لوگو سایت دادورزان صلح و سازش
Search

0919-2329787

تماس بگیرید

کلاهبرداری رایانه ای

کلاهبرداری رایانه

کلاهبرداری رایانه ای

در جامعه امروزی اینترنت و فضای مجازی از جمله موارد پرکاربرد در زندگی انسان ‌ها می باشند، امروزه بسیاری از افراد زمان زیادی را صرف فضای مجازی و سایت‌های مختلف می ‌کنند. البته شایان ذکر است که این فضا تنها برای سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت نمی باشد. بلکه گسترش اینترنت زندگی افراد را نیز بهبود بخشیده است. اما آنچه که امروزه بسیار شاهد آن هستیم جرائم سایبری و الکترونیک مانند کلاهبرداری رایانه ای می باشد. با گسترش فضاهای مجازی افراد زیادی با هدف سوءاستفاده از اطلاعات اشخاص به کلاهبرداری در این فضا مشغول می باشند. به صورت کلی کلیه اقدامات غیرقانونی که در بستر اینترنت و فضای مجازی انجام شود در گروه جرائم رایانه‌ای دسته بندی می ‌شوند و توسط وکیل جرائم رایانه ای قابل پیگیری است.

درخواست مشاوره آنلاین وکالت

تعریف جرم کلاهبرداری رایانه ای

کلاهبرداری رایانه ای یا کلاهبرداری اینترنتی جرمی می باشد که رایانه در آن نقش اساسی و محوری دارد. به صورتی که بعضی از اجزای تشکیل دهنده رکن مادی جرم کلاهبرداری اینترنتی را تحت تاثیر قرار می دهد. به همین دلیل است که کلاهبرداری اینترنتی، از کلاهبرداری عام یا سنتی جدا شده است. مطابق با ماده 67 قانون تجارت الکترونیکی هر فردی که در بستر مبادلات الکترونیکی با سواستفاده و یا استفاده غیر مجاز از داده (پیام) ها برنامه ها و سیستم های رایانه ای و وسایل ارتباط از راه دور و ارتکاب افعالی مانند ورود، محو، توقف (داده پیام) مداخله در عملکرد برنامه یا سیستم رایانه ای و غیره دیگران را فریب دهد و یا باعث گمراهی سیستم های پردازش خودکار و نظایر آن بشود و از این طریق برای خویش یا دیگری وجوه، اموال یا امتیازات مالی تحصیل نماید و اموال دیگران را تصاحب کند مجرم محسوب می شود و افزون بر رد مال به صاحبان اموال به حبس از یک تا سه سال و پرداخت جزای نقدی معادل مال ماخوذه محکوم خواهد شد.

کلاهبرداری رایانه

آیا کلاهبرداری رایانه ای جرمی مقید است؟

جرم کلاهبرداری رایانه ای، مقید به حاصل نتیجه مجرمانه می باشد. نتیجه مجرمانه اخذ مال و منفعت است. یعنی این که باید به واسطه سو استفاده از رایانه، از طریق افعالی مانند ایجاد، محو، توقف مال یا منفعت یا مزایای مالی عاید مرتکب جرم شود. شایان ذکر است که یکی از بهترین دفاعیات متهم به ارتکاب این جرم، اثبات مفقودی هر کدام از حلقه های مذکور می باشد. پس در مقابل آن تکلیف و وظیفه شاکی، اثبات وقوع جرم و انتساب نتیجه مجرمانه به رفتار و اعمال و افعال مرتکب جرم است.

شکایت از کلاهبرداری رایانه ای

به محض اطلاع از وقوع چنین جرمی، شما فورا سایر شماره کارت های خود را سوزانده و به اصطلاح مسدود کنید. همچنین شما باید از افراد با دانشی کمک بگیرید. مشاوره حقوقی می تواند در این زمینه به شما کمک ویژه ای کند. همچنین شما باید برای تنظیم شکوائیه، لایحه و دادخواست اقدام کنید. همچنین باید به یکی از دفاتر الکترونیک قضایی مراجعه کنید و شکایت خود با مشورت وکیل کیفری را ثبت کنید.

عناصر جرم کلاهبرداری رایانه ای

عناصر جرم کلاهبرداری رایانه ای هم مانند دیگر جرائم نیازمند بررسی می باشد. این موضوع برای اثبات و بررسی این جرم حتما مورد توجه مرجع قضایی مربوطه قرار می گیرد و لازم است که در زمان تنظیم لایحه کلاهبرداری رایانه ای به آن اشاره نمایید. عنصر قانونی، روانی یا معنوی و عنصر مادی جرم کلاهبرداری رایانه‌ ای، عناصری می باشند که دادگاه یا دادسرا باید برای اثبات جرم و در نهایت اعمال مجازات جرم کلاهبرداری رایانه ‌ای آن ‌ها را در نظر بگیرند، چون که اصل بر بی‌گناهی افراد می باشد. اثبات مجرم بودن فرد بر عهده مدعی جرم کلاهبرداری رایانه ‌ای می باشد.

درخواست مشاوره آنلاین وکالت

مرجع صالح رسیدگی به جرم کلاهبرداری رایانه ای

مرجع قضایی صالح که برای رسیدگی به کلاهبـرداری رایـانه ای صلاحیت دارد، دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم رایانه ای می باشد، این دادگاه در منطقه ۳۱ تهران قرار دارد. این دادگاه نیز بعد از برسی پرونده ادامه رسیدگی به پرونده را به مرجع قضایی ارسال می کند که حساب بانکی فرد شاکی متضرر از کلاهبرداری در آن افتتاح شده است.

کلاهبرداری رایانه

 تفاوت کلاهبرداری رایانه ای و سنتی چیست؟

تفاوت کلاهبرداری اینترنتی با کلاهبرداری سنتی، در ارتکاب محیط این جرائم و همچنین در تفاوت وسایل ارتکاب جرم می باشد. کلاهـبرداری رایـانه ای با یکی از اعمال واردکردن، تغییر، محو، مختل کردن، ایجاد یا متوقف کردن داده ها و… ارتکاب می یابد که برای تحصیل وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات می باشد. این نوع از کلاهبردرای یک جرم مقید به نتیجه می باشد و برای ارتکاب بزه تحقق همگی عناصر، عنصر قانونی، مادی و معنوی لازم است. امروزه کلاهبرداران از رایانه و جعل هم برای کلاهبرداری سنتی و رایانه ای استفاده می کنند. در کلاهبرداری سنتی از لحاظ اغفال قربانی لزوم روبرو شدن با بزه دیده و حضور فیزیکی در نزد وی وجود دارد لیکن در کلاهبرداری رایانه‌ای سوءاستفاده از داده‌های برنامه‌ها و سیستم ‌های رایانه ‌ای از راه دور صورت می‌ گیرد.

وکیل در کرد کوی

کارشناسان گروه دادورزان آماده پاسخ گویی به شما هستند

0919-2329787
جهت مشاوره تخصصی تماس بگیرید...
0919-2329787

آخرین مقالات سایت

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا