فیلم و اسکرین ‌شات چت در اثبات جرم چه تاثیری دارد؟

فیلم و اسکرین ‌شات چت در اثبات جرم چه تاثیری دارد؟ آیا گرفتن

فیلم و اسکرین ‌شات چت در اثبات جرم چه تاثیری دارد؟

در دنیای امروز تکنولوژی یکی از پرقدرت‌ترین ابزار بشر به حساب می‌آید، با توجه به استفاده‌ها و کاربردهای زیادی که تکنولوژی دارد در میان مردم از محبوبیت بالایی برخوردار است. اسکرین شات عکسی است که می‌توان از صفحه موبایل یا مانیتور گرفت، حال در این مقاله به بررسی این سوال که آیا فیلم و صوت و اسکرین شات در اثبات جرم قابل قبول است؟ خواهیم پرداخت. زمانی که یک جرم به وقوع می‌پیوندد داشتن مدارک کافی برای اثبات جرم مورد نظر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. یعنی اگر قصد دارید که در دعاوی حقوقی و کیفری برنده شوید باید به اندازه کافی مدرک جمع‌آوری کنید، البته به این معنا نیست که هر چیزی می‌تواند به عنوان مدرک استفاده شود.

همانطور که گفته شد دنیای امروز دنیای تکنولوژی است و افراد زمان زیادی را در فضای مجازی صرف می‌کنند، و در همین فضا صحبت‌های زیادی رد و بدل می‌شود و ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا امکان اثبات ادعا در دادگاه از طریق اسکرین شات وجود دارد یا خیر. در ادامه مقاله همه چیز درباره اثبات جرم با اسکرین شات را برای شما توضیح خواهیم داد.

در زمان گذشته با توجه به محدود بودن فضای اینترنت قانون هم توجهی به اتفاقات جریان یافته در آن فضا نداشت، اما با توجه به گسترش اینترنت و با توجه به این موضوع که بسیاری از افراد کسب و کار خود را از همین بستر اداره می‌کنند، خلأ عدم وجود قوانین مناسب در مورد فضای مجازی احساس شد و قانون‌گذار نیز در این مورد مواردی را به عنوان قانون وضع کرد.

بنابراین با توجه به تمام این موارد اثبات جرم از طریق اسکرین شات امکان‌پذیر است. البته تاثیر اسکرین شات در اثبات جرم به عوامل مختلفی نیز بستگی دارد، یعنی قانون‌گذار باید به طور کامل از اتفاقات رخ داده و همچنین عدم جعلی بودن اسکرین شات‌ها مطلع شود.

درخواست مشاوره وکیل

بنابراین با توجه به تغییراتی که در قانون ایجاد شده است تأثیر فیلم و اسکرین شات از چت در اثبات جرم کاملا مشهود است، با توجه به اینکه افراد زیادی در حوزه‌های مختلف کسب و کار در فضای مجازی فعالیت می‌کنند و ممکن است در همین بستر کلاهبرداری‌ هایی رخ دهد می‌توان از تاثیر فیلم و اسکرین شات در اثبات جرم استفاده کرد. و یا ممکن است برخی از افراد به واسطه فضای مجازی دیگران را تهدید کنند و یا به افراد توهین کنند در این وضعیت نیز می‌توان به تاثیر فیلم در اثبات جرم و اثبات جرم با فیلم امیدوار بود. گفتنی است که این نوع پرونده ها را توسط وکیل جرایم رایانه ای می توان پیگیری کرد.

فیلم و اسکرین ‌شات چت در اثبات جرم چه تاثیری دارد؟ آیا گرفتنمتن پیام‌های فضای مجازی و «اسکرین شات» در چه شرایطی قابل استناد هستند؟

با توجه به اینکه دانستیم امکان اثبات جرم با اسکرین شات وجود دارد حال باید به بررسی پاسخ این سوال که شرایط استناد به اسکرین شات چیست بپردازیم. قانون از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است، همانطور که گفته شد در گذشته توجه زیادی به فضای مجازی نمی‌شد و مواردی از قبیل اسکرین شات تنها به عنوان یک نشانه یا سرنخ مورد بررسی قرار می‌گرفت، اما با گسترش این بستر شرایط استناد فیلم و اسکرین شات از چت در اثبات جرم در قانون تجارت الکترونیک فراهم شد.

فیلم و اسکرین ‌شات چت در اثبات جرم چه تاثیری دارد؟ آیا گرفتناسکرین شات، یک مدرک معتبر یا نامعتبر؟!

با توجه به اینکه بسیاری از کسب و کارها در فضای اینترنت اداره می‌شود یا برخی افراد بخشی از کارهای خود را از طریق این فضا پیگیری می‌کنند، ممکن است مشکلاتی از قبیل کلاهبرداری رخ دهد و تنها مدرک افراد در این لحظه اسکرین شات به حساب می‌آید. و یا با توجه به اینکه برخی افراد صحبت‌های مهمی را در این فضا رد و بدل می‌کنند ممکن است مورد تهدید و سوءاستفاده قرار بگیرند. و یا حتی چیزی که امروزه بسیار شاهد آن هستیم توهین به افراد در فضای مجازی است. در چنین مواردی تنها مدرک موجود در دست فرد می‌تواند اسکرین شات باشد.

حال سوال پیش می‌آید که آیا اسکرین شات مدرک است، آیا اسکرین شات‌ سند محسوب می‌شود؟، آیا اسکرین شات مدرک حساب میشود، آیا اسکرین شات مدرک است و می‌توان به آن استناد کرد؟، آیا اسکرین شات در دادگاه مدرک معتبر حساب می شود، آیا عکس و فیلم در دادگاه قابل استناد است؟ ممکن است تمام این سوالات ذهن شما را درگیر کرده باشد، در پاسخ به این موارد می‌توان گفت که بله در دادگاه می‌توان به اسکرین شات استناد کرد و قانون تجارت الکترونیک به دقت تمام موارد مربوط به جرایم این چنینی را بررسی می‌کند. بنابراین اگر در فضای مجازی با مواردی همچون کلاهبرداری، توهین، تهدید و غیره روبرو شدید، می‌توان از اسکرین شات به عنوان ادله اثبات دعوی استفاده کرد.

درخواست مشاوره وکیل

نحوه شکایت از اسکرین شات

همه روزه فضای مجازی در جنبه‌های مختلف رو به پیشرفت است، اسکرین شات نیز یکی از ابزارهای مورد استفاده در این فضا می‌باشد، بنابراین استفاده از این ابزار کاملا عادی و بدون هیچ گونه مشکلی است، اما اگر شخصی قصد تهدید یا موارد دیگری با اسکرین شات داشته باشد در این حالت جرم به حساب می‌آید. در این شرایط می‌توانید با مراجعه به پلیس فتا و دادسرای جرایم رایانه شکایت خود را با مشورت وکیل کیفری ثبت کنید.

فیلم و اسکرین ‌شات چت در اثبات جرم چه تاثیری دارد؟ آیا گرفتناسکرین شات، مدرک یا جرم؟

همانطور که گفته شد از اسکرین شات می‌توان به عنوان یک مدرک برای اثبات جرم استفاده کرد، اما این ماجرا یک حالت دیگر نیز دارد و ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا گرفتن اسکرین شات از یک محتوا جرم محسوب میشود؟ گرفتن اسکرین شات از یک محتوا زمانی جرم محسوب می‌شود که شما قصد سوء استفاده یا تهدید طرف مقابل را داشته باشید.

آیا رابطه نامشروع با اسکرین شات اثبات میشود؟

رابطه نامشروع ممکن است هم به صورت فیزیکی و هم به صورت مجازی اتفاق بیافتد، یعنی ارسال عکس‌ها و پیام‌های ناقض اخلاق و حقوق خانواده خود به نوعی ارتباط نامشروع به حساب می‌آید. با توجه به اینکه سرور بیشتر پیام‌رسان‌های مورد استفاده در کشور در خارج از ایران قرار دارد اگر شخصی در مورد رابطه نامشروع به دادگاه شکایت کند، دادگاه نمی‌تواند دستور ورود به حریم شخصی فرد دیگری را بدهد و این تنها در صورتی امکان‌پذیر است که شاکی بتواند پرینت پیام‌های رد و بدل شده را تهیه کند. در این صورت دادگاه با استناد به مدارک می‌تواند حکم صادر کند.

وکیل در کرد کوی

مشاوره

تلفن تماس :
شبکه های اجتماعی :
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشاوره

تلفن تماس :
شبکه های اجتماعی :

جدیدترین مقالات

مشاوره تخصصی حقوقی

در دعاوی حقوقی ، کیفری ، ملکی ، تجاری ، ایرانیان خارج کشور و خانواده