادی که به صورت تک برگ برای اموال غیرمنقول تنظیم شده بود دیگر به صورت سند منگوله‌دار صادر نشوند و با این عمل سعی در کنترل جعل اسناد را داشتند. در صورت نیاز مشاوره حقوقی می توانید با وکیل ثبتی تماس بگیرید.

مراحل اصلی اخذ سند تک برگ

درخواست صدور سند تک برگی نیازمند طی کردن مراحل مشخصی است، مراحل هشت گانه اخذ سند تک برگ عبارتند از:

۱- مراجعه به دفتر ثبت اسناد رسمی

در مرحله اول زمانی که دو شخص قصد معامله یک ملک را داشته باشند باید به یک دفتر ثبت اسناد رسمی مراجعه کنند، خریدار و فروشنده باید با ارائه مدارک شناسایی خود و امضای انتقال سند این مرحله را به انجام برسانند. البته اگر سند قبلی به صورت منگوله‌دار باشد باید به جای مراجعه به دفتر ثبت اسناد رسمی به اداره ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه کنید.

درخواست مشاوره آنلاین
Online consultation request

۲- استعلام سند قبلی

یکی از مهم‌ترین مراحل دریافت سند تک برگ به هنگام اخذ سند تک برگ استعلام سند قبلی است، به هنگام استعلام تمام نکات مربوط به سند قبلی اعم از اینکه آیا در گرو بانک قرار دارد یا خیر، به شخص دیگری فروخته شده است یا خیر و در صورت وجود هر کدام از این مشکل‌ها امکان انتقال سند به مالک جدید وجود ندارد.

۳- تسویه حساب شهرداری

به هنگام اخذ سند تک برگ توجه داشته باشید که سند قبلی دارای بدهی همچون بدهی پایان کار شهرداری نباشد و مالک قبلی موظف است تا تمام بدهی‌های قبلی را پیش از فروش ملک پرداخت کند.

۴- مراجعه به اداره دارایی

پیش از دریافت سند تک برگ فروشنده باید به اداره دارایی مراجعه کرده و مالیات مربوط به انجام این معامله را پرداخت کند.

۵- ارائه سند مالکیت قبلی و انتقال سند جدید در دفتر

به هنگام اخذ سند تک برگی باید سند قبلی را تحویل مسئولین مربوطه دهید و پس از طی تمام مراحل قبلی دریافت سند تک برگ حال امکان انتقال سند از فروشنده به خریدار وجود دارد و این کار توسط دفتر اسناد رسمی به اطلاع اداره ثبت اسناد و املاک کشور می‌رسد.

۶- مراجعه به اداره ثبت محل وقوع ملک

با مراجعه به اداره ثبت اسناد و املاک اطلاعات لازمی را که در سند تک برگ درج می‌شود را یادداشت می‌کنید.

۷- پرداخت هزینه‌ها و تحویل مدارک

هزینه‌های مربوط به اخذ سند را پرداخت کرده و مدارک شناسایی و مدارک مربوط به ملک را تحویل اداره املاک می‌دهید.

۸- مراجعه به اداره پست

سند توسط اداره پست به دست مالک رسانده می‌شود بنابراین باید تمام اطلاعات و آدرس مربوط به مالک در اختیار اداره پست قرار گیرد.

به طور کلی و با در نظر گرفتن این ۸ مرحله دو مرحله دیگر نیز برای دریافت سند تک برگی وجود دارد، با انجام کارهای دریافت سند به صورت الکترونیکی می‌توانید کد پیگیری دریافت کرده و مراحل اخذ سند را دنبال کنید و همچنین می‌توانید در مرحله اول ابتدا به اداره ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه کنید تا انجام فعالیت‌های اداری شما سریع‌تر پیش برود. و به این ترتیب ۱۰ گام ساده که شما را به سند تک برگی می‌رساند مراحل دریافت سند تک برگ ذکر شده در بالا است. در صورت نیاز مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری تماس بگیرید.

مراحل تعویض سند منگوله دار قدیمی به سند تک برگ
Steps to change the old tasseled document to a single sheet document

مراحل تعویض سند منگوله دار قدیمی به سند تک برگی

اگر قصد تعویض سند منگوله‌دار به سند تک برگی را داشته باشید باید طبق قانون مراحل مشخصی را طی کنید که این مراحل به شرح زیر هستند.

در مرحله اول باید به اداره ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه کنید، در صورتی که ملک مورد نظر بیش از یک مالک داشته باشد باید تمامی مالکان به این اداره مراجعه کنند. در اداره ثبت اسناد و املاک کشور باید فرم‌های مربوطه را تکمیل کرده و همچنین با توجه به اینکه سند تک برگ توسط پست به مالک رسانده می‌شود باید فرم‌های مربوط به اداره پست را نیز تکمیل کنید. از لازمه‌های اصلی برای تکمیل فرم‌ها انجام اقداماتی همچون استعلام سند، تسویه حساب‌های مربوط به شهرداری، تایید کاربری ملک از جانب سازمان نوسازی و غیره است.

مرحله بعدی تسلیم سند منگوله‌دار به اداره ثبت اسناد و املاک کشور است، این اداره جهت تعویض سند قدیمی با سند تک برگی سند منگوله‌دار را از شما دریافت می‌کند. البته در صورت نبود سند منگوله‌دار می‌توانید المثنی این سند را به این اداره تحویل دهید.

مرحله سوم مربوط به پرداخت هزینه‌ها است، اداره ثبت اسناد و املاک کشور برای تعویض سند هزینه‌هایی تعیین کرده است که باید پرداخت شوند و همچنین مدارک تعیین شده از جانب این اداره را نیز باید تکمیل کنید، به طور کلی مدارک لازم مربوط به اطلاعات مالک و ملک است.

مرحله بعدی برای تعویض سند از منگوله‌دار به تک برگی ارائه آدرس دقیق ملک به همراه کدپستی و در صورت نیاز کروکی است.

در صورتی که مراحل تعویض سند را به صورت الکترونیکی انجام داده باشید در انتها به شما یک کد پیگیری ارسال می‌شود که می‌توانید به واسطه همین کد مراحل تعویض سند را با جزئیات دنبال کنید. و به این ترتیب می‌توانید مراحل دریافت سند تک برگی برای ملک با سند منگوله‌دار را تکمیل کنید.

درخواست مشاوره آنلاین
Online consultation request

نحوه صدور سند مالکیت تک برگ برای مالک جدید ملک

صدور سند تک برگی برای مالکان جدید کاملا مطابق مراحل بالا انجام می‌شود که البته پیش از این مراحل صدور سند تک برگ باید برخی از شرایط و قوانین را با کمک وکیل ثبتی رعایت کنید. برای انتقال سند تک برگی از یک مالک به مالک دیگر باید هر دو در دفتر ثبت اسناد رسمی حاضر باشند، به عبارت دیگر روند انتقال توسط دفتر ثبت اسناد رسمی انجام می‌شود. مالک قبلی و مالک جدید باید توافقنامه مربوط به انتقال سند را امضا کنند. همچنین پیش از انتقال به منظور اطلاع از اینکه ملک در رهن نباشد باید سند را استعلام کرد تا پس از انتقال مشکلی برای مالک جدید ایجاد نشود.

فرایند انتقال سند توسط دفتر اسناد به اطلاع اداره ثبت اسناد می‌رسد و دیگر همانند گذشته که فرایند انتقال در سند منگوله‌دار ذکر می‌شد، نیازی به این کار نیست.

مزایای اخذ و دریافت سند تک برگی
The benefits of obtaining and receiving a single-page document

مزایای اخذ و دریافت سند تک برگی

سندهای تک برگی نسبت به سندهای منگوله‌دار از مزایای بیشتری برخوردار هستند، که در ادامه به برخی از برتری‌های سند تک برگ اشاره خواهیم کرد.

۱- غیر قابل جعل

همانطور که گفته شد در گذشته برخی از افراد به راحتی می‌توانستند اسناد منگوله‌دار را جعل کنند اما امروزه سندهای تک برگی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که امکان جعل آن‌ها وجود ندارد همچنین بر روی سندهای تک برگی هولوگرام مخصوصی وجود دارد که از جعل شدن آن جلوگیری می‌کند.

۲- خوانا بودن

سندهای منگوله‌دار به صورت دستی تهیه می‌شوند و این موضوع در برخی از موارد مشکل ساز می‌شود چرا که گاهی اوقات امکان خواندن برخی مطالب به علت دستخط نامناسب وجود ندارد، اما سندهای تک برگی به صورت الکترونیکی صادر می‌شوند و به راحتی می‌توان تمام اطلاعات موجود در آن‌ها را مطالعه کرد.

۳- به روز رسانی اطلاعات

در سندهای تک برگ این امکان وجود دارد که بدون تعویض سند اطلاعات داخل آن به روز رسانی شود.

۴- وجود اطلاعات جزئی

یکی دیگر از مزایای اسناد تک برگی ذکر تمام اطلاعات با جزئیات کامل است، به عنوان مثال در سند تک برگ متراژ خانه حتی با واحد میلی متر نیز مشخص شده است.

۵- تک برگ بودن

سندهای تک برگی برخلاف سندهای منگوله‌دار که به صورت دفترچه‌ای و چند برگ بودند تا از یک برگ تشکیل می‌شوند که همین موضوع در طولانی مدت صرفه‌جویی زیادی در مصرف کاغذ می‌کند.

دریافت سند تک برگی چقدر زمان می‌برد؟

یکی از سوالات مهم به هنگام دریافت سند تک برگ این است که مدت زمان صدور سند تک برگی چقدر است؟ در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که زمان صدور سند تک برگ به عوامل مختلفی بستگی دارد. اگر شما قصد تعویض سند منگوله‌دار به سند تک برگی را داشته باشید این مدت زمان ممکن است بیش از یک ماه و یا حتی دو ماه باشد. اما اگر قصد انتقال یک سند تک برگ به مالک جدید را داشته باشید مدت زمان این کار حدودا ۲۰ روز کاری است. به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که دریافت سند تک برگ برای اولین بار نیازمند صرف زمان بیشتری است.

هزینه صدور سند تک برگی

به طور کلی هزینه مشخص و معینی برای صدور سند تک برگ تعیین نشده است و این موضوع با توجه به عوامل و شرایط مختلف متغیر است. به عنوان مثال اگر ملک شما از امکانات خاصی برخوردار باشد و یا اینکه نوساز باشد و همچنین متراژ ملک همگی در تعیین قیمت نهایی صدور سند تک برگ موثر هستند.

آیا سند تک برگی قابل جعل است؟
Can a single-page document be forged?

آیا سند تک برگی قابل جعل است؟

یکی از ویژگی‌های مهم و قابل توجه اسناد تک برگی عدم امکان جعل آن‌ها است، سند تک برگ برخلاف سند منگوله‌دار قابل جعل نیست و وجود هولوگرام مخصوص نیز از این عمل جلوگیری می‌کند.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ سند تک برگ

مدارک شناسایی فروشنده و خریدار

ارائه سند قبلی ملک

ارائه استعلام سند قبلی

گواهی پایان کار شهرداری

گواهی مربوط به انجام تسویه‌حساب کامل

کروکی ملک

آدرس کامل ملک به همراه کدپستی

ویژگی سندهای تک برگی چیست؟

همانطور که گفته شد سند تک برگ نسبت به سندهای منگوله‌دار از امنیت بیشتری برخوردار هستند و کار را برای مالکان راحت‌تر می‌کنند، به راحتی قابل دسترس هستند و با ذکر اطلاعات به صورت مرتب و خوانا انجام فعالیت‌های اداری مختلف را برای مالکان راحت‌تر می‌کند.

تمام وکلای گروه دادورزان صلح و سازش
All the lawyers of the Peace and Compromise Lawyers Group
درخواست مشاوره آنلاین
Online consultation request

کارشناسان گروه دادورزان آماده پاسخ گویی به شما هستند

0919-2329787
جهت مشاوره تخصصی تماس بگیرید...
0919-2329787

آخرین مقالات سایت

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا